[MOC] Tatra T813 Kolos 8x8
Moderatorzy: Mod Team, Mod Team
- noniusz
- VIP
- Posty: 1073
- Rejestracja: 2011-11-23, 21:02
- Lokalizacja: Poznań
- brickshelf: gkurkowski
- Kontakt:
-
[MOC] Tatra T813 Kolos 8x8
Witam,
Wcześniej do znudzenia publikowałem maszyny Sennebogen, a teraz prezentuję trzecią z kolei Tatrę:) Tym razem jest to model T813 Kolos
Dane podstawowe:
- Napęd 8x8 (4 x PF XL motor)
- 2 osie skrętne (1 x PF L motor)
- 2-biegowa skrzynia (zmiana biegów: 1 x RC motor)
- zawieszenie w pełni niezależne "tatrowe"
- waga: 4.5 kg.
- wymiary: 62 x 20 x 21 cm
- skala: ~1:14
Geneza powstania
Moja pierwsza [URL=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=20255]Tatra T815[/URL] była dość ciężka i mało zwrotna. Po opiniach jakie zebrałem i przemyśleniach (pomimo faktu, iż w tej części Polski nie odbywają się żadne zawody:) postanowiłem spróbować zbudować coś bardziej zwrotnego, spełniającego aktualne zasady Lego Truck Trial Competion, a więc po kolei:
NAPĘD
Tym razem postanowiłem zbudować podwozie typowo "tatrowe", tzn. przez całą długość auta biegnie główna oś napędowa od której odgałęziają się półosie napędzające każde z kół.
Podstawowa konsekwencja takiego rozwiązania jest taka, że lewe i prawe koła/półosie są względem siebie przesunięte o 1 studa. Dodatkowo takie rozwiązanie wymusiło zastosowanie 16 knobów na samo łączenie półosi z głównym wałem napędowym, knoby są stosunkowo mocne na łączeniach kątowych, potrafią przenieść duże obciążenie ale w zamian generują spore opory.
Tym razem również zdecydowałem się na zwolnice z redukcją z8/z24
Następnie do auta wstawiłem 2-biegową skrzynię biegów. Skrzynia umieszczona jest między 2. i 3. osią. Skrzynia w zależności od wybranego biegu na wyjściu daje te same obroty lub obroty zredukowane w stosunku 1:2.779. Razem więc z redukcją w zwolnicach otrzymujemy następujące przełożenie przy wybranym biegu:
- bieg 1 - redukcja 1:8.333
- bieg 2 - redukcja 1:3
Zmiana biegów odbywa się dzięki 2 mini-siłownikom śrubowym. Pierwotnie miały być napędzane silnikiem L, następnie silnikiem M, a skończyło się na silniku RC
Za napęd całego pojazdu odpowiedzialne są 4 silniki XL. W poprzednim modelu silniki były tylko 2, ogólnie przed rozpoczęciem budowy miałem tylko 3 XL-e, więc nie obyło się bez zakupów... Każde 2 silniki podpięte są do osobnego odbiornika IR, każdy z odbiorników z kolei podpięty jest do osobnego małego battery box'a 88000.
Silnik RC zmieniający biegi jest podpięty pod trzeci odbiornik IR, trzeci odbiornik podpięty jest pod standardowy battery box, pod ten odbiornik podpięty jest równiez silnik odpowiedzialny za skręt.
UKŁAD SKRĘTU
Tak jak napisałem w modelu 2 przednie osie są skrętne, obie osie mają różny promień skrętu.
Układ skrętu był najtrudniejszą rzeczą przy budowaniu całego auta, a to ze względu na zastosowanie typowo tatrowego napędu z 1 osią napędową, na której wiszą półosie, do tego jeszcze przesunięte względem siebie.
Ostatecznie powstało coś takiego:
Takie rozwiązanie ma więcej wad niż zalet ale jako jedno z nielicznych powoduje znikome samoczynne skręcanie kół przy pracy zawieszenia.
