Forum LUGPol Strona Główna Forum LUGPol
www.lugpol.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
[MOC] Śmieciarka VOLVO FM340
Autor Wiadomość
Żbik 
Administrator
Radość tworzenia :)


Wiek: 38
Dołączył: 06 Cze 2006
Wpisy: 1968
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2014-12-30, 00:29   [MOC] Śmieciarka VOLVO FM340

Tak więc mamy finał. Niniejszym prezentuję model śmieciarki VOLVO FM 340 z zabudową firmy JOAB wykonany w skali mniej więcej 1:17. Nie chciałbym powielać dotychczasowych wywodów (zainteresowanych odsyłam do wątku WIP), więc tylko krótka charakterystyka.





Model w pełni funkcjonalny. Funkcje podzieliłem na dwie grupy:

1. Sterowane zdalnie (1 pilot zwykły + 1 pilot "kolejkowy"):

- jazda (silnik PF L),
- skręt przedniej i trzeciej osi (serwo PF),
- unoszenie trzeciej osi (serwo PF sterujące zaworem pneumatycznym),
- światła (trzy pary diod PF).

2. Sterowane manualne (3 włączniki PF + 6 zaworów pneumatycznych):

- winda, czyli to co podnosi/opuszcza śmietnik (włącznik PF, który steruje serwem PF otwierającym/zamykającym zawór pneumatyczny - dla płynniejszego działania tej najbardziej obciążonej funkcji),
- zamek windy, czyli to przytrzymuje śmietnik uniemożliwiając jego wpadnięcie do wanny odwłoka śmieciarki (zawór pneumatyczny + 2 małe siłowniki pneumatyczne),
- pałąk, czyli to co amortyzuje śmietnik w ostatniej fazie ruchu (zawór pneumatyczny + 2 małe siłowniki pneumatyczne),
- prasa, która umożliwia wciąganie sprasowanych śmieci do skrzyni ładunkowej śmieciarki (zawór pneumatyczny + 2 duże siłowniki pneumatyczne),
- łapa prasy, która prasuje śmieci w wannie odwłoka śmieciarki (zawór pneumatyczny + 2 duże siłowniki pneumatyczne),
- ściana opróżniająca skrzynię ładunkową śmieciarki (zawór pneumatyczny + 2 duże siłowniki pneumatyczne + mechanizm nożycowy),
- zamek kontenera, czyli to co stabilizuje kontener podczas podnoszenia wyciągarką (zawór pneumatyczny + 2 małe siłowniki pneumatyczne),
- wyciągarka służąca do podnoszenia kontenera (włącznik PF + silnik PF L),
- podnoszenie odwłoka, dzięki czemu skrzynia ładunkowa może być opróżniona (włącznik PF + silnik PF L + 2 siłowniki śrubowe).

Czyli w sumie ze sprzętu: 2 wieże PF; 4 silniki PF L; 3 serwa PF; 3 komplety diod PF; 3 włączniki PF; 6 dużych i 10 małych siłowników pneumatycznych, 4 pompki pneumatyczne (model ma dwa kompresory, a więc i dwa obwody pneumatyczne: jeden do windy - silnik PF L napędzający 2 pompki spięty równolegle z serwem PF; drugi - też silnik PF L + 2 pompki do reszty funkcji. W tym obwodzie jest autozawór i airtank, choć do tego ostatniego mam stosunek ambiwalentny).

Dlaczego taki podział funkcji? Jest ich 13, więc nie dało się tego zrobić przy pomocy wież PF bez dublowania kanałów. Nie ma też wystarczającej ilości miejsca dla serwozaworów pneumatycznych. Poza tym w realu śmietniki obsługiwane są ręcznie przez obsługę pojazdu. Uznałem więc, że ze względów funkcjonalnych taki podział będzie najbardziej optymalny.

