Forum LUGPol Strona Główna Forum LUGPol
www.lugpol.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
42030 Volvo L350F Front Loader [VIDEO]
Autor Wiadomość
Sariel 
VIP
p.o. majstra


Wiek: 34
Dołączył: 28 Mar 2007
Wpisy: 4788
Skąd: Warszawa

Wysłany: 2014-06-15, 11:10   42030 Volvo L350F Front Loader [VIDEO]



Seria: Technic
Rok wydania: 2014
Liczba elementów: 1636
Cena: 219.99 EUR / 169.99 GBP / 249.99 USD
Brickset

Pełna recenzja: https://www.youtube.com/watch?v=30SzWOjPW0Y

Zestaw flagowy na rok 2014, w pełni zdalnie sterowana ładowarka kołowa wzorowana na Volvo L350F.

Pudło
Największe z jakim mieliśmy do czynienia w serii Technic, a to z uwagi na nowy lemiesz. Te same wymiary co pudło od 42009, ale głębsze. Rozkładane, jak przystało na zestaw flagowy, ładne, pełne ilustracji i opisów.

Instrukcja
Tu miła niespodzianka, bo zamiast garści nędznych, cienkich zeszycików dostajemy grubą (ponad 320 stron), ładnie klejoną książeczkę. Od razu czuć, że to poważny zestaw. W instrukcji nie brak informacji o oryginalnej ładowarce, i porównań jej z zestawem. Poczułem się dość luksusowo, chociaż do czasów instrukcji z 8448 trochę jeszcze brakuje.

Części
Z nowości mamy nowy, ogromny lemiesz o konstrukcji typowej dla maszyn Volvo, a więc nie tak bardzo uniwersalny, oraz nowy typ felg z Unimoga w kolorze żółtym. Do tego oczywiście zielone cylindry do silnika w liczbie sześciu, i cienkie liftarmy 5L w kolorze jasnoszarym. Jak na zestaw o tak zaporowej cenie, nowości jest garstka, zresztą w ogóle 42030 przejdzie do historii jako Technic o najgorszym stosunku ilości klocków do ceny. Części jest niewiele ponad 1600, z tego miażdżąca większość to zwykłe belki. Z rzeczy przydatnych, 3 duże siłowniki liniowe, 4 zwolnice, 1 (słownie: jeden) kardan.

PFy
O wartości 42030 stanowi świetny wybór silników: PF XL, L, M i Servo - do wyboru, do koloru. Do tego dwa odbiorniki IR w wersji V1 - okazuje się że V2 pokazane na pudełku to błąd projektowy i ładowarka ma działać poprawnie z jedynkami właśnie. Testowałem ją z V2, nie zauważyłem różnicy. Miło też, że dostajemy dwa piloty, których króciutkie dźwignie - przyzwyczaiłem się do axle joinerów - okazują się zaskakująco wygodne.

Nalepki
Ładne, szczegółowe, porządnej jakości. Co ciekawe, mamy zupełnie osobne nalepki dla modeli A i B. Z jednej strony miłe, z drugiej oznacza zdzieranie nalepek z jednego, jeśli chcemy zbudować drugi. Arkusz z nalepkami wydaje się cienki i ma tendencję do zwijania się w rulonik. Duża nalepka z grillem Volvo wydaje się lekko srebrzysta. Wielu fanów znajdzie na pewno czarna nalepka z logiem Volvo na kafel 6x1, bo wyjątkowo łatwo będzie jej użyć we własnym modelu. Ciekawe są też nalepki na lemiesz, które wyglądają jakby były lekko wypukłe (nie są).

Budowa
Nudna. Lepsze podsumowanie nie przychodzi mi do głowy. Z ciekawostek konstrukcyjnych mamy tylną kolebkę napędzaną przez małą obrotnicę, dość dziwaczny układ skrętu i garść detali na silniku, ale 90% czasu spędzamy dokładając kolejne belki to tych już zmontowanych.

Model - działanie
Mile zaskoczyła mnie prędkość działania wszystkich funkcji - wydaje się dokładnie przemyślana, nie tak wolno żeby znudzić, ale i nie tak szybko żeby utrudniać ładowanie i wyładunek. Napęd działa poprawnie i ma dość mocy żeby nie utknąć np. na kołdrze, a zwolnice gwarantują brak uszkodzeń przy wjechaniu np. w ścianę.

