Forum LUGPOL Strona Główna Forum LUGPOL
www.lugpol.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
[MOC] Maszyna do Regeneracji Nawierzchni Drogowej
Autor Wiadomość
Waler 
VIP


Wiek: 28
Dołączył: 08 Wrz 2010
Wpisy: 768
Skąd: Ożarów Mazowiecki
Wysłany: 2014-09-21, 12:25   [MOC] Maszyna do Regeneracji Nawierzchni Drogowej

Kolejny MOC w mojej kolekcji z serii tych nietypowych to Road Reclaimer/Soil Stabilizer, czyli Maszyna do Regeneracji Nawierzchni Drogowej.



Prawdziwy pojazd służy do zrywania asfaltu z istniejącej drogi, może zagęszczać grunt (stabilizować) pod nową czy mieszać wszystkie składniki jak cement, piach dodając do tego wodę czy inne płynne substancje chemiczne.
Prezentowana maszyna nie jest kopią żadnej konkretnej istniejącej naprawdę, aczkolwiek wzorowałem się bardzo luźno na Bomag-u MPH 600, zwłaszcza w przedniej części.



Tylna część mocno odbiega od tego co można zobaczyć w prawdziwych maszynach, lecz w końcowej fazie budowy uznałem jednak, że zamiast manualnego sterowania funkcjami pneumatycznymi miło będzie dorzucić tam automatyczny kompresor, zdalnie sterowane zawory pneumatyczne, air tank czy manometr. Ale o tym później.



Dane techniczne:
Długość: 90 studów - 72cm
Szerokość: 29 studów – 23cm
Wysokość (po podniesieniu kabiny): 28 studów – 22cm
Waga: 3400g
Silniki: 9 PF (1x XL, 4x Medium, 4x Servo Motor)
3x wieża IR, 4x swich PF, 1x światła LED, 5x przedłużacz 50cm, 1x przedłużacz 20cm
Zasilanie: 1x 8878
Pneumatyka:
3x duży siłownik, 1x mały siłownik, 2x pompka 5.5L, 1x air tank, 1x manometr, 3x swich pneumatyczny



Zaczynamy od początku czyli frontowa część. Tutaj mieści się cały zespół odpowiadający za napęd oraz skręt pojazdu. Centralnie w ramie zamocowany jest silnik XL. Ten połączony jest do przednich kół za pomocą dwubiegowej skrzyni opartej o driving ring o przełożeniach 1:1 oraz 1:1.66. Napęd doprowadzony jest tylko do przedniej osi z dyferencjałem. Koła w rozmiarze 94.8 osadzone są na zwolnicach z dodatkowym przełożeniem 1:3. Za skręt odpowiada tutaj servo motor połączony z obrotnicą. Zwykła duża obrotnica posiada wewnątrz 24 zęby. Na serwomotorze założona jest zębatka z8, a samo serwo znajduje się tuż nad wspomnianą obrotnicą. Dzięki temu mamy tutaj skręt podobny do tego jakie można spotkać w wodzidłach przegubowych. Przed skrzynią biegów znajduje się zasilanie – akumulator 8878. Za grillem schowane są reflektory z parą świateł LED włączanych przełącznikiem po lewej stronie kabiny.



Swich po prawej stronie służy do zmiany kierunku skrętu tylnych kół. Są do wyboru trzy tryby pracy:
1. Skręt przeciwnie do przedniej osi
2. Koła wyprostowane (brak skrętu)
3. Skręt zgodnie z przednią osią



Przy pierwszym położeniu cała maszyna ma bardzo małą średnicę zawracania.
W prawdziwej maszynie również występuje ten system, wspomagając np. manewrowanie na placu parkingowym czy umożliwiając nawrót na wąskiej remontowanej drodze.
Pozycja druga – neutralna. Jest to normalna pozycja pracy. Promień skrętu jest tutaj duży, lecz jeżeli maszyna jedzie nawet po łuku drogi którą aktualnie się zajmuje promień ten jest w zupełności wystarczający.
Pozycja trzecia, ostatnia. W tym trybie pojazd jedzie tzw. krabem. Umożliwia to np. zrywanie asfaltu pod kątem do osi jezdni.
Szczerze powiedziawszy nie mam pojęcia, czy w prawdziwej maszynie występuje taki tryb pracy (nigdzie nie doszukałem się takich zdjęć czy informacji), natomiast pozycja ta wyszła nijako sama z siebie po podłączeniu przełącznika.
Co ciekawe gdy mamy skręconą przednią oś o dany kąt i przełącznik tylnego serwa jest w pozycji „0”, po włączeniu go tylna oś (a właściwie drugi serwomotor) ustawia się pod tym samym kątem co pierwszy. Także mamy możliwość przełączania się pomiędzy trybami pracy w dowolnym momencie.
Na samej górze przedniej części obok rury wydechowej umieszczone są dwie wieże IR.

