[MOC] Śmieciarka VOLVO FM340

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderator: Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
Żbik
Administrator
Posty: 2902
Rejestracja: 2006-06-06, 15:34
Lokalizacja: Gdynia
HELF: Zbiczasty
: Zbik

 

[MOC] Śmieciarka VOLVO FM340

#1 Post autor: Żbik »

Tak więc mamy finał. Niniejszym prezentuję model śmieciarki VOLVO FM 340 z zabudową firmy JOAB wykonany w skali mniej więcej 1:17. Nie chciałbym powielać dotychczasowych wywodów (zainteresowanych odsyłam do wątku WIP), więc tylko krótka charakterystyka.

Obrazek

Obrazek

Model w pełni funkcjonalny. Funkcje podzieliłem na dwie grupy:

1. Sterowane zdalnie (1 pilot zwykły + 1 pilot "kolejkowy"):

- jazda (silnik PF L),
- skręt przedniej i trzeciej osi (serwo PF),
- unoszenie trzeciej osi (serwo PF sterujące zaworem pneumatycznym),
- światła (trzy pary diod PF).

2. Sterowane manualne (3 włączniki PF + 6 zaworów pneumatycznych):

- winda, czyli to co podnosi/opuszcza śmietnik (włącznik PF, który steruje serwem PF otwierającym/zamykającym zawór pneumatyczny - dla płynniejszego działania tej najbardziej obciążonej funkcji),
- zamek windy, czyli to przytrzymuje śmietnik uniemożliwiając jego wpadnięcie do wanny odwłoka śmieciarki (zawór pneumatyczny + 2 małe siłowniki pneumatyczne),
- pałąk, czyli to co amortyzuje śmietnik w ostatniej fazie ruchu (zawór pneumatyczny + 2 małe siłowniki pneumatyczne),
- prasa, która umożliwia wciąganie sprasowanych śmieci do skrzyni ładunkowej śmieciarki (zawór pneumatyczny + 2 duże siłowniki pneumatyczne),
- łapa prasy, która prasuje śmieci w wannie odwłoka śmieciarki (zawór pneumatyczny + 2 duże siłowniki pneumatyczne),
- ściana opróżniająca skrzynię ładunkową śmieciarki (zawór pneumatyczny + 2 duże siłowniki pneumatyczne + mechanizm nożycowy),
- zamek kontenera, czyli to co stabilizuje kontener podczas podnoszenia wyciągarką (zawór pneumatyczny + 2 małe siłowniki pneumatyczne),
- wyciągarka służąca do podnoszenia kontenera (włącznik PF + silnik PF L),
- podnoszenie odwłoka, dzięki czemu skrzynia ładunkowa może być opróżniona (włącznik PF + silnik PF L + 2 siłowniki śrubowe).

Czyli w sumie ze sprzętu: 2 wieże PF; 4 silniki PF L; 3 serwa PF; 3 komplety diod PF; 3 włączniki PF; 6 dużych i 10 małych siłowników pneumatycznych, 4 pompki pneumatyczne (model ma dwa kompresory, a więc i dwa obwody pneumatyczne: jeden do windy - silnik PF L napędzający 2 pompki spięty równolegle z serwem PF; drugi - też silnik PF L + 2 pompki do reszty funkcji. W tym obwodzie jest autozawór i airtank, choć do tego ostatniego mam stosunek ambiwalentny).

Dlaczego taki podział funkcji? Jest ich 13, więc nie dało się tego zrobić przy pomocy wież PF bez dublowania kanałów. Nie ma też wystarczającej ilości miejsca dla serwozaworów pneumatycznych. Poza tym w realu śmietniki obsługiwane są ręcznie przez obsługę pojazdu. Uznałem więc, że ze względów funkcjonalnych taki podział będzie najbardziej optymalny.

