[MOC] Ciężarówka z dźwigiem
: 2014-12-31, 00:56
Witam wszystkich. Dziś chciałbym zaprezentować ciężarówkę z dźwigiem na konkurs "Konstrukcja Technic" w kategorii I do 2000 elementów.
Dane techniczne:
Ilość elementów – 1420 ( +/- 30 )
Ilość silników – 4 PF ( 1XL, 2L, 1M )
Wieże IR – 2
Bateria – 1
Ciężarówka budowana w podobnych wymogach jak poprzednie MOCe na konkurs. Tutaj najwięcej uwagi poświęciłem funkcjonalności oraz niezawodności działania. Pojazd ma potrójną skrzynię rozdzielczą a więc 6 funkcji sterowanych dwoma pilotami. Wszystkie funkcje, ich kolejność na pilotach, oraz kierunki działania zostały zsynchronizowane i podzielone na dwie grupy. Pierwsza to napęd, skręt i podpory. Druga to trzy funkcje dźwigowe – podnoszenie, obrót i wysuw. Przełączanie realizuje 1 silnik M. Po przełączeniu na funkcje dźwigowe napęd jest wysprzęglony co w połączeniu z pokrętłem na dachu daje możliwość ręcznej zabawy pojazdem.
Napęd i podnoszenie
Realizuje to silnik XL. Choć pojazd nie jest specjalnie ciężki to jednak zaszła konieczność zastosowania najmocniejszego silnika. Problem pojawił się w braku właściwej współpracy trzech elementów (łącznik, ośka 5,5 i zębatka z16). Są to elementy skrzyni rozdzielczej a ich problemem jest generowanie ogromnego oporu. Jest on tak duży że silnik XL nie może być spięty bocznie (dodam że silnik napędza oś 5,5). Podaję to jako ciekawostkę która może jest znana ale ja dopiero teraz się z nią spotkałem.
Napędzane są 4 tylne koła.
Po przełączeniu jest podnoszenie za pomocą małego siłownika śrubowego.
Cały układ napęd-podnoszenie.
Skręt i wysuw
Za te funkcje odpowiada silnik L. Skręt ma podwójne sprzęgło by nie obciążać układu ale też gwarantować pewność działania. Do układu podpięte jest pokrętło na dachu do ręcznego skręcania pojazdem.
Wysuw również jest zabezpieczony sprzęgłem.
Cały układ skrętu i wysuwu.
Podpory i obrót
Obie czynności realizuje silnik L. Podpory są zabezpieczone sprzęgłami, każda osobno.
Obrót działa bez ograniczeń na 360 stopni. Nie udało mi się jednak konwencjonalnie zabezpieczyć jego układ więc zastosowałem połączenie łącznika ze ślimakiem za długiej osi. Ma to za zadanie odkształcić się przy dużym obciążeniu.
Cały układ podpór i obrotu.
Podsumowanie
Nie udało mi się umieścić silnika M do przełączania razem z pozostałymi silnikami przez co musiałem użyć przedłużki. Z działania jestem zadowolony. Czas na wykonanie poszczególnych funkcji wydaje mi się odpowiedni. Zapraszam na film i wyrażenia swojej opinii.
FILM
GALERIA
Więcej MOCy na moim kanale YouTube
Dane techniczne:
Ilość elementów – 1420 ( +/- 30 )
Ilość silników – 4 PF ( 1XL, 2L, 1M )
Wieże IR – 2
Bateria – 1
Ciężarówka budowana w podobnych wymogach jak poprzednie MOCe na konkurs. Tutaj najwięcej uwagi poświęciłem funkcjonalności oraz niezawodności działania. Pojazd ma potrójną skrzynię rozdzielczą a więc 6 funkcji sterowanych dwoma pilotami. Wszystkie funkcje, ich kolejność na pilotach, oraz kierunki działania zostały zsynchronizowane i podzielone na dwie grupy. Pierwsza to napęd, skręt i podpory. Druga to trzy funkcje dźwigowe – podnoszenie, obrót i wysuw. Przełączanie realizuje 1 silnik M. Po przełączeniu na funkcje dźwigowe napęd jest wysprzęglony co w połączeniu z pokrętłem na dachu daje możliwość ręcznej zabawy pojazdem.
Napęd i podnoszenie
Realizuje to silnik XL. Choć pojazd nie jest specjalnie ciężki to jednak zaszła konieczność zastosowania najmocniejszego silnika. Problem pojawił się w braku właściwej współpracy trzech elementów (łącznik, ośka 5,5 i zębatka z16). Są to elementy skrzyni rozdzielczej a ich problemem jest generowanie ogromnego oporu. Jest on tak duży że silnik XL nie może być spięty bocznie (dodam że silnik napędza oś 5,5). Podaję to jako ciekawostkę która może jest znana ale ja dopiero teraz się z nią spotkałem.
Napędzane są 4 tylne koła.
Po przełączeniu jest podnoszenie za pomocą małego siłownika śrubowego.
Cały układ napęd-podnoszenie.
Skręt i wysuw
Za te funkcje odpowiada silnik L. Skręt ma podwójne sprzęgło by nie obciążać układu ale też gwarantować pewność działania. Do układu podpięte jest pokrętło na dachu do ręcznego skręcania pojazdem.
Wysuw również jest zabezpieczony sprzęgłem.
Cały układ skrętu i wysuwu.
Podpory i obrót
Obie czynności realizuje silnik L. Podpory są zabezpieczone sprzęgłami, każda osobno.
Obrót działa bez ograniczeń na 360 stopni. Nie udało mi się jednak konwencjonalnie zabezpieczyć jego układ więc zastosowałem połączenie łącznika ze ślimakiem za długiej osi. Ma to za zadanie odkształcić się przy dużym obciążeniu.
Cały układ podpór i obrotu.
Podsumowanie
Nie udało mi się umieścić silnika M do przełączania razem z pozostałymi silnikami przez co musiałem użyć przedłużki. Z działania jestem zadowolony. Czas na wykonanie poszczególnych funkcji wydaje mi się odpowiedni. Zapraszam na film i wyrażenia swojej opinii.
FILM
GALERIA
Więcej MOCy na moim kanale YouTube