[IDEA] Koło średnicy 14-studów

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
noniusz
VIP
Posty: 1073
Rejestracja: 2011-11-23, 21:02
Lokalizacja: Poznań
brickshelf: gkurkowski
Kontakt:

 

[IDEA] Koło średnicy 14-studów

#1 Post autor: noniusz »

Witam,

Jako że nie wiedzieć czemu upodobałem sobie koła Power Puller to w ostatnim czasie przy okazji budowy [URL=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=25019]Monster Trucka[/URL] po raz kolejny miałem okazję przekonać się jak mało te koła są praktyczne i jak bardzo są toporne.

Ostatnio chodził mi po głowie pomysł na alternatywne, koszerne, duże koło o średnicy koła Power Puller.
Kiedyś Sariel w swoim Fordzie aby zwiększyć średnicę tylnych kół naciągnął na opony gumowe gąsienice. Idąc tym tropem postanowiłem pobawić się kołem Unimogowym 94.3x38 i Black Technic, Axle Connector Double Flexible (Rubber)
Efektem tej współpracy jest:

Obrazek

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Tu kilka zdjęć porównujących koło ze standardowym kołem Unimoga:

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

A tu kilka zdjęć obok koła Power Puller:

Obrazek Obrazek Obrazek

Niestety, głównie ze względu na dużą "gumkożerność" projektu nie miałem okazji przetestować takiego rozwiązania chociażby na moim Monster Trucku, ale poniżej kilka moich spostrzeżeń:

[+] PLUSY:
- Otrzymujemy koło o średnicy 14 studów i szerokości 4,5 studa na wąskiej feldze, koło Power Puller ma średnicę 14 studów i szerokość 8 studów, opona jest osadzona na szerokiej feldze
- Koło Power Puller waży ok. 190 g, prezentowane koło jest lżejsze, waży ok. 125 g.
- Ciekawy wygląd bieżnika
- Być może dobra przyczepność (?), lepsza niż na standardowym, "gładkim" bieżniku opony Unimoga
- Koło koszerne - wyłącznie z oryginalnych fabrycznych części Lego

[-] MINUSY:
- Potrzeba ogromnej ilości gumek: na jedno koło przypada 76 gumek i 38 axli 4L, przy przynajmniej 4 kołach na pojazd potrzebujemy 304 gumki.
- Kiepska przyczepność i zdolność w terenie (?)
- Nie wiadomo czy tarcie między oponą a gumowym fartuchem jest na tyle duże, żeby pod obciążeniem w terenie koło nie obracało się w fartuchu.
- Nie wiadomo, czy w terenie gumki nie będą się zsuwały z axli.

Zapraszam do wymiany uwag i spostrzeżeń, może ktoś ma akurat dostateczną ilość gumek, opon i pojazdu bazowego do przetestowania tego rozwiązania.
Ostatnio zmieniony 2015-05-08, 19:53 przez noniusz, łącznie zmieniany 4 razy.

Awatar użytkownika
bacon
Adminus Emeritus
Posty: 1501
Rejestracja: 2012-07-26, 15:21
Lokalizacja: Piekary Śląskie

#2 Post autor: bacon »

noniusz pisze:na jedno koło przypada 76 gumek i 19 axli 4L
Axli nie potrzeba 38?

Awatar użytkownika
noniusz
VIP
Posty: 1073
Rejestracja: 2011-11-23, 21:02
Lokalizacja: Poznań
brickshelf: gkurkowski
Kontakt:

 

#3 Post autor: noniusz »

bacon pisze:
noniusz pisze:na jedno koło przypada 76 gumek i 19 axli 4L
Axli nie potrzeba 38?
Słuszna uwaga, już poprawiłem.

Mistakes
Posty: 529
Rejestracja: 2009-12-20, 18:00
Lokalizacja: Warszawa!
brickshelf: Ayumi

 

#4 Post autor: Mistakes »

Zbudowałem sobie gąsienice kiedyś na szerokość 4s z gumek i popękały mi od jazdy w terenie :( Bałbym się instalować Twoje rozwiązanie w ciężarówce.

SAMOLOT
VIP
Posty: 437
Rejestracja: 2014-09-30, 17:39
Lokalizacja: Kraków
brickshelf: Samolot
Kontakt:

 

#5 Post autor: SAMOLOT »

to rozwiązanie działa dobrze nie trzeba się go bać przetestowałem jakiś czas temu a nawet zrobiłem taką wersję.

Teraz pracuję nad moim pierwszym sportowym samochodem w skali 1 do 7 .
na tych właśnie kołach
Załączniki
koło 1 7.jpg
koło 1 7.jpg (174.13 KiB) Przejrzano 3706 razy
DSCN8713.JPG
DSCN8713.JPG (171 KiB) Przejrzano 3706 razy

Awatar użytkownika
noniusz
VIP
Posty: 1073
Rejestracja: 2011-11-23, 21:02
Lokalizacja: Poznań
brickshelf: gkurkowski
Kontakt:

 

#6 Post autor: noniusz »

Co do bania się o to rozwiązanie, myślę, że kolega Mistakes obawiał się raczej jazdy w ciężkich warunkach terenowych. To co prezentujesz, to raczej wyłącznie przemieszczanie się po płaskiej powierzchni i tu na pewno nie ma się czego obawiać.
Inna sprawa - o tym zapomniałem napisać w plusach/minusach - "wygoda" jazdy na tego typu ogumieniu. O ile w terenie będzie to raczej plusem to w ładnym sportowym samochodzie może co-nieco szpecić odbiór końcowy, nawet pomimo zastosowania ładnych chromowanych felg.

Jeszcze o tym co napisał Mistakes - w podwoziu gąsienicowym jest jednak sporo pustych przestrzeni, tu jeśli trafimy na przeszkodę to gąsienica powinna się oprzeć na oponie i tak jak wcześniej pisałem bardziej obawiałbym się tego, że ogniwa zsuną się z axli.

ODPOWIEDZ