Pytanie techniczne o silniki PF
Moderatorzy: Mod Team, Mod Team
-
- Posty: 16
- Rejestracja: 2013-12-30, 15:11
- Lokalizacja: Gliwice
- brickshelf: Proszę uzupełnić
- Kontakt:
-
Pytanie techniczne o silniki PF
Witam,
Mam pytanie dotyczące modyfikacji Unimoga 8110. Konkretnie chce go "zmotoryzować" + sterowanie IR.
Jako, że zaczynamy z synem nasze "poważniejsze" budowy to jest mnóstwo pytań, ale z tych grubszych:
1. Jakiego silnika użyc do napędu ? 1x XL czy próbować kombinować z 2x large ? nie mialem w rekach tego XL a z opinii wyczytalem ze jest naprawde mocny, czy wystarczy do napedu Unimoga ?
2. Jakiego silnika użyć do skręcania ? Czy Medium czy może ten Servo który jest chyba dedykowany do skrętu ?
Ponadto pytanie proste gdzie optymalnie kupować takie pojedyncze czesci ? Bo zestaw silnikowy nie zawiera ani wiezy IR ani sterownika, a o XL nie wspomne.
Mam pytanie dotyczące modyfikacji Unimoga 8110. Konkretnie chce go "zmotoryzować" + sterowanie IR.
Jako, że zaczynamy z synem nasze "poważniejsze" budowy to jest mnóstwo pytań, ale z tych grubszych:
1. Jakiego silnika użyc do napędu ? 1x XL czy próbować kombinować z 2x large ? nie mialem w rekach tego XL a z opinii wyczytalem ze jest naprawde mocny, czy wystarczy do napedu Unimoga ?
2. Jakiego silnika użyć do skręcania ? Czy Medium czy może ten Servo który jest chyba dedykowany do skrętu ?
Ponadto pytanie proste gdzie optymalnie kupować takie pojedyncze czesci ? Bo zestaw silnikowy nie zawiera ani wiezy IR ani sterownika, a o XL nie wspomne.
- Żbik
- Administrator
- Posty: 2960
- Rejestracja: 2006-06-06, 15:34
- Lokalizacja: Gdynia
- brickshelf: Zbiczasty
-
XL wystarczy, chyba, że chcesz jakieś terenowe jazdy nim uprawiać, to może nie. Tu koledzy trialowcy powinni się wypowiedzieć :)grzes pisze:1. Jakiego silnika użyc do napędu ? 1x XL czy próbować kombinować z 2x large ? nie mialem w rekach tego XL a z opinii wyczytalem ze jest naprawde mocny, czy wystarczy do napedu Unimoga ?
Można zrobić na M ale wtedy trzeba zrobić sprzęgło, żeby silnik nie stawał zatrzymany po osiągnięciu skrajnej pozycji skrętu. Kolejna wada tego systemu jest taka, że nie pozwala na precyzyjne ustawianie kąta skrętu. Idealnym rozwiązaniem jest PF Servo - odpada konieczność sprzęgła + precyzyjne (7 stopni w każdą ze stron plus automatyczne centrowanie kół) sterowanie skrętem. Wymaga to użycia pilota "kolejkowego", czyli tego większego, z płynną regulacją.grzes pisze:2. Jakiego silnika użyć do skręcania ? Czy Medium czy może ten Servo który jest chyba dedykowany do skrętu ?
www.bricklink.comgrzes pisze:Ponadto pytanie proste gdzie optymalnie kupować takie pojedyncze czesci ? Bo zestaw silnikowy nie zawiera ani wiezy IR ani sterownika, a o XL nie wspomne.
"As nigdy nie odmawia w słusznej sprawie!"
ABC prezentacji MOCy | Zamienniki wężyków pneumatycznych | Sklepik z gadżetami klubowymi
ABC prezentacji MOCy | Zamienniki wężyków pneumatycznych | Sklepik z gadżetami klubowymi
- legosamigos
- VIP
- Posty: 3942
- Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
- Lokalizacja: Gdańsk
- brickshelf: legosamigos
- Kontakt:
-
Wg mnie do napędu XL, do skrętu M-ka wystarczy. Zależy też o wagi modelu. Kiedyś w swoim [URL=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=19515]MOC-u[/URL] wstawiłem do ponad 2 kg kloca M-kę do napędu. Oczywiście silnik dał radę, ale się męczył
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję
- Waler
- VIP
- Posty: 768
- Rejestracja: 2010-09-08, 21:42
- Lokalizacja: Ożarów Mazowiecki
- brickshelf: waler
- Kontakt:
-
Serwo do najsłabszych nie należy. Drzemie spory moment obrotowy w tym niepozornym pudełeczku :).Jetboy pisze:ja bym dał XLa do skrętu.
