Strona 1 z 1

[MOC] Ciężarówka z dźwigiem

: 2014-12-31, 00:56
autor: piotrek839
Witam wszystkich. Dziś chciałbym zaprezentować ciężarówkę z dźwigiem na konkurs "Konstrukcja Technic" w kategorii I do 2000 elementów.

Obrazek

Dane techniczne:
Ilość elementów – 1420 ( +/- 30 )
Ilość silników – 4 PF ( 1XL, 2L, 1M )
Wieże IR – 2
Bateria – 1

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Ciężarówka budowana w podobnych wymogach jak poprzednie MOCe na konkurs. Tutaj najwięcej uwagi poświęciłem funkcjonalności oraz niezawodności działania. Pojazd ma potrójną skrzynię rozdzielczą a więc 6 funkcji sterowanych dwoma pilotami. Wszystkie funkcje, ich kolejność na pilotach, oraz kierunki działania zostały zsynchronizowane i podzielone na dwie grupy. Pierwsza to napęd, skręt i podpory. Druga to trzy funkcje dźwigowe – podnoszenie, obrót i wysuw. Przełączanie realizuje 1 silnik M. Po przełączeniu na funkcje dźwigowe napęd jest wysprzęglony co w połączeniu z pokrętłem na dachu daje możliwość ręcznej zabawy pojazdem.

Napęd i podnoszenie
Realizuje to silnik XL. Choć pojazd nie jest specjalnie ciężki to jednak zaszła konieczność zastosowania najmocniejszego silnika. Problem pojawił się w braku właściwej współpracy trzech elementów (łącznik, ośka 5,5 i zębatka z16). Są to elementy skrzyni rozdzielczej a ich problemem jest generowanie ogromnego oporu. Jest on tak duży że silnik XL nie może być spięty bocznie (dodam że silnik napędza oś 5,5). Podaję to jako ciekawostkę która może jest znana ale ja dopiero teraz się z nią spotkałem.
Napędzane są 4 tylne koła.

Obrazek Obrazek Obrazek

Po przełączeniu jest podnoszenie za pomocą małego siłownika śrubowego.

Obrazek Obrazek

Cały układ napęd-podnoszenie.

Obrazek

Skręt i wysuw
Za te funkcje odpowiada silnik L. Skręt ma podwójne sprzęgło by nie obciążać układu ale też gwarantować pewność działania. Do układu podpięte jest pokrętło na dachu do ręcznego skręcania pojazdem.

Obrazek Obrazek

Wysuw również jest zabezpieczony sprzęgłem.

Obrazek Obrazek

Cały układ skrętu i wysuwu.

Obrazek Obrazek

Podpory i obrót
Obie czynności realizuje silnik L. Podpory są zabezpieczone sprzęgłami, każda osobno.

Obrazek Obrazek

Obrót działa bez ograniczeń na 360 stopni. Nie udało mi się jednak konwencjonalnie zabezpieczyć jego układ więc zastosowałem połączenie łącznika ze ślimakiem za długiej osi. Ma to za zadanie odkształcić się przy dużym obciążeniu.

Obrazek Obrazek

Cały układ podpór i obrotu.

Obrazek Obrazek

Podsumowanie
Nie udało mi się umieścić silnika M do przełączania razem z pozostałymi silnikami przez co musiałem użyć przedłużki. Z działania jestem zadowolony. Czas na wykonanie poszczególnych funkcji wydaje mi się odpowiedni. Zapraszam na film i wyrażenia swojej opinii.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

FILM

GALERIA

Więcej MOCy na moim kanale YouTube

: 2014-12-31, 02:22
autor: dirtzone
HDS naprawdę sprawnie działa :)

: 2014-12-31, 11:47
autor: noniusz
Świetny model! Naprawdę! Dodatkowo najładniejszy w Twoim dorobku.

Jeśli chodzi o funkcjonalność to nie mam żadnych zastrzeżeń, nawet jestem mile zaskoczony, że mini LA jest w stanie podnieść wysunięte ramię z niewielkim, ale zawsze obciążeniem.
To co również na duży plus to fakt, że funkcję jazdy i skrętu można wysprzęglić i autem bawić się jako popychadłem :)

Skoro już pochwaliłem za wygląd to tu przyczepię się do kilku rzeczy a mianowicie podpory wyglądają tak sobie... po rozłożeniu łapy nie dotykają całą powierzchnią podłoża, nie dało by się tego jakoś poprawić, chociażby na wzór podpór z 8421?
Dodatkowo tylne koła są za bisko siebie i moim zdaniem powinny być odstawione od siebie o kolejnego studa.
Fajniej by wyglądał na bliźniakach z tyłu ale nie czepiam się, mechanizmy trzeba było gdzieś upakować.

Jeszcze raz: brawo! brawo! brawo!