Skręt w 42030 to cała historia, pełna kontrowersji. Ktoś uznał, że 2-kilogramowa ładowarka świetnie będzie się łamać Servem, bezpośrednio, bez żadnej redukcji. Efektem jest skręt latający od lewej do prawej jak kot z pęcherzem, i ładowarka którą można swobodnie łamać ręką, siłą grawitacji i pierwszą lepszą przeszkodą. Dodajmy fakt, że 42030 ma bardzo, ale to BARDZO ciężki kuper, i przy podjazdach czy niektórych przeszkodach przednia oś zwyczajnie traci jakąkolwiek przyczepność.
Pomaga użycie pilota z regulacją prędkości, ale sterowanie nim okazuje się mniej intuicyjne niż normalnym, i wymaga więcej praktyki. Muszę powiedzieć że sterowanie Servem, chociaż brzydkie, nierealistyczne i mało precyzyjne, przy zwykłym jeżdżeniu w kółko jest po prostu wygodne. Wolałbym widzieć w 42030 Mediuma i dwa małe siłowniki, które zapewniłyby precyzję i realizm - zresztą będzie to pewnie jeden z pierwszych modów tego zestawu - ale przynajmniej dostajemy Servo.

Tylna oś jest kolebką, zawieszoną luzem, bez żadnej stabilizacji. Dość dziwna decyzja, zważywszy że spoczywa na niej na oko dobre 3/4 wagi ładowarki. Źle to wpływa na stabilność, i przeszkadza podczas budowy, bo przez długi czas w podwoziu mamy taki "wiatrak" kręcący się luzem.

Za podnoszenie lemiesza odpowiada PF L i dwa siłowniki liniowe z dużą redukcją. Podnoszenie działa płynnie i sprawnie, i 42030 jest w stanie podnieść kilogram obciążenia pod warunkiem że ładunek nie wystaje z łyżki za bardzo do przodu. Zakres ruchu w dół mógłby być nieco większy - kończy się równo z podłogą i ani milimetra niżej.

Przechylanie lemiesza to z kolei sprawka PF M i jednego siłownika. Układ dźwigni między siłownikiem a lemieszem zdaje się utrzymywać lemiesz pod wybranym kątem w trakcie podnoszenia, przez jakieś 80% zakresu ruchu. Nisko nad podłogą kąt zaczyna się zmieniać.

Z pozostałych funkcji mamy kręcącą się kierownicę w dość spartańskiej kabinie, oraz silnik rzędowy do którego można się dostać przez tylną osłonę chłodnicy i oba boki. W 42030 otwierają się nawet tylne błotniki, otwiera się prawie wszystko byle tylko silnik był na wierzchu. Trochę dziwne rozwiązanie, bo boki kadłuba i błotniki są przez to dość delikatne, z silnik z prawej strony i tak częściowo zasłaniają kable.

Warto wspomnieć o pojemniku na baterie, którego wymiana to dość złożona procedura, i który wyjmuje się razem z całym tylnym zderzakiem. Mimo wszystko niekwestionowanym królem trudnej wymiany baterii pozostaje dla mnie Cargo Plane.

Model - wygląd
Powiedziałbym, że 42030 najlepiej wygląda z daleka. Im bliżej, tym jest brzydszy. Na plus wypadają świetnie dobrane koła i sporo nalepek, z których część jest tak maleńka że chyba projektanci mogli je sobie darować (jedna ma mniej niż 1x1 stud).
Na minus wypada dość surowa kabina z wielką dziurą pod przodem, pudełkowaty tył kadłuba złożony z belek z prześwitami, i surowy przód gdzie detali jest tyle co kot napłakał. Podobieństwo 42030 do oryginalnego Volvo jest dyskusyjne, widać kilka dużych wtop takich jak olanie faktu, że tył kadłuba lekko opada, paskudny tylny zderzak, czy błotniki przed tylnymi kołami które powinny być cienkie i prostokątne - kafel 4x4 byłby idealny - ale ktoś uznał że prościej i taniej wsadzić tam po panelu.
Nie wątpię że wielu AFOLi jest w stanie zbudować o wiele bardziej przekonujący model L350F z podobnej liczby części. Pojawia się tu pytanie, czy licencja Volvo przysłużyła się zestawowi - bez niej byłby prawdopodobnie tańszy, mógłby też wyglądać lepiej. Warto przypomnieć sobie zestaw 8265 sprzed kilku lat, czyli nieznacznie mniejszą ładowarkę z identycznymi funkcjami, tyle że bez elektryki, wyglądającą lepiej i kosztującą jedną trzecią tego co 42030.

Podsumowanie:
Wściekle drogi, niezbyt piękny, za to bawi się nim rewelacyjnie. Bogaty zestaw silników robi z 42030 doskonały zestaw dla początkujących z grubym portfelem.
_________________
Kalkulator przełożeń | Generator miniaturek z BSa/Majhosta
Ostatnio zmieniony przez SERVATOR 2015-08-13, 10:00, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
 
Bricksley 
VIP


Wiek: 25
Dołączył: 30 Mar 2005
Wpisy: 2197
Skąd: Stalowa Wola, Kraków
Wysłany: 2014-06-15, 11:45   

Sariel napisał/a:
a to z uwagi na nowy lemiesz.

