LUGPolWars - Pytania i odpowiedzi.

Dział przeznaczony na dyskusje i prezentacje gier planszowych, bitewnych (Brikwars etc.), rpg i innych z użyciem produktów LEGO.

Moderatorzy: Szerszen, Mod Team, Szerszen, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
Szerszen
VIP
Posty: 1785
Rejestracja: 2012-03-30, 17:08
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Szerszen
Kontakt:

 

LUGPolWars - Pytania i odpowiedzi.

#1 Post autor: Szerszen »

Poniżej prezentuję, za zgodą RaZir'a wymianę korespondencji, jaką ostatnio odbyliśmy z zakresu LugPolWars - uważam, że pytania jakie miał, mogą nasuwać się wielu osobom chcącym "spróbować" bitewniaków - choćby w wersji uproszczonej, czyli takiej jaką prezentujemy na wystawach klubowych.

Dla tych, co nie wiedzą jaka jest różnica - to jest różnica między 4 stronami skróconych i uproszczonych zasad kontra 60 stron pełnych zasad (które też pewnie można by było rozszerzać).

Post relatywnie długi, ale wydaje mi się że tylko w ten sposób mogę oddać sens całości rozmowy - udostępniam ją aby była z pożytkiem dla wszystkich którzy chcą skorzystać z systemu lub go wykorzystać do popularyzacji naszego hobby.

Dzięki Razir za Twoje pytania - to była dla mnie ważna wymiana zdań.

Poniżej "wklejki" z rozmowy:
=========================================================
RaZir pisze:Witam,

Nawiązałem kontakt w Łodzi z jednym ze sklepów Lego. Chodzi oczywiście o promocję BrickWorsów. Na początek zachęciłem ich do jednego spotkania promocyjnego. Mają być 2 stoły mam to obsadzić 4rema armiami po 100p oni dają tereny. Uzgodniliśmy też że cała akcja będzie w sobote (jeszcze nie wiadomo którą) tak od 12 do 18. Ponieważ nie mamy fanów to pomysł jest taki by grupą targetową była młodzież +8.
Na start weźmiemy QuickWars. I tu moje pytanie czy mogę wykorzystać twoją ulotkę: "Szybka Walka - QuickWars ".
Pozdrawiam,
Radek
Od tego jest...

Jeśli chcesz mojej rady, to zrób to na oddziałach zbudowanych na jednym schemacie:

Szef (podwójny atak / atak + użycie mocy) i 3d6 obrony
2 x jednostki strzelające - 1d6 ataku, zasięg 10" i 1d6 obrony
2 x jednostki piesze - 2d6 ataku, zasięg bezpośredni i 2d6 obrony

Takie armie demonstracyjne mam na wystawy i się sprawdzają.

tu masz pdf do wydrukowania (w dowolnej ilości egzemplarzy, do rozdawania)
http://klocki.netla.pl/sites/lego.netla ... olWars.pdf

A tu rozpiskę - do prowadzenia takich bitewek:
http://klocki.netla.pl/sites/lego.netla ... 02wars.pdf

====================================================
RaZir pisze:Witam,

Wielkie dzięki za rady. Są dla mnie niezwykle pomocne.
DZięki za materiały.

Udało mi się zrobić 4 armie.

http://vlep.pl/83cp2g.jpg

w każdej
2xstrzelec
2xmiecz+tarcza (nie wiem czy wchodzić w 1d6+2, jeśli dam 2d6 to ci z dluga bronią będą gorsi bo tracą 1D6 na obronie a nic w zamian nie zyskują)
2xdluga broń
1Xbohater
1xdzialko
1xflaga do obrony.

Z murków sa wywyższenia na dziala (tylko niestety dwa więc na jeden stół).
Dojdą jeszcze drewniane płotki, to co widać w rogu to okop, ale chyba zrobie zwykłe płotki.
Pozdrawiam Radek
Dobrze się to prezentuje.
Do demonstracji, potraktuj wszystkie bronie jako długie / duże jednoręczne, zresztą nie widzę żadnych "noży/sztyletów" a to w sumie o takie chodzi z krótkimi.

Ja dla uproszczenia przyjmuję też w takich partiach demonstracyjnych, że "ci z bronią ręczną" mają zbroję / tarczę (stąd 2d6 na obronie) a ci co strzelają są "lekko odziani", stąd 1d6 - chodzi o łatwość tłumaczenia dzieciom - zazwyczaj masz na to 5-10 minut albo delikwent odejdzie.

Murki - fajna sprawa, i działa też. Pilnuj aby obie armie miały równe szanse.

