[WIP] MAN F2000 8x8 Trial Truck

Wszystko co związane z / everything about LEGO Truck Trial, Cross Country, Truck Racing, Outdoor Car Racing

Moderatorzy: BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team, BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team

Autor
Wiadomość
BJ
VIP
Posty: 1001
Rejestracja: 2012-01-16, 21:42
Lokalizacja: Majdan/Warszawa

#31 Post autor: BJ »

To zdecydowanie sztywny most, za co dam rękę sobie uciąć.
Widać gruchę mostu która raczej nie jest elastyczna, resory w tatrze były inaczej mocowanie i zdecydowanie najważniejszy, za mostem widać drążek poprzeczny od układu skrętnego. W tatrze skręt jest gdzie indziej, a taki drążek zmieniałby w tatrze zbieżność przy każdym ruchu zawieszenia.
(19:28:58) Toltomeja: teraz powiem absolutnie serio, nawet jeśli zaraz będę żałował: trialowki wygrywają ten pojedynek

Awatar użytkownika
ELEMENT
Posty: 542
Rejestracja: 2013-12-30, 15:14
Lokalizacja: Poznań/Yorkshire
brickshelf: PP-ELEMENT

 

#32 Post autor: ELEMENT »

BJ pisze:To zdecydowanie sztywny most, za co dam rękę sobie uciąć.
Widać gruchę mostu która raczej nie jest elastyczna, resory w tatrze były inaczej mocowanie i zdecydowanie najważniejszy, za mostem widać drążek poprzeczny od układu skrętnego. W tatrze skręt jest gdzie indziej, a taki drążek zmieniałby w tatrze zbieżność przy każdym ruchu zawieszenia.
Biorąc pod uwagę te wszystkie fotki myślisz, że wszystkie 4 osie są tego typu? Pomijając oczywiście fakt, że skrętne są tylko dwie pierwsze.

Awatar użytkownika
Kubrick
VIP
Posty: 2200
Rejestracja: 2006-05-19, 21:51
Lokalizacja: KrakóVW
brickshelf: Kubrick
Kontakt:

 

#33 Post autor: Kubrick »

Nie stosuje się raczej za często różnych typów zawieszenia w jednym podwoziu. Ja przynajmniej nie spotkałem się z samochodem DMC>3,5t z napędem na wszystkie koła, który by miał jakoś to pokombinowane - MAN na pewno ma 4 sztywne mosty.
Na zdjęciu bardzo wyraźnie widać, że to sztywny most ze zwolnicami w piastach. Dokładnie, to most portalowy - piasta koła jest poniżej linii mostu, co dodatkowo zwiększa prześwit (dokładnie tak, jak zwolnice z Unimoga/Crawlera).
Są też zwolnice oparte na przekładni planetarnej, ale to nas w trialu nie interesuje, bo nie ma w zasadzie zastosowania.
Cieślu pisze:kup volvo nie bądź janusz
Cieślu pisze:Ty to byś Kubrick wszystko zwieśniaczył :>

Awatar użytkownika
ELEMENT
Posty: 542
Rejestracja: 2013-12-30, 15:14
Lokalizacja: Poznań/Yorkshire
brickshelf: PP-ELEMENT

 

#34 Post autor: ELEMENT »

Kilka pytań, które pojawiły mi się w czasie budowy:

1. Jak rozkładacie masę? Czy równomierne obciążenie osi jest w praktyce optymalne, czy może więcej na przód żeby maszyna lepiej skręcała? A może na tył żeby było lżej przy podjazdach?

2. Jak rygorystyczmie podchodzicie do odwzorowania rozstawu osi? Mam skalę 1:12.5, a pomiędzy kołami tylniego tandemu w oryginale jest 1400mm. Daje to dokładnie 14 studów, w efekcie czego przy kołach od Unimoga pozostaje ~1 stud pomiędzy krawędziami opon. Podejrzewam, że przy ciężkich przeszkodach mogą się zetknąć i upośledzić pojazd. Można dać 15, czy odpada?

3. W regulaminie nie widzę obostrzeń w zakresie przeniesienia napędu poza wymogiem skrzyni. Można to zrobić jakkolwiek?

4. Dlaczego nie stosujecie 'kolejkowych' pojemników na baterie? Są lżejsze, mniejsze.

Awatar użytkownika
Kubrick
VIP
Posty: 2200
Rejestracja: 2006-05-19, 21:51
Lokalizacja: KrakóVW
brickshelf: Kubrick
Kontakt:

 

#35 Post autor: Kubrick »

ELEMENT pisze:Jak rygorystyczmie podchodzicie do odwzorowania rozstawu osi?
1 stud spokojnie przechodzi.
ELEMENT pisze:Jak rozkładacie masę?
To nie jest prosty temat. Ciężki przód nie pomaga za bardzo w skręcaniu, bo układ kierowniczy się męczy z duzymi oporami. Za ciężki tył znowu powoduje, że na podjazdach nie ma sterowności i autem miota bez kontroli.
Najlepiej chyba znaleźć środek ciężkości między osiami, celowałbym w 1/3 - 1/2 odległości między 2 i 3 osią. Najlepiej zrobisz, jeśli bedziesz miał możliwość przepiąć bboxy o 2-3 study w przód-tył w trakcie testów (montuj je możliwie nisko) i wtedy najłatwiej wyważysz całe auto.
Cieślu pisze:kup volvo nie bądź janusz
Cieślu pisze:Ty to byś Kubrick wszystko zwieśniaczył :>

