[MOC] Tatra T813 Kolos 8x8
: 2013-12-10, 22:26
Witam,
Wcześniej do znudzenia publikowałem maszyny Sennebogen, a teraz prezentuję trzecią z kolei Tatrę:) Tym razem jest to model T813 Kolos
Dane podstawowe:
- Napęd 8x8 (4 x PF XL motor)
- 2 osie skrętne (1 x PF L motor)
- 2-biegowa skrzynia (zmiana biegów: 1 x RC motor)
- zawieszenie w pełni niezależne "tatrowe"
- waga: 4.5 kg.
- wymiary: 62 x 20 x 21 cm
- skala: ~1:14
Geneza powstania
Moja pierwsza [URL=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=20255]Tatra T815[/URL] była dość ciężka i mało zwrotna. Po opiniach jakie zebrałem i przemyśleniach (pomimo faktu, iż w tej części Polski nie odbywają się żadne zawody:) postanowiłem spróbować zbudować coś bardziej zwrotnego, spełniającego aktualne zasady Lego Truck Trial Competion, a więc po kolei:
NAPĘD
Tym razem postanowiłem zbudować podwozie typowo "tatrowe", tzn. przez całą długość auta biegnie główna oś napędowa od której odgałęziają się półosie napędzające każde z kół.
Podstawowa konsekwencja takiego rozwiązania jest taka, że lewe i prawe koła/półosie są względem siebie przesunięte o 1 studa. Dodatkowo takie rozwiązanie wymusiło zastosowanie 16 knobów na samo łączenie półosi z głównym wałem napędowym, knoby są stosunkowo mocne na łączeniach kątowych, potrafią przenieść duże obciążenie ale w zamian generują spore opory.
Tym razem również zdecydowałem się na zwolnice z redukcją z8/z24
Następnie do auta wstawiłem 2-biegową skrzynię biegów. Skrzynia umieszczona jest między 2. i 3. osią. Skrzynia w zależności od wybranego biegu na wyjściu daje te same obroty lub obroty zredukowane w stosunku 1:2.779. Razem więc z redukcją w zwolnicach otrzymujemy następujące przełożenie przy wybranym biegu:
- bieg 1 - redukcja 1:8.333
- bieg 2 - redukcja 1:3
Zmiana biegów odbywa się dzięki 2 mini-siłownikom śrubowym. Pierwotnie miały być napędzane silnikiem L, następnie silnikiem M, a skończyło się na silniku RC
Za napęd całego pojazdu odpowiedzialne są 4 silniki XL. W poprzednim modelu silniki były tylko 2, ogólnie przed rozpoczęciem budowy miałem tylko 3 XL-e, więc nie obyło się bez zakupów... Każde 2 silniki podpięte są do osobnego odbiornika IR, każdy z odbiorników z kolei podpięty jest do osobnego małego battery box'a 88000.
Silnik RC zmieniający biegi jest podpięty pod trzeci odbiornik IR, trzeci odbiornik podpięty jest pod standardowy battery box, pod ten odbiornik podpięty jest równiez silnik odpowiedzialny za skręt.
UKŁAD SKRĘTU
Tak jak napisałem w modelu 2 przednie osie są skrętne, obie osie mają różny promień skrętu.
Układ skrętu był najtrudniejszą rzeczą przy budowaniu całego auta, a to ze względu na zastosowanie typowo tatrowego napędu z 1 osią napędową, na której wiszą półosie, do tego jeszcze przesunięte względem siebie.
Ostatecznie powstało coś takiego:
Takie rozwiązanie ma więcej wad niż zalet ale jako jedno z nielicznych powoduje znikome samoczynne skręcanie kół przy pracy zawieszenia.
To co uważam za główne wady to:
- bardzo mały promień skrętu - użyłem racków 7L, cięgna zaczepione są na długiej dźwigni, daleko od osi obrotu zwolnicy
- bardzo duże luzy przez zastosowanie Technic Steering Link 6
Pierwotnie za skręt miały być odpowiedzialne 2 silniki w rozmiarze L w konfiguracji jak poniżej
Jednak po kilku próbach okazało się, że zmieliłem zębatkę z8, która odbiera napęd ze ślimaka
tak więc układ skrętu przebudowałem do stanu jak poniżej (w miejscu silnika M jest silnik L):
Tak jak wcześniej napisałem, silnik odpowiedzialny za skręt jest podłączony pod tę sam odbiornik IR co silnik odpowiedzialny za zmianę biegów.
ZAWIESZENIE
W modelu jest pełne niezależne zawieszenie każdego koła/półosi. Za amortyzację każdej półosi odpowiadają po 2 amortyzatory 6.5L - na osiach 1, 2 i 4 są to po 2 żółte amortyzatory na koło, na osi 2-giej na każde koło przypada 1 żółty i 1 szary amortyzator. Jedyny tego powód to braki klockowe w momencie budowania podwozia.
