Forum LUGPOL Strona Główna Forum LUGPOL
www.lugpol.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
[MOC] American 4-Axle Dump Truck
Autor Wiadomość
Waler 
VIP


Wiek: 28
Dołączył: 08 Wrz 2010
Wpisy: 768
Skąd: Ożarów Mazowiecki
Wysłany: 2014-07-07, 22:05   [MOC] American 4-Axle Dump Truck

American 4-Axle Dump Truck



W moim przypadku ten jeden dzień więcej który został dodany do konkursu zaważył na tym, że model w ogóle został ukończony. Jest nim amerykańska 4 osiowa wywrotka, nie jest to jakiś konkretny model, lecz luźne nawiązanie do Peterbilta oraz Western Star-a.

Model budowałem przez dokładnie dwa tygodnie. Wszystko zbudowane od podstaw na potrzeby konkursu. Jeszcze nigdy nie budowałem tak szybko jakiegokolwiek modelu, a już na pewno takiego, który po dwóch tygodniach:
A. nie wyglądał jak 7 nieszczęść, B. jeździł tak jak planowałem, C. potrafił cokolwiek więcej niż działanie bez zbytniego dodatkowego obciążenia.

Dane techniczne:
Waga: 2750g,
Wymiary: (dł. x szer. x wys.) 64 x 21 x 24,5 studa = 51,2 x 16,8 x 19,6 cm
Napęd: 2x XL na dwie tylne osie
Skręt: 1x Servo Motor na dwie przednie osie ze zmiennym kątem
Podnoszenie skrzyni ładunkowej: 2x Medium
Oświetlenie: 2x LED PF + Light Brick 1x4
Zasilanie: 2x Battery Box
Inne: 3x przedłużacz PF, 1x micromotor, 1x PF swich, 2x IR Reciver i 2x pilot do sterowania.

„Podwójna” ciężarówka

Może na pierwszy rzut oka nie widać tej jej zbytniej „podwójności” – w końcu nie jest ani dwa razy dłuższa, ani dwa razy szersza lecz patrząc od strony technicznej niemal wszystkie elementy, które wprawiają w ruch wywrotkę mają swojego partnera. I tak mamy dwa silniki XL do napędu, dwa silniki medium napędzające dwa siłowniki śrubowe do podnoszenia „paki”, dwie pary świateł LED, dwie wieże IR (V1) oraz dwa piloty do sterowania pojazdem (wygląd identyczny do pilotów z 42030 z tą różnicą, że są czarne drążki, a nie szaro-czerwone).
Do skrętu też pierwotnie miały być użyte dwa serwa, lecz z braku miejsca zostało tylko jedno, zwłaszcza że świetnie sobie radzi z dwiema przednimi osiami. Oczywiście kąt skrętu drugiej osi jest proporcjonalnie mniejszy od pierwszej.

Technika

Co nie co już powiedziałem o tym jak wygląda ciężarówka „od środka” lecz warto opis poszerzyć.
Z racji tej podwójności w silnikach trzeba uzupełnić zapas energii – a jakże, podwójnie.
Zdecydowałem się na użycie dwóch dużych pojemników na baterie umieszczonych między dwiema przednimi, a dwiema tylnymi osiami. Po pierwsze pasują tam jak ulał, po drugie wyjęcie ich i wymienienie baterii zajmuje góra 30 sekund.



Kwestią oczywistą jest wykorzystanie 3 funkcji w modelu – jazda, skręt, podnoszenie skrzyni ładunkowej. Została mi czwarta wolna funkcja, którą miało być podnoszenie drugiej osi gdy pojazd jest niezaładowany.
Niestety pomysł spalił na panewce. Rama musiałaby być dużo grubsza by pomieścić ruchomą oś, a tym samym stałaby się słabsza.
Więc czwartą funkcją stało się oświetlenie modelu.



Z przodu i z tyłu zamontowane są wspomniane wcześniej światła PF, natomiast na dachu znalazło się miejsce dla dość leciwego choć bardzo ciekawego elementu z systemu 9V. Jest nim brick świetlny 1x4. Obudowałem go pomarańczowymi klockami i wyszedł całkiem zgrabny kogut ostrzegawczy. W dodatku miga więc potencjalnie bardziej zwraca uwagę widzów niż jakaś tam podnoszona oś o 2cm.



