[MOC] SCANIA R620 Timber Truck
: 2015-12-22, 06:32
No i jest :) Mam przyjemność zaprezentować mój najnowszy - wykonany w skali mniej więcej 1:17 - model: ciężarówkę z przyczepą do transportu drewna - SCANIA R620 Timber Truck. Wykonany zgodnie z moją filozofią budowy z LEGO, czyli jako próba łączenia pełnej funkcjonalności z możliwie realistycznym wyglądem.
Zawsze podobały mi się Scanie przez swój nowoczesny i niestandardowy design. Z zainteresowaniem śledziłem kolejne próby oddania fikuśnych kształtów maski i całej kabiny. Warto wspomnieć kilka przykładów (raczej tylko estetycznie pedroagnelo czy w klimacie Technic nasz [URL=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?p=152301]Mrosik[/URL]). W końcu zdecydowałem się też spróbować. W momencie, gdy pojawiły się pierwsze przecieki na temat Merca, czyli nowej pneumatyki i gotowego elementu do budowy rozsuwanego ramienia, od razu wiedziałem, że to musi być timber truck :) Dziś przyjrzałem się datom pierwszych zdjęć i projektów z ML-CADa i okazało się, że model powstawał od początku marca, czyli ponad 9 miesięcy. Dość długo ale sporą część tego czasu musiałem przeczekać w oczekiwaniu na elementy ze wspomnianego 42043. Po doświadczeniach ze śmieciarką było łatwiej z elementami mechanicznymi (zawieszenie) ale najtrudniejsza okazała się estetyka kabiny i to ona pochłonęła najwięcej czasu. W oryginale Scania ma wszędzie łuki - kabina zwęża się ku górze, rozszerza się ku tyłowi, a dach opada leciutko ku przodowi. Do tego dodaj "paraboliczną", czyli nieregularną krzywiznę grilla przechodzącą płynnie w skos drzwi i masz pełen obraz prostoty :D
Ciężarówka ma napęd na wszystkie koła i w pełni funkcjonalne zawieszenie we wszystkich osiach (w przyczepie wszystkie osie też mają zawieszenie, z tym że na gumkach, a nie na sprężynach jak to jest w samochodzie). Do sterowania funkcjami pneumatycznymi służą 3 kompresory: główny (wyposażony w autozawór: PF L i 2 pompki) obsługuje funkcje rozsuwania ramienia, obrotu chwytaka, zacisk szczęk chwytaka, podnoszenia kabiny, rozsuwania i opuszczania podpór; i dwa dodatkowe (każdy po PF M i 1 pompce) do obsługi funkcji podnoszenia i prostowania ramienia (każdy z nich sprzężony elektrycznie z dedykowanym serwozaworem dla uniknięcia opóźnień przy stracie). Ramię ma możliwość obrotu w zakresie 360 stopni (po 180 w każdą ze stron).
Przyczepa jest nie tylko biernym elementem zestawu, gdyż ma swoją funkcjonalność. Ciężarówka zabiera na siebie jedną długość pni, przyczepa – dwie. Chwytak nie byłby w stanie dosięgnąć na tyle daleko, aby ułożyć dalszą część, więc projektanci wpadli na pomysł ruchomego wózka (patrz na filmie od momentu 5:47).
Funkcje modelu podzieliłem (podobnie jak w śmieciarce) na dwie grupy: sterowane ręcznie z modelu i zdalnie z pilota.
1. z modelu:
- podnoszenie kabiny operatora ramienia,
- rozsuwanie podpór,
- opuszczanie podpór,
- pozycjonowanie wózka z drewnem (przyczepa).
2. z pilota.
- wszystkie funkcje ramienia (obrót, podnoszenie, prostowanie, rozsuwanie, obrót chwytaka, zacisk szczęk chwytaka),
- jazda i skręt.
Jeśli chodzi o bebechy, to model posiada:
- 12 silników (11 ciężarówka + 1 przyczepa): 6 PF serwo (sterowanie pneumatyką ramienia + skręt ciężarówki) , 2 PF L (pozycjonowanie wózka w przyczepie + główny kompresor), 3 PF M (obrót chwytaka + dwa dodatkowe kompresory), 1 PF XL (napęd),
- 2 Bboxy (jeden w ciężarówce, drugi w przyczepie),
- 5 kompletów świateł PF (4 w ciężarówce, 1 w przyczepie),
- pneumatykę (3 duże v2, 4 cienkie v2, 2 duże v1 i 3 małe v1 + 4 pompki).
Ogólnie jestem z modelu zadowolony. Funkcjonalnie może nie dorównuje oryginałowi (trudno operuje się tym ramieniem) ale zabawa jest przednia :) Pozwoliłem sobie na jeden element mocno niekoszerny, bo i chromowane i grawerowane logo producenta na masce :)
Chciałbym szczególnie podziękować:
- Auriemu, za chromy (i logo!),
- Ericowi Traxowi za konsultację merytoryczną,
- Axel'owi, za cierpliwe znoszenie natarczywego czasem klienta ;)
- Byniowi (http://mojeaberracje.pl) za piękne zdjęcia!
Galeria BS, a póki co kilka zdjęć:
Film pewnie nie powala ale jest:
Zapraszam do komentowania. Chętnie odpowiem na ewentualne pytania. Wątek WIP zamknąłem.