Nie wszystko poszło tak jak bym chciał ale udało mi się rozwiązać różne trudności, z którymi wcześniej się nie mierzyłem (najbardziej bałem się zawieszenia ale jak widać udało się i chyba wcale nie najgorzej - projekt jest rozwojowy, do wykorzystania nawet w pojazdach z napędem na wszystkie koła). Bardzo podoba mi się funkcjonalność osi trzeciej - zawieszenie, skręt i podnoszenie (w trakcie którego automatycznie wyłączany jest skręt). Przejście na nieparzystą szerokość kabiny na pewno nie było ułatwieniem. Pojawiły się też fizyczne ograniczenia tworzywa - z racji masy klocków użytych do budowy odwłoka środek ciężkości modelu przesunął się mocno ku tyłowi. Musiałem dodatkowo dociążyć przód (dlatego w kabinie jest Bbox, a za nią zamaskowane 3 ołowiane pręty).

Ale ogólnie mogę powiedzieć, że jestem z modelu zadowolony :)

Chciałbym podziękować wszystkim, którzy mi pomogli, a przynajmniej nie przeszkadzali :) W ciągu tak długiego czasu budowy sporo tych osób się pojawiło. Wymienię kilka, którym jestem szczególnie wdzięczny (alfabetycznie):

Aurimax - za chromy, zwłaszcza te matowe :)
Axel - dobrze jest mieć przyjaznego sklepikarza BL za lasem :)
BJ - za podsunięcie pomysłu użycia pneumatyki w zawieszeniu osi trzeciej
Emil - za konsultację funkcjonalności zawieszenia
Eric Trax - za pomysł na uginające się przednie koła
Kubrick - za zdjęcia prawdziwego VOLVO - zawsze to lepiej mieć na zdjęciu to, co się chce
Nisiia - za ogólną konsultację estetyczną modelu

Kilka fotek na zachętę:



Galeria.

Film wkrótce.
_________________
"As nigdy nie odmawia w słusznej sprawie!" :)

ABC prezentacji MOCy | LCBP program
 
 
 
 
wallyjarek 

Wiek: 33
Dołączył: 24 Paź 2013
Wpisy: 659
Skąd: Poznań / Limerick - Irlandia
Wysłany: 2014-12-30, 00:36   

WOW, piekna, wygląda jak prawdziwa. Tylko naklejek brakuje :)
Trochę to trwało, ale się dpczekalismy.
Czekam na film, by zobaczyć jak to wszystko działa.
_________________
Wallyjarek Facebook
 
 
 
William 

Wiek: 17
Dołączył: 30 Lis 2014
Wpisy: 20
Skąd: Zagościniec
Wysłany: 2014-12-30, 00:41   

Modle wygląda imponująco.
Tak jak poprzednik napisał przydałaby się naklejka.
Ile waży?
Czekam na filmik.
 
 
 
3dom 
Administrator


Wiek: 29
Dołączył: 18 Kwi 2011
Wpisy: 5347
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-12-30, 00:45   

Wizualnie super. Plus za nietypowy kolor i chromy, użyte z umiarem ale fajnie dodają ostatni szlif modelowi. Szkoda, że nie ma od razu filmu, pozostaje czekać ;)
_________________
#CzujeZapachWanilii
nisiia napisał/a:
SMAŻ SIĘ W PIEKLE ZA TE POSPINANE PLEJTY!!!!!!!!
 
 
 
ELEMENT 
VIP


Wiek: 30
Dołączył: 30 Gru 2013
Wpisy: 516
Skąd: Poznań/Yorkshire
Wysłany: 2014-12-30, 00:45   

Gdybyś zrobił fotki w plenerze, to miniaturki wyglądałyby jak prawdziwy pojazd.

Nie mogę się doczekać filmiku :)

Jestem zaskoczony, że działa to wszystko na L-ce. Jaka jest masa całkowita modelu?
 
 
 
Bricksley 
VIP


Wiek: 25
Dołączył: 30 Mar 2005
Wpisy: 2132
Skąd: Stalowa Wola, Kraków
Wysłany: 2014-12-30, 01:11   

Ale jak to, prezentacja bez filmu?

Żbik napisał/a:
a za nią zamaskowane 3 ołowiane pręty).

