Pytanie o zawieszenie

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderator: Mod Team

Autor
Wiadomość
Szarwen

Pytanie o zawieszenie

#1 Post autor: Szarwen »

Cześć,
przeszukałem forum (dość pobieżnie, ale jednak) i nie znalazłem odpowiedzi na moje pytanie, więc postanowiłem założyć ten temat.

Buduję obecnie samochód terenowy. Żadnej elektroniki, raczej podstawowy lekki model, który ma być bardziej eksperymentem i sposobem na naukę niż właściwym MOCem. Układ skrętny powstaje w oparciu o te części:
http://cache.lego.com/media/bricks/5/2/4629921.jpg
http://cache.lego.com/media/bricks/5/2/6022947.jpg
http://cache.lego.com/media/bricks/5/2/4562009.jpg
Chcę zamontować również zawieszenie. Całość więc będzie prezentować się tak jak niemal w każdym zestawie lego. Czy istnieje jakaś zasada dotycząca umiejscowienia amorków względem powyższych części, żeby koła były idealnie równoległe względem siebie? Obecnie robię to raczej na wyczucie i już złapałem kilka dosyć zadowalających konfiguracji, ale wolałbym być pewny rezultatów końcowych.
Poza tym czy pływające zawieszenie jest lepsze, a jeśli tak to dlaczego, od tego, które występuje np. w 42029?

Awatar użytkownika
Kubrick
VIP
Posty: 2130
Rejestracja: 2006-05-19, 21:51
Lokalizacja: KrakóVW
HELF: Kubrick
: 185480128@N05
Kontakt:

   

#2 Post autor: Kubrick »

Szarwen pisze:Poza tym czy pływające zawieszenie jest lepsze, a jeśli tak to dlaczego, od tego, które występuje np. w 42029?
Zależy, co to ma być konkretnie za pojazd. To tak, jakby oceniać rybę pod względem jej zdolności do wspinaczki po drzewach.
Szarwen pisze:Czy istnieje jakaś zasada dotycząca umiejscowienia amorków względem powyższych części, żeby koła były idealnie równoległe względem siebie?
Generalnie, im bliżej koła amorek, tym lepiej będzie wybierać nierówności i lepiej się wykorzysta sprężystość elementu resorującego. Samo umiejscowienie sprężyn niewiele ma do zbieżności. ważne jest, żeby cięgła, które łączą belkę zębatą ze zwrotnicą były najlepiej równoległe do wahaczy i przy ruchach zawieszenia zbieżność nie zwariuje.
Cieślu pisze:kup volvo nie bądź janusz
Cieślu pisze:Ty to byś Kubrick wszystko zwieśniaczył :>

Szarwen

#3 Post autor: Szarwen »

Zależy, co to ma być konkretnie za pojazd. To tak, jakby oceniać rybę pod względem jej zdolności do wspinaczki po drzewach.
Chodziło mi właśnie o to jakie ma zastosowanie zarówno jedno jak i drugie. Nie wiem jaki to ma być konkretnie pojazd. Zadałem ogólne pytanie, ponieważ jestem w tym temacie zupełnie zielony i chciałem poznać podstawy.
Samo umiejscowienie sprężyn niewiele ma do zbieżności. ważne jest, żeby cięgła, które łączą belkę zębatą ze zwrotnicą były najlepiej równoległe do wahaczy i przy ruchach zawieszenia zbieżność nie zwariuje.
Mam akurat problem z tą równoległością względem wahaczy. Stopień nachylenia wahaczy jest zdeterminowany umiejscowaniem amorków a to wpływa bezośrednio na nachylenie cięgieł. Innymi słowy nie każde mocowanie amorka zapewnia równoległość wahacza i cięgła, co zarazem wpływa na równoległość kół.
Ostatnio zmieniony 2014-12-14, 19:43 przez Szarwen, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Kubrick
VIP
Posty: 2130
Rejestracja: 2006-05-19, 21:51
Lokalizacja: KrakóVW
HELF: Kubrick
: 185480128@N05
Kontakt:

   

#4 Post autor: Kubrick »

Pokaż jak to masz poskładane, bo coś mi się nie chce wierzyć w to, że wahacz i cięgło mogą być nierównoległe.
Cieślu pisze:kup volvo nie bądź janusz
Cieślu pisze:Ty to byś Kubrick wszystko zwieśniaczył :>

Szarwen

#5 Post autor: Szarwen »

właśnie zorientowałem się, że wahacz zaczynał się w innym momencie niż cięgło i mimo, że sprawiały wrażenie równych, to w istocie były różne. Mój błąd. I okazało się, że jest dokładnie tak jak mówisz, a ja zacząłem tworzyć różne teorie spiskowe ;)
Niemniej zechciałby ktoś z was z grubsza opisać rodzaje zawieszeń i ich zastosowanie?