To co uważam za główne wady to:
- bardzo mały promień skrętu - użyłem racków 7L, cięgna zaczepione są na długiej dźwigni, daleko od osi obrotu zwolnicy
- bardzo duże luzy przez zastosowanie Technic Steering Link 6
Pierwotnie za skręt miały być odpowiedzialne 2 silniki w rozmiarze L w konfiguracji jak poniżej
Jednak po kilku próbach okazało się, że zmieliłem zębatkę z8, która odbiera napęd ze ślimaka
tak więc układ skrętu przebudowałem do stanu jak poniżej (w miejscu silnika M jest silnik L):
Tak jak wcześniej napisałem, silnik odpowiedzialny za skręt jest podłączony pod tę sam odbiornik IR co silnik odpowiedzialny za zmianę biegów.
ZAWIESZENIE
W modelu jest pełne niezależne zawieszenie każdego koła/półosi. Za amortyzację każdej półosi odpowiadają po 2 amortyzatory 6.5L - na osiach 1, 2 i 4 są to po 2 żółte amortyzatory na koło, na osi 2-giej na każde koło przypada 1 żółty i 1 szary amortyzator. Jedyny tego powód to braki klockowe w momencie budowania podwozia.
Skok zawieszenia nie jest duży, "twardość" jest uważam w sam raz.
WYGLĄD OGÓLNY / PREZENCJA, czyli szmery, bajery, kraniki, dywaniki...
Przede wszystkim auto budowane było w myśl zasad LTTC, czyli mamy:
- lusterka
- wycieraczki
- atrapę silnika V12 (napędzany łańcuszkiem w głównego wału napędowego)
- kierownica i dźwignia zmiany biegów w kabinie
- 2 siedzenia w stylu MT
- kabinę z 4 otwieranymi drzwiami
- 1 para świateł PF LED zamocowana w dolnej części kabiny
Z tzw. "bajerów" pozwoliłem sobie również na wydrukowanie i naklejenie logo "TATRA" na przedzie auta.
Kabina jest tak wymodelowana, że mam nadzieję nie ma problemu z identyfikacją marki auta, mi w każdym razie bardzo się podoba.
Pakę zabudowałem panelami, więc tył auta też nie świeci pustkami.
Poniżej jeszcze kilka zdjęć w surowej scenerii:
PODSUMOWANIE
Uważam, że auto zbudowane jest lepiej niż poprzednia wersja.
Przede wszystkim do napędu zastosowałem 4 silniki oraz zwolnice.
Niestety ze względu na ostateczną masę pojazdu (4.5 kg) auto może jeździć tylko na wolniejszym biegu. Na biegu szybszym auto próbowałem tylko raz poprowadzić, jednak usłyszałem niepokojące zgrzyty i odpuściłem sobie dalsze testy. Ogólnie na biegu szybszym auto jeździło w fazie budowy, oczywiście wiedziałem, że model będzie stawał się cięższy, ale miałem nadzieję, że nie przekroczę 3 kg.
Auto w terenie radzi sobie lepiej niż poprzednia tatra, ale to "lepiej" i tak oznacza "o wiele gorzej" porównując osiągi do "prawdziwych" trialówek. Z tego względu tatrę umieściłem w dziale 'Technic', a nie 'Sporty motorowe'.
Z kolei od strony estetycznej z tatry jestem bardzo zadowolony.
Budowa tej tatry była dla mnie kolejną bardzo cenną lekcją, z której wyciągnąłem liczne wnioski. Jeśli w przyszłości zdecyduję się na kolejną ciężarówkę TrTr, kto wie, może będzie w stanie podjechać nawet pod górkę?
Galeria BS
Galeria WIP
FILM
Wcześniej do znudzenia publikowałem maszyny Sennebogen, a teraz prezentuję trzecią z kolei Tatrę:) Tym razem jest to model T813 Kolos
Dane podstawowe:
- Napęd 8x8 (4 x PF XL motor)
- 2 osie skrętne (1 x PF L motor)
- 2-biegowa skrzynia (zmiana biegów: 1 x RC motor)
- zawieszenie w pełni niezależne "tatrowe"
- waga: 4.5 kg.
- wymiary: 62 x 20 x 21 cm
- skala: ~1:14
Geneza powstania
Moja pierwsza [URL=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=20255]Tatra T815[/URL] była dość ciężka i mało zwrotna. Po opiniach jakie zebrałem i przemyśleniach (pomimo faktu, iż w tej części Polski nie odbywają się żadne zawody:) postanowiłem spróbować zbudować coś bardziej zwrotnego, spełniającego aktualne zasady Lego Truck Trial Competion, a więc po kolei:
NAPĘD
Tym razem postanowiłem zbudować podwozie typowo "tatrowe", tzn. przez całą długość auta biegnie główna oś napędowa od której odgałęziają się półosie napędzające każde z kół.
Podstawowa konsekwencja takiego rozwiązania jest taka, że lewe i prawe koła/półosie są względem siebie przesunięte o 1 studa. Dodatkowo takie rozwiązanie wymusiło zastosowanie 16 knobów na samo łączenie półosi z głównym wałem napędowym, knoby są stosunkowo mocne na łączeniach kątowych, potrafią przenieść duże obciążenie ale w zamian generują spore opory.
Tym razem również zdecydowałem się na zwolnice z redukcją z8/z24
Następnie do auta wstawiłem 2-biegową skrzynię biegów. Skrzynia umieszczona jest między 2. i 3. osią. Skrzynia w zależności od wybranego biegu na wyjściu daje te same obroty lub obroty zredukowane w stosunku 1:2.779. Razem więc z redukcją w zwolnicach otrzymujemy następujące przełożenie przy wybranym biegu:
- bieg 1 - redukcja 1:8.333
- bieg 2 - redukcja 1:3
Zmiana biegów odbywa się dzięki 2 mini-siłownikom śrubowym. Pierwotnie miały być napędzane silnikiem L, następnie silnikiem M, a skończyło się na silniku RC
Za napęd całego pojazdu odpowiedzialne są 4 silniki XL. W poprzednim modelu silniki były tylko 2, ogólnie przed rozpoczęciem budowy miałem tylko 3 XL-e, więc nie obyło się bez zakupów... Każde 2 silniki podpięte są do osobnego odbiornika IR, każdy z odbiorników z kolei podpięty jest do osobnego małego battery box'a 88000.
Silnik RC zmieniający biegi jest podpięty pod trzeci odbiornik IR, trzeci odbiornik podpięty jest pod standardowy battery box, pod ten odbiornik podpięty jest równiez silnik odpowiedzialny za skręt.
UKŁAD SKRĘTU
Tak jak napisałem w modelu 2 przednie osie są skrętne, obie osie mają różny promień skrętu.
Układ skrętu był najtrudniejszą rzeczą przy budowaniu całego auta, a to ze względu na zastosowanie typowo tatrowego napędu z 1 osią napędową, na której wiszą półosie, do tego jeszcze przesunięte względem siebie.
Ostatecznie powstało coś takiego:
Takie rozwiązanie ma więcej wad niż zalet ale jako jedno z nielicznych powoduje znikome samoczynne skręcanie kół przy pracy zawieszenia.
To co uważam za główne wady to:
- bardzo mały promień skrętu - użyłem racków 7L, cięgna zaczepione są na długiej dźwigni, daleko od osi obrotu zwolnicy
- bardzo duże luzy przez zastosowanie Technic Steering Link 6
Pierwotnie za skręt miały być odpowiedzialne 2 silniki w rozmiarze L w konfiguracji jak poniżej
Jednak po kilku próbach okazało się, że zmieliłem zębatkę z8, która odbiera napęd ze ślimaka
tak więc układ skrętu przebudowałem do stanu jak poniżej (w miejscu silnika M jest silnik L):
Tak jak wcześniej napisałem, silnik odpowiedzialny za skręt jest podłączony pod tę sam odbiornik IR co silnik odpowiedzialny za zmianę biegów.
ZAWIESZENIE
W modelu jest pełne niezależne zawieszenie każdego koła/półosi. Za amortyzację każdej półosi odpowiadają po 2 amortyzatory 6.5L - na osiach 1, 2 i 4 są to po 2 żółte amortyzatory na koło, na osi 2-giej na każde koło przypada 1 żółty i 1 szary amortyzator. Jedyny tego powód to braki klockowe w momencie budowania podwozia.
Skok zawieszenia nie jest duży, "twardość" jest uważam w sam raz.
WYGLĄD OGÓLNY / PREZENCJA, czyli szmery, bajery, kraniki, dywaniki...
Przede wszystkim auto budowane było w myśl zasad LTTC, czyli mamy:
- lusterka
- wycieraczki
- atrapę silnika V12 (napędzany łańcuszkiem w głównego wału napędowego)
- kierownica i dźwignia zmiany biegów w kabinie
- 2 siedzenia w stylu MT
- kabinę z 4 otwieranymi drzwiami
- 1 para świateł PF LED zamocowana w dolnej części kabiny
Z tzw. "bajerów" pozwoliłem sobie również na wydrukowanie i naklejenie logo "TATRA" na przedzie auta.
Kabina jest tak wymodelowana, że mam nadzieję nie ma problemu z identyfikacją marki auta, mi w każdym razie bardzo się podoba.
Pakę zabudowałem panelami, więc tył auta też nie świeci pustkami.
Poniżej jeszcze kilka zdjęć w surowej scenerii:
PODSUMOWANIE
Uważam, że auto zbudowane jest lepiej niż poprzednia wersja.
Przede wszystkim do napędu zastosowałem 4 silniki oraz zwolnice.
Niestety ze względu na ostateczną masę pojazdu (4.5 kg) auto może jeździć tylko na wolniejszym biegu. Na biegu szybszym auto próbowałem tylko raz poprowadzić, jednak usłyszałem niepokojące zgrzyty i odpuściłem sobie dalsze testy. Ogólnie na biegu szybszym auto jeździło w fazie budowy, oczywiście wiedziałem, że model będzie stawał się cięższy, ale miałem nadzieję, że nie przekroczę 3 kg.
Auto w terenie radzi sobie lepiej niż poprzednia tatra, ale to "lepiej" i tak oznacza "o wiele gorzej" porównując osiągi do "prawdziwych" trialówek. Z tego względu tatrę umieściłem w dziale 'Technic', a nie 'Sporty motorowe'.
Z kolei od strony estetycznej z tatry jestem bardzo zadowolony.
Budowa tej tatry była dla mnie kolejną bardzo cenną lekcją, z której wyciągnąłem liczne wnioski. Jeśli w przyszłości zdecyduję się na kolejną ciężarówkę TrTr, kto wie, może będzie w stanie podjechać nawet pod górkę?
Galeria BS
Galeria WIP
FILM
Ostatnio zmieniony 2015-08-28, 10:58 przez noniusz, łącznie zmieniany 2 razy.
- 3dom
- Adminus Emeritus
- Posty: 5639
- Rejestracja: 2011-04-18, 20:43
- Lokalizacja: Warszawa
- brickshelf: 3dom
-
W technikalia zaglebie się jutro ale patrzac po miniaturkach jest to Twoja zdecydowanie najladniejsza Tatra, albo nawet ogolnie Twoj najladniejszy MOC. Estetycznie lepiej niz srednia z tego sezonu LTTC.
Fajnie jakbys w przyszlym roku do tej kabinki dorobil podwozie nadajace się do jazdy w zawodach i wpadl do nas ;)
Fajnie jakbys w przyszlym roku do tej kabinki dorobil podwozie nadajace się do jazdy w zawodach i wpadl do nas ;)
...na mieście już ćwierkają wróble... 🐦🐦🐦
nisiia pisze:SMAŻ SIĘ W PIEKLE ZA TE POSPINANE PLEJTY!!!!!!!!
Estetycznie świetna, kabina bardzo ładnie zbudowana. Do ogólnego wyglądu dużo daje zabudowana paka.
Co do skrzyni biegów to nie wiem jak te pojedyncze zębatki są w stanie przenieść moc z 4 XLi. W każdym razie nie mają lekko. Lepiej byłoby zrobić dwie niezależne skrzynie po jednej na parę silników, o ile znalazłoby się tyle miejsca. Również korzystniej byłoby silniki ustawić równolegle do osi pojazdu i wyeliminować knoby przy silnikach.
Ogólnie fajna maszyna, dopracowane detale. Mechanicznie zapewne dałoby się jeszcze poprawić i wyeliminować zbędne opory. Podoba mi się szybka zmiana biegów.
Co do skrzyni biegów to nie wiem jak te pojedyncze zębatki są w stanie przenieść moc z 4 XLi. W każdym razie nie mają lekko. Lepiej byłoby zrobić dwie niezależne skrzynie po jednej na parę silników, o ile znalazłoby się tyle miejsca. Również korzystniej byłoby silniki ustawić równolegle do osi pojazdu i wyeliminować knoby przy silnikach.
Ogólnie fajna maszyna, dopracowane detale. Mechanicznie zapewne dałoby się jeszcze poprawić i wyeliminować zbędne opory. Podoba mi się szybka zmiana biegów.
Pewnego dnia usiądę i to wszystko zbuduję...
- noniusz
- VIP
- Posty: 1073
- Rejestracja: 2011-11-23, 21:02
- Lokalizacja: Poznań
- brickshelf: gkurkowski
- Kontakt:
-
Nie da się oszukać praw fizyki, jakkolwiek nie jechałem - zawsze pod wiatr:)Jetboy pisze:To fakt. Szkoda że potem znacznie traci na dynamice - film, nie wiatr :)Sariel pisze:Film z tym wiatrem i Tatrą smaganą śniegiem wygląda kozacko :)
Poza tym film jest zwolniony, żeby dłużej można było się delektować obrazem:)
A tak na poważnie też załuję, że Tatra nie jest bardziej agresywna...
No tak, to o czym piszesz to chyba najważniejsza lekcja jaką wyciągnąłem z budowy tego modelu.solic pisze:Co do skrzyni biegów to nie wiem jak te pojedyncze zębatki są w stanie przenieść moc z 4 XLi. W każdym razie nie mają lekko. Lepiej byłoby zrobić dwie niezależne skrzynie po jednej na parę silników, o ile znalazłoby się tyle miejsca. Również korzystniej byłoby silniki ustawić równolegle do osi pojazdu i wyeliminować knoby przy silnikach.
Niestety jak się okazało najbardziej ze wszystkich rzeczy ograniczyła mnie koncepcja budowy Tatry na bazie jednej głównej osi napędowej na której wszystko jest zawieszone. Teraz wiem na pewno, że 2 skrzynie byłyby o wiele lepszym rozwiązaniem, ale u mnie nie było na to miejsca, chociażby dlatego że między 2 pierwszymi osiami musiałem zmieścić cały mechanim skrętu. Dodatkowo faktycznie wydaje mi się, że najwięcej zgrzytów pochodzi właśnie z połączenia na zębatkach z12/z20, między zespołem silników a skrzynią.
Co do knobów, to myślę, że akurat tych 6 przy zespole silników stanowi o wiele mniejszy problem niż te 16 na łączeniu półosi z wałem, natomiast jest to chyba najbardziej kompaktowe połączenie ze sobą 4 XL-i. Gdyby zastosować po 2 silniki na skrzynię wtedy na pewno warto było by się zastanowić nad ustawieniem ich równolegle do osi pojazdu.
- legosamigos
- VIP
- Posty: 3942
- Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
- Lokalizacja: Gdańsk
- brickshelf: legosamigos
- Kontakt:
-
Powiem szczerze, że trochę zaryzykowałeś narażając elementy PF na taki mróz i silny wiatr, ale mam nadzieję, że się nic nie uszkodziło. Pod względem estetycznym, to chyba najlepsza Twoja Tatra. Na plus, cieszę się, że wdał się inny kolor niż szary, jak w poprzednich Twoich Tatrach. Podoba mi się również okratowanie paki, do której zużyłeś ogromną ilość łączników. Pod względem funkcjonalności zdecydowanie ta Tatra "wojskowa" bardziej przypadła mi do gustu. Fakt, że obie Tatry trzeba rozróżnić, bo służą do innych celów.
Tak jak Firan napisał, przypuszczam, że dość często będziesz ładował akumulatorki :)Firan pisze:Waga i moc tej Tatry budzi respekt. Napęd z 4 XLi musi pożerać baterie jak Bugatti Veyron paliwo.
Ostatnio zmieniony 2013-12-11, 19:08 przez legosamigos, łącznie zmieniany 2 razy.
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję
Chciałbym umieć budować takie kabiny z Technica... Twoja tatra prezentuje się rewelacyjnie!
Kabina, paka, szczegóły.. Jestem pełen podziwu :)
Twoja Tatra jest niestety przykładem "Jak zbudować układ napędowy który zje cztery XLe" ;-)
Zawieszenie faktycznie pracuje o wiele fajniej, niż nasze "trialowe" tatrowe, ale ubytek mocy jaki generuje jest spory. Półosie zawieszone na wale i 16 knobów generują ogromne straty.
Waga mnie jeszcze zaskakuje.. Moja tatra ważyła AŻ 2,5kg ;)
Kabina, paka, szczegóły.. Jestem pełen podziwu :)
Twoja Tatra jest niestety przykładem "Jak zbudować układ napędowy który zje cztery XLe" ;-)
Zawieszenie faktycznie pracuje o wiele fajniej, niż nasze "trialowe" tatrowe, ale ubytek mocy jaki generuje jest spory. Półosie zawieszone na wale i 16 knobów generują ogromne straty.
Waga mnie jeszcze zaskakuje.. Moja tatra ważyła AŻ 2,5kg ;)
Ostatnio zmieniony 2013-12-11, 18:07 przez Mistakes, łącznie zmieniany 2 razy.
- noniusz
- VIP
- Posty: 1073
- Rejestracja: 2011-11-23, 21:02
- Lokalizacja: Poznań
- brickshelf: gkurkowski
- Kontakt:
-
Też jestem zadowolony, chciałem w końcu przełamać tą szarą nudę.legosamigos pisze:cieszę się, że wdał się inny kolor niż szary
Tak jak pisałem, auto było budowane z myślą o TrTr, dlatego włożyłem do niego tylko niezbędne funkcje.legosamigos pisze:Pod względem funkcjonalności zdecydowanie ta Tatra "wojskowa" bardziej przypadła mi do gustu. Fakt, że obie Tatry trzeba rozróżnić, bo służą do innych celów.
Nie będę:) w weekend auto idzie do kasacji, potrzebny jest budulec do nowego MOC-alegosamigos pisze:przypuszczam, że dość często będziesz ładował akumulatorki :)
Ja z kolei chciałbym mieć brickowy budulec i budować kabiny w stylu MT :)Mistakes pisze:Chciałbym umieć budować takie kabiny z Technica... Twoja tatra prezentuje się rewelacyjnie!
Kabina, paka, szczegóły.. Jestem pełen podziwu :)
Twoja Tatra jest niestety przykładem "Jak zbudować układ napędowy który zje cztery XLe" ;-)
Zawieszenie faktycznie pracuje o wiele fajniej, niż nasze "trialowe" tatrowe, ale ubytek mocy jaki generuje jest spory. Półosie zawieszone na wale i 16 knobów generują ogromne straty.
Waga mnie jeszcze zaskakuje.. Moja tatra ważyła AŻ 2,5kg ;)
Co do napędu, wkładając do Tatry "betoniarkowe" zwolnice odszedłem od odwzorowania oryginału, natomiast z jakiegoś powodu nie odpuściłem sobie wieszania całości na osi napędowej... Co do zabudowania paki - strasznie nie podoba mi się w trialówkach zasłanianie bebechów kawałkiem kartonu lub materiału, jak się okazuje zupełnie niesłusznie , bo niepotrzebnie zwiększyłem masę auta.
Reasumując budując Trialówkę trzeba iść na dużo ustępstw jeśli chodzi o estetykę i szczegółowe odwzorowywanie niektórych mechanizmów.
Jak widać na Twoim przykładzie - Tatra zbudowana w tej samej skali jest o 2 kg. lżejsza.
Yeti pisze:Kurczaki, ale chciałbym sobie zbudować takie coś... Klocków mało, pfów wcale, umiejętności marne... Eh zazdroszczę!
Jak to Sariel gdzieś napisał zaczynaj od prostych rzeczy, reszta przyjdzie sama, z czasem.
Co do pfow... to nie ograniczenie. Mozesz budowac majac 1 xl-a i 1 mediuma trialowke, a brak mocy nadrobić samą konstrukcją. To zaleta technica, masz mase możlkwości.
Ponadto...mam 4 xle i ich nie wykorzystuje, bo nakupowalem, a brak mi doswiadczenia.
- legosamigos
- VIP
- Posty: 3942
- Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
- Lokalizacja: Gdańsk
- brickshelf: legosamigos
- Kontakt:
-