======================================================
RaZir pisze:Dzięki, zrobię takie bronie i pancerze jak sugerujesz.

Odnośnie Szefa (podwójny atak / atak + użycie mocy) i jego mocy.

Pomyślałem sobie o czym takim:

Szef (od StarWars) może mieć moc:
a) może przenieść jeden ruchomy obiekt ktory jest w jego zasięgu 5"
b) może odepchnąć/szarpnąć obiekt który jest w jego zasięgu 5". Obiekt przesuwa sie w wybranym kierunku o 1d6 i otrzymuje 1d6 obrażeń

Szef(Ninjago)może mieć moc:
a) spinjitsu - bohater wykonuje wirujący atak na odcinku 1d6 zadając 1d6 obrażeń każdej postaci będącej w zasięgu 1"

Szef(Misiek z młotem) może mieć moc:
a) Uderzenie młotem o ziemie powoduje wstrząs w promieniu 5". Wszystkie postacie będące w tym zasięgu padają. Swoją fazę ruchu muszą przeznaczyć na wstawanie.

Szef(od tygrysów) - tu nie mam jeszcze pomysłu. Pdpowiesz?

Co radzisz z tymi mocami? Idę w dobrym kierunku?
Szczerze? - Daj te moce jako przykłady dzieciakom... ale pozwól im wymyślać swoje.
Naprawdę ich kreatywność może zdziwić - i nie polega jedynie na niszczeniu.

Kule ognia, zwiększenie obrony, zwiększenie obrażeń, paraliż, teleportacje, ożywienie - to wszystko dzieciaki są w stanie wymyślić same... - naprawdę.
Przygotuj się tylko... na rozstrzyganie, co się stanie jeśli użycie mocy "nie wyjdzie".

====================================================
RaZir pisze:Witam,
Weekend - więc czas testów przed prezentacją sklepową (kiedy? nie wiem).

Mam pytania, nie rozgrywałem dotąd bitew w zwarciu i w testach terenu wyszła mi taka sytuacja:

W turze bohater gracza A przeszedł 5" i nie wykonał żadnego ataku.
Czy na prezentacji brać pod uwagę możliwość wykonania ataku w turze przeciwnika "w odpowiedzi na znalezienie się w zasięgu"?
Ulotka będzie dostępna do zasad lugpolWars.
Jeśli tak, to czy bohater (ten który nie wykonał w swojej turze akcji ataku) wykona atak bezpośredni jako pierwszy, przed idącym w zwarcie z nim przeciwnikiem?
Przeciwnik właściwie szarżuje.

Na szybko zrobiłem rzut rozstrzygający kostką, ale chciałbym wiedzieć jak być powinno.

Pozdrawiam,
Radek
Brak wykonania akcji ataku w pełnych zasadach, oznacza, że może "czynnie" się bronić a nie atakować (czyli np. zasłonić tarczą, odskoczyć/uniknąć) lub... kontratakować. Inaczej mogłoby to prowadzić do nadużyć typu "odłożyłem sobie 5 ataków". Przy szarży, która jest jednak dość skomplikowanym manewrem do rozliczenia, pamiętaj że obrażenia odnoszą obie strony.

Przy kwestii dyskusyjnej, zrobiłeś jak najbardziej prawidłowo - rzut kostką pozwala na rozstrzygnięcie na szybko możliwości zrobienia czegoś i po to jest by go stosować. (ostatnio w ten sposób rozstrzygałem nawet to, czy minifig jest widoczny za zasłoną, czy nie, bo naprawdę trudno było to jednoznacznie ocenić, a w ten sposób uniknąłem posądzenia, że trzymam czyjąś stronę i gra utrzymała dynamikę).

=======================================================
RaZir pisze:
Szerszen pisze:
RaZir pisze: OK, to mam fotkę obrazującą powyżej opisana sytuację: tylko trzeba zrobić kilka razy "ctrl -" w przeglądarce bo nie przeskalowałem fotek.
http://vlep.pl/q1v3k4.jpg

1) Wilki żółty(bohater)i brązowy podeszli 5" i oddali turę przeciwnikowi (nie było nikogo w zasięgu).
2) Ciemna strona mocy zaatakowała. Bohater (w czerwonej pelerynie) i dwaj tarczownicy podjechali pod żółtego.
3) następuje deklaracja ataków Bohater (czerony) oraz jeden z tarczowników atakują żółtego bohatera.
4) deklaracja obrony/kontrataku. Żółty ma dwa ataki na turę (bo bohater).
Może: 2x blokować (każdy blok 2k6) lub 2x kontratakować (po zebraniu obrażeń) zadale 2x 2k6 lub wersja mix 1xblok i 1xkontratak
5) przy okazji brazowy wilk wykorzystując "cal wściekłości" podchodzi do bohatera (czerwony) i zadaje w formie kontrataku 2K6 obrażeń