Skok zawieszenia nie jest duży, "twardość" jest uważam w sam raz.
WYGLĄD OGÓLNY / PREZENCJA, czyli szmery, bajery, kraniki, dywaniki...
Przede wszystkim auto budowane było w myśl zasad LTTC, czyli mamy:
- lusterka
- wycieraczki
- atrapę silnika V12 (napędzany łańcuszkiem w głównego wału napędowego)
- kierownica i dźwignia zmiany biegów w kabinie
- 2 siedzenia w stylu MT
- kabinę z 4 otwieranymi drzwiami
- 1 para świateł PF LED zamocowana w dolnej części kabiny
Z tzw. "bajerów" pozwoliłem sobie również na wydrukowanie i naklejenie logo "TATRA" na przedzie auta.
Kabina jest tak wymodelowana, że mam nadzieję nie ma problemu z identyfikacją marki auta, mi w każdym razie bardzo się podoba.
Pakę zabudowałem panelami, więc tył auta też nie świeci pustkami.
Poniżej jeszcze kilka zdjęć w surowej scenerii:
PODSUMOWANIE
Uważam, że auto zbudowane jest lepiej niż poprzednia wersja.
Przede wszystkim do napędu zastosowałem 4 silniki oraz zwolnice.
Niestety ze względu na ostateczną masę pojazdu (4.5 kg) auto może jeździć tylko na wolniejszym biegu. Na biegu szybszym auto próbowałem tylko raz poprowadzić, jednak usłyszałem niepokojące zgrzyty i odpuściłem sobie dalsze testy. Ogólnie na biegu szybszym auto jeździło w fazie budowy, oczywiście wiedziałem, że model będzie stawał się cięższy, ale miałem nadzieję, że nie przekroczę 3 kg.
Auto w terenie radzi sobie lepiej niż poprzednia tatra, ale to "lepiej" i tak oznacza "o wiele gorzej" porównując osiągi do "prawdziwych" trialówek. Z tego względu tatrę umieściłem w dziale 'Technic', a nie 'Sporty motorowe'.
Z kolei od strony estetycznej z tatry jestem bardzo zadowolony.
Budowa tej tatry była dla mnie kolejną bardzo cenną lekcją, z której wyciągnąłem liczne wnioski. Jeśli w przyszłości zdecyduję się na kolejną ciężarówkę TrTr, kto wie, może będzie w stanie podjechać nawet pod górkę?
Galeria BS
Galeria WIP
FILM
Wcześniej do znudzenia publikowałem maszyny Sennebogen, a teraz prezentuję trzecią z kolei Tatrę:) Tym razem jest to model T813 Kolos
Dane podstawowe:
- Napęd 8x8 (4 x PF XL motor)
- 2 osie skrętne (1 x PF L motor)
- 2-biegowa skrzynia (zmiana biegów: 1 x RC motor)
- zawieszenie w pełni niezależne "tatrowe"
- waga: 4.5 kg.
- wymiary: 62 x 20 x 21 cm
- skala: ~1:14
Geneza powstania
Moja pierwsza [URL=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=20255]Tatra T815[/URL] była dość ciężka i mało zwrotna. Po opiniach jakie zebrałem i przemyśleniach (pomimo faktu, iż w tej części Polski nie odbywają się żadne zawody:) postanowiłem spróbować zbudować coś bardziej zwrotnego, spełniającego aktualne zasady Lego Truck Trial Competion, a więc po kolei:
NAPĘD
Tym razem postanowiłem zbudować podwozie typowo "tatrowe", tzn. przez całą długość auta biegnie główna oś napędowa od której odgałęziają się półosie napędzające każde z kół.
Podstawowa konsekwencja takiego rozwiązania jest taka, że lewe i prawe koła/półosie są względem siebie przesunięte o 1 studa. Dodatkowo takie rozwiązanie wymusiło zastosowanie 16 knobów na samo łączenie półosi z głównym wałem napędowym, knoby są stosunkowo mocne na łączeniach kątowych, potrafią przenieść duże obciążenie ale w zamian generują spore opory.
Tym razem również zdecydowałem się na zwolnice z redukcją z8/z24
Następnie do auta wstawiłem 2-biegową skrzynię biegów. Skrzynia umieszczona jest między 2. i 3. osią. Skrzynia w zależności od wybranego biegu na wyjściu daje te same obroty lub obroty zredukowane w stosunku 1:2.779. Razem więc z redukcją w zwolnicach otrzymujemy następujące przełożenie przy wybranym biegu:
- bieg 1 - redukcja 1:8.333
- bieg 2 - redukcja 1:3
Zmiana biegów odbywa się dzięki 2 mini-siłownikom śrubowym. Pierwotnie miały być napędzane silnikiem L, następnie silnikiem M, a skończyło się na silniku RC
Za napęd całego pojazdu odpowiedzialne są 4 silniki XL. W poprzednim modelu silniki były tylko 2, ogólnie przed rozpoczęciem budowy miałem tylko 3 XL-e, więc nie obyło się bez zakupów... Każde 2 silniki podpięte są do osobnego odbiornika IR, każdy z odbiorników z kolei podpięty jest do osobnego małego battery box'a 88000.
Silnik RC zmieniający biegi jest podpięty pod trzeci odbiornik IR, trzeci odbiornik podpięty jest pod standardowy battery box, pod ten odbiornik podpięty jest równiez silnik odpowiedzialny za skręt.
UKŁAD SKRĘTU
Tak jak napisałem w modelu 2 przednie osie są skrętne, obie osie mają różny promień skrętu.
Układ skrętu był najtrudniejszą rzeczą przy budowaniu całego auta, a to ze względu na zastosowanie typowo tatrowego napędu z 1 osią napędową, na której wiszą półosie, do tego jeszcze przesunięte względem siebie.
Ostatecznie powstało coś takiego:
Takie rozwiązanie ma więcej wad niż zalet ale jako jedno z nielicznych powoduje znikome samoczynne skręcanie kół przy pracy zawieszenia.
To co uważam za główne wady to:
- bardzo mały promień skrętu - użyłem racków 7L, cięgna zaczepione są na długiej dźwigni, daleko od osi obrotu zwolnicy
- bardzo duże luzy przez zastosowanie Technic Steering Link 6
Pierwotnie za skręt miały być odpowiedzialne 2 silniki w rozmiarze L w konfiguracji jak poniżej
Jednak po kilku próbach okazało się, że zmieliłem zębatkę z8, która odbiera napęd ze ślimaka
tak więc układ skrętu przebudowałem do stanu jak poniżej (w miejscu silnika M jest silnik L):
Tak jak wcześniej napisałem, silnik odpowiedzialny za skręt jest podłączony pod tę sam odbiornik IR co silnik odpowiedzialny za zmianę biegów.
ZAWIESZENIE
W modelu jest pełne niezależne zawieszenie każdego koła/półosi. Za amortyzację każdej półosi odpowiadają po 2 amortyzatory 6.5L - na osiach 1, 2 i 4 są to po 2 żółte amortyzatory na koło, na osi 2-giej na każde koło przypada 1 żółty i 1 szary amortyzator. Jedyny tego powód to braki klockowe w momencie budowania podwozia.
Skok zawieszenia nie jest duży, "twardość" jest uważam w sam raz.
WYGLĄD OGÓLNY / PREZENCJA, czyli szmery, bajery, kraniki, dywaniki...
Przede wszystkim auto budowane było w myśl zasad LTTC, czyli mamy:
- lusterka
- wycieraczki
- atrapę silnika V12 (napędzany łańcuszkiem w głównego wału napędowego)
- kierownica i dźwignia zmiany biegów w kabinie
- 2 siedzenia w stylu MT
- kabinę z 4 otwieranymi drzwiami
- 1 para świateł PF LED zamocowana w dolnej części kabiny
Z tzw. "bajerów" pozwoliłem sobie również na wydrukowanie i naklejenie logo "TATRA" na przedzie auta.
Kabina jest tak wymodelowana, że mam nadzieję nie ma problemu z identyfikacją marki auta, mi w każdym razie bardzo się podoba.
Pakę zabudowałem panelami, więc tył auta też nie świeci pustkami.
Poniżej jeszcze kilka zdjęć w surowej scenerii:
PODSUMOWANIE
Uważam, że auto zbudowane jest lepiej niż poprzednia wersja.
Przede wszystkim do napędu zastosowałem 4 silniki oraz zwolnice.
Niestety ze względu na ostateczną masę pojazdu (4.5 kg) auto może jeździć tylko na wolniejszym biegu. Na biegu szybszym auto próbowałem tylko raz poprowadzić, jednak usłyszałem niepokojące zgrzyty i odpuściłem sobie dalsze testy. Ogólnie na biegu szybszym auto jeździło w fazie budowy, oczywiście wiedziałem, że model będzie stawał się cięższy, ale miałem nadzieję, że nie przekroczę 3 kg.
Auto w terenie radzi sobie lepiej niż poprzednia tatra, ale to "lepiej" i tak oznacza "o wiele gorzej" porównując osiągi do "prawdziwych" trialówek. Z tego względu tatrę umieściłem w dziale 'Technic', a nie 'Sporty motorowe'.
Z kolei od strony estetycznej z tatry jestem bardzo zadowolony.
Budowa tej tatry była dla mnie kolejną bardzo cenną lekcją, z której wyciągnąłem liczne wnioski. Jeśli w przyszłości zdecyduję się na kolejną ciężarówkę TrTr, kto wie, może będzie w stanie podjechać nawet pod górkę?
Galeria BS
Galeria WIP
FILM