[MOC] Śmieciarka VOLVO FM340
Moderatorzy: Mod Team, Mod Team
- Żbik
- Administrator
- Posty: 2960
- Rejestracja: 2006-06-06, 15:34
- Lokalizacja: Gdynia
- brickshelf: Zbiczasty
-
[MOC] Śmieciarka VOLVO FM340
Tak więc mamy finał. Niniejszym prezentuję model śmieciarki VOLVO FM 340 z zabudową firmy JOAB wykonany w skali mniej więcej 1:17. Nie chciałbym powielać dotychczasowych wywodów (zainteresowanych odsyłam do wątku WIP), więc tylko krótka charakterystyka.
Model w pełni funkcjonalny. Funkcje podzieliłem na dwie grupy:
1. Sterowane zdalnie (1 pilot zwykły + 1 pilot "kolejkowy"):
- jazda (silnik PF L),
- skręt przedniej i trzeciej osi (serwo PF),
- unoszenie trzeciej osi (serwo PF sterujące zaworem pneumatycznym),
- światła (trzy pary diod PF).
2. Sterowane manualne (3 włączniki PF + 6 zaworów pneumatycznych):
- winda, czyli to co podnosi/opuszcza śmietnik (włącznik PF, który steruje serwem PF otwierającym/zamykającym zawór pneumatyczny - dla płynniejszego działania tej najbardziej obciążonej funkcji),
- zamek windy, czyli to przytrzymuje śmietnik uniemożliwiając jego wpadnięcie do wanny odwłoka śmieciarki (zawór pneumatyczny + 2 małe siłowniki pneumatyczne),
- pałąk, czyli to co amortyzuje śmietnik w ostatniej fazie ruchu (zawór pneumatyczny + 2 małe siłowniki pneumatyczne),
- prasa, która umożliwia wciąganie sprasowanych śmieci do skrzyni ładunkowej śmieciarki (zawór pneumatyczny + 2 duże siłowniki pneumatyczne),
- łapa prasy, która prasuje śmieci w wannie odwłoka śmieciarki (zawór pneumatyczny + 2 duże siłowniki pneumatyczne),
- ściana opróżniająca skrzynię ładunkową śmieciarki (zawór pneumatyczny + 2 duże siłowniki pneumatyczne + mechanizm nożycowy),
- zamek kontenera, czyli to co stabilizuje kontener podczas podnoszenia wyciągarką (zawór pneumatyczny + 2 małe siłowniki pneumatyczne),
- wyciągarka służąca do podnoszenia kontenera (włącznik PF + silnik PF L),
- podnoszenie odwłoka, dzięki czemu skrzynia ładunkowa może być opróżniona (włącznik PF + silnik PF L + 2 siłowniki śrubowe).
Czyli w sumie ze sprzętu: 2 wieże PF; 4 silniki PF L; 3 serwa PF; 3 komplety diod PF; 3 włączniki PF; 6 dużych i 10 małych siłowników pneumatycznych, 4 pompki pneumatyczne (model ma dwa kompresory, a więc i dwa obwody pneumatyczne: jeden do windy - silnik PF L napędzający 2 pompki spięty równolegle z serwem PF; drugi - też silnik PF L + 2 pompki do reszty funkcji. W tym obwodzie jest autozawór i airtank, choć do tego ostatniego mam stosunek ambiwalentny).
Dlaczego taki podział funkcji? Jest ich 13, więc nie dało się tego zrobić przy pomocy wież PF bez dublowania kanałów. Nie ma też wystarczającej ilości miejsca dla serwozaworów pneumatycznych. Poza tym w realu śmietniki obsługiwane są ręcznie przez obsługę pojazdu. Uznałem więc, że ze względów funkcjonalnych taki podział będzie najbardziej optymalny.
Nie wszystko poszło tak jak bym chciał ale udało mi się rozwiązać różne trudności, z którymi wcześniej się nie mierzyłem (najbardziej bałem się zawieszenia ale jak widać udało się i chyba wcale nie najgorzej - projekt jest rozwojowy, do wykorzystania nawet w pojazdach z napędem na wszystkie koła). Bardzo podoba mi się funkcjonalność osi trzeciej - zawieszenie, skręt i podnoszenie (w trakcie którego automatycznie wyłączany jest skręt). Przejście na nieparzystą szerokość kabiny na pewno nie było ułatwieniem. Pojawiły się też fizyczne ograniczenia tworzywa - z racji masy klocków użytych do budowy odwłoka środek ciężkości modelu przesunął się mocno ku tyłowi. Musiałem dodatkowo dociążyć przód (dlatego w kabinie jest Bbox, a za nią zamaskowane 3 ołowiane pręty).
