Forum LUGPOL Strona Główna Forum LUGPOL
www.lugpol.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
[MOC] Parowóz Ty2
Autor Wiadomość
solic 
Technic/Trains


Wiek: 44
Dołączył: 18 Lut 2008
Wpisy: 366
Skąd: Zabrze
Wysłany: 2015-10-20, 18:43   [MOC] Parowóz Ty2

Ty2_00 by solic -, on Flickr


Od bardzo dawna chciałem zbudować parowóz. Ale wydawało się to takie skomplikowane, aż do momentu kiedy w ramach L4 siedząc w domu zacząłem coś kombinować. I tak w około miesiąc powstał mój pierwszy parowóz. Pierwszy ale nie ostatni – budowanie dało mi tyle frajdy, że niejako z rozpędu zbudowałem później jeszcze dwa inne (prezentacja wkrótce), a kolejny mam w planach.


Troszkę o pierwowzorze:
Ty2 to parowóz towarowy konstrukcji niemieckiej (seria 52 - DR-Baureihe 52) Był produkowany w wielu europejskich fabrykach (w Niemczech i krajach okupowanych, m.in. w Polsce w Chrzanowie, Poznaniu, Elblągu) w latach 1942 do około 1950. Znany jest również jako niemiecka lokomotywa wojenna Kriegslokomotive. Łącznie wyprodukowano blisko 7000 egzemplarzy. Zadaniem tej uproszczonej, taniej w produkcji i niezawodnej lokomotywy miało być obsługiwanie szlaków kolejowych na terenach zdobytych przez Trzecią Rzeszę na wschodzie.
Powstał jako uproszczona wersja parowozu serii 50 (w Polsce oznaczane jako Ty5), którą można było szybko wyprodukować na masową skalę. Oszczędności osiągnięto przez uproszczenie niektórych części oraz przez rezygnację z innych, a także przez zastąpienie pewnych elementów ich prostszymi odpowiednikami. Ogólnie, podczas gdy parowóz Ty5 składał się z około 6000 części, Ty2 miał ich zaledwie około 5000.
Po wojnie wiele z tych parowozów przejęło PKP i nadano im oznaczenie Ty2. Te same parowozy ale wybudowane w Polsce po wojnie z pozostawionych części otrzymały oznaczenie Ty42. Od 1945 roku do końca eksploatacji trakcji parowej była to najliczniejsza seria parowozów w Polsce.

Zbudowany przeze mnie egzemplarz o numerze 5680 został wyprodukowany w 1943 roku w Schichau-Werke Elbing (Elbląg) i po wielu latach trafił jako pomnik - obecnie znajduje się przed siedzibą DB Schenker w moim mieście. Dość dokładna historia tego konkretnego egzemplarza została opisana na stronie www.ty2.pl
Źródła oraz więcej informacji na temat tego parowozu:
http://parowozy.net/parowozy/ty2
www.ty2.pl/
https://pl.wikipedia.org/wiki/Ty2/Ty42
https://de.wikipedia.org/wiki/DR-Baureihe_52

Model:
Model zbudowany w skali ~1:44. Wymiary: długość (z tendrem): 63,5 studa (lokomotywa 39,5 + tender 24), szerokość 8 studów (cięgna wystają na szerokość 10 studów), wysokość 13 studów. Model jeździ i skręca, co przy tej długości nie było takie proste. Napęd stanowi silnik PF L z redukcją 1:5. Pojemnik na baterie został umieszczony w tendrze.
Przy budowie nie obyło się bez pewnych kompromisów – na przykład żeby umożliwić pokonywanie łuków konieczne było odsunięcie pierwszej osi tocznej od cylindrów. Odległość między końcem lokomotywy a tendrem też jest większa z tego samego powodu. Ponadto wprawne oko pewnie zauważy, że jeden klocek jest nieoryginalny (a właściwie grubsza folia zamiast klocka).
Ogólnie jestem zadowolony w efektu, choć pewnie dałoby się jeszcze coś poprawić, albo dołożyć trochę detali. Nieskromnie pochwalę się, że jestem zadowolony z kilku detali, np. wiatrownic z flag (osobiście nie podobają mi się często spotykane grubaśne wiatrownice z płytek czy łuków), z okrągłego otworu w tylnej ścianie budki maszynisty czy z batów / pnączy imitujących przewody.