Czy to jest rozegrane OK?
Ad. 1. OK
Ad. 2. OK
Ad. 3. OK
Ad. 4. Z punktu trzeciego wynika, że robisz atak łączony - w tym wypadku atakujący rzucają 2k6+2k6 (4k6) a broniący się rzuca na swoją obronę (jeśli ma zbroję to 2k6, jeśli na dokładkę paruje "pazurami" to 3k6 - to drugie pochłania jego akcję), może skontrować drugim atakiem, w jednego z atakujących (2k6). Może też nie zasłaniać się tylko oba ataki przeznaczyć na "odgryzienie" ale... to dopiero jak przeżyje obrażenia z ataku.

Alternatywnie to zależy od atakującego, można to rozpatrywać jako dwa osobne ataki - wtedy jeden jest za 2k6 i drugi też za 2k6. Broniący się nadal może albo brać na klatę albo parować. Ma dwie akcje do wykorzystania, przy czym obrona przed drugim atakiem jest z karą -1 do rzutu. Przed 3 atakiem (gdyby był) -2 ... etc.

Ad.5 Nie ma "okazji" dla brązowego wilka - czeka na swoją turę. Gdyby był takowany/związany walką, to owszem - wtedy ma zastosowanie "cal wściekłości", ale nie w momencie, gdy walka rozgrywa się "tylko obok".

I pytanie dodatkowe: na Żółtego bohatera idą w sumie 3 ataki 2x bohater czerwony (po 2k6) i 1x tarczownik (2k6). Rozumiem, ze bohater (żółty) mając 2 ataki, które przeznacz tylko na parowanie nie jest w stanie odparować ataku trzeciego.
To w sumie errata do punktu 4 - jak idą dwa ataki od bohatera i jeden od jego towarzysza, to "łączony jest za 6k6" a pojedyncze - każdy po 2k6. Bronić może się przed wszystkimi trzema atakami - 2d6 (jeśli jest w zbroi) ale parować tylko 2 z nich (przy ataku łączonym, traktujemy jakby był to jeden atak o dużej sile - więc obrona i parowanie jest jedno!!!).
Przykładowo:
Pierwszy atak - obrona + parowanie (3k6)
Drugi atak - obrona - 1 (2k6-1)
Trzeci atak - obrona - 2 + parowanie (3k6-2)
i jeszcze jedno: w którym momencie wilki strzelcy zabili podchodzącego tarczownika (wszedł w zasięg ich broni)?

Na koniec fotka całego terenu:
http://vlep.pl/tulgsx.jpg
Wszelkie komentarze i porady bardzo mile widziane.
Dopiero w swojej turze - czyli następnej.

Staraj się jednak zmniejszać fotki - proszę.
Witam,

Wracając do tematu. Wielkie dzięki za tak dokładne wjaśnienie.
Musze przyznać, że czytałem kilka razy. Przy czym ostatnie czytania mam nadzieję, że ze zrozumieniem.

Tak ogólnie, to w uproszczonych zasadach przyjmujemy, że ataki zawsze wychodzą, czyli pomijamy etap rzutu na trafienie.
Jeśli tak na to spojrzeć, to wszelkie tereny, które dają częściową osłonę tracą sens (nie ma do czego zastosować modyfikatora trafienia).
Jest, dać +1, +2 max +3 do rzutu obrony. Oczywiście, ze względu na uproszczone zasady jest to nieco kulawe... ale uwierz mi - daje radę.
Ponieważ mam tylko 2 zgrabne ruinki, każda o powierzchni około 5x5", to chciałbym wykorzystać te, które zostały zbudowane dla celów częściowej osłony.
Chodzi mi o las i okopy. Pomyślałem, że figurki w lesie i w okopach nie mogą być celem strzelców ani altylerii. Na walkę w zwarciu tereny te nie będą mieć wpływu.
Czy to ma sens czy raczej nie dawać tych terenów w ogóle? Generalnie to one obniżają tylko wartość bojową jednostek strzeleckich. Czy na cele pokazu warto coś takiego robić?