Nie wszystko poszło tak jak bym chciał ale udało mi się rozwiązać różne trudności, z którymi wcześniej się nie mierzyłem (najbardziej bałem się zawieszenia ale jak widać udało się i chyba wcale nie najgorzej - projekt jest rozwojowy, do wykorzystania nawet w pojazdach z napędem na wszystkie koła). Bardzo podoba mi się funkcjonalność osi trzeciej - zawieszenie, skręt i podnoszenie (w trakcie którego automatycznie wyłączany jest skręt). Przejście na nieparzystą szerokość kabiny na pewno nie było ułatwieniem. Pojawiły się też fizyczne ograniczenia tworzywa - z racji masy klocków użytych do budowy odwłoka środek ciężkości modelu przesunął się mocno ku tyłowi. Musiałem dodatkowo dociążyć przód (dlatego w kabinie jest Bbox, a za nią zamaskowane 3 ołowiane pręty).

Ale ogólnie mogę powiedzieć, że jestem z modelu zadowolony :)

Chciałbym podziękować wszystkim, którzy mi pomogli, a przynajmniej nie przeszkadzali :) W ciągu tak długiego czasu budowy sporo tych osób się pojawiło. Wymienię kilka, którym jestem szczególnie wdzięczny (alfabetycznie):

Aurimax - za chromy, zwłaszcza te matowe :)
Axel - dobrze jest mieć przyjaznego sklepikarza BL za lasem :)
BJ - za podsunięcie pomysłu użycia pneumatyki w zawieszeniu osi trzeciej
Emil - za konsultację funkcjonalności zawieszenia
Eric Trax - za pomysł na uginające się przednie koła
Kubrick - za zdjęcia prawdziwego VOLVO - zawsze to lepiej mieć na zdjęciu to, co się chce
Nisiia - za ogólną konsultację estetyczną modelu

Kilka fotek na zachętę:

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Galeria.

Film wkrótce.
Ostatnio zmieniony 2019-12-06, 03:03 przez Żbik, łącznie zmieniany 3 razy.

Awatar użytkownika
wallyjarek
Posty: 1234
Rejestracja: 2013-10-24, 09:31
Lokalizacja: Poznań / Limerick - Irlandia
HELF: Proszę uzupełnić
: 108376497@N06

   

#2 Post autor: wallyjarek »

WOW, piekna, wygląda jak prawdziwa. Tylko naklejek brakuje :)
Trochę to trwało, ale się dpczekalismy.
Czekam na film, by zobaczyć jak to wszystko działa.

William
Posty: 25
Rejestracja: 2014-11-30, 19:50
Lokalizacja: Zagościniec
HELF: William15

 

#3 Post autor: William »

Modle wygląda imponująco.
Tak jak poprzednik napisał przydałaby się naklejka.
Ile waży?
Czekam na filmik.

Awatar użytkownika
3dom
Adminus Emeritus
Posty: 5639
Rejestracja: 2011-04-18, 20:43
Lokalizacja: Warszawa
HELF: 3dom
: Freedom

 

#4 Post autor: 3dom »

Wizualnie super. Plus za nietypowy kolor i chromy, użyte z umiarem ale fajnie dodają ostatni szlif modelowi. Szkoda, że nie ma od razu filmu, pozostaje czekać ;)
...na mieście już ćwierkają wróble... 🐦🐦🐦
nisiia pisze:SMAŻ SIĘ W PIEKLE ZA TE POSPINANE PLEJTY!!!!!!!!

Awatar użytkownika
ELEMENT
Posty: 542
Rejestracja: 2013-12-30, 15:14
Lokalizacja: Poznań/Yorkshire
HELF: PP-ELEMENT

 

#5 Post autor: ELEMENT »

Gdybyś zrobił fotki w plenerze, to miniaturki wyglądałyby jak prawdziwy pojazd.

Nie mogę się doczekać filmiku :)

Jestem zaskoczony, że działa to wszystko na L-ce. Jaka jest masa całkowita modelu?

Awatar użytkownika
Bricksley
VIP
Posty: 2487
Rejestracja: 2005-03-29, 23:00
Lokalizacja: Stalowa Wola
HELF: KAROL4
: 97083384@N04

   

#6 Post autor: Bricksley »

Ale jak to, prezentacja bez filmu?
Żbik pisze: a za nią zamaskowane 3 ołowiane pręty).
Nieładnie tak oszukiwać. Nie wiem jak duże i ciężkie masz te pręty, ale w swoim żurawiu na dociążenie wieży wykorzystałem stare silniki z 8720:
Obrazek
każdy to blisko 50g, a i da się łatwo zamontować, no i oryginał.
Pozdrawiam :)

Awatar użytkownika
Kruk
Posty: 471
Rejestracja: 2013-01-16, 12:18
Lokalizacja: Okolice Namysłowa
HELF: Na razie brak ;/...