Awatar użytkownika
ELEMENT
Posty: 542
Rejestracja: 2013-12-30, 15:14
Lokalizacja: Poznań/Yorkshire
brickshelf: PP-ELEMENT

 

#36 Post autor: ELEMENT »

Kilka fotek najnowszego tandemu:

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Próby przeszło. To oczywiście nadal prototyp, więc się nie spinam, ale wszystko chodzi ładnie. Na pierwszy rzut oka sprężyny za sztywne, ale zobaczymy jak będzie jak dojdzie troszkę masy :) Nie podoba mi się również, że liftarmy wychodzą na 4 study przed tandem - chciałbym to zminimalizować.

Wał napędowy poprowadziłem na wysokości dolnej belki kratownicy - napęd 'schodzi na dół' kołami zębatymi. Rozstaw na razie 14 studów - oponom nie udało się zetknąć - testy praktyczne przy 4 osiach pokażą co z tym tematem...
Kubrick pisze:To nie jest prosty temat. Ciężki przód nie pomaga za bardzo w skręcaniu, bo układ kierowniczy się męczy z duzymi oporami. Za ciężki tył znowu powoduje, że na podjazdach nie ma sterowności i autem miota bez kontroli.
Najlepiej chyba znaleźć środek ciężkości między osiami, celowałbym w 1/3 - 1/2 odległości między 2 i 3 osią. Najlepiej zrobisz, jeśli będziesz miał możliwość przepiąć bboxy o 2-3 study w przód-tył w trakcie testów (montuj je możliwie nisko) i wtedy najłatwiej wyważysz całe auto.
Wertykalna lokalizacja środka ciężkości jest jasna - im niżej tym lepiej :) Dzięki za radę dot. położenia wzdłużnego - nie pomyślałem o unoszeniu przodu na podjazdach...

Cieślu
VIP
Posty: 1263
Rejestracja: 2009-04-13, 22:21
Lokalizacja: Karczew/Warszawa
brickshelf: cieslu12

 

#37 Post autor: Cieślu »

ELEMENT pisze: Na pierwszy rzut oka sprężyny za sztywne, ale zobaczymy jak będzie jak dojdzie troszkę masy :)
Może być tak, że wtedy konstrukcja okaże się zbyt chybotliwa i trzeba będzie zwiększyć ich rozstaw. Widzę u Ciebie sporo, ciekawych, alternatywnych rozwiązań na pewne mocowania, oby tak dalej :) Będę się przyglądał dalszym postępom. Myślę, że ten napęd mógłbyś przeprowadzić "o piętro" niżej, teraz jest trochę za wysoko, jak dojdzie Ci skrzynia to się okaże że będziesz miał silniki napędowe na wysokości kabiny. Ponadto zmniejszysz wtedy opory.
Jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie.
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar

Awatar użytkownika
ELEMENT
Posty: 542
Rejestracja: 2013-12-30, 15:14
Lokalizacja: Poznań/Yorkshire
brickshelf: PP-ELEMENT

 

#38 Post autor: ELEMENT »

Cieślu pisze:Widzę u Ciebie sporo, ciekawych, alternatywnych rozwiązań na pewne mocowania, oby tak dalej :) Będę się przyglądał dalszym postępom.
Dzięki! Staram się nie zżynać od innych MOC-y i mam awersję do Technicowych ramek :-P Wiem, że utrudniam sobie tym życie, ale dzięki temu całość bardziej mi się podoba. Jeśli gotowy wóz będzie się dzięki temu wyróżniał z tłumu, to tym lepiej :-)
Cieślu pisze:Myślę, że ten napęd mógłbyś przeprowadzić "o piętro" niżej, teraz jest trochę za wysoko, jak dojdzie Ci skrzynia to się okaże że będziesz miał silniki napędowe na wysokości kabiny. Ponadto zmniejszysz wtedy opory.
Rozważałem, rozważałem, ale kolidowało mi to z amortyzatorami. Koniec końców dla tego prototypu zostawiam to tak jak jest. Opory zmniejszyłem dając zębatki 16-tki z otworami na pina zamiast axla.

Choć za ten fragment pojazdu się jeszcze nie zabrałem, to silniki zamontuję pewnie pod skrzynią. Myślałem o daniu dwóch szt. XL zamontowanych wzdłużne, jeden za drugim, 'zsumowanych', przenoszących napęd na skrzynię nad nimi, a ta jednym wałem na każdą oś.