Ale ogólnie mogę powiedzieć, że jestem z modelu zadowolony :)
Chciałbym podziękować wszystkim, którzy mi pomogli, a przynajmniej nie przeszkadzali :) W ciągu tak długiego czasu budowy sporo tych osób się pojawiło. Wymienię kilka, którym jestem szczególnie wdzięczny (alfabetycznie):
Aurimax - za chromy, zwłaszcza te matowe :)
Axel - dobrze jest mieć przyjaznego sklepikarza BL za lasem :)
BJ - za podsunięcie pomysłu użycia pneumatyki w zawieszeniu osi trzeciej
Emil - za konsultację funkcjonalności zawieszenia
Eric Trax - za pomysł na uginające się przednie koła
Kubrick - za zdjęcia prawdziwego VOLVO - zawsze to lepiej mieć na zdjęciu to, co się chce
Nisiia - za ogólną konsultację estetyczną modelu
Kilka fotek na zachętę:
Galeria.
Film wkrótce.
Model w pełni funkcjonalny. Funkcje podzieliłem na dwie grupy:
1. Sterowane zdalnie (1 pilot zwykły + 1 pilot "kolejkowy"):
- jazda (silnik PF L),
- skręt przedniej i trzeciej osi (serwo PF),
- unoszenie trzeciej osi (serwo PF sterujące zaworem pneumatycznym),
- światła (trzy pary diod PF).
2. Sterowane manualne (3 włączniki PF + 6 zaworów pneumatycznych):
- winda, czyli to co podnosi/opuszcza śmietnik (włącznik PF, który steruje serwem PF otwierającym/zamykającym zawór pneumatyczny - dla płynniejszego działania tej najbardziej obciążonej funkcji),
- zamek windy, czyli to przytrzymuje śmietnik uniemożliwiając jego wpadnięcie do wanny odwłoka śmieciarki (zawór pneumatyczny + 2 małe siłowniki pneumatyczne),
- pałąk, czyli to co amortyzuje śmietnik w ostatniej fazie ruchu (zawór pneumatyczny + 2 małe siłowniki pneumatyczne),
- prasa, która umożliwia wciąganie sprasowanych śmieci do skrzyni ładunkowej śmieciarki (zawór pneumatyczny + 2 duże siłowniki pneumatyczne),
- łapa prasy, która prasuje śmieci w wannie odwłoka śmieciarki (zawór pneumatyczny + 2 duże siłowniki pneumatyczne),
- ściana opróżniająca skrzynię ładunkową śmieciarki (zawór pneumatyczny + 2 duże siłowniki pneumatyczne + mechanizm nożycowy),
- zamek kontenera, czyli to co stabilizuje kontener podczas podnoszenia wyciągarką (zawór pneumatyczny + 2 małe siłowniki pneumatyczne),
- wyciągarka służąca do podnoszenia kontenera (włącznik PF + silnik PF L),
- podnoszenie odwłoka, dzięki czemu skrzynia ładunkowa może być opróżniona (włącznik PF + silnik PF L + 2 siłowniki śrubowe).
Czyli w sumie ze sprzętu: 2 wieże PF; 4 silniki PF L; 3 serwa PF; 3 komplety diod PF; 3 włączniki PF; 6 dużych i 10 małych siłowników pneumatycznych, 4 pompki pneumatyczne (model ma dwa kompresory, a więc i dwa obwody pneumatyczne: jeden do windy - silnik PF L napędzający 2 pompki spięty równolegle z serwem PF; drugi - też silnik PF L + 2 pompki do reszty funkcji. W tym obwodzie jest autozawór i airtank, choć do tego ostatniego mam stosunek ambiwalentny).
