Strona 1 z 1

[MOC] Mustang Gymkhana

: 2015-01-12, 23:38
autor: Sariel
Obrazek

Dane techniczne:
Wymiary: dł. 53s / szer. 24s / wys. 12s + antena
Waga: 1.326 kg
Zawieszenie: pełne niezależne
Napęd: 2 x RC z szybszego wyjścia na tylną oś przez dyfer
Silniki: 2 x RC

Czasem inspiracje do budowy przychodzą bardzo dziwnymi drogami. Oglądałem sobie film w którym Ken Block szaleje w swoim przepięknym customowym starym Mustangu ( http://www.youtube.com/watch?v=5qanlirrRWs ) i moją uwagę zwróciły felgi, a ściślej ich kolor. Tknęło mnie, że wygląda to bardzo mocno jak Legowy pearl gold, i zaraz, chyba gdzieś na dnie kufra z kołami miałem jakieś stare, sprzed stu lat, koła z felgami w tym kolorze, swoją drogą unikalne bo dostępne tylko w starym batmobilu 7784. Koła faktycznie znalazłem, i to wszystkie cztery, wypadało więc z ciekawości policzyć skalę żeby zobaczyć czy w ogóle wykonalna... dalej było z górki.

MOC miał po pierwsze dobrze jeździć, po drugie dobrze wyglądać. Od początku zakładałem napęd silnikami RC i wagę oganiczoną do minimum. Eksperymentowałem z silnikami RC i SBrickiem, ale słabym ogniwem okazał się tu batbox który odcinał silniki. Padło więc na stary dobry moduł RC, który okazał się akurat tej wielkości żeby dało się go obudować w modelu na styk.

Z wyglądu nie do końca jestem zadowolony, z dwóch powodów. Po pierwsze nalepki - fura Kena bez nalepek zwyczajnie nie ma racji bytu. Spędziłem parę ładnych godzin w Illustratorze przerysowując i skalując każdą nalepkę z oryginału. Niestety, ponieważ nadwozie jest czarne, nie powiodły się próby wydrukowania nalepek na folii - raz, że nie znalazłem nikogo kto drukowałby na biało, dwa że folia przebija i widać przez nią czerń. Stanęło więc na nalepkach na papierze samoprzylepnym, które przygotowałem najlepiej jak potrafiłem (3 podejścia), a które z racji ograniczeń czysto technicznych nie wyglądają idealnie. Drugi powód to rozmiar i waga. Ponieważ model jest tak mały, że nie ma w nim miejsca właściwie na nic, a przy tym liczył się każdy gram, cała karoseria to po prostu garść osobnych, cienkich paneli - boki, kuper, dach, nawet maska. Jedynie przód jest bardziej skomplikowany i wbudowany w ramę, a to na okoliczność dzwonów. Jak widać na zdjęciu poniżej model jest naprawdę nieduży i liczył się każdy stud - wolne miejsce jest tylko za tylną osią. Taki sposób budowy ograniczył niestety możliwości modelowania sylwetki, i o ile z przodu jestem w miarę zadowolony, to już kuper wygląda po prostu źle, jak wycięty z kartonu i doklejony na siłę.

Obrazek

W odróżnieniu od oryginału, model nie ma napędu na cztery koła, bo - jak widać po zdjęciu - nie ma gdzie, nie ma jak, a przede wszystkim nie ma po co.

Gotowy model zabrałem do warszawskiego RC Drift Parku, który dzięki uprzejmości zarządzającego nim przemiłego pana Grzegorza miałem w całości dla siebie. Tu niespodzianka, bo model okazał się jeździć na świeżo kupionych Duracellach wyraźnie gorzej niż na Eneloopach. Ogólnie sprawował się całkiem dobrze, chociaż przydałby się ostrzejszy skręt. Udało mi się nim zrobić dobrych kilkadziesiąt okrążeń bez kraks na zwykłych oponach, zanim przyszła pora na założenie na tył gołych felg. Z felgami kręcił całkiem zgrabne bączki, ale prawdziwego driftu nie zaznał - według panów specjalistów przeszkadzały w tym zbyt przyczepne przednie koła. Co ciekawe, model wyszedł w zasadzie tej samej wielkości co profesjonalne auta RC do driftu, za to nieznacznie lżejszy i porównywalnie szybki - chociaż to ostatnie tylko dzięki oponom o normalnej przyczepności, których brak sprawiał że konkurencja buksowała na prostych. Powiedzmy że po przesiadce na Eneloopy dostał takiego kopa, że pan Grzegorz stwierdził że jeździł nim nie będzie bo rozwali. Koniec końców rozwaliłem go sam, ale przy próbie driftu :)

Galeria

Kilka fotek:
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

I film: http://www.youtube.com/watch?v=5P2ElAZx-lw

: 2015-01-12, 23:47
autor: szelmo
Model super, ale te naklejki - a zwłaszcza ich białe 'krawędzie' mocno drażnią.

: 2015-01-13, 09:27
autor: RacingFan
Łoooo... Świetny model. Ewidentnie patrząc na zdjęcia i film, skojarzenie z oryginałem jest to samo - OGIEŃ!!! Bardzo dobrze, że nie stroniłeś od naklejek.

Dodatkowo z mojej strony, szczególnie się cieszę, że zabrałeś model do RC Drift Parku, bo to dało mega klimat prawdziwej Gymkhany.

Tak myślę, może gdyby na tylnej osi dać sztywną przekładnię na knobach zamiast dyferencjału. Oni tak mają w swoich zabawkach.

A i [HOONICORN] wygrał :) uśmiałem się od rana.