Cieślu
VIP
Posty: 1263
Rejestracja: 2009-04-13, 22:21
Lokalizacja: Karczew/Warszawa
brickshelf: cieslu12

 

#39 Post autor: Cieślu »

Brzmi dość karkołomnie, silniki pod skrzynią mogą być wtedy za nisko i będziesz tarł brzuchem. Co rozumiesz przez "jeden za drugim"? Coś takiego jak mają wszyscy czyli silniki połączone wspólnym axlem ? Jest to dobre rozwiązanie ale do budowy skrzyni będziesz się wtedy musiał ostro przyłożyć bo 2XLe potrafią rozerwać taką pojedynczą skrzynię. Mi się w Kamazie udało za 4 razem zbudować coś co działa bezobsługowo, a tu będą jeszcze większe obciążenia z racji większej masy i dodatkowej osi.
Jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie.
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar

Awatar użytkownika
ELEMENT
Posty: 542
Rejestracja: 2013-12-30, 15:14
Lokalizacja: Poznań/Yorkshire
brickshelf: PP-ELEMENT

 

#40 Post autor: ELEMENT »

Tak jak pisałem wcześniej - to ledwie koncepcja dla komponentu, który dopiero układam sobie w głowie. Wyobrażałem sobie to tak, że mam 2 XL-e przytulne do siebie dupkami, obracające się w przeciwnych kierunkach, z których ruch przenoszony jest po obu stronach 'piętro wyżej' na wał wejściowy skrzyni, z której również z obu stron wychodzi wał napędowy. Pomiędzy oczywiście przełożenia - nie zdecydowałem jeszcze ile.

Czy jeden wał ma sens okaże się w praktyce - uzależniam to od odkształceń ramy. Skrzynia to moim zdaniem największe wyzwanie w tym całym pojeździe. Ten prototyp co mam teraz to była pestka, przedni tandem będzie odrobinę trudniejszy ze względu na skrętne osie. Jak będę miał podwozie z 4 działającymi zadowalająco osiami to tak na prawdę zaczną się schody ;-)

Cieślu
VIP
Posty: 1263
Rejestracja: 2009-04-13, 22:21
Lokalizacja: Karczew/Warszawa
brickshelf: cieslu12

 

#41 Post autor: Cieślu »

I jak tam postępy? Dzieje się coś w garażu?
Jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie.
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar

Awatar użytkownika
ELEMENT
Posty: 542
Rejestracja: 2013-12-30, 15:14
Lokalizacja: Poznań/Yorkshire
brickshelf: PP-ELEMENT

 

#42 Post autor: ELEMENT »

Ostatnio mniej czasu na budowanie; siedzę nad przeniesieniem napędu - wszystko działa jak należy dopóki nie zejdę do redukcji 9:1 (9 obrotów silnika = 1 obrót osi). Wtedy wszystko szlag trafia - ośki się skręcają, zębatkom odkształcają się zęby, a z pozoru pancerne ramki wyginają się we wszystkie strony. To wszystko przy napędzie z dwóch XL-i.

Zaczynam wątpić, że taka redukcja jest możliwa do zrealizowania.

Backbone
Posty: 671
Rejestracja: 2009-12-06, 17:30
Lokalizacja: Doncaster
brickshelf: backbone

 

#43 Post autor: Backbone »

ELEMENT pisze:Ostatnio mniej czasu na budowanie; siedzę nad przeniesieniem napędu - wszystko działa jak należy dopóki nie zejdę do redukcji 9:1 (9 obrotów silnika = 1 obrót osi). Wtedy wszystko szlag trafia - ośki się skręcają, zębatkom odkształcają się zęby, a z pozoru pancerne ramki wyginają się we wszystkie strony. To wszystko przy napędzie z dwóch XL-i.

Zaczynam wątpić, że taka redukcja jest możliwa do zrealizowania.
Jest możliwa, za słabo obudowane zębatki po prostu.

Cieślu
VIP
Posty: 1263
Rejestracja: 2009-04-13, 22:21
Lokalizacja: Karczew/Warszawa
brickshelf: cieslu12

 

#44 Post autor: Cieślu »

Wrzuć fotki tej skrzyni. Ewentualnie przemyśl zastosowanie dwóch skrzyń, po 1 na silnik napędowy. Mógłbyś je wtedy umieścić jedna za drugą a XLe na zewnątrz. Niestety takie rozwiązanie zabiera masę miejsca.

Zastanów się też nad zmniejszeniem redukcji.
Ostatnio zmieniony 2015-03-09, 22:28 przez Cieślu, łącznie zmieniany 1 raz.
Jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie.
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar

Awatar użytkownika
Kubrick
VIP
Posty: 2200
Rejestracja: 2006-05-19, 21:51
Lokalizacja: KrakóVW
brickshelf: Kubrick
Kontakt:

 

#45 Post autor: Kubrick »

2 skrzynie koniecznie. 8x8 to ciężki układ i ogromne opory, więc odciążenie każdego silnika i skrzyni da dobry efekt.
Cieślu pisze:kup volvo nie bądź janusz
Cieślu pisze:Ty to byś Kubrick wszystko zwieśniaczył :>

ODPOWIEDZ