 

#7 Post autor: Kruk »

Noo w końcu :D. Doczekałem się tego potwora i jestem zachwycony, jest przecudny normalnie tylko ukraść i postawić sobie na półce . Super efekt wizualny wyszedł, a matowy chrom od Auriego dodaje temu modelowi to jakby był prawdziwy :). Uwielbiam czerwone i żółte modele to też niebieski taki model to iście super odmiana, szkoda jednak że TLG robi w dzisiejszych czasach taką chałę z odcieniami jednego koloru co trochę widać na pace ale to jest nic w porównaniu z blaskiem tego modelu. Odważę się powiedzieć że mamy kolejny moc miesiąca. Każdy czeka na film, więc dodam coś więcej po filmie :D.
Ostatnio zmieniony 2014-12-30, 07:33 przez Kruk, łącznie zmieniany 2 razy.
Taka mała reklama, dla AFOL'i zniżka 20%: http://cutedragonsandmore.deviantart.com/

kruszyna
Posty: 70
Rejestracja: 2011-11-23, 21:04
Lokalizacja: Wolsztyn , Wielkopolska
: kruszyna

#8 Post autor: kruszyna »

Przepiękna , mam nadzieje że pojawisz się z nią na Pyrkonie :)

Awatar użytkownika
3dom
Adminus Emeritus
Posty: 5639
Rejestracja: 2011-04-18, 20:43
Lokalizacja: Warszawa
HELF: 3dom
: Freedom

 

#9 Post autor: 3dom »

Karol pisze:Nie wiem jak duże i ciężkie masz te pręty, ale w swoim żurawiu na dociążenie wieży wykorzystałem stare silniki z 8720:
Obrazek
każdy to blisko 50g, a i da się łatwo zamontować, no i oryginał.
Lub ciężarki od łodzi - ważą ponad 50g a są mniejsze.
...na mieście już ćwierkają wróble... 🐦🐦🐦
nisiia pisze:SMAŻ SIĘ W PIEKLE ZA TE POSPINANE PLEJTY!!!!!!!!

Awatar użytkownika
Żbik
Administrator
Posty: 2902
Rejestracja: 2006-06-06, 15:34
Lokalizacja: Gdynia
HELF: Zbiczasty
: Zbik

 

#10 Post autor: Żbik »

Karol pisze:Nieładnie tak oszukiwać. Nie wiem jak duże i ciężkie masz te pręty, ale w swoim żurawiu na dociążenie wieży wykorzystałem stare silniki z 8720:

każdy to blisko 50g, a i da się łatwo zamontować, no i oryginał.
Oszustwo? Chodzi o balast, a nie o elementy konstrukcyjne. Między kabiną a budą jest szczelina 2,5 studa - silniki nie wejdą, poza tym byłyby za lekkie.
Kruk pisze:Każdy czeka na film, więc dodam coś więcej po filmie :D.
Film pewnie w weekend się pojawi.
kruszyna pisze:mam nadzieje że pojawisz się z nią na Pyrkonie :)
Planuję być.
Lub ciężarki od łodzi - ważą ponad 50g a są mniejsze.
Tak, te mogłyby być. Problem w tym, że mam tylko dwa i już siedzą w Terexie, a potrzebnych by było kilkanaście. Nie ważyłem tych prętów ale są naprawdę ciężkie.

Awatar użytkownika
dmac
Adminus Emeritus
Posty: 2312
Rejestracja: 2004-06-17, 19:16
Lokalizacja: Szczecin
HELF: dmac
: dmaclego
: dmac

   

#11 Post autor: dmac »

Jak ja nie lubię niebieskich klocków :) . Z (dość maniakalną, przyznaję) satysfakcją pakuję je zawsze do wnętrza modeli, gdy potrzebuję wypełniacza albo gdy wiem, że na pewno nie będzie ich widać...