Światła włącza się oczywiście pilotem. Do włączania swicha oświetlenia posłużył kolejny weteran lat 90 czyli micromotor. Idealnie sprawdza się w tej funkcji – ma małą moc i nie „wyrywa” swicha z korzeniami oraz posiada sam w sobie pewnego rodzaju sprzęgło, więc dochodząc do skrajnej pozycji nie ma obawy o jego zatrzymanie i uszkodzenie.
Skoro o bezpieczeństwie mowa to do silników medium odpowiadających za pracę siłowników śrubowych również użyłem podwójne sprzęgło, tak iż przy skrajnych pozycjach nie słychać nieprzyjemnego „strzelania” z samych siłowników.
Mimo sprzęgieł idzie podnieść 2 kilogramy.



Dwa XL-e do napędu mają sumaryczne przełożenie 1:4.2 Moim zdaniem jest to tak akurat a sama ciężarówka przy takim przełożeniu jest w stanie bez większych problemów przewieść 7kg na swojej pace (historyczny moment utrwalony na filmie :) )
Tak duże ciężary można było przenieść za pomocą zwolnic. Co prawda prędkość obrotowa w nich nie jest redukowana, lecz są świetnym łożyskiem i podparciem by koła się nie uginały pod ciężarem. Dodatkowo dobrze spięte do ramy sa niemal nie do ugięcia.
Dwie przednie osie nie mają już zwolnic bo nie ma tam aż takich obciążeń.



Wygląd



Tę kwestię już nie mnie oceniać. Starałem się jak tylko mogłem by w sumie w 3 dni wymodelować kabinę. Myślę, że może jeszcze z dzień albo dwa dałyby lepszy efekt, choć i tak jestem zadowolony.
Z funkcji manualnych możemy sobie wyregulować lusterka oraz podnieść przedni nos. Naklejka na masce prawdę mówi – pod nią V8 jak się patrzy.



Kabinę głównie wypełniają dwie wieże oraz makaron przewodów. Znajduje się tam również wspomniany micromotor i swich PF. Z tego właśnie powodu zdecydowałem się zaspawać drzwi na amen, są ciekawsze rzeczy do oglądania niż czarne kable :)

Z której strony by nie patrzeć model jest liftarmowo-panelowy (czytaj dziurawy) lecz mimo to starałem się zadbać o detale takie jak wydechy, podesty, klaksony, obrysówki etc. Niestety nie jestem w stanie konkurować w kategorii MT. Po pierwsze ze względu na mikroskopijne zasoby wszelakich elementów nie-technicowych, po drugie na brak doświadczenia w budowaniu takim stylem, więc postawiłem na styl obecnych zestawów tak by pasował do ładowarki Volvo.



Po intensywnych testach wszystkie elementy trzymają się bardzo dobrze, nic nie odpada, śmiało można jeździć.
Z rzeczy do poprawki to wyłożenie tylnej paki – zamówiłem z kilkudniowym wyprzedzeniem szare gładkie płytki 8x16 lecz nie zdążyły one do mnie dotrzeć. Pewnie będę miał je na dniach, ale do zdjęć musiałem użyć zamiennika.



GALERIA

>FILM<

To byłoby na tyle.

Uff, na 55 minut przed końcem konkursu :)
Ostatnio zmieniony przez Waler 2014-07-08, 20:45, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
 
legosamigos 
VIP


Wiek: 46
Dołączył: 11 Kwi 2012
Wpisy: 3529
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2014-07-07, 22:35   

Patrząc na zdjęcia masz bardzo daleko odsunięte siłowniki, przez co kąt otwierania paki jest bardzo ograniczony i podłoga paki jest, wg mnie, za bardzo porowata i przez te 2 elementy ładunek może się po prostu nie wysypać do końca. Może na filmie będzie lepiej działać. Spójrz, gdzie miałem siłowniki przy swoich wywrotkach 1 i 2. No i lusterka powinny być bardziej oddalone od drzwi, bo teraz przez szerokość paki nic w nich nie widać ;)
_________________
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję
Ostatnio zmieniony przez legosamigos 2014-07-07, 22:52, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
 
 
SERVATOR 
VIP


Wiek: 48
Dołączył: 08 Lis 2013
Wpisy: 3512
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-07-07, 22:57   

Przynajmniej widać, że użycie naklejki "Lego Technic" nie było na wyrost. Nie ma wątpliwości, że to klocki Lego i to serii Technic. Piękne dziury :)
To właśnie m.in. dlatego to właśnie Twoja z czterech zaprezentowanych ciężarówek zdobędzie mój głos.
Gratulacje! Z niecierpliwością czekam na film.
_________________
Mój "blożek"
Liga Gorących Szesnastek
 
