[WIP] Ciężarówka z HDS
Moderatorzy: Mod Team, Mod Team
-
- Posty: 17
- Rejestracja: 2014-10-18, 12:19
- Lokalizacja: Gdynia
- brickshelf: Proszę uzupełnić
-
[WIP] Ciężarówka z HDS
Chciałbym się podzielić z wami swoim małym projektem. Przedstawiam podwozie ciągnika siodłowego lub ciężarówki do zadań specjalnych (jeszcze nie zdecydowałem).
Skrzynia biegów 9+R docelowo wstawię małego boxa przed skrzynią z przełożeniem low i high co zaowocuje 18+2R. Testy skrzyni wyszły wyśmienicie podwozie na 9 biegu sunie przez dywan bez kompleksów i wydaje mi się, że lepiej być nie może. Obawiam się , że będę musiał zmodyfikować ramę z powodu kompletnego braku pomysłu dotyczącego zmiany przełożeń tzn:
od 2 tygodni zachodzę w głowę jak zrobić moduł aby moja skrzynia biegów była sekwencyjna. Próbowałem paru metod ale raczej wolałbym wykorzystać całą przestrzeń bezpośrednio nad skrzynią i nie wykraczać poza przestrzeń przeznaczoną na skrzynie w ramie.
Mógłbym pójść na łatwiznę i wykorzystać jedną dźwignię sprzęgła ale po co sobie ułatwiać zadanie.
Zdecydowałem się na napęd na wszystkie osie rozprowadzony przez centralnie umieszczony dyferencjał
Niezależne zawieszenie z przodu to rozwiązanie dosyć niespotykane. VOLVO Trucks wprowadziło to do swoich nowych ciężarówek dlatego postanowiłem to wykorzystać.
Zawieszenie działa bardzo płynnie i wydaje mi się, że poradzi sobie z obciążeniem jakim pewnie będzie kabina oraz może w przyszłości zestaw silników PF z oprzyrządowaniem.
Sztywny tylny most wykonany w przybliżeniu zgodnie z popularnymi rozwiązaniami tzn. oparty o stabilizatory i powieszony pod ramą niestety rozwiązanie jest na amortyzatorach teleskopowych a nie pneumatyczne jak ma to miejsce w rzeczywistości.
Najwięcej zabawy było z ramą tak aby w każdym punkcie po przyłożeniu obciążenia nie uginała się uzyskałem efekt zadowalający, ponieważ przy nacisku na środek końcówka ramy nad tylnym mostem ugina się co najwyżej na 3-4 mm co uważam za wielki sukces bo wcześniejsze rozwiązania powodowały u mnie bezsenne noce.
Niestety to tylko tyle co udało mi się wykonać z mojej małej kolekcji lego i czekam na kolejny zastrzyk gotówki by móc w końcu skończyć mój mały projekcik.
Skrzynia biegów 9+R docelowo wstawię małego boxa przed skrzynią z przełożeniem low i high co zaowocuje 18+2R. Testy skrzyni wyszły wyśmienicie podwozie na 9 biegu sunie przez dywan bez kompleksów i wydaje mi się, że lepiej być nie może. Obawiam się , że będę musiał zmodyfikować ramę z powodu kompletnego braku pomysłu dotyczącego zmiany przełożeń tzn:
od 2 tygodni zachodzę w głowę jak zrobić moduł aby moja skrzynia biegów była sekwencyjna. Próbowałem paru metod ale raczej wolałbym wykorzystać całą przestrzeń bezpośrednio nad skrzynią i nie wykraczać poza przestrzeń przeznaczoną na skrzynie w ramie.
Mógłbym pójść na łatwiznę i wykorzystać jedną dźwignię sprzęgła ale po co sobie ułatwiać zadanie.
Zdecydowałem się na napęd na wszystkie osie rozprowadzony przez centralnie umieszczony dyferencjał
Niezależne zawieszenie z przodu to rozwiązanie dosyć niespotykane. VOLVO Trucks wprowadziło to do swoich nowych ciężarówek dlatego postanowiłem to wykorzystać.
Zawieszenie działa bardzo płynnie i wydaje mi się, że poradzi sobie z obciążeniem jakim pewnie będzie kabina oraz może w przyszłości zestaw silników PF z oprzyrządowaniem.
Sztywny tylny most wykonany w przybliżeniu zgodnie z popularnymi rozwiązaniami tzn. oparty o stabilizatory i powieszony pod ramą niestety rozwiązanie jest na amortyzatorach teleskopowych a nie pneumatyczne jak ma to miejsce w rzeczywistości.
