Nieco sentymentalna praca napędzana wspomnieniem podobnej lokomotywy w skali TT, którą bawił się mój tata, a której nie miałem okazji zobaczyć w akcji, bo ją popsuł :) Dlatego wyprodukowałem przerośniętego Lego-klona, który śmiga na 2 silnikach PF aż koła parkiet rolują ;)
"Pierwsze lokomotywy serii V 180 opuściły hale fabryczne zakładów LEW „Karl Marx” w 1960 roku. Pierwsze prototypy różniły się od późniejszych egzemplarzy seryjnych, głownie innym podziałem oszklenia kabiny. Były to lokomotywy spalinowe z hydraulicznym przeniesieniem napędu. Posiadały 4 osie, których uspręzynowanie pierwszego stopnia wykonano z wkładek metalowo-gumowych (podobnie jak w V 100), co nadało wózkom tych lokomotyw charakterystyczny wygląd. Pojazd napędzany był dwoma silnikami o łącznej mocy 1800KM (2x900KM). Średnica kół napędowych wynosiła 1000mm, a długość całkowita lokomotywy 19 460mm. Maszyna zaplanowana została jako uniwersalna, wyposażoną ją wiec również w kocioł umożliwiający ogrzewanie składów pasażerskich. Prędkość maksymalna osiągana przez ten pojazd wynosiła 120km/h, a nacisk osi wynosił prawie 20 ton. Ta ostatnia cecha zadecydowała właśnie o tym, ze do produkcji trafiła również lokomotywa wyposażona wózki 3-osiowe. Nie wszystkie szlaki kolejowe dostosowane bowiem wówczas były do nacisku rzędu 20 ton. Najprostszym zaś sposobem zmniejszenia nacisku osi na szynę było zamontowanie wózków 3-osiowych, czyli stworzenie lokomotywy sześcioosiowej. Dzięki temu zabiegowi, nacisk uległ zmniejszeniu do nieco poniżej 16 ton, a lokomotywa taka mogła być eksploatowana również na trasach o słabszym podtorzu. W lokomotywach sześcioosiowych montowano również nieco mocniejsze silniki (1000KM), dzięki czemu osiągnięto łączną moc 2000KM. Lokomotywy serii V180 produkowane były przez wiele lat, stając się w ówczesnym NRD najpopularniejszą lokomotywą spalinową dużej mocy produkcji krajowej. Od 1970 roku zmieniono ich oznaczenie pojazdów na BR 118. Wersje czteroosiowym przydzielono zakres numeracji 118.0 – 118.1, a sześcioosiowym 118.2 – 118.4."
Pierwotnie V180 zacząłem budować na 7-kropek i po męczarniach z oknami, a potem z pochyleniem górnej części burt, zdecydowałem przesiąść się na 8 kropek i zrobić to zgodnie z zasadą "najprościej jak to możliwe, ale nie prościej" czyli używając dostępne klocki typu slope #60481 w kolorze "tan" oraz pochyłe okna. Praca w 7 kropkach prowadziła mnie do punktu, w którym znalazł się m.in. twórca tej przesympatycznej lokomotywy E103 , w której finalnie zabrakło miejsca na mechanikę i elektronikę. Zdecydowałem się na kompromis dzięki czemu V180 jeździ, świeci i wciąż ma sporo miejsca w swoich wnętrznościach (co widać po błogim rozleniwieniu Stormtroopera nakrytego przez Obi-wan'a).
Długość lokomytywy 41 kropek, bez zderzaków. Sądziłem, że będzie koszmarnie długa, ale po zakończeniu prac stwierdzam, że dodatkowe 4-6 kropek nie zaszkodziłoby. Szerokość 8 kropek (+poręcze), wysokość 10 klocków + 1 płytka. Jedynym odstępstwem od standardu Lego jest zrobienie dziurki w klocku 99206 na diodę LED 3mm. Tutaj od razu pytanie do forumowiczów i forumowiczek co sądzą o przednich reflektorach: lepiej oddają oryginał gołe z LEDem w środku czy przykryte round plate w kolorze trans-clear? Miałem problem z montażem 3 światełka na szczycie lokomotywy, dlatego zapakowałem LED do, nomen-omen, headlight brick w środku pojazdu za przednią szybką.
Inne detale musiałem pominąć albo zignorowałem z braku czasu, więc prośba o wyrozumiałość, jakkolwiek jeśli ktoś ma jakiś pomysł to chętnie posłucham. Np. druga para mniejszych reflektorów - wg mnie niemontowalne w tym rozwiązaniu... Lub boczne drzwi, które miały odcinać się, a poręcze nie eksponować za bardzo, jednak konstrukcja podwozia nie pozwoliła cofnąć całości do środka.
W planach mam 8-kropkowe wagony, ale muszą poczekać na lepszy (czyli wolny) czas.
Wiek: 28 Dołączył: 21 Maj 2012 Wpisy: 384 Skąd: Wrocław/Zduny
Wysłany: 2015-10-26, 22:50
Bardzo fajna lokomotywa, ale wydaje mi się, że czoło jest za proste. Duży plus za światła i tu moje pytanie: jakie to są diody (jakie napięcie, jak są podłączone)?