lennox
Posty: 50
Rejestracja: 2013-02-21, 15:54
Lokalizacja: Kraków
: lennox

#6 Post autor: lennox »

Szarwen pisze: Niemniej zechciałby ktoś z was z grubsza opisać rodzaje zawieszeń i ich zastosowanie?
Kup książkę Sariela. :)
Błogosławiony ten, co nie ma nic do powiedzenia, a pomimo to milczy...
Moja kolekcja

Awatar użytkownika
piotrek839
Posty: 458
Rejestracja: 2011-10-05, 18:37
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój
HELF: piotrek839
: piotrek839
: piotrek839

   

#7 Post autor: piotrek839 »

Czy części które posiadasz pochodzą z zestawów?
Wszystkie odpowiedzi na swoje pytania uzyskasz analizując instrukcje budowy zestawów. Dowiesz się z nich więcej niż ktokolwiek spróbuje Ci coś wytłumaczyć :)

Awatar użytkownika
Kruk
Posty: 471
Rejestracja: 2013-01-16, 12:18
Lokalizacja: Okolice Namysłowa
HELF: Na razie brak ;/...

 

#8 Post autor: Kruk »

piotrek839 pisze:Czy części które posiadasz pochodzą z zestawów?
Wszystkie odpowiedzi na swoje pytania uzyskasz analizując instrukcje budowy zestawów. Dowiesz się z nich więcej niż ktokolwiek spróbuje Ci coś wytłumaczyć :)
Zgodzę się z przedmówcą, że najwięcej się dowiesz analizując modele z zawieszeniem obcykanych w tym temacie. Ja jestem też zielony w tej sprawie i moim zdaniem ciężko ocenić które zawieszenie jest lepszy czy pływające, czy zawieszenie niezależne czy takie jak do TrTr, bo każde ma swoje plusy i minusy. Ja osobiście nie przepadam za zawieszeniem w modelach, ale jak już stosować zawieszenie to można by powiedzieć że niezależne zawieszenie sprawdza się w modelach typu terenowego czy w modelach samochodów np. Dune buggy , czy tak jak w 8070, pływające zawieszenie do modeli ciężarówek wszelakiej maści, maszyn budowlanych itp, zaś zawieszenie takie jak w TrTr to już inna bajka. Nie mniej nie ma zakazu stosować poszczególne rodzaje zawieszeń do innych grup, równie dobrze można spotkać terenówkę na pływającym zawieszeniu tak jak 9398 . Jak już chcesz jakiejś konkretnej odpowiedzi to niech się wypowie ktoś obryty w tej dziedzinie i doradzi :).
Ostatnio zmieniony 2014-12-15, 07:02 przez Kruk, łącznie zmieniany 1 raz.
Taka mała reklama, dla AFOL'i zniżka 20%: http://cutedragonsandmore.deviantart.com/

Awatar użytkownika
Bricksley
Posty: 2420
Rejestracja: 2005-03-29, 23:00
Lokalizacja: Stalowa Wola
HELF: KAROL4
: 97083384@N04

   

#9 Post autor: Bricksley »

Kruk pisze:pływające zawieszenie do modeli ciężarówek wszelakiej maści, maszyn budowlanych itp
Do maszyn budowlanych to nie :) Tam albo nie ma zawieszenia, albo są wszelkie odmiany wahliwych mostów i to bez amortyzacji, masa tych maszyn robi swoje :)

A przeglądać instrukcje zawsze warto, kiedyś często to robiłem, obecnie zaprzestałem, ale chyba trzeba będzie wrócić do tego zwyczaju. Wszakże różne ciekawe rzeczy można podpatrzeć ;)
Pozdrawiam :)

Awatar użytkownika
3dom
Adminus Emeritus
Posty: 5637
Rejestracja: 2011-04-18, 20:43
Lokalizacja: Warszawa
HELF: 3dom
: Freedom

 

#10 Post autor: 3dom »

Nie bardzo wiem co rozumiecie jako "zawieszenie TrTr", kolebki? W TrTr stosuje się wszystki możliwe rodzaje zawieszenia, choć oczywiście ostatnio najpopularniejsze jest tatrowe.
...na mieście już ćwierkają wróble... 🐦🐦🐦
nisiia pisze:SMAŻ SIĘ W PIEKLE ZA TE POSPINANE PLEJTY!!!!!!!!