Wracając do mojego pytania: "w którym momencie wilki strzelcy zabili podchodzącego tarczownika (wszedł w zasięg ich broni)?"

str 18. LUGPolWars.pdf

"Odpowiedź na naszą akcję
Jeśli w swojej turze nie użyłeś akcji dla danej figurki, możesz je przeznaczyć na "odpowiedź" na akcję
przeciwnika w jego turze. Strzelanie do komandosów, gdy tylko wychylą się zza węgła ..."

Tu, w pełnych zasadach jest wspomniane, że coś takiego jednak może miec miejsce.
Czy zatem w uproszczonych zasadach przyjmujemy, że broń strzelecka może być tylko użytwa we własnej turze?
LugPolWars nie mają 18 stron ;-)
Przyjmij, że pełne zasady są pełnymi zasadami a uproszczone - uproszczonymi. Mieszanie ich "wprost", nie wychodzi - zwłaszcza jeśli chodzi o walkę, w której ten dodatkowy rzut na trafienie zmienia zupełnie strukturę działania.
I ostatni raz pytanie co do mechaniki walki (nie określiłem wcześniej wartości obrażeń jakie mają pazyty).
Bohater (B - broniący się) używa broni "pazury". Przy założeniu że nie wykonał ataków w swojej turze a broń zadaje obrażenia 2k6.
To widzę to tak: obrona 2k6 (jest w zbroi) + 2k6 (z parowania, warotść parowania=wartości obrażeń jakie zadaje broń).
Nawet jeśli mamy pełny WYSIWYG dla danej figurki, to i tak (przy założeniu, że minifig ma dwa pazury, każdy 1k6) może parować jeden raz na każdą trzymaną broń w ręku czyli 1k6+1k6.
Czy dobrze to widzę?

Pozdrawiam,
Radek
Atak pazurami, to 2k6, ale obrona nimi, jest jak obrona tarczą - nie ma podstaw aby to było 2k6 (dwie kostki to baaardzo dużo) - dlatego jako obronę, zwłaszcza w uproszczonej wersji zasad, gdzie nie ma dodatkowego kosztu uzależnionego od wielkości i materiału obrony bym dawał 1k6.

Zasady uproszczone mają dzieciakom dać przedsmak dużego systemu bitewnego - być szybkie i proste do wytłumaczenia i umożliwić zabawę. "Te starsze dzieciaki" chętnie się przesiądą na pełne wersje zasad, bo dają większe pole do popisu ale na "wystawach" zazwyczaj mamy do czynienia z odbiorcami w wieku 7+ 8+.
Daj im zasady i możliwość dotykania figurek i... będą naprawdę szczęśliwe - o ile ktoś przypilnuje by się nie pokłóciły.

===========================================
RaZir pisze: Dzięki, zrozumiałem, ale utrwalając wiedzę muszę pójść dalej za ciosem:

Scenka: Bije się dwóch bohaterów A (miecz, tarcza) i B(miecz, tarcza), każdy z nich ma po 2 ataki. Bohater A - atakuje B - Broni się (zachował dwie akcje z tury

poprzedniej - nie atakował).
Dodajmy pomocnika dla Pana A i nazwijmy go AA(miecz, tarcza).

a) Pierwszy atak (łączony) tu wydaje mi się, że nie można dołączyć drugiego ataku bohatera A więc max 2k6+2k6
Bohater B ma 2k6 obrony z tarczą i przed rzutem deklaruje blok (płaci za to pierwszą akcją) w sumie 3k6 obrony.
b) czas na Kontratak bohatera B. Bohater B rezygnuje z kontry, postanawia przeznaczyć drugą swoją akcję na obronę spodziewając się drugiego ataku bohatera A.
c) przegrupowania - nikt się nie przesuwa wykorzystując cal wściekłości.
d) drugi atak bohater A zadaje 2k6 bohaterowi B. W odpowiedzi na atak deklaracja bohatera B, ze będzie wykorzystywać swoja drugą akcję na blok. W sumie 3k6 (bez

żadnych minusów bo jest to drugi atak - już sie nie odsłania, bo się nawet przegrupował)
e) bohater A nie ma trzeciego ataku, bohater B nie ma trzeciej akcji więc nie wykonuje kontrataku.

Koniec tury walki bohatera A i jego sługi AA.

Czy to jest OK?