Dlaczego taki podział funkcji? Jest ich 13, więc nie dało się tego zrobić przy pomocy wież PF bez dublowania kanałów. Nie ma też wystarczającej ilości miejsca dla serwozaworów pneumatycznych. Poza tym w realu śmietniki obsługiwane są ręcznie przez obsługę pojazdu. Uznałem więc, że ze względów funkcjonalnych taki podział będzie najbardziej optymalny.
Nie wszystko poszło tak jak bym chciał ale udało mi się rozwiązać różne trudności, z którymi wcześniej się nie mierzyłem (najbardziej bałem się zawieszenia ale jak widać udało się i chyba wcale nie najgorzej - projekt jest rozwojowy, do wykorzystania nawet w pojazdach z napędem na wszystkie koła). Bardzo podoba mi się funkcjonalność osi trzeciej - zawieszenie, skręt i podnoszenie (w trakcie którego automatycznie wyłączany jest skręt). Przejście na nieparzystą szerokość kabiny na pewno nie było ułatwieniem. Pojawiły się też fizyczne ograniczenia tworzywa - z racji masy klocków użytych do budowy odwłoka środek ciężkości modelu przesunął się mocno ku tyłowi. Musiałem dodatkowo dociążyć przód (dlatego w kabinie jest Bbox, a za nią zamaskowane 3 ołowiane pręty).
Ale ogólnie mogę powiedzieć, że jestem z modelu zadowolony :)
Chciałbym podziękować wszystkim, którzy mi pomogli, a przynajmniej nie przeszkadzali :) W ciągu tak długiego czasu budowy sporo tych osób się pojawiło. Wymienię kilka, którym jestem szczególnie wdzięczny (alfabetycznie):
Aurimax - za chromy, zwłaszcza te matowe :)
Axel - dobrze jest mieć przyjaznego sklepikarza BL za lasem :)
BJ - za podsunięcie pomysłu użycia pneumatyki w zawieszeniu osi trzeciej
Emil - za konsultację funkcjonalności zawieszenia
Eric Trax - za pomysł na uginające się przednie koła
Kubrick - za zdjęcia prawdziwego VOLVO - zawsze to lepiej mieć na zdjęciu to, co się chce
Nisiia - za ogólną konsultację estetyczną modelu
Kilka fotek na zachętę:
Galeria.
Film wkrótce.
Ostatnio zmieniony 2019-12-06, 03:03 przez Żbik, łącznie zmieniany 3 razy.
"As nigdy nie odmawia w słusznej sprawie!"
ABC prezentacji MOCy | Zamienniki wężyków pneumatycznych | Sklepik z gadżetami klubowymi
ABC prezentacji MOCy | Zamienniki wężyków pneumatycznych | Sklepik z gadżetami klubowymi
- wallyjarek
- Posty: 1276
- Rejestracja: 2013-10-24, 09:31
- Lokalizacja: Poznań / Limerick - Irlandia
- brickshelf: Proszę uzupełnić
-
- Bricksley
- VIP
- Posty: 2573
- Rejestracja: 2005-03-29, 23:00
- Lokalizacja: Stalowa Wola
- brickshelf: KAROL4
-
Ale jak to, prezentacja bez filmu?
każdy to blisko 50g, a i da się łatwo zamontować, no i oryginał.
Nieładnie tak oszukiwać. Nie wiem jak duże i ciężkie masz te pręty, ale w swoim żurawiu na dociążenie wieży wykorzystałem stare silniki z 8720:Żbik pisze: a za nią zamaskowane 3 ołowiane pręty).
każdy to blisko 50g, a i da się łatwo zamontować, no i oryginał.
Pozdrawiam
- Kruk
- Posty: 471
- Rejestracja: 2013-01-16, 12:18
- Lokalizacja: Okolice Namysłowa
- brickshelf: Na razie brak ;/...
-
Noo w końcu :D. Doczekałem się tego potwora i jestem zachwycony, jest przecudny normalnie tylko ukraść i postawić sobie na półce . Super efekt wizualny wyszedł, a matowy chrom od Auriego dodaje temu modelowi to jakby był prawdziwy :). Uwielbiam czerwone i żółte modele to też niebieski taki model to iście super odmiana, szkoda jednak że TLG robi w dzisiejszych czasach taką chałę z odcieniami jednego koloru co trochę widać na pace ale to jest nic w porównaniu z blaskiem tego modelu. Odważę się powiedzieć że mamy kolejny moc miesiąca. Każdy czeka na film, więc dodam coś więcej po filmie :D.
Ostatnio zmieniony 2014-12-30, 07:33 przez Kruk, łącznie zmieniany 2 razy.
Taka mała reklama, dla AFOL'i zniżka 20%: http://cutedragonsandmore.deviantart.com/
Przepiękna , mam nadzieje że pojawisz się z nią na Pyrkonie :)
Moja kolekcja http://brickset.com/sets/ownedby-kruszyna
- 3dom
- Adminus Emeritus
- Posty: 5639
- Rejestracja: 2011-04-18, 20:43
- Lokalizacja: Warszawa
- brickshelf: 3dom
-
Lub ciężarki od łodzi - ważą ponad 50g a są mniejsze.Karol pisze:Nie wiem jak duże i ciężkie masz te pręty, ale w swoim żurawiu na dociążenie wieży wykorzystałem stare silniki z 8720:
Obrazek
każdy to blisko 50g, a i da się łatwo zamontować, no i oryginał.
...na mieście już ćwierkają wróble... 🐦🐦🐦
nisiia pisze:SMAŻ SIĘ W PIEKLE ZA TE POSPINANE PLEJTY!!!!!!!!
- Żbik
- Administrator
- Posty: 2960
- Rejestracja: 2006-06-06, 15:34
- Lokalizacja: Gdynia
- brickshelf: Zbiczasty
-
Oszustwo? Chodzi o balast, a nie o elementy konstrukcyjne. Między kabiną a budą jest szczelina 2,5 studa - silniki nie wejdą, poza tym byłyby za lekkie.Karol pisze:Nieładnie tak oszukiwać. Nie wiem jak duże i ciężkie masz te pręty, ale w swoim żurawiu na dociążenie wieży wykorzystałem stare silniki z 8720:
każdy to blisko 50g, a i da się łatwo zamontować, no i oryginał.
Film pewnie w weekend się pojawi.Kruk pisze:Każdy czeka na film, więc dodam coś więcej po filmie :D.
Planuję być.kruszyna pisze:mam nadzieje że pojawisz się z nią na Pyrkonie :)
Tak, te mogłyby być. Problem w tym, że mam tylko dwa i już siedzą w Terexie, a potrzebnych by było kilkanaście. Nie ważyłem tych prętów ale są naprawdę ciężkie.Lub ciężarki od łodzi - ważą ponad 50g a są mniejsze.
"As nigdy nie odmawia w słusznej sprawie!"
ABC prezentacji MOCy | Zamienniki wężyków pneumatycznych | Sklepik z gadżetami klubowymi
ABC prezentacji MOCy | Zamienniki wężyków pneumatycznych | Sklepik z gadżetami klubowymi
- dmac
- Adminus Emeritus
- Posty: 2431
- Rejestracja: 2004-06-17, 19:16
- Lokalizacja: Szczecin
- brickshelf: dmac
-
Jak ja nie lubię niebieskich klocków :) . Z (dość maniakalną, przyznaję) satysfakcją pakuję je zawsze do wnętrza modeli, gdy potrzebuję wypełniacza albo gdy wiem, że na pewno nie będzie ich widać...
Ale to niebieskie bydlę wygląda bardzo pięknie. Niewiele rozumiałem z tych wielostronicowych dyskusji o mechanizmach, które udało się w nim upchnąć, ale jeśli zobaczę na filmie, że działa toto jak prawdziwa śmieciara, mój zachwyt będzie kompletny :) . A skoro już o tym, to i zdjęcia mógłbyś lepiej obrobić! Światła im potrzeba, moim zdaniem. I nieżółtego tła ;) .
Zgodzę się, że mała naklejka tu i tam jeszcze poprawiłaby wygląd modelu.
Nie zgodzę się natomiast z zarzutami na temat balastu, skoro nie pełni on żadnej funkcji konstrukcyjnej. Mam rozumieć, że gdyby Żbik wydał majątek na pół kilo metalowych osiek od LEGO Trains, to byłoby lepiej? Zaraz jeszcze zażądacie, żeby nieśmiertelne fasolki dla swoich koparek zamienił na jeże z Friends ;) .
Ale to niebieskie bydlę wygląda bardzo pięknie. Niewiele rozumiałem z tych wielostronicowych dyskusji o mechanizmach, które udało się w nim upchnąć, ale jeśli zobaczę na filmie, że działa toto jak prawdziwa śmieciara, mój zachwyt będzie kompletny :) . A skoro już o tym, to i zdjęcia mógłbyś lepiej obrobić! Światła im potrzeba, moim zdaniem. I nieżółtego tła ;) .
Zgodzę się, że mała naklejka tu i tam jeszcze poprawiłaby wygląd modelu.
Nie zgodzę się natomiast z zarzutami na temat balastu, skoro nie pełni on żadnej funkcji konstrukcyjnej. Mam rozumieć, że gdyby Żbik wydał majątek na pół kilo metalowych osiek od LEGO Trains, to byłoby lepiej? Zaraz jeszcze zażądacie, żeby nieśmiertelne fasolki dla swoich koparek zamienił na jeże z Friends ;) .
Ostatnio zmieniony 2019-12-29, 14:16 przez dmac, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam,
dmac
_________________
The absence of limitations is the enemy of art - Orson Welles
dmac
_________________
The absence of limitations is the enemy of art - Orson Welles
- Żbik
- Administrator
- Posty: 2960
- Rejestracja: 2006-06-06, 15:34
- Lokalizacja: Gdynia
- brickshelf: Zbiczasty
-
Tak, zdjęcia są słabe - robione w nocy przy świetlówkach kompaktowych, więc taki przekłamany kolory wyszedł. Może uda mi się jutro wybrać w plener, to będą lepsze - śnieg leży, to będzie jasno i dokładnie tak jak na pierwszym foto w tym wątku :)dmac pisze:A skoro już o tym, to i zdjęcia mógłbyś lepiej obrobić! Światła im potrzeba, moim zdaniem. I nieżółtego tła ;) .
"As nigdy nie odmawia w słusznej sprawie!"
ABC prezentacji MOCy | Zamienniki wężyków pneumatycznych | Sklepik z gadżetami klubowymi
ABC prezentacji MOCy | Zamienniki wężyków pneumatycznych | Sklepik z gadżetami klubowymi
- Żbik
- Administrator
- Posty: 2960
- Rejestracja: 2006-06-06, 15:34
- Lokalizacja: Gdynia
- brickshelf: Zbiczasty
-
A po co zakładać kolejny wątek skoro można to mieć wszystko razem i tylko zmienić tag na MOC?M_longer pisze:Robiłeś model ponad rok i zamiast poczekać te dwa dni i zrobić pełna prezentacje wrzuciłes kilka zdjęć na koniec tematu WIP.
Działa jak miało działać. Trzeba jednak mieć na uwadze to, że to nie jest pojazd terenowy. Jak go ostatnio ważyłem, to dobijał do 4,75 kg; teraz z balastem pewnie waży około 5 kg. Przy budowie i prędkości "normalnej" (czytaj: nie trialowej) nie jest możliwe, by tak ciężki model jeździł po wybojach bez uszkodzenia zębatek. Testowo przejeżdżałem przez przeszkody typu leżący ołówek i dał radę, choć w dyferencjale połamałem szare zębatki (co ciekawe beżowe wytrzymały tę samą próbę).M_longer pisze:zawieszenie przejawia chociaż częściowa funkcjonalność?
"As nigdy nie odmawia w słusznej sprawie!"
ABC prezentacji MOCy | Zamienniki wężyków pneumatycznych | Sklepik z gadżetami klubowymi
ABC prezentacji MOCy | Zamienniki wężyków pneumatycznych | Sklepik z gadżetami klubowymi
- Kruk
- Posty: 471
- Rejestracja: 2013-01-16, 12:18
- Lokalizacja: Okolice Namysłowa
- brickshelf: Na razie brak ;/...
-
Czy ja dobrze rozumiem, prawie 5 kg na jedną L'kę o_O ? Ona tam kona z bólu przy takiej masie. Aż chcę zobaczyć jak ten potwór jeździ, bo aż mi się wierzyć nie chcę że silnik nie "śpiewa" od tej masy. Tak tak, zawsze zwracam uwagę na kondycje silników, bo tak szybko odchodzą ;D.
Taka mała reklama, dla AFOL'i zniżka 20%: http://cutedragonsandmore.deviantart.com/