[MOC] Mercedes Arocs - hakowiec HDS
: 2015-10-04, 21:36
Witam wszystkich,
Mercedes Arocs na bazie samej kabiny z zestawu 42043
galeria - flickr
film - youtube
Zabudowa to trzy osiowy hakowiec, wywrotka z HDSem (złomowiec). Pierwsza oraz ostatnia oś skrętna, środkowa napędowa na bliźniakach,
wszystko na zawieszeniu pracującym pełnym skokiem amorków.
Trzecia oś na małych siłownikach pneumatycznych sterowanych automatycznie w zależności od nacisku. Na pozostałych osiach po cztery małe, szare resorki.
Twardość sprężyn udało mi się tak dobrać aby przednia oś pod ciężarem kabiny była w połowie ugięta. Natomiast druga oś pod ciężarem samej paki ugina się mniej więcej w 1/4.
Po obciążeniu tyłu ładunkiem ostatnia oś automatycznie się utwardza wspomagając środkową oś przed dobiciem.
Oczywiście wszystko to działa w swoim zakresie, na tyle, ile pozwala na to nośność małych siłowników. Ogólnie jestem bardzo zadowolony z zawieszenia, ponieważ wszystko płynnie pracuje.
Napęd - jeden silnik PF XL, ułożony wzdłużnie pod kabiną, z którego idzie wał napędowy do środkowej osi.
Skręt - PF Servo, z geometrią Ackermana oraz osią obrotu zwrotnicy przechodzącą w feldze. (skręt trzeciej osi zredukowany przez koła zębate)
HDS - 4 duże siłowniki pneumatyczne + obrót całości silnikiem PF M sterowanym przez switcha
Hak - 2 duże siłowniki pneumatyczne + dosuwanie haka do kabiny 1 duży siłownik pneumatyczny
Podpory - 2 duże siłowniki pneumatyczne
Dla płynności poruszania, autem najlepiej sterować pilotem kolejkowym.
HDS, podpory i podnoszenie oraz przesuwanie w poziomie haka odbywa się przy pomocy dużych siłowników pneumatycznych, sterowanych przez zawory.
Za ciśnienie powietrza w układzie odpowiadają dwie małe pompki połączone z airtankiem oraz auto zaworem. Zawór zrobiłem ze switcha oraz siłownika pneumatycznego spiętych gumką.
Kontener można zdjąć z pojazdu i wciągnąć go z powrotem przy pomocy haka, bądź tylko podnieść go i kipować jak wywrotką.
Przełączania między tymi funkcjami niestety nie udało mi się zautomatyzować i jest to właściwie jedyna w pełni manualna funkcja, nie licząc podnoszenia kabiny i otwierania drzwi.
Podpory spełniają swoją funkcje, lekko podnosząc auto na zawieszeniu. Ale cudów nie ma i przednie koła nie wiszą w powietrzu, poprostu małe pompki nie są wstanie wygenerować takiego ciśnienia.
Za to usztywniają na tyle, że przy rozłożonym HDS-sie samochod stoii prosto i nie wygina się na zawieszeniu.
Zmiany w kabinie względem oryginału:
- kolorystyka
- rozszerzenie nadkoli po pół studa po każdej stronie
- zmiana owiewki nad przednią szybą na mniej toporną :)
- dodanie dużej owiewki nad kabiną
- ożywienie surowego wnętrza, przez dodanie kilku szczegółów na desce rozdzielczej
Na pokładzie między innymi znajdują się:
1x battery box PF AA
1x wieżyczka IR PF
2x silnik PF M
1x silnik PF XL
1x silnik PF Servo
2x switch PF
2x mały siłownik pneumatyczny
9x duży siłownik pneumatyczny
7x zawór pneumatyczny
1 kilometr przewodu pneumatycznego (tak mniej więcej:)
Mercedes Arocs na bazie samej kabiny z zestawu 42043
galeria - flickr
film - youtube
Zabudowa to trzy osiowy hakowiec, wywrotka z HDSem (złomowiec). Pierwsza oraz ostatnia oś skrętna, środkowa napędowa na bliźniakach,
wszystko na zawieszeniu pracującym pełnym skokiem amorków.
Trzecia oś na małych siłownikach pneumatycznych sterowanych automatycznie w zależności od nacisku. Na pozostałych osiach po cztery małe, szare resorki.
Twardość sprężyn udało mi się tak dobrać aby przednia oś pod ciężarem kabiny była w połowie ugięta. Natomiast druga oś pod ciężarem samej paki ugina się mniej więcej w 1/4.
Po obciążeniu tyłu ładunkiem ostatnia oś automatycznie się utwardza wspomagając środkową oś przed dobiciem.
Oczywiście wszystko to działa w swoim zakresie, na tyle, ile pozwala na to nośność małych siłowników. Ogólnie jestem bardzo zadowolony z zawieszenia, ponieważ wszystko płynnie pracuje.
Napęd - jeden silnik PF XL, ułożony wzdłużnie pod kabiną, z którego idzie wał napędowy do środkowej osi.
Skręt - PF Servo, z geometrią Ackermana oraz osią obrotu zwrotnicy przechodzącą w feldze. (skręt trzeciej osi zredukowany przez koła zębate)
HDS - 4 duże siłowniki pneumatyczne + obrót całości silnikiem PF M sterowanym przez switcha
Hak - 2 duże siłowniki pneumatyczne + dosuwanie haka do kabiny 1 duży siłownik pneumatyczny
Podpory - 2 duże siłowniki pneumatyczne
Dla płynności poruszania, autem najlepiej sterować pilotem kolejkowym.
HDS, podpory i podnoszenie oraz przesuwanie w poziomie haka odbywa się przy pomocy dużych siłowników pneumatycznych, sterowanych przez zawory.
Za ciśnienie powietrza w układzie odpowiadają dwie małe pompki połączone z airtankiem oraz auto zaworem. Zawór zrobiłem ze switcha oraz siłownika pneumatycznego spiętych gumką.
Kontener można zdjąć z pojazdu i wciągnąć go z powrotem przy pomocy haka, bądź tylko podnieść go i kipować jak wywrotką.
Przełączania między tymi funkcjami niestety nie udało mi się zautomatyzować i jest to właściwie jedyna w pełni manualna funkcja, nie licząc podnoszenia kabiny i otwierania drzwi.
Podpory spełniają swoją funkcje, lekko podnosząc auto na zawieszeniu. Ale cudów nie ma i przednie koła nie wiszą w powietrzu, poprostu małe pompki nie są wstanie wygenerować takiego ciśnienia.
Za to usztywniają na tyle, że przy rozłożonym HDS-sie samochod stoii prosto i nie wygina się na zawieszeniu.
Zmiany w kabinie względem oryginału:
- kolorystyka
- rozszerzenie nadkoli po pół studa po każdej stronie
- zmiana owiewki nad przednią szybą na mniej toporną :)
- dodanie dużej owiewki nad kabiną
- ożywienie surowego wnętrza, przez dodanie kilku szczegółów na desce rozdzielczej
Na pokładzie między innymi znajdują się:
1x battery box PF AA
1x wieżyczka IR PF
2x silnik PF M
1x silnik PF XL
1x silnik PF Servo
2x switch PF
2x mały siłownik pneumatyczny
9x duży siłownik pneumatyczny
7x zawór pneumatyczny
1 kilometr przewodu pneumatycznego (tak mniej więcej:)