To jest łyżka, nie lemiesz.
Sariel napisał/a:
Z nowości mamy nowy, ogromny lemiesz o konstrukcji typowej dla maszyn Volvo, a więc nie tak bardzo uniwersalny

Tutaj bym inaczej napisał. Łyżka z listwą V-kształtną nie jest żadnym unikatem wśród łyżek i wcale nie jest charakterystyczna dla Volvo. Prawda jest taka, że rodzajów łyżek jest sporo. V-kształtnej raczej nie spotkasz na budowie, bo zwykle stosuje się do materiałów trudno urabialnych, tzw. łyżka do kamieni. A ta z listwą prostą, mniej wymagająca, więc nieco bardziej uniwersalna w pewnych warunkach.
Sariel napisał/a:
Tylna oś jest kolebką, zawieszoną luzem, bez żadnej stabilizacji. Dość dziwna decyzja, zważywszy że spoczywa na niej na oko dobre 3/4 wagi ładowarki. Źle to wpływa na stabilność, i przeszkadza podczas budowy, bo przez długi czas w podwoziu mamy taki "wiatrak" kręcący się luzem.

W prawdziwych ładowarkach tylny most tez jest luźno wahliwy, bez żadnej amortyzacji. Masa tych maszyn robi swoje.
Sariel napisał/a:
Podnoszenie działa płynnie i sprawnie,

O ile przechył łyżki przebiega sprawnie, to o ramieniu tego bym nie powiedział, przydałoby się deczko szybciej, bo jest za wolne w stosunku do prawdziwych maszyn.

Edit:

Piszesz, że oryginał ma dwa wydechy, ale to drugie to filtr powietrza :)
_________________
Pozdrawiam, Bricksley :)
Ostatnio zmieniony przez Bricksley 2014-06-15, 13:04, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
 
 
Waler 
VIP


Wiek: 24
Dołączył: 08 Wrz 2010
Wpisy: 693
Skąd: Ożarów Mazowiecki
Wysłany: 2014-06-15, 12:11   

Mówisz, że "Wściekle drogi", ale czy 42009 nie kosztował przypadkiem 999zł w S@H jak wyszedł w sierpniu? Przeliczając euro na złotówki wychodzi tyle samo.
Na końcu filmu wspomniałeś o Unimogu i o tym, że nie było w nim elektryki a to błąd - był bbox i medium :)
Co do samej ładowarki to jakieś mieszane uczucia mam bo masa fajnych części, działa całkiem sprawnie, ale razi trochę zbyt dziurawym wyglądem.

Na chwilę obecną tysia bym za nią nie dał :)
 
 
 
blizzard 
niepoprawny mercedesiarz


Wiek: 27
Dołączył: 04 Paź 2011
Wpisy: 803
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2014-06-15, 12:59   

Czemu film a nie zdjęcia, ech :(
Do takiego modelu - wielkiego, żółtego, ciekawego.
_________________
Strasznie bym chciał wrócić do LEGO..
Moje recenzje i MOCe
 
 
 
M_longer 
VIP


Wiek: 27
Dołączył: 29 Wrz 2007
Wpisy: 4672
Skąd: Lubin
Wysłany: 2014-06-15, 13:03   

blizzard napisał/a:
Czemu film a nie zdjęcia, ech :(

http://www.eurobricks.com...showtopic=96284
_________________
Mój blog | YOUTube
 
 
 
blizzard 
niepoprawny mercedesiarz


Wiek: 27
Dołączył: 04 Paź 2011
Wpisy: 803
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2014-06-15, 15:04   

Dzięki:)
_________________
Strasznie bym chciał wrócić do LEGO..
Moje recenzje i MOCe
 
 
 
dropship 

Wiek: 27
Dołączył: 30 Gru 2013
Wpisy: 41
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-06-15, 16:25   

Dzięki.
Jak się sprawdza działanie kilku funkcji na raz? Czyli jazda, skręt i operowanie łychą?
 
