Strona 1 z 1

[MOC] BESTIA

: 2014-10-31, 15:34
autor: SAMOLOT
Osobiście nie obchodzę Halloween jednak pomyślałem że to dobry moment aby światło dzienne (lub raczej wieczorny mrok) ujrzała stworzona przeze mnie bestia.

Obrazek Obrazek

Jest to dopiero mój drugi w pełni samodzielny MOC, dlatego potraktowałem go treningowo. Założenie było takie aby możliwie zgrabnie i ciasno upakować wszystkie mechanizmy oraz aby połączyć układy pneumatyczny i elektryczny.
Kolejne zadanie jakie sobie postawiłem to zdejmowana karoseria. Cała jest połączona z podwoziem na siedmiu łatwo dostępnych pinach, dodatkowo trzeba rozłączyć kostkę elektryczną do oświetlenia i przewód pneumatyczny do podnoszenia drzwi.

Od jakiegoś czasu myślałem jak stworzyć z lego zawieszenie progresywne, czyli takie które ma dwa zakresy pracy. Jest czułe i precyzyjne na równej nawierzchni ale przy dużym obciążeniu wybierze nawet potężne nierówności. Połączenie amortyzatorów sprężynowych z siłownikami dało taki efekt i działa bardzo fajnie.

Obrazek Obrazek

Najwięcej trudności sprawiło mi zapanowanie nad układem kierowniczym i przeniesieniem napędu przy tak dużym skoku i dość sporej masie pojazdu. Mam świadomość, że daleko mu do doskonałości, ale działa. Sprawność terenowa maszyny jest słaba, głównie ze względu na niewielką redukcję napędu, jest za to dość szybki.

Na końcu skupiłem się na estetyce. Kierując się najnowszymi trendami zaprojektowałem auto dla młodych dynamicznych lubiących aktywny styl życia ludzi sukcesu.

Czyli kompletnie bez sensu (mały bagażnik, duże spalanie, drogie utrzymanie itp.)
Podsumowując wyszła z tego taka plażowa terenówka do szpanowania na bulwarach udająca prawdziwe bestie z rajdu Paryż-Dakar.

Film

https://www.youtube.com/watch?v=D-y9aHv ... e=youtu.be

Galeria

http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=549113

Opis

Waga 2 kg

Zailanie 2 x akumulator PF

Napęd 4 x PFL

Kompresor 2 pompki 6l i silnik PFM

Układ kierowniczy serwo PF

Zawieszenie regulowane pneumatycznie dwa duże siłowniki sterowane elektrozaworem z silnikiem PFM dodatkowo Airtank

Drzwi otwierane do góry pneumatycznie dwa małe siłowniki (sterowanie ręczne)

Światła 2x diody PF

Automatyczny zawór ciśnienia mały siłownik i przełącznik elektryczny starego typu.

Bagażnik otwierany ręcznie.

: 2014-10-31, 15:40
autor: M_longer
Jak na pojazd z niezależnym zawieszeniem to podwozie jest chyba za nisko?
Przy ugięciu podczas najazdu na przeszkodę będzie szorował brzuchem po ziemi?

: 2014-10-31, 16:42
autor: dirtzone
M_longer pisze:Jak na pojazd z niezależnym zawieszeniem to podwozie jest chyba za nisko?

Przy ugięciu podczas najazdu na przeszkodę będzie szorował brzuchem po ziemi?
On już jest chyba ugięty?

: 2014-10-31, 16:50
autor: Durzy
Już myślałem, że tylko mnie ten prześwit wydawał się za niski, jakby miał za słabe lub za krótkie lub to i to, amortyzatory.

: 2014-10-31, 17:51
autor: Kruk
A mi się wydaję że wcale nie uginają mu się wahacze , patrzcie z przodu na sprężyny ,a i co go niby dociąża ? Oby tak nie było, zobaczymy co nam kolega zaprezentuje.

: 2014-10-31, 19:05
autor: Uncle Jaca
Fajnie wygląda, agresywnie.

Czekam na filmik i resztę fot.

: 2014-11-01, 00:14
autor: Kruk
Aaa wszystko jasne już z tym zawieszeniem, o to rozwiązanie jeśli jeszcze ktoś nie widział :)
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=549113

: 2014-11-06, 07:50
autor: dirtzone
Filmik będzie? :P

: 2014-11-06, 08:05
autor: SAMOLOT
Jak tylko nadejdzie brakujący mały siłownik pneumatyczny zamówiony na Bricklinku, zrobię filmik.

Filmik

: 2014-11-14, 18:54
autor: SAMOLOT
Części ugrzęzły na naszej poczciwej poczcie na cały długi weekend. Awiza nie dostarczono. Ale nic to wreszcie zamówienie dotarło, Bestia skończona, filmik zrobiony.

https://www.youtube.com/watch?v=D-y9aHv ... e=youtu.be

Swoją drogą jak popatrzyłem na filmowe produkcje niektórych z Was to stwierdziłem, że muszę się podszkolić w zakresie: montaż i obróbka obrazu video.

: 2014-11-14, 21:08
autor: Kruk
Może wydaję mi się ale czy na filmiku zamiast pracy amorków, pracuje siłownik pneumatyczny jako amortyzator?

: 2014-11-14, 22:40
autor: SAMOLOT
Wydaje Ci się, zawsze najpierw miękkie amorki, a potem pneumatyka.

: 2014-11-15, 16:30
autor: Durzy
Ponieważ wcześniej narzekałem na prześwit, teraz muszę przyznać, że robi wrażenie. Różnica między pozycją maksymalną i minimalną jest całkiem spora!

SAMOLOT pisze:Swoją drogą jak popatrzyłem na filmowe produkcje niektórych z Was to stwierdziłem, że muszę się podszkolić w zakresie: montaż i obróbka obrazu video.
Bez przesady. Jeśli wszyscy tak bardzo będą odlatywać w kosmos z filmami, to później każdy nowy będzie bał się zamieścić swój filmik. Ważne, aby było wszystko widać jak u Ciebie.

: 2014-11-15, 22:52
autor: Filus
Widzę tutaj pewne mankamenty tej instalacji pneumatycznej. Po zachowaniu wnioskuję, że układ jest jeden i obsługa drzwi jest szeregowo z siłownikami zawieszenia. Czyli jeśli za dużo pobawisz się drzwiami, to autko samo klapnie. Mam rację?

: 2014-11-16, 00:52
autor: SAMOLOT
Zrobiłem eksperyment. Po 12 do 16 cyklach otwarcia i zamknięcia drzwi auto opada do połowy wysokości. Wtedy uruchamia się zawór automatyczny i dobija ciśnienie. Fakt jest to jakiś mankament, tylko po co ktoś miał by 16 razy otwierać drzwi?
Ale uwaga celna.
Jak będę kiedyś robił jakąś maszynę łączącą w sobie dwie odrębne funkcje pneumatyki (np zawieszenie i ładowarka) pomyślę zawczasu o odrębnych układach.

W tym przypadku pomysł drzwi pneumatycznych narodził się pod koniec budowy modelu.