Zaraz za nosem pojazdu znajduje się kabina operatora(ów).



Ta oprócz otwieranych drzwi w środku dysponuje dwoma fotelami z drążkami do sterowania. Po środku kabiny zamontowany jest silnik M, który służy podnoszeniu całej kabiny by zapewnić lepszą widoczność podczas pracy.



Zastosowałem w nim redukcję na ślimaku by kabina podnosiła się jak najwolniej oraz nie „skakała” przy opuszczaniu (co wystąpiło gdy prędkość obrotowa była zbyt duża). Dodatkowo by uniknąć strzelania zębatek w granicznych pozycjach zastosowałem sprzęgło.
Mechanizm podnoszenia i opuszczania zastosowany jest ze względów transportowych. Pojazd z opuszczoną kabiną jest niemal płaski i łatwiej go przetransportować pod różnymi niskimi konstrukcjami (jak mosty, tunele, konstrukcje na placach budowy) niż gdyby kabina była nieruchoma.



Drugi plus to widoczność. Podniesiona kabina zdecydowanie ułatwia pracę, ponieważ operator jest w stanie dostrzec wszystko dookoła.

Kolejnym i najważniejszym elementem całej maszyny są wirniki.



Tutaj również w zależności od producenta są maszyny jedno i wielowirnikowe. Ja zdecydowałem się na trzy. Napędzane są łańcuchem poprzez dwa silniki M umieszczone na samej górze korpusu. Pierwszy i ostatni wirnik kręci się w tym samym kierunku, środkowy - w przeciwnym. Dzięki temu nawet moja maszyna jest w stanie coś zagęścić :)



Korpus w którym umieszczone są wirniki jest zabudowany z każdej strony, a jego przednia i tylna część może się dodatkowo otwierać gdy potrzeba by do jej „paszczy” weszło trochę więcej materiału. Ta czynność jest manualna. Potrzeba kręcić czarną zębatką na samej górze by zamknąć/otworzyć pokrywy.



Cały korpus z wirnikami i silnikami umieszczony jest na trzech siłownikach pneumatycznych, które umożliwiają mu ruch w pionie.



Dwa siłowniki umieszczone są w górnej części maszyny, trzeci jest schowany przy tylnej osi, a korpus połączony jest z nim dźwignią. System pneumatyczny podzielony jest na dwa obwody ( oba siłowniki górne + jeden dolny) gdzie każdy z nich jest osobno sterowany. Dzięki temu mamy możliwość ustawienia wirników pod odpowiednim kątem.



Przykładowo takie ustawienie używane jest w przypadku potrzeby zdarcia wysokiej nawierzchni asfaltowej, gdzie wskazane jest podejść do niej pod kątem by niczego nie uszkodzić.

W tylnej części maszyny umieszczony jest wspomniany siłownik pneumatyczny, omówione również wcześniej serwo skrętu oraz dwa elektrozawory do sterowania siłownikami pneumatycznymi.



Nie będę ukrywał, iż idee na schemat połączenia swicha z serwem podpatrzyłem w koparce Żbika. Zgłębiając wiedzę na temat tego rozwiązania znalazłem na Brickshelfie galerię z instrukcją jak zbudować ten element i finalnie zmodyfikowałem całą konstrukcję tak by pasowała do moich założeń.
Schemat jest prosty, swich pneumatyczny + serwomotor + odpowiednia redukcja zębatkami. I tutaj moja wizja rożni się trochę od schematu z BS-a. Ja potrzebowałem większego wychylenia swicha pneumatycznego (więcej powietrza) więc zmieniłem zębatki na mi odpowiadające oraz przebudowałem całe mocowanie tak by zmieściło się do maszyny.
I nie będę ukrywał też, że te elektrozawory były pretekstem do powiększenia kupra pojazdu. No bo gdzieś to trzeba zmieścić, a zabawa jest dużo lepsza niż manualne otwieranie, zamykanie i pompowanie pompką.