Na żywo model można było oglądać na tegorocznych wystawach zbudujmy.to w Chorzowie i w Swarzewie.

Trochę zdjęć w galerii Flickr

Więcej zdjęcć będzie (po upublicznieniu) w galerii na Brickshelfie, tam również jest kilka zdjęć WIP

Ty2_01 by solic -, on Flickr
Ty2_02 by solic -, on Flickr
Ty2_04 by solic -, on Flickr
Ty2_05 by solic -, on Flickr
Ty2_06 by solic -, on Flickr
Ty2_13 by solic -, on Flickr
Ty2_14 by solic -, on Flickr
Ty2_15 by solic -, on Flickr
Ty2_17 by solic -, on Flickr
Ty2_22 by solic -, on Flickr
Ty2_25 by solic -, on Flickr
Ty2_30 by solic -, on Flickr
Ty2_36 by solic -, on Flickr
Ty2_38 by solic -, on Flickr



Film prezentujący parowóz w akcji (z podkładem muzycznym o tematyce okołokolejowej:) https://www.youtube.com/watch?v=hKk7rM-om50

Dziękuję za uwagę i gratuluję wszystkim którzy dotarli do końca:)
_________________
Pewnego dnia usiądę i to wszystko zbuduję...
 
 
 
Jellyeater 
VIP

Wiek: 34
Dołączył: 16 Mar 2014
Wpisy: 2052
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-10-20, 19:59   

Piękny. Parowozy w ogóle są piękne. A tym bardziej tak wykonane. Długaśny jest.
_________________
Ile by nie było to i tak jest za mało.
Szacunek do klocków, nienawiść do COBI, tak zostałem wychowany.
foto
 
 
 
V1 
VIP


Wiek: 46
Dołączył: 07 Kwi 2007
Wpisy: 2526
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-10-20, 21:27   

Bardzo mi się podoba. Świetnie że zastosowałeś koło od wozu jako obręcz drzwi od kotła - wygląda jak nitowana po obwodzie, bardzo naturalnie.
Silniki wyglądają świetnie, masywne i kształtne.
Duże chorągiewki w roli osłon komina, czy jak to się nazywa, to bardzo dobry wybór.
Komin dobrze by było zrobić otwarty od góry, choćby montując okrągły brick 2x2 do góry nogami.
I może jeszcze parę drobiazgów by się przydało - cięgieł, przewodów, i innych małych dupereli, których mnóstwo widać na parowozach.
_________________
\/1 ______________
 
 
 
zantevski 

Wiek: 42
Dołączył: 06 Sty 2015
Wpisy: 68
Skąd: UK Midlands
Wysłany: 2015-10-20, 23:36   

Znakomity model. Bardzo mi się podoba, ma swój charakter.
 
 
 
dmac 
Adminus Emeritus


Wiek: 47
Dołączył: 17 Cze 2004
Wpisy: 1959
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2015-10-21, 07:42   

V1 napisał/a:
wygląda jak nitowana po obwodzie


Ten pan ma rację! ;) (Co do drobiazgów, które jeszcze mógłbyś dołożyć, oczywiście też.)
Trick z kołem do zapamiętania i późniejszego wykorzystania, z góry dziękuję.

Bardzo, bardzo fajny model. I taki... hmm, zwarty. Czasem patrząc na lokomotywy (albo kolo-kolo, jak mawiał mój Borys, gdy był mały) zbudowane z LEGO można odnieść wrażenie, że aż się wylewają z toru, takie są pękate, przeładowane klockami. A Twój parowóz nie; jest smukły, chciałoby się rzec: pospieszny :) .
Brawo!
_________________
Pozdrawiam,
dmac
 
 
 
halerz 


Wiek: 37
Dołączył: 07 Lut 2015
Wpisy: 167
Skąd: Cieszyn
Wysłany: 2015-10-21, 08:20   

Parowóz i tender świetne!