Nieładnie tak oszukiwać. Nie wiem jak duże i ciężkie masz te pręty, ale w swoim żurawiu na dociążenie wieży wykorzystałem stare silniki z 8720:

każdy to blisko 50g, a i da się łatwo zamontować, no i oryginał.
_________________
Pozdrawiam, Bricksley :)
 
 
 
 
Kruk 


Wiek: 25
Dołączył: 16 Sty 2013
Wpisy: 382
Skąd: Okolice Namysłowa
Wysłany: 2014-12-30, 01:50   

Noo w końcu :D. Doczekałem się tego potwora i jestem zachwycony, jest przecudny normalnie tylko ukraść i postawić sobie na półce . Super efekt wizualny wyszedł, a matowy chrom od Auriego dodaje temu modelowi to jakby był prawdziwy :). Uwielbiam czerwone i żółte modele to też niebieski taki model to iście super odmiana, szkoda jednak że TLG robi w dzisiejszych czasach taką chałę z odcieniami jednego koloru co trochę widać na pace ale to jest nic w porównaniu z blaskiem tego modelu. Odważę się powiedzieć że mamy kolejny moc miesiąca. Każdy czeka na film, więc dodam coś więcej po filmie :D.
_________________
Tak mała reklama, dla AFOL'i zniżka 20%: http://cutedragonsandmore.deviantart.com/
Ostatnio zmieniony przez nisiia 2014-12-30, 07:33, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
 
kruszyna 

Wiek: 33
Dołączył: 23 Lis 2011
Wpisy: 60
Skąd: Wolsztyn , Wielkopolska
Wysłany: 2014-12-30, 08:46   

Przepiękna , mam nadzieje że pojawisz się z nią na Pyrkonie :)
_________________
Moja kolekcja :) http://brickset.com/sets/ownedby-kruszyna
 
 
 
 
3dom 
Administrator


Wiek: 29
Dołączył: 18 Kwi 2011
Wpisy: 5347
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-12-30, 08:55   

Karol napisał/a:
Nie wiem jak duże i ciężkie masz te pręty, ale w swoim żurawiu na dociążenie wieży wykorzystałem stare silniki z 8720:
Obrazek
każdy to blisko 50g, a i da się łatwo zamontować, no i oryginał.


Lub ciężarki od łodzi - ważą ponad 50g a są mniejsze.
_________________
#CzujeZapachWanilii
nisiia napisał/a:
SMAŻ SIĘ W PIEKLE ZA TE POSPINANE PLEJTY!!!!!!!!
 
 
 
Żbik 
Administrator
Radość tworzenia :)


Wiek: 38
Dołączył: 06 Cze 2006
Wpisy: 1968
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2014-12-30, 10:29   

Karol napisał/a:
Nieładnie tak oszukiwać. Nie wiem jak duże i ciężkie masz te pręty, ale w swoim żurawiu na dociążenie wieży wykorzystałem stare silniki z 8720:

każdy to blisko 50g, a i da się łatwo zamontować, no i oryginał.
Oszustwo? Chodzi o balast, a nie o elementy konstrukcyjne. Między kabiną a budą jest szczelina 2,5 studa - silniki nie wejdą, poza tym byłyby za lekkie.
Kruk napisał/a:
Każdy czeka na film, więc dodam coś więcej po filmie :D.
Film pewnie w weekend się pojawi.
kruszyna napisał/a:
mam nadzieje że pojawisz się z nią na Pyrkonie :)
Planuję być.
Cytat:
Lub ciężarki od łodzi - ważą ponad 50g a są mniejsze.
Tak, te mogłyby być. Problem w tym, że mam tylko dwa i już siedzą w Terexie, a potrzebnych by było kilkanaście. Nie ważyłem tych prętów ale są naprawdę ciężkie.
_________________
"As nigdy nie odmawia w słusznej sprawie!" :)

ABC prezentacji MOCy | LCBP program
 
 
 
 
dmac 
Adminus Emeritus


Wiek: 45
Dołączył: 17 Cze 2004
Wpisy: 1605
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2014-12-30, 14:31   

Jak ja nie lubię niebieskich klocków :) . Z (dość maniakalną, przyznaję) satysfakcją pakuję je zawsze do wnętrza modeli, gdy potrzebuję wypełniacza albo gdy wiem, że na pewno nie będzie ich widać...

Ale to niebieskie bydlę wygląda bardzo pięknie. Niewiele rozumiałem z tych wielostronicowych dyskusjach o mechanizmach, udało się w nim upchnąć, ale jeśli zobaczę na filmie, że działa toto jak prawdziwa śmieciara, mój zachwyt będzie kompletny :) . A skoro już o tym, to i zdjęcia mógłbyś lepiej obrobić! Światła im potrzeba, moim zdaniem. I nieżółtego tła ;) .