 
 
Jellyeater 
VIP

Wiek: 37
Dołączył: 16 Mar 2014
Wpisy: 2371
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-07-08, 05:49   

Świetnie wygląda. Dla mnie idealne połączenie realizmu z klockami. Czyli wygląda jak ciężarówka, ale bez zbytniej próby udawania, że jest z czegoś innego niż klocki. Jestem ciekaw jak jeździ.
_________________
Ile by nie było to i tak jest za mało.
Szacunek do klocków, nienawiść do COBI, tak zostałem wychowany.
foto
 
 
 
Waler 
VIP


Wiek: 28
Dołączył: 08 Wrz 2010
Wpisy: 768
Skąd: Ożarów Mazowiecki
Wysłany: 2014-07-08, 07:02   

legosamigos napisał/a:
przez co kąt otwierania paki jest bardzo ograniczony i podłoga paki jest, wg mnie, za bardzo porowata

Im bliżej siłowniki punktu podparcia paki tym większy kąt wsypu ale też mniejsza siła maksymalna. Poza tym w połowie paki są silniki - nie za bardzo szło upchnąc tam siłowniki tak by się dobrze trzymały.
Punkt drugi przecież wyjaśniłem w opisie - zamówiłem gładkie tile 8x16 ale mi nie doszły. Dlatego dałem te na zastępstwo do zdjęć by nie było dziur. Docelowo będzie gładko.
 
 
 
Mistakes 
VIP
Marcin

Wiek: 28
Dołączył: 20 Gru 2009
Wpisy: 528
Skąd: Warszawa!
Wysłany: 2014-07-08, 07:19   

W sumie to najfajniejszy ze zgłoszonych modeli bo i ładny, i wytrzymały i oryginalny. Pomimo pewnego uprzedzenia do Twoich prac, ta mi się bardzo spodobała :)
Fajne połączenia Technic z klockami sysytemowymi. Jedyne co gryzie to te kolory, o jeden za dużo.
Ile ona ma szerokości, ze 21 kropek? :o
Ja ze swoją nie zdążyłem, a też oryginalny układ 8x2x6 :(
Ostatnio zmieniony przez Mistakes 2014-07-08, 07:20, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
 
SERVATOR 
VIP


Wiek: 48
Dołączył: 08 Lis 2013
Wpisy: 3512
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-07-08, 07:34   

Mistakes napisał/a:
Ja ze swoją nie zdążyłem, a też oryginalny układ 8x2x6 :(

A zacząłeś? Jak tak, to dokończ i publikuj. Od przybytku głowa nie boli. Na konkurs na "wywrotkę" nie zdążyłeś ale tytuł MOCarza miesiąca zawsze możesz zdobyć :)
_________________
Mój "blożek"
Liga Gorących Szesnastek
 
 
 
CamelXP 
VIP
Troll, nie dokarmiać


Wiek: 40
Dołączył: 05 Lis 2011
Wpisy: 321
Skąd: Lubin / Norymberga
Wysłany: 2014-07-08, 09:03   

Na miniaturkach wygląda jak MT, dopiero z bliska widać tę technicowość. Podobnie jak koledzy, jestem zdania, że kąt podniesienia paki jest zbyt mały. Myślę, że zamiast przesuwać siłownik do tyłu, możesz dodać prostowody, coś jak u Longera

,

tylko siłowniki zamocowane tak jak u Ciebie.
_________________
Hey! you're banjaxed!
Hey! you're screwed!
And death is coming for you!
Ostatnio zmieniony przez CamelXP 2014-07-08, 09:04, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
legosamigos 
VIP


Wiek: 46
Dołączył: 11 Kwi 2012
Wpisy: 3529
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2014-07-08, 10:36   

Myślę, że w zestawie 8063 jest właśnie odpowiedni kąt do otwierania paki. Już nawet na tym zdjęciu na bricksecie widać, że siłownik nie do końca jest wysunięty a paka już dosyć szeroko otwarta, ale to taka tylko moja sugestia
_________________
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję
 
 
 
 
Waler 
VIP


Wiek: 28
Dołączył: 08 Wrz 2010
Wpisy: 768
Skąd: Ożarów Mazowiecki
Wysłany: 2014-07-08, 11:14   

Mistakes, tak w opisie jest napisane, ma 21 studów szerokości.
Widzę, że ten kąt was męczy. OK postaram się go zmienić i dodać takie cięgna. W sumie o takim rozwiązaniu nie pomyślałem przy budowie. Nie ma tam wiele miejsca lecz postaram się by wywrót był większy. Lecz to za kilka dni, muszę odpocząć od klocków po dwutygodniowym maratonie.
 