 
 
Sariel 
VIP
p.o. majstra


Wiek: 34
Dołączył: 28 Mar 2007
Wpisy: 4788
Skąd: Warszawa

Wysłany: 2014-06-15, 16:31   

Nie zauważyłem żadnych problemów po stronie ładowarki. Prędzej po stronie operatora ;)
_________________
Kalkulator przełożeń | Generator miniaturek z BSa/Majhosta
 
 
 
legosamigos 
VIP


Wiek: 42
Dołączył: 11 Kwi 2012
Wpisy: 2439
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2014-06-20, 23:36   

Piszesz, że budowa nudna. Dla Ciebie jako doświadczonego budowniczego czy konstruktora jest może nudna, natomiast dla takiego dzieciaka, który dostanie ten zestaw, to będzie mega frajda. Na pewno chciałbym mieć w przyszłości ten zestaw ze względu na bogatą ilość PF, ale tak przypuszczałem, że właśnie ze względu na PF będzie cholernie drogi. Co do instrukcji (niektórzy na EB już przy zestawie 42009 mieli w całości 1 instrukcję) z jednej strony fajnie, że jest jako całość, z drugiej strony obawiam się, że klej po paru latach rozeschnie się i będą fruwały kartki z tej instrukcji. Co do samego modelu nie podoba mi się właśnie ta dziura z przodu i ten zielony silnik, choć wiem, że Volvo tak właśnie ma. Co do modelu B, to przydałyby się jakieś dodatkowe panele, bo "paka" dziurawa jak sito i wszystko z niej wyleci :D
_________________
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję
 
 
 
 
Wim 

Wiek: 29
Dołączył: 05 Cze 2013
Wpisy: 36
Skąd: Sosnowiec
Wysłany: 2014-06-21, 00:56   

Ja na pewno skuszę się na zestaw jednakże jak pojawi się u nas na allegro lub ebay ew jak jakiś sklep będzie mieć relatywnie tanio. Okolice 1000 zł uważam za troszkę przesadę cenową :(
Na razie muszę się cieszyć 8265 przerobioną z PF :-)
_________________

 
 
 
 
legosamigos 
VIP


Wiek: 42
Dołączył: 11 Kwi 2012
Wpisy: 2439
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2014-06-21, 10:30   

Wim napisał/a:
...
Na razie muszę się cieszyć 8265 przerobioną z PF :-)


Tu znalazłem dobrą instrukcję do 8265 z PF
_________________
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję
 
 
 
 
sekua 
VIP


Wiek: 29
Dołączył: 06 Cze 2012
Wpisy: 226
Skąd: Warszawa / Radom
Wysłany: 2014-06-21, 10:50   

Odnośnie 8265, przerabiałem kiedyś mój egzemplarz zgodnie z podaną instrukcją. Wszystko bardzo ładnie działało. Jedynie przy skręcie czasami zębatki strzelały i były problemy.
_________________
fliker
 
 
 
legosamigos 
VIP


Wiek: 42
Dołączył: 11 Kwi 2012
Wpisy: 2439
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2014-06-21, 15:28   

To widzę, że nie tylko u mnie zgrzytały zębatki przy skręcie ;) A myślałem, że coś źle złożyłem :)
_________________
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję
 
 
 
 
piotrek839 


Wiek: 41
Dołączył: 05 Paź 2011
Wpisy: 421
Skąd: Jastrzębie-Zdrój
Wysłany: 2014-06-22, 00:22   

legosamigos napisał/a:
Co do samego modelu nie podoba mi się właśnie ta dziura z przodu i ten zielony silnik, choć wiem, że Volvo tak właśnie ma. Co do modelu B, to przydałyby się jakieś dodatkowe panele, bo "paka" dziurawa jak sito i wszystko z niej wyleci :D

"Dziurawość" to rzecz gustu, ja tam wolę właśnie tak. A sam zestaw trudno mi go nazwać nowością. Praktycznie żadnych nowych części. Można będzie go zbudować bez kupowania go i ktoś kto ma już trochę klocków będzie musiał naprawdę znaleźć powód do jego kupna.
Gdyby tą ładowarkę zbudował jakiś "Afol" to pewnie można by się doszukiwać jakiegoś złego działania ale skoro firmują go specjaliści z Lego to ja się nie będę czepiał.
 
 
 
kiohin 

Wiek: 30
Dołączył: 25 Wrz 2013
Wpisy: 23
Skąd: Jelcz-Laskowice
Wysłany: 2014-06-22, 17:46   

Podobają mi się koła i cały przód od łyżki, aż po skręt. Tył jakiś taki zwykły.
Zielone bloki silnika są jak dla mnie zbędnym elementem, rzekł bym nawet, że są udziwnieniem ponieważ nie zwiększają one funkcjonalności modelu, a chyba właśnie o funkcjonalność w TECHNIC chodzi, prawda?

I takie małe pytanie odnośnie modelu B: Czy on też jest ze stajni VOLVO? Jeśli tak, to poproszę o szczegóły na temat oryginału.
 
 
 
Wyświetl wpisy z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wpisów
Nie możesz usuwać swoich wpisów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,106 sekundy. Zapytań do SQL: 11