Jeśli jednak to parowóz towarowy to wózki tendra powinny być czarne podobnie jak podwozie lokomotywy. W parowozach towarowych na czerwono malowano tylko czołownice, koła i elementy układu napędowego. Przynajmniej w Polsce.
 
 
 
solic 
Technic/Trains


Wiek: 44
Dołączył: 18 Lut 2008
Wpisy: 366
Skąd: Zabrze
Wysłany: 2015-10-21, 11:04   

Dzięki, miło że się podoba.

Karwik, o kominie z dziurą nie pomyślałem, a w sumie to takie oczywiste.
Co do tych wszystkich drobiazgów, rurek, cięgien, dupereli których pełno na każdym parowozie to w tej skali musiałyby być bardzo małe, zrobione z czegoś średnicy flex cable, bo już zwykły flex jest za gruby. Miałem dylemat na ile takie detale nie będą wyglądały zbyt topornie. Zostawiłem tylko najważniejsze. Ponadto w okolicach głównych cięgien między kołami a silnikiem trzeba było zostawić miejsce do ich poruszania się i ciężko było tam wstawić więcej pierdółek.

dmac koło jako drzwi dymnicy wydawało mi się idealne (zaraz po tym jak stwierdziłem, ze dish 6x6 jest jednak za duży). Niestety z tym kołem wiązał się inny problem – między wewnętrzną średnicą obręczy a wstawionym w środek dishem 4x4 zostawała szpara. Nie znalazłem niczego innego co można by wstawić wewnątrz. Tzn. idealnie pasuje to koło ale jest za grube.
Dlatego tam właśnie wstawiony jest krążek z grubej czarnej folii. Uznałem, że te nity na obręczy koła + świetnie pasująca średnica sprawią, że mały czit z folią zostanie mi wybaczony:)

Halerz, poszukałem po różnych zdjęciach i… obawiam się, ze masz rację. Nie wiem skąd mi się wzięło całe czerwone podwozie, ale teraz jak patrzę to w takim malowaniu widuje się BR52 a nie Ty2. Parowóz nr 5680 ma koła czerwone, krawędzie pomostów itp., ale podwozie i wózki tendra ma faktycznie czarne. Przy okazji jakby ktoś się nudził, to tu jest parę ciekawych fotek z montażu tego parowozu.
_________________
Pewnego dnia usiądę i to wszystko zbuduję...
 
 
 
noniusz 
VIP
Grzegorz


Wiek: 37
Dołączył: 23 Lis 2011
Wpisy: 974
Skąd: Poznań
Wysłany: 2015-10-21, 13:27   

Ja tylko ze swojej strony dodam, że nie przestajesz mnie zadziwiać, oczywiście w pozytywnym tego słowa znaczeniu.
Zawsze postrzegałem Cię jako rasowego technic'owca, a tu po drodze mieliśmy i makiety, i GBC a teraz lokomotywę w stylu MT na bardzo wysokim poziomie.

Gratuluję kolejnej udanej pracy.
_________________

 
 
 
meler 

Wiek: 46
Dołączył: 26 Sie 2015
Wpisy: 337
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-10-21, 14:27   

Bardzo zgrabny model. Cieszę się, że jednak nie udało mi się skompletować 5 par kół na BR52, bo byłby nadmiar tych lokomotyw ;)

W razie pytań o wiązary i cięgna powiem tylko, że nie widziałem Twojego modelu na żadnej z wystaw i robiłem swoje z dostępnych części w pudełku :)

Koła z kołnierzem na 1 i 4 parze dzięki czemu lokomotywą nie huśta się na zakrętach... muszę to rozważyć w swoim modelu, może uda się pozbyć pływającego przedniego koła.