Dlaczego to piszę, bo przez chwilę myślałem, że atak łączony umożliwia wykonanie wszystkich ataków bohatera od razu. Tak jakby bohater dostał super spida i machnął
jedną dużą bronią dwa razy podczas gdy wszyscy w koło mogą zaledwie raz. Hmmmm, a jeśli ma 2 długi miecze? To może wtedy machnąć każdą bronią wykorzystując w
pierwszym ataku dla drugiej ręki swój drugi atak? Czy taki atak jest może dozwolony tylko dla broni lekkich i jest to jednoczesne machnięcie lekkimi szablami 1k6 każda.
W sumie, to musiał by być prawdziwym tytanem gdyby machał w ten sposób długimi mieczami w pierwszej turze machnąć.

Mam nadzieję że nie zamieszałem zbytnio, liczę na cierpliwość :D
ad. a) Możesz bohaterem wykonać silny podwójny atak - czyli w takim układzie wchodzi w grę nawet 2k6+2k6+2k6

Jeśli bohater B ma zbroję, to ma 2k6 obrony "z niczego". Deklaracja parowania (tarcza) dje mu dodatkową kostkę - razem 3k6.

ad. b) de facto nie masz kontry w uproszczonych zasadach. Możesz ją stosować, bo na tym polega frajda ale znów mieszasz proste z pełnymi.

ad. c) w sumie ok (cal wściekłości chyba też jest w pełnych tylko ale on akurat wiele nie zmienia.

ad. d) Jeśli nie wykorzystał tego pierwszego jako podwójnego to owszem. Bohater B ma -1 do obrony, bo to drugi atak na niego, czyli może parować ale rzuca 3k6-1.

ad. e) ok.

To jest pewna niedoskonałość zasad uproszczonych, gdzie de facto broń dwuręczna zadaje analogiczne obrażenia jak duża jednoręczna.
W obojętnym układzie bohater to jest w założeniach potężna postać, jego podwójny atak lub jeden "mocny" ma za zadanie siać pokotem wrogów i tak się dzieje. Dlatego też kosztuje dwa razy więcej niż zwykły wojownik.

Jeśli chcesz lepszej symulacji pola bitwy, to w istocie kłaniają się już pełne zasady.

Teraz ja dla odmiany mam pytanie:
Mogę naszą dyskusję upublicznić w dziale gier?
Uważam, że podobne pytania i wątpliwości mogą mieć też inne osoby i byłaby ona dla nich cennymi wskazówkami odnośnie interpretacji zasad.

==========================================
RaZir pisze: Chciałem to samo zaproponować.
Myślę, że to co mi tak wytrwale klarujesz powinien mieć możliwość przeczytać każdy początkujący gracz. Bardzo trudno jest wciągnąć taką wiedzę czytając tylko zasady.
Jeszcze raz dzięki za odpowiedź.
Ostatnio zmieniony 2016-02-04, 07:35 przez Szerszen, łącznie zmieniany 2 razy.
Jeden klocek zgubię a drugi zepsuję. ;)

Awatar użytkownika
Mutran
Posty: 195
Rejestracja: 2014-03-16, 16:44
Lokalizacja: Gostyń/Poznań
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#2 Post autor: Mutran »

Szerszen pisze: tu masz pdf do wydrukowania (w dowolnej ilości egzemplarzy, do rozdawania)
http://klocki.netla.pl/si.../LUGPolWars.pdf

A tu rozpiskę - do prowadzenia takich bitewek:
http://klocki.netla.pl/si..._00453005_0000002wars.pdf
Linki nie działają a chętnie bym zobaczył :D
Ostatnio zmieniony 2016-02-04, 01:00 przez Mutran, łącznie zmieniany 2 razy.
"Knowledge through... disintegration."
bacon pisze:Skończysz na Hero Factory i Bioniclach :)
Dark side of LugPol :D

Awatar użytkownika
Szerszen
VIP
Posty: 1785
Rejestracja: 2012-03-30, 17:08
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Szerszen
Kontakt:

 

#3 Post autor: Szerszen »

Tu są poprawne...

Przy przenoszeniu "skróciło"

tu masz pdf do wydrukowania (w dowolnej ilości egzemplarzy, do rozdawania)
http://klocki.netla.pl/sites/lego.netla ... olWars.pdf

A tu rozpiskę - do prowadzenia takich bitewek:
http://klocki.netla.pl/sites/lego.netla ... 02wars.pdf
Jeden klocek zgubię a drugi zepsuję. ;)

Awatar użytkownika
Mutran
Posty: 195
Rejestracja: 2014-03-16, 16:44
Lokalizacja: Gostyń/Poznań
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#4 Post autor: Mutran »

Dziękować :D
"Knowledge through... disintegration."
bacon pisze:Skończysz na Hero Factory i Bioniclach :)
Dark side of LugPol :D

ODPOWIEDZ