_________________ Na warsztacie: ?
Ostatnio zmieniony przez Mateusz92 2015-10-26, 22:50, w całości zmieniany 1 raz
meler
Wiek: 47 Dołączył: 26 Sie 2015 Wpisy: 402 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-10-26, 23:46
Podłączone zgodnie z poniższym schematem. Parametry diody są przybliżone, sprzedawca nie potrafił podać właściwego napięcia pracy, więc przyjąłem około 3V. Zasilanie z baterii PF 88000, na podstawie danych z tej strony
Ostatnio zmieniony przez meler 2015-10-27, 07:34, w całości zmieniany 1 raz
Wiek: 35 Dołączył: 30 Lis 2014 Wpisy: 886 Skąd: Kraków
Wysłany: 2015-10-27, 08:03
Super konstrukcja i dodatkowy plus za Star Wars :D
_________________ Ride the wind, take on your destiny
You gotta get much higher
Fly your flight, get over society
The world is by far much bigger! - Samael
Zawsze podobały mi się pociągi, nie tylko te z Lego, ale również te gotowe zestawy kolejkowe. Przeczytałem również opis o tej lokomotywie, co zapodałeś w linku. Wydaje mi się, że te słupki przy przedniej szybie są za grube albo je przesunąć o ten wystający stud, choć nie wiem czy to technicznie możliwe. Ponadto brakuje drugiej pary świateł, bo jak jest w oryginale jedna para świateł jest czerwona, druga para biała lub żółta. Mimo to bardzo podoba mi się Twoja lokomotywa
_________________ Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję
Ostatnio zmieniony przez legosamigos 2015-10-27, 12:47, w całości zmieniany 1 raz
Przyjemna lokomotywa.
Podobają mi się zderzaki z okrągłych kafelków 2x2 - w tej roli najczęściej spotykane są odwrócone dische czyli tzw. boat stud, ale kafelki też wyglądają ciekawie.
Czołowe zaokrąglone krawędzie zamiast zaokrąglonych płytek nie wiem czy nie lepiej wyglądałyby z tego:
Wówczas możnaby uniknać rządku dziur, który teraz dość mocno rzuca sie w oczy. Tylko wówczas trudniej byłoby zrobić te cieńkie beżowe paski.
Światła mi się bardziej podobają z okrągłą płytką 1x1.
Gratuluję udanej pracy.
_________________ Pewnego dnia usiądę i to wszystko zbuduję...
meler
Wiek: 47 Dołączył: 26 Sie 2015 Wpisy: 402 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-10-28, 09:39
Dzięki za pozytywne przyjęcie modelu :)
@waldus92: tak, czoło płaskie i raczej nie da się tutaj nic wyczarować z płytek które użyłem (#30357) :( ale...
@solic: ...używając łuki co proponujesz można pobawić się jakimś delikatnym offsetem i przy okazji pozbyć się rzędu dziur. Trzeba by tylko zmienić malowanie na "dark red - tan - dark red" - takie V180/V118 również widziałem na zdjęciach. Dzięki, dodałem już do Wanted List w BL :)
@legosamigos: Mogę zamienić boczną szybę z pochyłym klockiem, który robi za słupek, zobaczę i pstryknę fotę. Eksperymentowałem też z przesunięciem szyby o pół kropki oraz z płytką typu "tile" między przednią i boczną co jednak z miejsca komplikowało pozostałe elementy.
Ostatnio zmieniony przez meler 2015-10-28, 09:49, w całości zmieniany 1 raz
meler
Wiek: 47 Dołączył: 26 Sie 2015 Wpisy: 402 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-11-30, 14:20
Drobna aktualizacja. Zamieniłem miejscami boczne szyby z pochyłymi klockami, uporządkowałem elementy na dachu, poprawiłem środek ciężkości (tego akurat na zdjęciu nie widać :)) oraz domalowałem białym korektorem obwódki na talerzach zderzaków. Myślę, że to koniec zmian. Pomysły z usuwaniem dziur na zaokrąglonych krawędziach odkładam na daleką przyszłość. Lokomotywę z nowymi wagonami może uda się zaprezentować przed Świętami.
Wg mnie lepiej teraz wygląda. Zakryłbym jeszcze te 2 study wystające na przedniej szybie
_________________ Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję
meler
Wiek: 47 Dołączył: 26 Sie 2015 Wpisy: 402 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-11-30, 23:53
Przydałoby się, ale przykrywałem używając 1x1 tile jak i 1x1 slope, tylko że wówczas wygląda jeszcze bardziej kanciasta, jakby miała rogi... Z dystansu i w zwykłym świetle te 2 kropki giną :)
Wiek: 35 Dołączył: 07 Maj 2012 Wpisy: 131 Skąd: Ostróda
Wysłany: 2015-12-01, 11:19
Model jest rewelacyjny. Też pierwsze co rzuciło mi się w oczy to niezakryte study na szybie, ale faktycznie chyba lepiej jak są odkryte niż z tilami 1x1 wystającymi poza obrys szyby.
meler
Wiek: 47 Dołączył: 26 Sie 2015 Wpisy: 402 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-12-01, 14:17
Dzięki. Dokładnie tak to wygląda. Idealnie byłoby gdyby Lego wyprodukowało wyprofilowany slope curved 1x2, który jest częścią elementu (tutaj akurat 1x3) :)
Idealnie pasowałby:
ale nie ma go w kolorze Tan. Z kolei gdybym robił zgodnie z kanonem Lego, czyli na 6 kropek, to użyłbym ten daszek:
jednak postanowiłem "pogrubasić" lokomotywę, dlatego na razie pożyję z kropkami :)
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich wpisów Nie możesz usuwać swoich wpisów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum