Forum LUGPOL Strona Główna Forum LUGPOL
www.lugpol.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
[MOC] [MOD] 42021 Snowmobile
Autor Wiadomość
Waler 
VIP


Wiek: 26
Dołączył: 08 Wrz 2010
Wpisy: 760
Skąd: Ożarów Mazowiecki
Wysłany: 2014-01-02, 20:12   [MOC] [MOD] 42021 Snowmobile

Limonkowy Trike



Po zrobieniu zdjęć do recenzji 42021 zastanawiałem się gdzie by tutaj jeszcze pstryknąć zdjęcia poza „studiem”. Mamy styczeń, jest skuter śnieżny, lecz brakuje jednego – śniegu. Przez ten brak wpadłem na pomysł, by zamiast płoz i gąsienicy zamontować terenowe koła.

Decyzja jakie opony tutaj upakować została podjęta w 5 sekund po tym, jak rzuciłem okiem na półkę z ogumieniem.
Cel był taki, by jak najmniejszym nakładem dodatkowych klocków, nie występujących w zestawie, zbudować „alternatywny” model. Myślę, że się udało. Poza częściami występującymi w zestawie, potrzebujemy 3 koła, 3 ośki, 5 bushy, 2 piny oraz 2 światełka.



Teraz bez problemu można śmigać terenową hybrydą motoru z quadem po każdej powierzchni, jazda sprawia dużo frajdy, można podziwiać jak świetnie pracuje przednie zawieszenie. Sterowanie pojazdem jest niewiarygodnie łatwe i przyjemne dzięki dużej kierownicy, a nie jakiejś małej zębatce.
Konstrukcja jest na tyle zwarta, że nawet bardzo intensywna jazda nie rozłącza żadnych części.
Przeróbka trwa jakieś 5 minut i jest prosta, a gotowy pojazd jest na tyle bawialny, że postanowiłem zrobić mini instrukcję jak przerobić swój skuter.

Przy okazji można dokładnie obejrzeć kompaktową budowę nowego zawieszenia. Bez problemu da się założyć felgę 30.4 x 20mm tak, by zawieszenie weszło w jej środek i punkt obrotu przypadał prawie idealnie w środku koła.



Niestety, z nową zwrotnicą nie da się napędzać kół tak, by zawieszenie pracowało poprawnie.
Również maksymalny kąt skrętu będzie nieco ograniczony. Więc niestety nie da rady na chwilę obecną zbudować mini trialówki z napędem na wszystkie koła, adaptując zawieszenie z 42021.

Poniżej sesja zdjęciowa modelu oraz foto-instrukcja w szerzej znanym języku angielskim.



INSTRUKCJA



Link do Galerii
 
 
 
legosamigos 
VIP


Wiek: 44
Dołączył: 11 Kwi 2012
Wpisy: 2988
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2014-01-02, 21:09   

Fajnie Ci wyszła ta zamiana płóz na koła terenowe, tylko zamieniłbym odwrotność kół, z tył zrobiłbym 2, z przodu 1
_________________
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję
 
 
 
 
Yeti 

Wiek: 26
Dołączył: 05 Lip 2011
Wpisy: 95
Skąd: Malbork, Mikoszewo
Wysłany: 2014-01-02, 22:26   

"Cel był taki, by jak najmniejszym nakładem dodatkowych klocków, nie występujących w zestawie, zbudować „alternatywny” model."

Więc zamiana ilości kół nie wchodziła raczej w grę, poza tym genialne!
Ostatnio zmieniony przez M_longer 2014-01-02, 23:34, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
 
legosamigos 
VIP


Wiek: 44
Dołączył: 11 Kwi 2012
Wpisy: 2988
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2014-01-02, 23:06   

Yeti napisał/a:
"Cel był taki, by jak najmniejszym nakładem dodatkowych klocków, nie występujących w zestawie, zbudować „alternatywny” model."

Więc zamiana ilości kół nie wchodziła raczej w grę, po za tym genialne!


Myślę, że te elementy dodatkowe, które dodał Waler93, w zupełności by wystarczyły do zamiany przednich kół z tylnym, a dodając jeszcze jedno koło + zawieszenie to powstałby fajny quad :)
_________________
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję
Ostatnio zmieniony przez legosamigos 2014-01-02, 23:07, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
 
Waler 
VIP


Wiek: 26
Dołączył: 08 Wrz 2010
Wpisy: 760
Skąd: Ożarów Mazowiecki
Wysłany: 2014-01-03, 11:27   

legosamigos napisał/a:
Myślę, że te elementy dodatkowe, które dodał Waler93, w zupełności by wystarczyły do zamiany przednich kół z tylnym, a dodając jeszcze jedno koło + zawieszenie to powstałby fajny quad :)

Koła tak czy inaczej były przecież dodawane, ale umieszczenie 2 z przodu i 1 z tyłu redukuje ilość przebudowy do minimum.
Jak bym dodał 4 koło to powstałby:

A tak, jest coś co Lego jeszcze nie wypuściło :P
 
 
 
MarcinMK 


Wiek: 48
Dołączył: 01 Lis 2013
Wpisy: 379
Skąd: Kołobrzeg
Wysłany: 2014-01-03, 11:40   

Minimalna ilość klocków do całkowicie innego, "nowego" modelu - dobry pomysł. Wykonanie też fajne oraz duży plus za instrukcję, nie każdemu chce się to robić. Miałeś ułatwione zadanie bo klocków nie było dużo ale i tak pochwała :)
_________________
1971
Ostatnio zmieniony przez MarcinMK 2014-01-03, 11:41, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Bricksley 


Wiek: 27
Dołączył: 29 Mar 2005
Wpisy: 108
Skąd: Stalowa Wola
Wysłany: 2014-01-03, 13:42   

Waler93 napisał/a:
Niestety, z nową zwrotnicą nie da się napędzać kół tak, by zawieszenie pracowało poprawnie.
Masz na myśli tutaj zawieszenie plus skrętne koła czy tylko zawieszenie przy zwrotnicach zamocowanych sztywno do ramy?

Swoją droga ciekawa przeróbka, a i zestaw coraz bardziej mi się podoba ;)
_________________
Pozdrawiam, Bricksley :)
 
 
 
3dom 
Adminus Emeritus


Wiek: 32
Dołączył: 18 Kwi 2011
Wpisy: 5644
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-01-03, 13:49   

Jedyny sposób by to napędzać to CV joint + CV joint axle ale wtedy punkt zgięcia nie będzie się pokrywał z punktem obrotu także trochę kiepsko. Ale do aut RWD te wahacze bardzo się przydadzą :)

Karol napisał/a:
Swoją droga ciekawa przeróbka, a i zestaw coraz bardziej mi się podoba ;)


Właśnie mam na biurku w robocie 5 kartonów ze skuterami, kusi żeby otworzyć... Ale wypadałoby wytrzymać do 16 :D
_________________
...na mieście już ćwierkają wróble... 🐦🐦🐦
nisiia napisał/a:
SMAŻ SIĘ W PIEKLE ZA TE POSPINANE PLEJTY!!!!!!!!
 
 
 
Bricksley 


Wiek: 27
Dołączył: 29 Mar 2005
Wpisy: 108
Skąd: Stalowa Wola
Wysłany: 2014-01-03, 14:16   

3dom napisał/a:
Ale do aut RWD te wahacze bardzo się przydadzą :)

Czyli mówisz, że przy tylnym zawieszeniu bez problemu można doprowadzić napęd i wszystko ładnie będzie chodzić?
_________________
Pozdrawiam, Bricksley :)
 
 
 
3dom 
Adminus Emeritus


Wiek: 32
Dołączył: 18 Kwi 2011
Wpisy: 5644
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-01-03, 14:23   

Do RWD w sensie, że do przedniej nienapędzanej osi. Wahacze da się wykorzystać do napędzanych osi ale stosując te zwrotnice:

_________________
...na mieście już ćwierkają wróble... 🐦🐦🐦
nisiia napisał/a:
SMAŻ SIĘ W PIEKLE ZA TE POSPINANE PLEJTY!!!!!!!!
Ostatnio zmieniony przez 3dom 2014-01-03, 14:23, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Bricksley 


Wiek: 27
Dołączył: 29 Mar 2005
Wpisy: 108
Skąd: Stalowa Wola
Wysłany: 2014-01-03, 14:32   

Ale żem tutaj namieszał :D Dobra czyli jak dobrze rozumiem za pomocą tych wahaczy i zwrotnicy z zestawu nie możemy zbudować zawieszonej, napędzanej osi, która nie jest osią skrętną, czyli RWD. No bo w sumie punkt zgięcia nie pokryje się z osią obrotu.
_________________
Pozdrawiam, Bricksley :)
Ostatnio zmieniony przez Bricksley 2014-01-03, 14:33, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
3dom 
Adminus Emeritus


Wiek: 32
Dołączył: 18 Kwi 2011
Wpisy: 5644
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-01-03, 14:37   

Karol napisał/a:
Dobra czyli jak dobrze rozumiem za pomocą tych wahaczy i zwrotnicy z zestawu nie możemy zbudować zawieszonej, napędzanej osi, która nie jest osią skrętną, czyli RWD. No bo w sumie punkt zgięcia nie pokryje się z osią obrotu.