 
 
legosamigos 
VIP


Wiek: 46
Dołączył: 11 Kwi 2012
Wpisy: 3529
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2014-07-08, 11:43   

Kąt nas nie męczy, ale zobaczysz, że pomoże przy kipowaniu zawartości z paki ;)
_________________
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję
 
 
 
 
M_longer 
VIP


Wiek: 32
Dołączył: 29 Wrz 2007
Wpisy: 5376
Skąd: Lubin
Wysłany: 2014-07-08, 12:31   

Waler93 napisał/a:
W sumie o takim rozwiązaniu nie pomyślałem przy budowie. Nie ma tam wiele miejsca lecz postaram się by wywrót był większy. Lecz to za kilka dni, muszę odpocząć od klocków po dwutygodniowym maratonie.

O takim rozwiązaniu jak w Eurotrakkerze zapomnij. Testowane na małych i dużych śrubach, małe podniosą pakę, ale bez ładunku. Duże... cóż, na pewno nie masz tam miejsca na cięgna o długości 11-13s, nie? :)

Co do modelu - rzeczywiście ma o jeden kolor za dużo, gdyby paka była cała zielona wyglądałby ciut lepiej. Ale jako całość prezentuje się nieźle, choć kształt maski jest nieco dziwny. A wszystkim marudom polecam spróbować zbudować dużą wywrotkę, która unosi ciężką pakę pod odpowiednim kątem.
Jedyną rzeczą która mi się tu nie podoba to te boxy zawieszone bardzo nisko między osiami.
_________________
m1longer.com
 
 
 
Waler 
VIP


Wiek: 28
Dołączył: 08 Wrz 2010
Wpisy: 768
Skąd: Ożarów Mazowiecki
Wysłany: 2014-07-08, 13:03   

No miejsca na 13 studów to tam nie ma :) Co najwyżej 5-6 dałoby radę. Paka może byłaby w jednym kolorze tyle że nie ma dolnych paneli w kolorze zielonym. A nie chciałem robić znów całego żółtego (nie hejtuję tutaj Twojego modelu :) ), szarego, czarnego czy czerwonego (choć przy obecnej cenie czerwonych paneli paka kosztowałaby majątek). Z kolei tył w całej zieleni nie wyglądał najlepiej więc zdecydowałem sie jakoś przelamac kolor białym.
Kabina wyszła żółta bo nie było już czasu na kombinowanie i zamawianie elementów innego koloru, a żółtych liftów, łączników, paneli mam od groma.
Boksy są tak zawieszone jak najniższa część auta. W końcu ma docelowo jeździć po płaskim więc co za różnica :p. Poza tym w zamyśle miały poniekąd przypominać baki z paliwem umieszczane w tych okolicach.
 
 
 
CamelXP 
VIP
Troll, nie dokarmiać


Wiek: 40
Dołączył: 05 Lis 2011
Wpisy: 321
Skąd: Lubin / Norymberga
Wysłany: 2014-07-08, 14:20   

M_longer napisał/a:
A wszystkim marudom polecam spróbować zbudować dużą wywrotkę, która unosi ciężką pakę pod odpowiednim kątem.
Przecież nie marudzimy i nie nabijamy się z kolegi, że mu się słabo podnosi, tylko próbujemy zwrócić uwagę na potencjalny problem i sugerujemy rozwiązania, które mogą (choć oczywiście nie muszą) sprawdzić się w tym modelu.
_________________
Hey! you're banjaxed!
Hey! you're screwed!
And death is coming for you!
 
 
 
Bricksley 


Wiek: 29
Dołączył: 29 Mar 2005
Wpisy: 195
Skąd: Stalowa Wola
Wysłany: 2014-07-08, 15:09   

A mnie dobór kolorów pasuje i całkiem fajnie to wygląda :)

Wrzucaj filmik :P
_________________
Pozdrawiam :)
 
 
 
Wyświetl wpisy z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wpisów
Nie możesz usuwać swoich wpisów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,166 sekundy. Zapytań do SQL: 13