Zgodzę się, że mała naklejka tu i tam jeszcze poprawiłaby wygląd modelu.
Nie zgodzę się natomiast z zarzutami na temat balastu, skoro nie pełni on żadnej funkcji konstrukcyjnej. Mam rozumieć, że gdyby Żbik wydał majątek na pół kilo metalowych osiek od LEGO Trains, to byłoby lepiej? Zaraz jeszcze zażądacie, żeby nieśmiertelne fasolki dla swoich koparek zamienił na jeże z Friends ;) .
_________________
Pozdrawiam,
dmac
 
 
 
Żbik 
Administrator
Radość tworzenia :)


Wiek: 38
Dołączył: 06 Cze 2006
Wpisy: 1968
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2014-12-30, 14:38   

dmac napisał/a:
A skoro już o tym, to i zdjęcia mógłbyś lepiej obrobić! Światła im potrzeba, moim zdaniem. I nieżółtego tła ;) .
Tak, zdjęcia są słabe - robione w nocy przy świetlówkach kompaktowych, więc taki przekłamany kolory wyszedł. Może uda mi się jutro wybrać w plener, to będą lepsze - śnieg leży, to będzie jasno i dokładnie tak jak na pierwszym foto w tym wątku :)
_________________
"As nigdy nie odmawia w słusznej sprawie!" :)

ABC prezentacji MOCy | LCBP program
 
 
 
 
M_longer 
VIP


Wiek: 27
Dołączył: 29 Wrz 2007
Wpisy: 4377
Skąd: Lubin
Wysłany: 2014-12-30, 15:03   

Robiłeś model ponad rok i zamiast poczekać te dwa dni i zrobić pełna prezentacje wrzuciłes kilka zdjęć na koniec tematu WIP. Można i tak...

Wygląda naprawdę okazałe, zawieszenie przejawia chociaż częściowa funkcjonalność?
_________________
Mój blog | YOUTube
 
 
 
Żbik 
Administrator
Radość tworzenia :)


Wiek: 38
Dołączył: 06 Cze 2006
Wpisy: 1968
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2014-12-30, 15:24   

M_longer napisał/a:
Robiłeś model ponad rok i zamiast poczekać te dwa dni i zrobić pełna prezentacje wrzuciłes kilka zdjęć na koniec tematu WIP.
A po co zakładać kolejny wątek skoro można to mieć wszystko razem i tylko zmienić tag na MOC?
M_longer napisał/a:
zawieszenie przejawia chociaż częściowa funkcjonalność?
Działa jak miało działać. Trzeba jednak mieć na uwadze to, że to nie jest pojazd terenowy. Jak go ostatnio ważyłem, to dobijał do 4,75 kg; teraz z balastem pewnie waży około 5 kg. Przy budowie i prędkości "normalnej" (czytaj: nie trialowej) nie jest możliwe, by tak ciężki model jeździł po wybojach bez uszkodzenia zębatek. Testowo przejeżdżałem przez przeszkody typu leżący ołówek i dał radę, choć w dyferencjale połamałem szare zębatki (co ciekawe beżowe wytrzymały tę samą próbę).
_________________
"As nigdy nie odmawia w słusznej sprawie!" :)

ABC prezentacji MOCy | LCBP program
 
 
 
 
Kruk 


Wiek: 25
Dołączył: 16 Sty 2013
Wpisy: 382
Skąd: Okolice Namysłowa
Wysłany: 2014-12-30, 15:37   

Czy ja dobrze rozumiem, prawie 5 kg na jedną L'kę o_O ? Ona tam kona z bólu przy takiej masie. Aż chcę zobaczyć jak ten potwór jeździ, bo aż mi się wierzyć nie chcę że silnik nie "śpiewa" od tej masy. Tak tak, zawsze zwracam uwagę na kondycje silników, bo tak szybko odchodzą ;D.
_________________
Tak mała reklama, dla AFOL'i zniżka 20%: http://cutedragonsandmore.deviantart.com/
 
 
 
Wyświetl wpisy z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wpisów
Nie możesz usuwać swoich wpisów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,073 sekundy. Zapytań do SQL: 10