Ale to niebieskie bydlę wygląda bardzo pięknie. Niewiele rozumiałem z tych wielostronicowych dyskusji o mechanizmach, które udało się w nim upchnąć, ale jeśli zobaczę na filmie, że działa toto jak prawdziwa śmieciara, mój zachwyt będzie kompletny :) . A skoro już o tym, to i zdjęcia mógłbyś lepiej obrobić! Światła im potrzeba, moim zdaniem. I nieżółtego tła ;) .

Zgodzę się, że mała naklejka tu i tam jeszcze poprawiłaby wygląd modelu.
Nie zgodzę się natomiast z zarzutami na temat balastu, skoro nie pełni on żadnej funkcji konstrukcyjnej. Mam rozumieć, że gdyby Żbik wydał majątek na pół kilo metalowych osiek od LEGO Trains, to byłoby lepiej? Zaraz jeszcze zażądacie, żeby nieśmiertelne fasolki dla swoich koparek zamienił na jeże z Friends ;) .
Ostatnio zmieniony 2019-12-29, 14:16 przez dmac, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam,
dmac

_________________
The absence of limitations is the enemy of art - Orson Welles

Awatar użytkownika
Żbik
Administrator
Posty: 2902
Rejestracja: 2006-06-06, 15:34
Lokalizacja: Gdynia
HELF: Zbiczasty
: Zbik

 

#12 Post autor: Żbik »

dmac pisze:A skoro już o tym, to i zdjęcia mógłbyś lepiej obrobić! Światła im potrzeba, moim zdaniem. I nieżółtego tła ;) .
Tak, zdjęcia są słabe - robione w nocy przy świetlówkach kompaktowych, więc taki przekłamany kolory wyszedł. Może uda mi się jutro wybrać w plener, to będą lepsze - śnieg leży, to będzie jasno i dokładnie tak jak na pierwszym foto w tym wątku :)

Awatar użytkownika
M_longer
VIP
Posty: 5416
Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
Lokalizacja: Lubin
HELF: M-longer
: m_longer
: Longer
Kontakt:

   

#13 Post autor: M_longer »

Robiłeś model ponad rok i zamiast poczekać te dwa dni i zrobić pełna prezentacje wrzuciłes kilka zdjęć na koniec tematu WIP. Można i tak...

Wygląda naprawdę okazałe, zawieszenie przejawia chociaż częściowa funkcjonalność?

Awatar użytkownika
Żbik
Administrator
Posty: 2902
Rejestracja: 2006-06-06, 15:34
Lokalizacja: Gdynia
HELF: Zbiczasty
: Zbik

 

#14 Post autor: Żbik »

M_longer pisze:Robiłeś model ponad rok i zamiast poczekać te dwa dni i zrobić pełna prezentacje wrzuciłes kilka zdjęć na koniec tematu WIP.
A po co zakładać kolejny wątek skoro można to mieć wszystko razem i tylko zmienić tag na MOC?
M_longer pisze:zawieszenie przejawia chociaż częściowa funkcjonalność?
Działa jak miało działać. Trzeba jednak mieć na uwadze to, że to nie jest pojazd terenowy. Jak go ostatnio ważyłem, to dobijał do 4,75 kg; teraz z balastem pewnie waży około 5 kg. Przy budowie i prędkości "normalnej" (czytaj: nie trialowej) nie jest możliwe, by tak ciężki model jeździł po wybojach bez uszkodzenia zębatek. Testowo przejeżdżałem przez przeszkody typu leżący ołówek i dał radę, choć w dyferencjale połamałem szare zębatki (co ciekawe beżowe wytrzymały tę samą próbę).

Awatar użytkownika
Kruk
Posty: 471
Rejestracja: 2013-01-16, 12:18
Lokalizacja: Okolice Namysłowa
HELF: Na razie brak ;/...

 

#15 Post autor: Kruk »

Czy ja dobrze rozumiem, prawie 5 kg na jedną L'kę o_O ? Ona tam kona z bólu przy takiej masie. Aż chcę zobaczyć jak ten potwór jeździ, bo aż mi się wierzyć nie chcę że silnik nie "śpiewa" od tej masy. Tak tak, zawsze zwracam uwagę na kondycje silników, bo tak szybko odchodzą ;D.
Taka mała reklama, dla AFOL'i zniżka 20%: http://cutedragonsandmore.deviantart.com/

ODPOWIEDZ