Oprócz trzech serw z tyłu jest jeszcze silnik M który napędza kompresor. Do pompowania powietrza służą dwie pompki 5.5L a jego pracę kontroluje dobrze znany na forum wyłącznik ciśnieniowy na bazie swicha PF oraz małego siłownika pneumatycznego z gumką recepturką.
Skompresowane powietrze magazynowane jest w air tanku, a ciśnienie docelowe przy którym następuje wyłączenie ustawione jest na ok. 1.8 bara. Z tyłu również jest jedna wieża IR odpowiadająca właśnie za dwa opisane elektrozawory. Chciałem upchnąć z przodu ale się już nie mieściła…



Ogółem myślę, że mogło by być lepiej. Są miejsca gdzie można by jeszcze trochę popracować nad estetyką (zwłaszcza tylna część bo kończyłem ją już „na szybko”), może poprawić właściwości jezdne. Na działanie modelu też nie narzekam, wszystko pracuje jak pierwotnie zakładałem. Tu i ówdzie postanowiłem przykleić kilka naklejek by urozmaicić wygląd całego pojazdu. Model budowany jest jednak w stylu Technic więc proszę mi tutaj nie narzekać na zbyt duża liczbę dziur, tak ma być :).



FILM:

https://www.youtube.com/watch?v=yGIHteQjHRo

Z mojej strony to na tyle.
Ostatnio zmieniony przez Waler 2014-11-14, 22:31, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
blizzard 


Wiek: 31
Dołączył: 04 Paź 2011
Wpisy: 820
Skąd: Poznań
Wysłany: 2014-09-21, 12:55   

Filmu oczekuję piekielnie ;)
Ciekawe jak to cudeńko działa i się rusza
 
 
 
noniusz 
VIP
Grzegorz


Wiek: 39
Dołączył: 23 Lis 2011
Wpisy: 1034
Skąd: Poznań
Wysłany: 2014-09-21, 14:05   

Panie Waler, na pierwszy rzut oka wszystko to bardzo fajnie wygląda ale jak zwykle jest kilka ale... :)

Porównując Twój modej z oryginałem widać, że strasznie rozjechały Ci się proporcje... Dodatkowo przód oryginału jest zupełnie inaczej wyprofilowany, ale rozumiem, że to dlatego aby pomieścić wszystkie mechanizmy. Widzę też małą rolkę prowadzącą w przedniej części pojazdu - podejrzewam, że w oryginale jej nie ma, po prostu Twój model zaczął uginać się pod swoim ciężarem?

Trochę też razi ten silnik M wraz z całym mechanizmem w środku kabiny. Zastanawiam się, czy nie można by np. załatwić podnoszenia kabiny po krzywiźnie poprzez łańcuch w obwodzie zamkniętym, taki jak użyłeś do napędu wirników? Wtedy napęd mógłbyś schować np. w odwłoku.

Zastanawia mnie też użycie siłowników pneumatycznych do podnoszenia korpusu z wirnikami, takie miałeś założenie, czy użycie pneumatyki było wygodniejsze? Pytam bo np. te 2 siłowniki, które mają działać jednocześnie mogą się nierównomiernie chować/wysuwać, coś tam się może nieplanowo wygiąć?

Dodatkowo na tym zdjęciu wygląda jakby wirniki kręciły się naprawdę szybko, zębatka napędzająca łańcuch przychodzi po zewnętrznej stronie krzywizny, pod spodem zaś widzę rolkę podpartą tylko z 1 strony na gładkim pinie, czy przy pracy nie ma problemu z napędem, nic nie spada, nie zsuwa się?

To tyle narzekań :)

Gratuluję ciekawego pomysłu, model prezentuje się fajnie, tak jak sobie założyłeś tak zbudowałeś. Czekam na film.
_________________

 
 
 
Bricksley 


Wiek: 29
Dołączył: 29 Mar 2005
Wpisy: 195
Skąd: Stalowa Wola
Wysłany: 2014-09-21, 14:34   

noniusz napisał/a:
Porównując Twój modej z oryginałem widać, że strasznie rozjechały Ci się proporcje... Dodatkowo przód oryginału jest zupełnie inaczej wyprofilowany

Czytamy ze zrozumieniem...
Waler napisał/a:
Prezentowana maszyna nie jest kopią żadnej konkretnej istniejącej naprawdę, aczkolwiek wzorowałem się bardzo luźno na Bomag-u MPH 600, zwłaszcza w przedniej części.
_________________
Pozdrawiam :)
Ostatnio zmieniony przez Bricksley 2014-09-21, 14:34, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Waler 
VIP


