Durzy pisze:Kocur pisze:
dla porównania prawdziwy galeon Golden Hind, okręt pierwszego kapitana który opłynął kulę ziemską wokoło
Pierwszy był ktoś z załogi wyprawy Magellana ;)
Durzy, prosze czytaj ze zrozumieniem, nie bez przyczyny napisałem "pierwszego kapitana". ;)
Durzy pisze:Czy to aby na pewno jest tak proste? Wyróżnikiem są jedynie żagle? Nie liczy się ilość pokładów? Fregaty nie wyróżniała smukła sylwetka i niższa sylwetka, a co za tym idzie większa prędkość, zwrotność oraz mniejsza ładowność? No i działa tylko na jednym, czy dwóch pokładach? Poza żaglami wszystkie inne wyróżniki określają Skull's Eye jako fregatę. Mnie bardziej do fregaty pasuje okręt z kadłubem fregaty i lekko innymi żaglami niż, nazywanie galeonem statku z żaglami galeonu i kadłubem fregaty. W czasie służby okrętu ożaglowanie może się zmienić (np. po bitwie u wybrzeży odległego lądu), a kadłub raczej nie. Źle mi się wydaje?
Tak, liczy się tylko typ ożaglowania, między innymi wskazywało ono na okres w którym żaglowiec powstał. No jednak w przypadku S.E.Schoonera nie masz racji. Klipry takie jak najszybsza Cutty Sark też były fregatami, czyli "pełnorejowcami". Nie chcę przytaczać literatury specjalistycznej, zacytuję wikipedię która jest dla szczurów lądowych bardziej na miejscu (każdy znaczy się zrozumie):
"Fregata (pełnorejowiec) – żaglowiec przynajmniej trzymasztowy (czasami cztero- i pięciomasztowy), niosący na wszystkich masztach ożaglowanie rejowe. Na ostatnim maszcie, poza żaglami rejowymi, znajduje się też żagiel gaflowy. "
Na przykład wyporność Galeonu
VASA była mniejsza niż handlowej
Cutty Sark, która była wg ożaglowania fregatą (wyporność względem Vasy jest większa o ponad 40% a długość kadłuba raptem o 20%, a jest smuklejsza).
Co do zmiany ożaglowania z powodu sztormów bitew itp, to masz rację - ale na uszkodzonej fregacie nikt by żagli łacińskich nie zamontował - bo to jest przestarzała konstrukcja na te czasy. Np po katastrofie Cutty Sark przerobiono ją na ożaglowanie gaflowe - i została Barkentyną, lub inaczej Szkunerbarkiem. Tutaj masz typy ożaglowania:
http://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%BBaglowiec
Galeony miały mnóstwo możliwości jesli chodzi o długośc i gabaryty kadłuba i pokładu, ale kształt miały dośc podobny, co so smukłości fregaty, miałeś rację - ale ilośc pokładów dział? Bez ograniczenia - wedle uznania szkutnika. Tu masz fotkę porównania dwóch fregat, jedna z jednym pokładem armat, a druga z aż trzema:
i tak, masz rację, wyglądają na dużo smuklejsze niż grubiutkie galeony, o tutaj focia:
a teraz porównaj do obu obrazków wyżej naszego Skulls Eye, który ma świetnie zaznaczony kasztel dziobowy i rufowy, coś co u fregat nie występuje a jest jednym z charakterystycznych elementów konstrukcyjnych galeonów.
I wracając do tematu - Sea Cow z kształtu wygląda na galeon, jak większość statków pirackich LEGO :)