[MOC] KrAZ 6322 mk 2.0
: 2014-02-02, 20:44
Witam,
Chciałem zaprezentować swoje najmłodsze dziecko - Kraza 6322 w wersji mk2.0
... to nie deja vu - to moje drugie podejście do tego modelu.
Jakiś rok temu podczas rodzącego się STT, na trasach pomykała wersja pierwsza - [URL=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=20057]temat[/URL] .
Podobieństwa zaczynają i kończą się na kabinie, dalej sa same różnice.
Trialówka powstała jeszcze w grudniu i do teraz ją testowałem. Myślę, że udało mi się wyeliminować większość bolączek wieku dziecięcego i możną ja pokazać Publice.
Kraz będzie brał udział w tegorocznych zmaganiach trialowych :)
Charakterystyka:
-Skala: 1:14
-Rozstaw osi: 42 + 14 study
-Wymiary (L x W x H): 585 x 190 x 222 [mm]
-Masa: 2302 g
-Napęd: 2 x PF L-motor
-Skręt: PF M-motor z redukcją 1:5
-Zmiana biegów mini LA + PF M-motor 1:1
-Liczba biegów: 3
-Przełożenia dla PF L-motor:
1. 1:15
2. 1:8,33
3. 1:5
Konstrukcja powstała w dość krótkim czasie i budowa przebiegała sprawnie i wg przyjętych wczesniej założeń.
Chciałem zbudować solidne 6x6, z jedną centralną skrzynią biegów zasilaną dwoma silnikami PF L. Do tego potrzebowałem odpowiednio długiej maszyny do odwzorowania, aby zmieścić te podzespoły. Jako, że rok wcześniej zbudowałem Kraza i chyba mam słabość do tego konkretnego modelu, wybór był jasny :)
Musiałem pamiętać, żeby nie przesadzić z masą, bo dwie eLki z odpowiednią redukcją to mocy tak na styk... dlatego skala 1:14 i kompaktowe gabaryty modelu (no może poza długością), ale nie jest to problemem, bo zwrotnice wychylają się niemal o 45 stopni i w miarę to zawija.
Ale wracając do skrzyni biegów, bo to było tutaj głównym wyzwaniem - biegi są trzy, ułożone kolejno po sobie, każdy jest odpowiednio podparty wodzikiem z nowych triangli (widać to na zdjęciu), nic nie strzela i dodatkowo zębatki są zabezpieczone przed niekontrolowanym i nieuchronnym przesuwaniem się po wale. Sama skrzynia jest dosyć długa - idealnie pasowałby axel 13l, ale lego chyba takowych nie produkuje i wykorzystałem biały 16l (dziękówka Jaca).
Aby syf nie dostawał się do skrzyni od spodu naklejam po chamsku naklejkę - oczywiście legową ;)
Dalej wał wychodzi do przodu na kolebkę i w niej redukcję z12->z20 i na knoby. Natomiast z tyłu zastosowałem UltraKardana - jest nie do rozwalenia ;) ma 11 studów długości, aby podczas pracy tylnego pływającego tandemu nie generował oporów przy łamaniu się pod kątami, dalej mamy podwójną redukcję z12->z20 i obustronne wyjcie przez małą obrotnicę na knoby.
Jedna z eLek napędowych jest pod maską i rusza się na specjalnym stelarzu z prowadnicami razem z wodzikami skrzyni biegów, natomiast druga eLka jest z drugiej strony skrzyni - nad UltraKardanem.
Na plus:
+Trzybiegowa skrzynia daje radę, nie strzela i nie generuje dużych oporów.
+Dwie eLki są w stanie całkiem dynamicznie napędzać takiego jamnika - pozytywne zaskoczenie
+Auto dobrze zakręca i ma szybki i mocny skręt
+UltraKardan w tylnym wale daje radę i nie generuje niepotrzebnych strat mocy
Wady konstrukcji jakie udało mi się do tej pory zauważyć to:
-Aby Kraz żwawo jeździł trzeba wprawnie żonglować biegami (do nauki)
-Tył jest słabo dociążony (może coś się uda poczarować)
-Wieże powinny być bardziej z tyłu, bo czasem ich "nie widać" (jw)
-Zmiana biegów nieco wolna, ale musi taka być, aby była precyzyjna oraz trzeba obserwować znacznik informujący na jakim biegu jedziemy - nie ma lekko.