Najwięcej zabawy było z ramą tak aby w każdym punkcie po przyłożeniu obciążenia nie uginała się uzyskałem efekt zadowalający, ponieważ przy nacisku na środek końcówka ramy nad tylnym mostem ugina się co najwyżej na 3-4 mm co uważam za wielki sukces bo wcześniejsze rozwiązania powodowały u mnie bezsenne noce.
Niestety to tylko tyle co udało mi się wykonać z mojej małej kolekcji lego i czekam na kolejny zastrzyk gotówki by móc w końcu skończyć mój mały projekcik.
Ostatnio zmieniony 2024-02-11, 12:18 przez Dante19905, łącznie zmieniany 2 razy.
- Bricksley
- VIP
- Posty: 2574
- Rejestracja: 2005-03-29, 23:00
- Lokalizacja: Stalowa Wola
- brickshelf: KAROL4
-
Dołóż na próbę powiedzmy 1,5-3kg jakiegoś obciążenia (w zależności jaką zabudowę planujesz) i zobacz jak to się będzie zachowywać. Wg mnie dopiero wtedy rama i reszta zacznie się porządnie wyginać, szare amorki z miejsca bym zamienił na żółte (twardsze) przy tej skali tylko one dadzą radę.
Ostatnio zmieniony 2014-11-14, 12:07 przez Bricksley, łącznie zmieniany 2 razy.
Pozdrawiam
- Kruk
- Posty: 471
- Rejestracja: 2013-01-16, 12:18
- Lokalizacja: Okolice Namysłowa
- brickshelf: Na razie brak ;/...
-
Dokładnie jak powiedział Karol, testy z obciążeniem musowe, zwłaszcza jeśli planujesz dodać silniki później . Zdecydowanie rama do poprawki , za słaba jak na tak pokaźny model, amorki do wymiany , patent ze skrzynią całkiem fajny ale w jakim celu taką zastosowałeś? Ogólnie jeśli nie masz doświadczenia w budowie tak dużych modeli to radziłbym spróbować w mniejszej skali, no na kołach 62.4Karol pisze:Dołóż na próbę powiedzmy 1,5-3kg jakiegoś obciążenia (w zależności jaką zabudowę planujesz) i zobacz jak to się będzie zachowywać. Wg mnie dopiero wtedy rama i reszta zacznie się porządnie wyginać, szare amorki z miejsca bym zamienił na żółte (twardsze) przy tej skali tylko one dadzą radę.
Taka mała reklama, dla AFOL'i zniżka 20%: http://cutedragonsandmore.deviantart.com/
- Bricksley
- VIP
- Posty: 2574
- Rejestracja: 2005-03-29, 23:00
- Lokalizacja: Stalowa Wola
- brickshelf: KAROL4
-
Czytaj uważniej :)CamelXP pisze:Witając się na forum napisałeś, że pracujesz nad "mechanicznie realną" ciężarówką. Nie ma raczej zbyt wielu ciężarówek AWD z niezależnym zawieszeniem z przodu, to cecha raczej transporterów opancerzonych.
Dante19905 pisze:Niezależne zawieszenie z przodu to rozwiązanie dosyć niespotykane. VOLVO Trucks wprowadziło to do swoich nowych ciężarówek dlatego postanowiłem to wykorzystać.
Pozdrawiam
- M_longer
- VIP
- Posty: 5429
- Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
- Lokalizacja: Lubin
- brickshelf: M-longer
- Kontakt:
-
Uff, no to po kolei:
To ma jeździć dzięki silnikom PF? Jeśli tak, to nie ma szans na poprawna jazdę. Sarielowa skrzynia dziesięciobiegowa potrafi zdusić XLa, a to tylko skrzynia, bez reszty układu napędowego i ramy. Przednia oś jest do przebudowania, po dodaniu kabiny wszystko się rozjedzie. Tylna rama o grubości jednej belki sprawdziłaby się w małym modelu, tutaj będzie za słaba.
I standardowe pytanie w przypadku tego typu projektów:
Robiłeś już tego typu pojazdy w mniejszej skali?
To ma jeździć dzięki silnikom PF? Jeśli tak, to nie ma szans na poprawna jazdę. Sarielowa skrzynia dziesięciobiegowa potrafi zdusić XLa, a to tylko skrzynia, bez reszty układu napędowego i ramy. Przednia oś jest do przebudowania, po dodaniu kabiny wszystko się rozjedzie. Tylna rama o grubości jednej belki sprawdziłaby się w małym modelu, tutaj będzie za słaba.