=====
Poważyłem przed chwilą całość i tak:
- ciężarówka (z bateriami) - 4,05 kg,
- przyczepa (z bateriami) - 1,35 kg,
- drewno, które widać na filmie - 3,5 kg.
Cały zestaw ważył więc 8,9 kg i jeden silnik XL radził sobie z tym bez problemu.
Zawsze podobały mi się Scanie przez swój nowoczesny i niestandardowy design. Z zainteresowaniem śledziłem kolejne próby oddania fikuśnych kształtów maski i całej kabiny. Warto wspomnieć kilka przykładów (raczej tylko estetycznie pedroagnelo czy w klimacie Technic nasz [URL=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?p=152301]Mrosik[/URL]). W końcu zdecydowałem się też spróbować. W momencie, gdy pojawiły się pierwsze przecieki na temat Merca, czyli nowej pneumatyki i gotowego elementu do budowy rozsuwanego ramienia, od razu wiedziałem, że to musi być timber truck :) Dziś przyjrzałem się datom pierwszych zdjęć i projektów z ML-CADa i okazało się, że model powstawał od początku marca, czyli ponad 9 miesięcy. Dość długo ale sporą część tego czasu musiałem przeczekać w oczekiwaniu na elementy ze wspomnianego 42043. Po doświadczeniach ze śmieciarką było łatwiej z elementami mechanicznymi (zawieszenie) ale najtrudniejsza okazała się estetyka kabiny i to ona pochłonęła najwięcej czasu. W oryginale Scania ma wszędzie łuki - kabina zwęża się ku górze, rozszerza się ku tyłowi, a dach opada leciutko ku przodowi. Do tego dodaj "paraboliczną", czyli nieregularną krzywiznę grilla przechodzącą płynnie w skos drzwi i masz pełen obraz prostoty :D
Ciężarówka ma napęd na wszystkie koła i w pełni funkcjonalne zawieszenie we wszystkich osiach (w przyczepie wszystkie osie też mają zawieszenie, z tym że na gumkach, a nie na sprężynach jak to jest w samochodzie). Do sterowania funkcjami pneumatycznymi służą 3 kompresory: główny (wyposażony w autozawór: PF L i 2 pompki) obsługuje funkcje rozsuwania ramienia, obrotu chwytaka, zacisk szczęk chwytaka, podnoszenia kabiny, rozsuwania i opuszczania podpór; i dwa dodatkowe (każdy po PF M i 1 pompce) do obsługi funkcji podnoszenia i prostowania ramienia (każdy z nich sprzężony elektrycznie z dedykowanym serwozaworem dla uniknięcia opóźnień przy stracie). Ramię ma możliwość obrotu w zakresie 360 stopni (po 180 w każdą ze stron).
Przyczepa jest nie tylko biernym elementem zestawu, gdyż ma swoją funkcjonalność. Ciężarówka zabiera na siebie jedną długość pni, przyczepa – dwie. Chwytak nie byłby w stanie dosięgnąć na tyle daleko, aby ułożyć dalszą część, więc projektanci wpadli na pomysł ruchomego wózka (patrz na filmie od momentu 5:47).
Funkcje modelu podzieliłem (podobnie jak w śmieciarce) na dwie grupy: sterowane ręcznie z modelu i zdalnie z pilota.
1. z modelu:
- podnoszenie kabiny operatora ramienia,
- rozsuwanie podpór,
- opuszczanie podpór,
- pozycjonowanie wózka z drewnem (przyczepa).
2. z pilota.
- wszystkie funkcje ramienia (obrót, podnoszenie, prostowanie, rozsuwanie, obrót chwytaka, zacisk szczęk chwytaka),
- jazda i skręt.
Jeśli chodzi o bebechy, to model posiada:
- 12 silników (11 ciężarówka + 1 przyczepa): 6 PF serwo (sterowanie pneumatyką ramienia + skręt ciężarówki) , 2 PF L (pozycjonowanie wózka w przyczepie + główny kompresor), 3 PF M (obrót chwytaka + dwa dodatkowe kompresory), 1 PF XL (napęd),
- 2 Bboxy (jeden w ciężarówce, drugi w przyczepie),
- 5 kompletów świateł PF (4 w ciężarówce, 1 w przyczepie),
- pneumatykę (3 duże v2, 4 cienkie v2, 2 duże v1 i 3 małe v1 + 4 pompki).
Ogólnie jestem z modelu zadowolony. Funkcjonalnie może nie dorównuje oryginałowi (trudno operuje się tym ramieniem) ale zabawa jest przednia :) Pozwoliłem sobie na jeden element mocno niekoszerny, bo i chromowane i grawerowane logo producenta na masce :)
Chciałbym szczególnie podziękować:
- Auriemu, za chromy (i logo!),
- Ericowi Traxowi za konsultację merytoryczną,
- Axel'owi, za cierpliwe znoszenie natarczywego czasem klienta ;)
- Byniowi (http://mojeaberracje.pl) za piękne zdjęcia!
Galeria BS, a póki co kilka zdjęć:
Film pewnie nie powala ale jest:
Zapraszam do komentowania. Chętnie odpowiem na ewentualne pytania. Wątek WIP zamknąłem.
=====
Poważyłem przed chwilą całość i tak:
- ciężarówka (z bateriami) - 4,05 kg,
- przyczepa (z bateriami) - 1,35 kg,
- drewno, które widać na filmie - 3,5 kg.
Cały zestaw ważył więc 8,9 kg i jeden silnik XL radził sobie z tym bez problemu.