Galeria BS
No i na koniec film
Pozdrawiam i zachęcam do częstego odwiedzania bloga STT - znajdują się na nim zawsze najbardziej aktualne informacje na temat śląskiego trialu :)
Blaha
Chciałem zaprezentować swoje najmłodsze dziecko - Kraza 6322 w wersji mk2.0
... to nie deja vu - to moje drugie podejście do tego modelu.
Jakiś rok temu podczas rodzącego się STT, na trasach pomykała wersja pierwsza - [URL=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=20057]temat[/URL] .
Podobieństwa zaczynają i kończą się na kabinie, dalej sa same różnice.
Trialówka powstała jeszcze w grudniu i do teraz ją testowałem. Myślę, że udało mi się wyeliminować większość bolączek wieku dziecięcego i możną ja pokazać Publice.
Kraz będzie brał udział w tegorocznych zmaganiach trialowych :)
Charakterystyka:
-Skala: 1:14
-Rozstaw osi: 42 + 14 study
-Wymiary (L x W x H): 585 x 190 x 222 [mm]
-Masa: 2302 g
-Napęd: 2 x PF L-motor
-Skręt: PF M-motor z redukcją 1:5
-Zmiana biegów mini LA + PF M-motor 1:1
-Liczba biegów: 3
-Przełożenia dla PF L-motor:
1. 1:15
2. 1:8,33
3. 1:5
Konstrukcja powstała w dość krótkim czasie i budowa przebiegała sprawnie i wg przyjętych wczesniej założeń.
Chciałem zbudować solidne 6x6, z jedną centralną skrzynią biegów zasilaną dwoma silnikami PF L. Do tego potrzebowałem odpowiednio długiej maszyny do odwzorowania, aby zmieścić te podzespoły. Jako, że rok wcześniej zbudowałem Kraza i chyba mam słabość do tego konkretnego modelu, wybór był jasny :)
Musiałem pamiętać, żeby nie przesadzić z masą, bo dwie eLki z odpowiednią redukcją to mocy tak na styk... dlatego skala 1:14 i kompaktowe gabaryty modelu (no może poza długością), ale nie jest to problemem, bo zwrotnice wychylają się niemal o 45 stopni i w miarę to zawija.
Ale wracając do skrzyni biegów, bo to było tutaj głównym wyzwaniem - biegi są trzy, ułożone kolejno po sobie, każdy jest odpowiednio podparty wodzikiem z nowych triangli (widać to na zdjęciu), nic nie strzela i dodatkowo zębatki są zabezpieczone przed niekontrolowanym i nieuchronnym przesuwaniem się po wale. Sama skrzynia jest dosyć długa - idealnie pasowałby axel 13l, ale lego chyba takowych nie produkuje i wykorzystałem biały 16l (dziękówka Jaca).
Aby syf nie dostawał się do skrzyni od spodu naklejam po chamsku naklejkę - oczywiście legową ;)
Dalej wał wychodzi do przodu na kolebkę i w niej redukcję z12->z20 i na knoby. Natomiast z tyłu zastosowałem UltraKardana - jest nie do rozwalenia ;) ma 11 studów długości, aby podczas pracy tylnego pływającego tandemu nie generował oporów przy łamaniu się pod kątami, dalej mamy podwójną redukcję z12->z20 i obustronne wyjcie przez małą obrotnicę na knoby.
Jedna z eLek napędowych jest pod maską i rusza się na specjalnym stelarzu z prowadnicami razem z wodzikami skrzyni biegów, natomiast druga eLka jest z drugiej strony skrzyni - nad UltraKardanem.
Na plus:
+Trzybiegowa skrzynia daje radę, nie strzela i nie generuje dużych oporów.
+Dwie eLki są w stanie całkiem dynamicznie napędzać takiego jamnika - pozytywne zaskoczenie
+Auto dobrze zakręca i ma szybki i mocny skręt
+UltraKardan w tylnym wale daje radę i nie generuje niepotrzebnych strat mocy
Wady konstrukcji jakie udało mi się do tej pory zauważyć to:
-Aby Kraz żwawo jeździł trzeba wprawnie żonglować biegami (do nauki)
-Tył jest słabo dociążony (może coś się uda poczarować)
-Wieże powinny być bardziej z tyłu, bo czasem ich "nie widać" (jw)
-Zmiana biegów nieco wolna, ale musi taka być, aby była precyzyjna oraz trzeba obserwować znacznik informujący na jakim biegu jedziemy - nie ma lekko.
Galeria BS
No i na koniec film
Pozdrawiam i zachęcam do częstego odwiedzania bloga STT - znajdują się na nim zawsze najbardziej aktualne informacje na temat śląskiego trialu :)
Blaha