I standardowe pytanie w przypadku tego typu projektów:
Robiłeś już tego typu pojazdy w mniejszej skali?
Karol pisze:Czytaj uważniej :)CamelXP pisze:Witając się na forum napisałeś, że pracujesz nad "mechanicznie realną" ciężarówką. Nie ma raczej zbyt wielu ciężarówek AWD z niezależnym zawieszeniem z przodu, to cecha raczej transporterów opancerzonych.
Dante19905 pisze:Niezależne zawieszenie z przodu to rozwiązanie dosyć niespotykane. VOLVO Trucks wprowadziło to do swoich nowych ciężarówek dlatego postanowiłem to wykorzystać.
Owszem, ale jego konstrukcja wyklucza napęd przedniej osi:)
(19:28:58) Toltomeja: teraz powiem absolutnie serio, nawet jeśli zaraz będę żałował: trialowki wygrywają ten pojedynek
-
- Posty: 17
- Rejestracja: 2014-10-18, 12:19
- Lokalizacja: Gdynia
- brickshelf: Proszę uzupełnić
-
Cieszy mnie panowie to zainteresowanie moim projektem. Uwaga zaczynam się bronić. Najpoważniejszym zarzutem jest brak doświadczenia z takimi dużymi MOC. Złożyłem przez 17 lat sporo ciężarówek w mniejszej skali niestety ciągle mi brakowało w nich realizmu tzn.
Kolejna kwestia jak zachowa się pod obciążeniem cóż
Tu troszkę zaszalałem żeby sprawdzić kwestie ugięcia ramy i jedno belkowej teorii cóż zdjęcie mówi samo za siebie
Widać, że pojedyncze belki z tyłu trochę podeszły się do góry ale nie wyciągajmy pochopnych wniosków rama jest w miarę ok trzeba pamiętać, że te szare amortyzatory już są wciśnięte na max i rama sprężynuje resztę obciążenia.
Skrzynia do 6 biegu bez zarzutów od 7 problemy żeby się obrócić ale myślę, że moduł z 2 XL powinien sobie poradzić zresztą bez zarzutu w końcu przełożenie na 9 później 9 high to jest 1:1 więc pytanie czy 2 XLe poradzą sobie z udźwigiem 3 kg i tu do was pytanie czy dadzą rade.Test układu kierowniczego porażka. Przekonstruowałem na nowy, który pod naciskiem 3 kg tylko na przednią oś skręcał tym samym silnikiem ale za pomocą przekładni ślimakowej.
I teraz kwestia PF oraz żółtych amorków. Nie zdecydowałem się jeszcze, że użyje silników PF ale fajnie by było zamienić te amorki niestety nie przeskoczę portfela, w którym mogę otworzyć hodowlę moli. Dlatego jeżeli chodzi o silniki PF zostawiam sobie ewentualne miejsce za szarą zębatka obszar 6x20 studów + wysokość kabiny, a jeżeli chodzi o amorki to są w łatwo dostępnym miejscu do wymiany.
Co do konstrukcji przedniej osi napędowej Volvo trucks ma w ofercie rozwiązania 4x4 a nawet 6x6 dla FMX nie jest wyjaśnione czy jest na niezależnym zawieszeniu. Wyszedłem z założenia, że za parę miesięcy pewnie ktoś skonstruuje takie rozwiązanie albo wyprzedzę Volvo i już to wykorzystam.
Nie kwestia tego czy wykorzystam wszystkie 18 przełożeń zwłaszcza no po co mi 2 wsteczne, ważne dla mnie jest że taka skrzynia biegów występuje w ciągnikach siodłowych i zawsze chciałem umieścić w swoim MOCu. Ale nie co chciałem tylko bronie projektu otóż posiadam stary silnik 8735 i po podłączeniu bezpośrednio za szarą zębatką oraz wrzuceniu mu 9 biegu wierzcie lub nie śmiga pod z i na mój kudłaty dywan aż sam byłem zdziwiony. Zdjęcie o co mi chodzi:Sariel pisze:Patrzę na tę skrzynię i mam wrażenie że zarżnie każdy silnik... A przy tym głupie pytanie - wykorzystasz 18 biegów?
Kolejna kwestia jak zachowa się pod obciążeniem cóż
orazKarol pisze:Dołóż na próbę powiedzmy 1,5-3kg jakiegoś obciążenia (w zależności jaką zabudowę planujesz) i zobacz jak to się będzie zachowywać. Wg mnie dopiero wtedy rama i reszta zacznie się porządnie wyginać, szare amorki z miejsca bym zamienił na żółte (twardsze) przy tej skali tylko one dadzą radę.