: 2014-12-31, 13:17
autor: piotrek839
noniusz pisze:jestem mile zaskoczony, że mini LA jest w stanie podnieść wysunięte ramię z niewielkim, ale zawsze obciążeniem.
Na wysuniętym haku może podnieść maksymalnie 200 g.(potem załącza się sprzęgło w siłowniku). Następnie żeby zabezpieczenie na obrocie nie zadziałało trzeba trochę ściągnąć wysuw lub zmniejszyć maksymalny ciężar do ok. 150 g.
noniusz pisze: podpory wyglądają tak sobie... po rozłożeniu łapy nie dotykają całą powierzchnią podłoża, nie dało by się tego jakoś poprawić, chociażby na wzór podpór z 8421?
Podniesienie podpór o jedno oczko ustawiło by "łapy" równolegle do podłoża ale wtedy musiałbym podnieść również całą pakę więc zostawiłem jak jest :)

: 2014-12-31, 14:54
autor: RacingFan
Świetny model. Wg mnie najlepiej z dotychczas zgłoszonych naśladuje styl oficjalnych zestawów Technic. Może skróciłbym tylną część kabiny, ale mniejsza z tym, model jest MEGA. Na to zagłosuję na pewno.

: 2014-12-31, 14:55
autor: M_longer
Działa fajnie, ale kabina jest, wybacz, paskudna. Nie ma proporcji, wydaje się być czerwoną kostką wrzuconą na koła.

: 2014-12-31, 15:42
autor: piotrek839
Z kabinami mam zawsze ten sam problem. Na niczym się nie wzoruję, a i nie jestem opatrzony na ciężarówki. Być może niepotrzebnie chciałem zasłonić baterię i wieżę przedłużając kabinę. Z drugiej strony jest tam dość przestrzeni na kable co ułatwia wymianę baterii.

: 2015-01-03, 16:38
autor: legosamigos
Tak jak przedmówcy zauważyli, jest jak najbardziej OK, jak w większości Twoich konstrukcjach, natomiast buda powiem, że jest fatalna i niestety psuje cały urok zabawki. Wydaje mi się, że może gdybyś zrobił większe drzwi, wtedy mogłoby to wyglądać ciut lepiej

: 2015-01-03, 17:44
autor: BONBINI
Ciężarówka mnie się podoba, szczególnie rozwiązanie połączeń w skrzynkach rozdzielczych.
Dziwię się dlaczego zdecydowałeś się na mało proporcjonalną kabinę. Mnie boli, że przednie koła są szerzej między sobą niż tylne.

: 2015-01-03, 18:24
autor: Mrosik
Jakbyś cofnął przednią oś o kilka studów i wyrzucił panele mógłbyś zrobić większe drzwi i proporcje byłby lepsze mimo długiej kabiny. Takie długie kabiny mają nowe jelcze, które jeżdżą WP.

: 2015-01-04, 00:02
autor: piotrek839
BONBINI pisze:Mnie boli, że przednie koła są szerzej między sobą niż tylne.
I jak ja tego mogłem nie zauważyć? Rzeczywiście fatalny błąd, dzięki za zwrócenie uwagi :)
Mrosik pisze:Jakbyś cofnął przednią oś o kilka studów i wyrzucił panele mógłbyś zrobić większe drzwi i proporcje byłby lepsze mimo długiej kabiny.
Odległość między pierwszą a drugą osią jest już maksymalnie skrócona. Co do kabiny to zgadzam się ze wszystkimi opiniami. Użycie paneli i do tego z naklejkami było pomyłką. No, ale uczymy się całe życie, więc pozostaje mi tylko wyciągnąć wnioski i w przyszłości się na czymś wzorować :)

: 2015-01-04, 12:00
autor: BONBINI
piotrek839 pisze:Rzeczywiście fatalny błąd, dzięki za zwrócenie uwagi :)
Nie ma za co dziękować. Rzuciło mi się to w oczy jak oglądałem Twój piękny model :-)

: 2015-01-05, 18:45
autor: Filus
Się mi wydaje, czy zmieniłeś znacząco przód tej ciężarówki (oczywiście mam na myśli czas integracji)?

Generalnie można rzec, że powinieneś robić instrukcje do części mechanicznych swoich modeli, a wykończenie pozostawić wyobraźni innych. Kiedyś były takie propozycje np. w zestawie 8445 alternatywne modele były tylko gotowym mechanicznie modelem, a wykończenie było kwestią fantazji innych.

Chcę przez to powiedzieć, że mechanicznie doszedłeś niemal do perfekcji budowania. Jak sam stwierdziłeś, chciałeś robić coś, co jest odporne na dzieci. Mechanika działa super, jest to sprawne i w ogóle. Wydaje mi się, że gdyby nie estetyczne walory, to mógłbyś powalczyć w konkursie. Może z Malaczem byś nie wygrał, choćby przez kwestie sentymentalne, ale o drugie miejsce mógłbyś powalczyć, tak sądzę;).