[MOC] Lokomotywa parowa inspirowana modelem BR22
: 2015-10-02, 22:19
Witam serdecznie,
Mam przyjemność przedstawić swoją pierwszą (na LUGPol) produkcję kolejową - lokomotywę parową prawie-BR22. Inspirowana wieloma źródłami i modelami, stąd kłopot z jednoznacznym oznakowaniem. Pierwotnym pomysłem było zrobienie Ty42 (czyli spolonizowana Kriegslok BR52), ale zabrakło kół. Następnie wpadłem na BR01 by Teddy, jednak najwięcej inspiracji zaczerpnąłem z modelu BR22 by LEGO Train 12Volts. Ale nie jest to wyłącznie praca odtwórcza - swój wkład oceniam na 90%, czy więc kwalifikuje się do kategorii MOC? Front i proporcje przodu lokomotywy są wzorowane na wspomnianej BR22 (moim zdaniem jeden z piękniejszych modeli lokomotywy parowej), lecz im dalej od frontu tym mniej kopiowania. Napęd, koła, wiązary, kocioł czy kabina są samodzielną pracą, a tender to już kompletna improwizacja (przede wszystkim chciałem zużyć klocki #6191 kupione na planowaną węglarkę do BR52). MOC czy MOD... decyzję zostawiam forum.
Lokomotywa poruszana jest 2 silnikami PF-medium. Cała mechanika i elektronika mieści się w kotle, włącznie z niestandardową baterią (9V 6F22). Oprócz baterii, drugim odstępstwem od standardu Lego jest przełącznik, na stałe przyklejony "Kropelką" do #2420 2x2 corner plate. Upakowanie tego wszystkiego było sporym wysiłkiem, ale dzięki temu można używać lokomotywę bez węglarki. Napęd na 2 i 3 parę kół. Nie wiem czy jest to optymalne, na pewno punkt ciężkości wypada między tymi dwoma osiami oraz tarcia na zakrętach są mniejsze, za to jest bardziej podatna na poślizgi. Lokomotywa jeździ, zakręca, prawidłowo bierze "S" jak i cofa się, wszystko to w standardzie zakrętów Lego (R40) jak i w custom ME-models. Nie mam jeszcze filmu by zaprezentować "damę w tańcu", gdyż nie jestem zadowolony z płynności działania. Najpewniej za mały prąd dociera z baterii przez IR (V1) do obu silników oraz przełożenie 1:2 odbiera nieco mocy lokomotywie.
Zapraszam do obejrzenia zdjęć i komentowania (na żywo pojazd wygląda fajniej ;-) )
Pozdrowienia
... and many thanks to Teddy & LT12V for inspiration and more! :)
steam01 by Michal, on Flickr
steam02 by Michal, on Flickr
steam03 by Michal, on Flickr
steam04 by Michal, on Flickr
steam05 by Michal, on Flickr
steam06 by Michal, on Flickr
steam07 by Michal, on Flickr
steam08 by Michal, on Flickr
steam09 by Michal, on Flickr
steam10 by Michal, on Flickr
steam11 by Michal, on Flickr
steam12 by Michal, on Flickr
steam13 by Michal, on Flickr
W planach:
- wymiana kół w tenderze na ośki metalowe by zmniejszyć opór;
- wymiana wieżyczki IR na V2;
- zamiana przełożenia 1:2 na 1:1;
- wymiana dużych kół na czerwone XL BBB (po zaaplikowaniu o-ring);
- opcjonalnie: przebudowa tendera aby przypominał model BR22;
- opcjonalnie: przeniesienie baterii do tendera i przerobienie na zrównoleglone 2 x 9V 6F22
Flickr
Mam przyjemność przedstawić swoją pierwszą (na LUGPol) produkcję kolejową - lokomotywę parową prawie-BR22. Inspirowana wieloma źródłami i modelami, stąd kłopot z jednoznacznym oznakowaniem. Pierwotnym pomysłem było zrobienie Ty42 (czyli spolonizowana Kriegslok BR52), ale zabrakło kół. Następnie wpadłem na BR01 by Teddy, jednak najwięcej inspiracji zaczerpnąłem z modelu BR22 by LEGO Train 12Volts. Ale nie jest to wyłącznie praca odtwórcza - swój wkład oceniam na 90%, czy więc kwalifikuje się do kategorii MOC? Front i proporcje przodu lokomotywy są wzorowane na wspomnianej BR22 (moim zdaniem jeden z piękniejszych modeli lokomotywy parowej), lecz im dalej od frontu tym mniej kopiowania. Napęd, koła, wiązary, kocioł czy kabina są samodzielną pracą, a tender to już kompletna improwizacja (przede wszystkim chciałem zużyć klocki #6191 kupione na planowaną węglarkę do BR52). MOC czy MOD... decyzję zostawiam forum.
Lokomotywa poruszana jest 2 silnikami PF-medium. Cała mechanika i elektronika mieści się w kotle, włącznie z niestandardową baterią (9V 6F22). Oprócz baterii, drugim odstępstwem od standardu Lego jest przełącznik, na stałe przyklejony "Kropelką" do #2420 2x2 corner plate. Upakowanie tego wszystkiego było sporym wysiłkiem, ale dzięki temu można używać lokomotywę bez węglarki. Napęd na 2 i 3 parę kół. Nie wiem czy jest to optymalne, na pewno punkt ciężkości wypada między tymi dwoma osiami oraz tarcia na zakrętach są mniejsze, za to jest bardziej podatna na poślizgi. Lokomotywa jeździ, zakręca, prawidłowo bierze "S" jak i cofa się, wszystko to w standardzie zakrętów Lego (R40) jak i w custom ME-models. Nie mam jeszcze filmu by zaprezentować "damę w tańcu", gdyż nie jestem zadowolony z płynności działania. Najpewniej za mały prąd dociera z baterii przez IR (V1) do obu silników oraz przełożenie 1:2 odbiera nieco mocy lokomotywie.
Zapraszam do obejrzenia zdjęć i komentowania (na żywo pojazd wygląda fajniej ;-) )
Pozdrowienia
... and many thanks to Teddy & LT12V for inspiration and more! :)
steam01 by Michal, on Flickr
steam02 by Michal, on Flickr
steam03 by Michal, on Flickr
steam04 by Michal, on Flickr
steam05 by Michal, on Flickr
steam06 by Michal, on Flickr
steam07 by Michal, on Flickr
steam08 by Michal, on Flickr
steam09 by Michal, on Flickr
steam10 by Michal, on Flickr
steam11 by Michal, on Flickr
steam12 by Michal, on Flickr
steam13 by Michal, on Flickr
W planach:
- wymiana kół w tenderze na ośki metalowe by zmniejszyć opór;
- wymiana wieżyczki IR na V2;
- zamiana przełożenia 1:2 na 1:1;
- wymiana dużych kół na czerwone XL BBB (po zaaplikowaniu o-ring);
- opcjonalnie: przebudowa tendera aby przypominał model BR22;
- opcjonalnie: przeniesienie baterii do tendera i przerobienie na zrównoleglone 2 x 9V 6F22
Flickr