Wiek: 28
Dołączył: 08 Wrz 2010
Wpisy: 768
Skąd: Ożarów Mazowiecki
Wysłany: 2014-09-21, 15:07   

noniusz, zdjecie Bomaga wisiało nad biurkiem do momentu zbudowania przodu i kabiny. Później i tak nie mialo to wiekszego sensu jak zaplanowałem zbudowac wiecej funkcji. Jednak od początku to NIE miała byc kopia ani Bomaga, ani CATa ani innego podobnego. Po prostu podpatrywałem jak to tam jest ulokowane.
Niby mozna by zrobic silnik do podnoszenie kabiny w odwłoku, lecz wypadałoby go wsadzić w górną część nad wirnikami. A tam siedzi swich pf i tyle kabli że je dopychałem żeby zamknąć profil. Na silnik zwyczajnie miejsca nie było i dlatego został w kabinie.
Do podnoszenia wirników od poczatku miala być tam pneumatyka i jest i działa dobrze :) Z pośród 8 siłowników jakie posiadam wybrałem te dwa ktore chodzą jednakowo, dlatego nic się nie przechyla ani nie wygina.
Z wirnikami dobrze widzisz, kreca sie dość żwawo. Sterowanie jest z pilotem do regulacji prędkości. Jak widzisz, jest tutaj do zdjecia zdjęta obudowa boczna, która ewentualnie podpiera łańcuch by ten się nie zsunął aczkolwiek nie ma takiej potrzeby. Wszystko tutaj działa bez zarzutu i nie spada. Oczywiscie analaogicznie po drugiej stronie jest identyczny napęd bo z jednym silnikiem nie chciało sie to dobrze kręcić. Wiecej w filmie :)
Ostatnio zmieniony przez Waler 2014-09-21, 15:10, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
noniusz 
VIP
Grzegorz


Wiek: 39
Dołączył: 23 Lis 2011
Wpisy: 1034
Skąd: Poznań
Wysłany: 2014-09-21, 21:46   

Karol, ok., może faktycznie nadinterpretowałem stwierdzenie "wzorowałem się bardzo luźno" :)

Waler, jak masz możliwość to wrzuć jakieś fotki Twojej wersju zaworu pneumatycznego sterowanego Serwem.
PS: mieszkasz w opuszczonym budynku? Bo na każdym zdjęciu gdzie pozujesz na parkingu podziemnym nigdy nie ma żadnego samochodu :)
_________________

 
 
 
Mrosik 
VIP


Wiek: 36
Dołączył: 05 Maj 2009
Wpisy: 276
Skąd: Poznań
Wysłany: 2014-09-21, 22:05   

Czekam na film. Czy te małe kóleczka zaraz za przednią osią też występują w prawdziwych maszynach?
 
 
 
piotrek839 


Wiek: 45
Dołączył: 05 Paź 2011
Wpisy: 458
Skąd: Jastrzębie-Zdrój
Wysłany: 2014-09-21, 22:41   

Ładnie Ci to wyszło, dużo technica i dobrze powtykane dodatki. Funkcje na zdjęciach wyglądają na prawidłowo działające. Fajny pomysł na połączenie serwa z obrotnicą. Gratuluje udanego MOCa, ale przyczepię się do prezentacji. Jest falstart z filmem i to chyba nie pierwszy raz.
 
 
 
adamski 


Wiek: 35
Dołączył: 23 Lut 2014
Wpisy: 73
Skąd: Wielka Brytania
Wysłany: 2014-09-22, 07:01   

Ja wiem, że to luźna wariacja na temat istniejącej maszyny, ale przyczepić się muszę do pewnego szczegółu w opisie.
Waler napisał/a:
Prawdziwy pojazd służy do zrywania asfaltu z istniejącej drogi, może zagęszczać grunt (stabilizować) pod nową czy mieszać wszystkie składniki jak cement, piach dodając do tego wodę czy inne płynne substancje chemiczne.