Tak ;)
_________________
...na mieście już ćwierkają wróble... 🐦🐦🐦
nisiia napisał/a:
SMAŻ SIĘ W PIEKLE ZA TE POSPINANE PLEJTY!!!!!!!!
 
 
 
Greg 
VIP

Wiek: 39
Dołączył: 21 Sty 2010
Wpisy: 176
Skąd: Poznań
Wysłany: 2014-01-04, 08:45   

Świetna przeróbka i rewelacyjne zdjęcia na kamyczkach :)
 
 
 
Waler 
VIP


Wiek: 26
Dołączył: 08 Wrz 2010
Wpisy: 760
Skąd: Ożarów Mazowiecki
Wysłany: 2014-01-04, 13:24   

Miło mi, że się podoba.
By rozwiać wszelkie wątpliwości dotyczące tego, jak nowe wahacze oraz zwrotnica działają w praktyce, zrobię krótki wykład. Może przyda się innym przy konstruowaniu swoich MOC-y

Nowe wahacze, są o studa krótsze od dotychczas stosowanych, spotykanych np. w Supercarze 8070.
Jego tylny napęd jest oparty na w/w wahaczach oraz na dwóch CV jointach.
Wygląda to dokładnie tak samo, jak na poniższym obrazku, z tą różnicą, że - jak już napisałem - "stare" wahacze są o studa dłuższe i wszystko do siebie pasuje.



Zgięcie wału napędowego jest w tej samej linii co wahaczy, lecz zwrotnica nie będzie na swoim miejscu.
Jeżeli zaś odsuniemy wahacze od ramki o jeden stud, zwrotnica wskoczy w wahacze, ale punkt przegięcia wału w stosunku do ramion przesunie się tym samym drastycznie zmniejszając dostępny skok całego zawieszenia.



Jedynym rozwiązaniem jest odsunięcie się od ramki (bądź czegokolwiek innego gdzie umieściliśmy napęd) o dwa study, zastosowanie wału kardana oraz jednego CV jointa. W ten sposób wszystkie osie przegięć się pokrywają i zawieszenie działa tak jak należy.



Jeżeli chodzi o zastosowanie nowej zwrotnicy do napędu, podczas skrętu wygląda to tak:



W zwrotnice wejdzie tylko oś, przegięcie wału kardana będzie oddalone o 2 study od zwrotnicy, więc najmniejsze przegięcie daje CV joint z tuleją. Niestety jak widać to i tak jest połączenie które nie zda żadnego egzaminu, ponieważ wszystko się wygina w innych punktach.

Wnioski są dwa.
1. Nowa zwrotnica nie nadaje się by puścić przez nią wał napędowy, chyba, że wahacze będą połączone na stałe w poziomie z dalszą konstrukcją bez amortyzatorów. Lecz w takim przypadku nie ma mowy o zawieszeniu.

2. Da się bez problemu wykorzystać nowe wahacze, które są dużo wytrzymalsze od starych, dając stare zwrotnice. Połączenie napędowe powinno być równie mocne jak przy poprzednich wahaczach, lecz nadal pozostaje bardzo mały promień skrętu przy połączeniu CV jointa ze zwrotnicą.

Niestety nie mam zwrotnic od 42000 więc nie jestem w stanie pokazać, jak by to wyglądało w ich przypadku :)
Ostatnio zmieniony przez Waler 2014-01-04, 13:27, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
3dom 
Adminus Emeritus


Wiek: 32
Dołączył: 18 Kwi 2011
Wpisy: 5644
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-01-04, 21:00   

Waler93 napisał/a:
Niestety nie mam zwrotnic od 42000 więc nie jestem w stanie pokazać, jak by to wyglądało w ich przypadku :)


Tak samo jak przy wahaczach z 8070, z tą różnicą, że wahacze musiałyby być dalej od siebie.
_________________
...na mieście już ćwierkają wróble... 🐦🐦🐦
nisiia napisał/a:
SMAŻ SIĘ W PIEKLE ZA TE POSPINANE PLEJTY!!!!!!!!
 
 
 
Wyświetl wpisy z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wpisów
Nie możesz usuwać swoich wpisów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,058 sekundy. Zapytań do SQL: 11