: 2015-01-13, 09:47
autor: BONBINI
Gdy spojrzałem pierwszy raz na Twój model to pomyślałem sobie "Co to za kanciaste brzydactwo?"
Jednak po obejrzeniu filmu zwracam honor z nawiązką i chylę czoła-świetny projekt :-)
Naucz się teraz jeździć modelem jak kierowca z filmu i możesz śmiało jechać do LA :-)

: 2015-01-13, 10:43
autor: RobertSz
Zapewne auto powstało do zupełnie innego celu niż prędkość, ale czy zmierzyłeś może jego prędkość? Jakbyś porównał prędkość Mustanga do swoich poprzednich modeli "wyścigowych" z RC? Bardzo fajne ujęcia jak i film powstał na torze.

: 2015-01-13, 10:45
autor: Sariel
Nie sądzę żeby śmigał więcej niż 10 km/h, może z groszami. Malutkie koła, dobre na przyspieszenie ale na prędkość maksymalną nieszczególnie :)

: 2015-01-13, 12:32
autor: OmenGda
Paweł a może na takich kołach zobacz:
http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=44777
Felga bez opony za małą ma przyczepność.

Ps.
skoro przednie były zbyt przyczepne może z przodu też bez opon trzeba było smigać :-))))

Pozdrawiam
Michał

: 2015-01-13, 13:04
autor: BJ
Po pierwsze to większość modeli rc do driftu ma napęd 4x4.


Sam model fajnie śmiga całkiem fajnie. Dałoby się jeździć w tym parku na pfach?

: 2015-01-13, 14:41
autor: Sariel
OmenGda pisze:Paweł a może na takich kołach zobacz:
http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=44777
Mam, zwyczajnie za duże do tej skali. W ogóle nie wejdą w nadkola.
BJ pisze:Po pierwsze to większość modeli rc do driftu ma napęd 4x4.
No właśnie pytałem panów driftowców, i okazało się że mają aż jednego człowieka który jeździ z AWD, a w dodatku wszyscy co do jednego śmigają na dyfrach. Nie wiem czy otwartych czy półotwartych.
BJ pisze:Dałoby się jeździć w tym parku na pfach?
Raczej wątpię, bo park jest spory, wielkość powiedzmy garażu na dwa auta ze sporym zapasem przestrzeni wokół, plus sufit który mógłby ewentualnie odbijać sygnał, jest wysoko, łamany, i z folii falistej.

: 2015-01-13, 21:47
autor: Atros
Trochę kanciasty ale naklejki i prezentacja całkiem to przysłaniają. Felgi faktycznie pasują, ale ich prawa strona ma chyba lepiej pasujący wzór, dlaczego je obróciłeś?
Fajnie ten tor nadaje się do prezentacji, pewnie tam jeszcze zajrzysz.

: 2015-01-13, 21:53
autor: RobertSz
Napisałeś Paweł w kontekście driftu, że: "według panów specjalistów przeszkadzały w tym zbyt przyczepne przednie koła". A gdyby były "natłuszczone" np. olejem?:) może to głupie, ale to pierwsza myśl jaka mi przyszła do głowy. Planujesz kolejne testy innych modeli na owym torze? Jeśli tak to może wtedy warto to wypróbować, bo domyślam się, że Mustang jest już rozmontowany;) Nawierzchnia na torze była z betonu szlifowanego czy mi się wydaje?

: 2015-01-13, 22:07
autor: Sariel
Powierzchnia toru to jakaś wylewka, ale nie znam się dokładnie. W każdym razie tor robiony od podstaw pod drift. Zajrzę tam jeszcze jeśli będę miał z czym - niestety z jakimkolwiek większym modelem będzie tam ciężko. Opon nie próbowałem natłuszczać, a prawa strona straszliwie kłuje mnie w oczy wyglądem.
Co do kanciastości, oryginał bazuje na Mustangu rocznik 65, nie popularny 69, i w rzeczywistości jest bardziej kanciasty niż ta wersja Mustanga którą wszyscy kojarzą. Mi właśnie to się spodobało, wygląda to jakoś surowiej niż ten wygładzony Mustang '69.

Obrazek

: 2015-01-13, 22:59
autor: Yeti
A więc tak, jako że sam bawię się w RC drift, to:

1. Wylewka pomalowana Chlorokauczukiem.

2. BJ, niestety, 4x4 poszło do lamusa ze 2lata temu. Zastąpił je początkowo CS- niby 4x4, ale tylna oś osiąga większą prędkość niż przód, co wymaga użycia kontry (countersteer), najczęściej różnica w obrotach między osiami to około 2 obrótów tylnej osi na jeden obrót przedniej. (Osobiście w modelu mam ustawione 2.14).
Aktualnie wszyscy RC maniacy starają się przerabiać modele na RWD, niestety na razie ciężko jest osiągnąć pełną kontrolę nad modelem, dlatego stosuje się żyroskopy, które w zasadzie nie mają większego wpływu na "skilla", po prostu pozwalają na kontrolowanie auta i utrzymanie go w dłuższym łuku.

2.5 Dyfry są zawsze blokowane, z przodu jeśli występuje napęd stosuje się dyferencjał jednokierunkowy, pozwala na zablokowanie tylnych kół, kiedy przednie swobodnie się kręcą, taki pseudo ręczny :)

3. Hoonicorn całkiem spoko :)

A to, żeby nie było że gołosłowny:
https://www.youtube.com/watch?v=yDtWtQzVjJo

Fioletowa Onevia z beczką na dachu jest moja. Na FB można zobaczyć ciut więcej :)
I sorki za jakość, znajomy z GOPro nas zawiódł.