Powoli zbliżam się do końca budowy takiej maszyny:
która stoi na kołach 94, więc do najmniejszych i najlżejszych nie należy.
Skręca się w niej cały przedni nos który u mnie waży ponad kilo. Oczywiście jest skręcany poprzez jedno takie serwo. Co prawda z przełożeniem z8 do środkowej, uzębionej części obrotnicy ale bez problemu daje sobie radę to wszystko uciągnąć.
Również zatrzymanie osi serwa palcami, gdy nim skręcamy jest bardzo trudne.
Oczywiście, XL będzie od niego mocniejszy ale uważam, że serwo i tak jest bardzo mocne i na skręt do Unimoga by w zupełności wystarczyło.
Ostatnio zmieniony 2014-01-07, 20:30 przez Waler, łącznie zmieniany 1 raz.
- Żbik
- Administrator
- Posty: 2960
- Rejestracja: 2006-06-06, 15:34
- Lokalizacja: Gdynia
- brickshelf: Zbiczasty
-
Gdzieś mi chyba mignęło, że servo ma moment obrotowy większy od XLa (jeśli nie największy ze wszystkich silników). Głowy nie dam ale coś mi świta. Proszę o weryfikację.Waler93 pisze:Jetboy napisał/a:
ja bym dał XLa do skrętu.
Serwo do najsłabszych nie należy. Drzemie spory moment obrotowy w tym niepozornym pudełeczku :).
=====
This is the XL Motor. It delivers a maximum torque of 90,4 mNm (600 mA).
The Servo Motor delivers a maximum torque of 250 mNm (300 mA).
Żródło.
Ostatnio zmieniony 2014-01-07, 20:58 przez Żbik, łącznie zmieniany 1 raz.
"As nigdy nie odmawia w słusznej sprawie!"
ABC prezentacji MOCy | Zamienniki wężyków pneumatycznych | Sklepik z gadżetami klubowymi
ABC prezentacji MOCy | Zamienniki wężyków pneumatycznych | Sklepik z gadżetami klubowymi
- Waler
- VIP
- Posty: 768
- Rejestracja: 2010-09-08, 21:42
- Lokalizacja: Ożarów Mazowiecki
- brickshelf: waler
- Kontakt:
-
W sumie servo nie jest zaliczane do silników, więc XL nadal pozostaje najmocniejszym silnikiem.
Dokładniejsze informacje: http://www.philohome.com/pfservo/pfservo.htm
Dokładniejsze informacje: http://www.philohome.com/pfservo/pfservo.htm
- piotrek839
- Posty: 459
- Rejestracja: 2011-10-05, 18:37
- Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
- brickshelf: piotrek839
-
Przy wyborze serwa ważne jest by działało bezpośrednio na listwę zębatą lub inną formę skrętu. Jeśli po drodze będą dodatkowe zębatki to do skrętu się już nie nadaje. Silnik M daje tą możliwość że można go dać gdziekolwiek i zastosować wiele różnych zębatek. Tak więc wiele zależy od miejsca zabudowy silnika do skrętu.
Ostatnio zmieniony 2014-01-08, 01:26 przez piotrek839, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- VIP
- Posty: 1263
- Rejestracja: 2009-04-13, 22:21
- Lokalizacja: Karczew/Warszawa
- brickshelf: cieslu12
-
Układ skrętny Unimoga jest trochę wadliwie zaprojektowany. Mozna go usztywnić tak, że medium z redukcją tez da radę. Pod warunkiem olania sprzęgła oczywiscie. Serwo natomiast da sobie radę bez problemu, tyle ze jest rozwiązanie najdroższe. U siebie w bardzo ciężkim wózku widłowym zastosowałem je i działa znakomicie. No, może przydałoby się czasem więcej precyzji ale mozna to zniwelowac pilotem z regulacją prędkości.
Jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie.
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar
dwie M do unimoga bardzo łatwo "włożyć" Jest nawet na to miejsce w mostach tylko trzeba "odwrotnie" jeden połączyć.
Zapraszam do mojego sklepu. JuDam Store www.bricks.love
przyjrzyj się dokładnie mostom i znajdziesz tam miejsce na wpięcie M bez przeróbek. Niestety ma to jedną wadę że koła na obu osiach będą się kręciły w odwrotne strony czyli w ogóle bo to przecież 4x4 i się zblokują. Rozwiązaniem tego jest zastosowanie np switch'a Lego którego podłączysz pod silnik i zmienisz biegunowość. Ale możesz też podłączyć tylko jeden silnik ale będzie troche słaby.
Zapraszam do mojego sklepu. JuDam Store www.bricks.love