Awatar użytkownika
ELEMENT
VIP
Posty: 542
Rejestracja: 2013-12-30, 15:14
Lokalizacja: Poznań/Yorkshire
HELF: PP-ELEMENT

 

#11 Post autor: ELEMENT »

Całe to wasze pisanie o trialówkach nakręca mnie na zbudowanie sobie jednej :P

Szarwen

#12 Post autor: Szarwen »

Wszystkie odpowiedzi na swoje pytania uzyskasz analizując instrukcje budowy zestawów. Dowiesz się z nich więcej niż ktokolwiek spróbuje Ci coś wytłumaczyć :)
Zgodzę się z przedmówcą, że najwięcej się dowiesz analizując modele z zawieszeniem obcykanych w tym temacie
.
Analizowanie instrukcji nie dało mi póki co odpowiedzi na żadne wyżej postawione pytanie :) Pytałem o zasadę, czyli to co z grubsza napisał Kubrick. Oglądając zestawy mógłbym co najwyżej poznać rozwiązanie konkretnego modelu. Owszem, na ich podstawie jestem w stanie sam stworzyć regułę, ale jest to sporo trudniejsze i zabiera znacznie więcej czasu niż zapytanie kogoś, kto najprawdopodobniej taką wiedzę już ma. W końcu napisałem tutaj dopiero po licznych niepowodzeniach związanych z budową tego zawieszenia i próbach wypracowania jakiegoś remedium. Jak się okazało wszystko to spowodowane było błędem w konstrukcji, którego nie widziałem od początku, a który mogłem dostrzec właśnie po radzie Kubricka.

Poza tym, która instrukcja powie mi jakie są plusy i minusy zastosowania konkretnego rozwiązania?
Ostatnio zmieniony 2014-12-15, 10:54 przez Szarwen, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
3dom
Adminus Emeritus
Posty: 5637
Rejestracja: 2011-04-18, 20:43
Lokalizacja: Warszawa
HELF: 3dom
: Freedom

 

#13 Post autor: 3dom »

ELEMENT pisze:Całe to wasze pisanie o trialówkach nakręca mnie na zbudowanie sobie jednej :P
Bardzo słuszna koncepcja :D
...na mieście już ćwierkają wróble... 🐦🐦🐦
nisiia pisze:SMAŻ SIĘ W PIEKLE ZA TE POSPINANE PLEJTY!!!!!!!!

lennox
Posty: 50
Rejestracja: 2013-02-21, 15:54
Lokalizacja: Kraków
: lennox

#14 Post autor: lennox »

Szarwen pisze: Analizowanie instrukcji nie dało mi póki co odpowiedzi na żadne wyżej postawione pytanie :) Pytałem o zasadę, czyli to co z grubsza napisał Kubrick. Oglądając zestawy mógłbym co najwyżej poznać rozwiązanie konkretnego modelu. Owszem, na ich podstawie jestem w stanie sam stworzyć regułę, ale jest to sporo trudniejsze i zabiera znacznie więcej czasu niż zapytanie kogoś, kto najprawdopodobniej taką wiedzę już ma. W końcu napisałem tutaj dopiero po licznych niepowodzeniach związanych z budową tego zawieszenia i próbach wypracowania jakiegoś remedium. Jak się okazało wszystko to spowodowane było błędem w konstrukcji, którego nie widziałem od początku, a który mogłem dostrzec właśnie po radzie Kubricka.

Poza tym, która instrukcja powie mi jakie są plusy i minusy zastosowania konkretnego rozwiązania?
Wszystko to o czym piszesz (i dużo więcej) jest opisane w [URL=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=21537&highlight=nieoficjalny]TEJ[/URL] książce Sariela. Każde zawieszenie jest opisane pod względem użyteczności, plusów, minusów oraz pokazana jest jego budowa. Jeśli miałby Ci ktoś to opisać tu na forum to zajęłoby trochę. W książce jest na to poświęcony cały rozdział, około 40 stron.
A TU masz spis treści w którym w rozdziale 15 dowiesz się o jakich zawieszeniach autor napisał.
Błogosławiony ten, co nie ma nic do powiedzenia, a pomimo to milczy...
Moja kolekcja

Awatar użytkownika
3dom
Adminus Emeritus
Posty: 5637
Rejestracja: 2011-04-18, 20:43
Lokalizacja: Warszawa
HELF: 3dom
: Freedom

 

#15 Post autor: 3dom »

Tu jest dość szczegółowa recenzja angielskiego wydania książki: http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=18649
Ostatnio zmieniony 2014-12-15, 11:11 przez 3dom, łącznie zmieniany 1 raz.
...na mieście już ćwierkają wróble... 🐦🐦🐦
nisiia pisze:SMAŻ SIĘ W PIEKLE ZA TE POSPINANE PLEJTY!!!!!!!!

ODPOWIEDZ