Obciążyłem go 2 etapowo ale testy przeprowadziłem na cięższym obciążeniu ok 3 kg.Cieślu pisze:Układ skrętu nie da rady skręcić kół po dodaniu kabiny, wszystko się powygina i będzie trzaskać. Koniecznie wzmocnij miejsce, gdzie koło zębate współpracuje z zębatką.
Tu troszkę zaszalałem żeby sprawdzić kwestie ugięcia ramy i jedno belkowej teorii cóż zdjęcie mówi samo za siebie
Widać, że pojedyncze belki z tyłu trochę podeszły się do góry ale nie wyciągajmy pochopnych wniosków rama jest w miarę ok trzeba pamiętać, że te szare amortyzatory już są wciśnięte na max i rama sprężynuje resztę obciążenia.
Skrzynia do 6 biegu bez zarzutów od 7 problemy żeby się obrócić ale myślę, że moduł z 2 XL powinien sobie poradzić zresztą bez zarzutu w końcu przełożenie na 9 później 9 high to jest 1:1 więc pytanie czy 2 XLe poradzą sobie z udźwigiem 3 kg i tu do was pytanie czy dadzą rade.Test układu kierowniczego porażka. Przekonstruowałem na nowy, który pod naciskiem 3 kg tylko na przednią oś skręcał tym samym silnikiem ale za pomocą przekładni ślimakowej.
I teraz kwestia PF oraz żółtych amorków. Nie zdecydowałem się jeszcze, że użyje silników PF ale fajnie by było zamienić te amorki niestety nie przeskoczę portfela, w którym mogę otworzyć hodowlę moli. Dlatego jeżeli chodzi o silniki PF zostawiam sobie ewentualne miejsce za szarą zębatka obszar 6x20 studów + wysokość kabiny, a jeżeli chodzi o amorki to są w łatwo dostępnym miejscu do wymiany.
Co do konstrukcji przedniej osi napędowej Volvo trucks ma w ofercie rozwiązania 4x4 a nawet 6x6 dla FMX nie jest wyjaśnione czy jest na niezależnym zawieszeniu. Wyszedłem z założenia, że za parę miesięcy pewnie ktoś skonstruuje takie rozwiązanie albo wyprzedzę Volvo i już to wykorzystam.
- Sariel
- VIP
- Posty: 5420
- Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
- Lokalizacja: Warszawa
- brickshelf: Sariel
- Kontakt:
-
Musisz mieć jakiś magiczny silnik 8735. Moje przy czymś tak dużym, na tak dużych kołach nie śmigałyby bez żadnej skrzyni, a co dopiero z taką 10-biegową. Ten silnik ma połowę tego momentu co zwykły PF Medium!
Ostatnio zmieniony 2014-11-14, 16:20 przez Sariel, łącznie zmieniany 1 raz.
- Bricksley
- VIP
- Posty: 2574
- Rejestracja: 2005-03-29, 23:00
- Lokalizacja: Stalowa Wola
- brickshelf: KAROL4
-
To po co Ci w takim razie zawieszenie, skoro po zabudowie ciężarówka na maxa na nich osiądzie?Dante19905 pisze:Widać, że pojedyncze belki z tyłu trochę podeszły się do góry ale nie wyciągajmy pochopnych wniosków rama jest w miarę ok trzeba pamiętać, że te szare amortyzatory już są wciśnięte na max i rama sprężynuje resztę obciążenia.
Sariel, pozostaje kwestia prędkości jaką uzyskuje, bo odpowiednie przełożenie może zdziałać cuda.
Ostatnio zmieniony 2014-11-14, 16:22 przez Bricksley, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam
-
- Posty: 17
- Rejestracja: 2014-10-18, 12:19
- Lokalizacja: Gdynia
- brickshelf: Proszę uzupełnić
-
Nagram film z pracą skrzyni bez i po obciążeniu. Prędkość na 1 - 3 jest mała ale za to moment jest spory. No nie spodziewałem się, że te amortyzatory są takie beznadziejne na pewno są do wymiany. Nigdzie nie wspomniałem, że jestem zadowolony z ich ugięcia na max. po 6 z przodu spodziewałem sie czegoś lepszego Zależy mi na tym by wszystkie mechanizmy działały szczególnie układ przeniesienia napędu.