Gratulacje! :)
 
 
 
halerz 


Wiek: 37
Dołączył: 07 Lut 2015
Wpisy: 167
Skąd: Cieszyn
Wysłany: 2015-10-21, 16:22   

solic napisał/a:
całe czerwone podwozie

Oczywiście to są ogólnie przyjęte założenia - różnie było jednak z ich realizacją, a kolorystyka zależała głównie od fantazji warsztatów wykonujących naprawy główne :)
 
 
 
solic 
Technic/Trains


Wiek: 44
Dołączył: 18 Lut 2008
Wpisy: 366
Skąd: Zabrze
Wysłany: 2015-10-22, 17:47   

Dzięki!

Noniusz, cóż człowiek się rozwija. Ale jakby nie było w tym parowozie jest całe 13 zębatek, więc jest jakieś nawiązanie do technicowych korzeni:)

Meler technicowe ośki i connectory to chyba naturalne elementy na cięgna i wiązary, choć niezbyt ładne. Ale trudno o coś innego w tym miejscu (nie licząc customowych części), szczególnie, jeśli model ma być ruchomy.
Z kołami czerwonymi jest ostatnio krucho na BLu. W zasadzie większe ilości są wyłącznie w USA.
_________________
Pewnego dnia usiądę i to wszystko zbuduję...
 
 
 
Valiaur 

Wiek: 38
Dołączył: 02 Lis 2014
Wpisy: 28
Skąd: Londyn
Wysłany: 2015-10-25, 01:09   

Wyglada wspaniale! Flagi wygladaja swietnie jako wiatrownice, podobnie jak baty w roli przewodow.

Moglbys mi zdradzic ktorych czesci uzyles bezposrednio pod drzwiami dymnicy oraz do opraw przednich lamp? Te dwa detale pasuja tu znakomicie :)

Mam w planach budowe wlasnej lokomotywy parowej (obecnie czekam na czerwone kola) i jesli bedzie chociaz w polowie tak udana jak Twoja to bede zadowolony :)
 
 
 
solic 
Technic/Trains


Wiek: 44
Dołączył: 18 Lut 2008
Wpisy: 366
Skąd: Zabrze
Wysłany: 2015-10-25, 20:56   

Dzięki za miłe słowa.

Pod drzwiami dymnicy czyli pytasz o te czarne pochyłe coś? Tam są normalne skosy 45 stopni, a konkrernie takie oraz taki.

Reflektory są zrobione z rondli - to dość powszechnie stosowany element w tej roli. Od razu dodam, że okrągła płytka 1 x 1 wylatuje z takiego rondla i trzeba ją czymś owinąć, np. skrawkiem naklejki.
_________________
Pewnego dnia usiądę i to wszystko zbuduję...
 
 
 
Valiaur 

Wiek: 38
Dołączył: 02 Lis 2014
Wpisy: 28
Skąd: Londyn
Wysłany: 2015-10-26, 22:35   

Sory, nie sprecyzowalem - chodzi o ten czarny dysk 6x6 z malymi wglebieniami ktore wygladaja jak nity - jest w wiekszosci przykryty drzwiami dymnicy. Szukalem tego elementu na BL ale bez skutku.

Wyprobowalem juz patent z rondlem - calkiem fajnie to dziala, Dzieki! :)
 
 
 
bacon 
Adminus Emeritus
Master of Disaster


Wiek: 41
Dołączył: 26 Lip 2012
Wpisy: 1510
Skąd: Piekary Śląskie
Wysłany: 2015-10-26, 23:43   

Valiaur napisał/a:
Sory, nie sprecyzowalem - chodzi o ten czarny dysk 6x6 z malymi wglebieniami ktore wygladaja jak nity

_________________
Jak się będziemy rozumieć, będzie dobrze. Nie będziemy się rozumieć... Rozumiemy się?!

BOP11 || STT
 
 
 
Wyświetl wpisy z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wpisów
Nie możesz usuwać swoich wpisów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,054 sekundy. Zapytań do SQL: 9