Do zrywania asfaltu służą frezarki, natomiast to jest recykler. Faktycznie, recykler również potrafi zrywać nawierzchnię, ale właśnie po to, by ją zmieszać z innymi komponentami i wbudować z powrotem w nawierzchnię. Taki drobny szczegół :) Napisane to samo, ale jako były drogowiec musiałem nieco doprecyzować :D
 
 
 
SERVATOR 
VIP


Wiek: 48
Dołączył: 08 Lis 2013
Wpisy: 3512
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-09-22, 07:21   

Myślę, że się nie pomylę jak powiem, że właśnie poznaliśmy MOC Września 2014 :)
_________________
Mój "blożek"
Liga Gorących Szesnastek
 
 
 
Waler 
VIP


Wiek: 28
Dołączył: 08 Wrz 2010
Wpisy: 768
Skąd: Ożarów Mazowiecki
Wysłany: 2014-09-22, 08:39   

noniusz napisał/a:
Waler, jak masz możliwość to wrzuć jakieś fotki Twojej wersju zaworu pneumatycznego sterowanego Serwem.
PS: mieszkasz w opuszczonym budynku? Bo na każdym zdjęciu gdzie pozujesz na parkingu podziemnym nigdy nie ma żadnego samochodu :)

Zrobię coś w LDD i wrzucę. No a co do parkingu to chyba dobrze, że nie ma w tle żadnych niepotrzebnych dodatków, co? A sam obiekt to trzeci poziom pod ziemią jednego z Warszawskich biurowców, a sama sesja odbyła się około północy ;)
Mrosik napisał/a:
Czy te małe kóleczka zaraz za przednią osią też występują w prawdziwych maszynach?
i
Cytat:
Widzę też małą rolkę prowadzącą w przedniej części pojazdu - podejrzewam, że w oryginale jej nie ma, po prostu Twój model zaczął uginać się pod swoim ciężarem?

No co wy tam, to jest tylko specjalny czujnik do badania gruntu, takie malusie dwa kółeczka, a w tym miejscu znalazły się zupełnie przypadkowo :P
piotrek839 napisał/a:
Jest falstart z filmem i to chyba nie pierwszy raz.

Nie zaprzeczę, jakoś tak mam i chyba muszę nawyk zmienić. Siedzę nad tekstem, potem nad zdjęciami i już nie mam cierpliwości by tego nie wrzucić na forum. Postaram się, by sytuacja się już więcej nie powtórzyła :)
adamski napisał/a:
Do zrywania asfaltu służą frezarki, natomiast to jest recykler.

Tak, to te również bardzo ciekawe maszyny z reguły na 4 gąsienicach i taśmociągiem do wyrzucania pokruszonego asfaltu. Też jeżeli miałbym precyzować to ta maszyna skruszy nawierzchnię, lecz wtedy ma pojedynczą, dużą rolkę z grubymi zębami oraz nigdzie jej nie wysypie, tylko od razu zmiesza z warstwą gruntu pod starym asfaltem.
SERVATOR napisał/a:
Myślę, że się nie pomylę jak powiem, że właśnie poznaliśmy MOC Września 2014 :)

Ty to zawsze o krok wprzód...
Ostatnio zmieniony przez Waler 2014-09-22, 08:44, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
M_longer 
VIP


Wiek: 32
Dołączył: 29 Wrz 2007
Wpisy: 5376
Skąd: Lubin
Wysłany: 2014-09-22, 09:59   

SERVATOR napisał/a:
Myślę, że się nie pomylę jak powiem, że właśnie poznaliśmy MOC Września 2014 :)

Miesiąc się jeszcze nie skończył...
_________________
m1longer.com
 
 
 
SERVATOR 
VIP


Wiek: 48
Dołączył: 08 Lis 2013
Wpisy: 3512
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-09-22, 10:17   

M_longer napisał/a:
SERVATOR napisał/a:
Myślę, że się nie pomylę jak powiem, że właśnie poznaliśmy MOC Września 2014 :)

Miesiąc się jeszcze nie skończył...

CYT: "Myślę, że się nie pomylę....". Nadal tak myślę.
_________________
Mój "blożek"
Liga Gorących Szesnastek
Ostatnio zmieniony przez SERVATOR 2014-09-22, 10:17, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
MarcinMK 


Wiek: 50
Dołączył: 01 Lis 2013
Wpisy: 396
Skąd: Kołobrzeg
Wysłany: 2014-09-22, 15:04   

Fajne bydle. Zapewne extra bawialne ale ... film, film chłopie :) Moim zdaniem świetny MOC, ładny i ciekawie zrobiony.
_________________
1971
 
 
 
legosamigos 
VIP


Wiek: 46
Dołączył: 11 Kwi 2012
Wpisy: 3529
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2014-09-22, 15:12   

Dość ciekawa maszyna, dlatego również czekam z niecierpliwością na film jak to wszystko działa w praktyce
_________________
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję
 
 
 
 
Wyświetl wpisy z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wpisów
Nie możesz usuwać swoich wpisów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,051 sekundy. Zapytań do SQL: 14