[WIP] CAT 434E

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
Żbik
Administrator
Posty: 2960
Rejestracja: 2006-06-06, 15:34
Lokalizacja: Gdynia
brickshelf: Zbiczasty

 

[WIP] CAT 434E

#1 Post autor: Żbik »

Model pojawił się na wystawie w Chojnicach, więc kurtynę można unieść ;) Jest to koparko-ładowarka Caterpillar 434E w skali 1:12. Nie udało mi się go w 100% skończyć na wystawę ale była solidna wersja beta, którą można było przetestować w boju.


Obrazek

I drugie zdjęcie (oba autorstwa Bart_Ilo - mam nadzieję, że nie obrazi się za to, że ich użyłem), na którym widać koła w konfiguracji do chodu kraba:

Obrazek

Model posiada 14 funkcji (w tym 12 zdalnie sterowanych):

- jazda (4x4, przedni most wahliwy),
- skręt (zdalnie przełączane 3 tryby skrętu: dwóch kół skrętnych, wszystkich kół skrętnych oraz chodu kraba),
- pneumatyczna blokada dyferencjałów w obu osiach,
- podpory (funkcja włączana ręcznie z modelu),
- unoszenie ramienia ładowarki,
- wysyp łyżki ładowarki,
- otwieranie łyżki ładowarki,
- przesuw wózka koparki (funkcja włączana ręcznie z modelu),
- pneumatyczny obrót ramienia koparki (w zakresie 180 stopni),
- unoszenie 1 sekcji ramienia koparki,
- wyprost 2 sekcji ramienia koparki,
- wydłużanie 2 sekcji ramienia koparki,
- wysyp łyżki koparki.

Co pokazały testy? Największym problemem jest unoszenie ramienia koparki - pojedyncze, szeregowo połączone siłowniki nie są w stanie dociągnąć ramienia do pozycji transportowej; są po prostu zbyt słabe, a w końcowej fazie podnoszenia ramię przyjmuje bardzo dziwny kąt, co znacznie utrudnia im pracę. Także konieczne będą kompromisy estetyczne żeby dołożyć drugą parę siłowników - mam nadzieję, że wtedy będzie to działało poprawnie.

Podczas testów jazdy udało mi się ukręcić ten klocek

Obrazek

, co wprawiło w osłupienie kolegów Trialowców :) Trzeba zatem dokładnie przejrzeć zakresy w jakich poruszają się koła przy skręcie - może coś gdzieś obciera.

Muszę też popracować nad estetyką kabiny, obecne "czarne szyby" zlewają się w jedną bryłę i słusznie koledzy zauważyli, że trzeba by dać jakieś płytki w charakterze poprzeczek, żeby ją ożywić. Pojawią się też światła PF, schodki po prawej stronie kabiny. Generalnie model jest nabity jak beka śledzi, na chwilę obecną mamy tam w środku:

- 1 x PF XL,
- 2 x PF L,
- 1 x PF M,
- 8 x PF Servo,
- 4 x PF receiver,
- Bbox 88000
- 2 x PF switch,
- 16 siłowników pneumatycznych (6 grubych V1, 4 grube V2, 1 cienkich V2, 5 małych V1),
- 4 pompki pneumatyczne 6s,
- 9 zaworów pneumatycznych,
- ponad 10 metrów węży pneumatycznych,
- nie wiem ile przedłużek PF

także cudem udało mi się domknąć kabinę (która nota bene ma krzywiznę beczki - jest obła we wszystkich płaszczyznach), a i tak tylko z trzech stron.

Pytania, wątpliwości? Piszcie, może uda się poprawić czego nie zauważyłem :)

Awatar użytkownika
Kruk
Posty: 471
Rejestracja: 2013-01-16, 12:18
Lokalizacja: Okolice Namysłowa
brickshelf: Na razie brak ;/...

 

#2 Post autor: Kruk »

Model bajka, czekam na więcej zdjęć; szkoda, że nie da się nie zasłaniać kabiny przy tak wielkiej ilości funkcji pneumatycznych.
Ostatnio zmieniony 2017-07-15, 13:13 przez Kruk, łącznie zmieniany 1 raz.
Taka mała reklama, dla AFOL'i zniżka 20%: http://cutedragonsandmore.deviantart.com/

bart_ilo
VIP
Posty: 1493
Rejestracja: 2015-05-14, 20:04
Lokalizacja: Iłowa

#3 Post autor: bart_ilo »

Model rewelacyjny!
Bardzo mi się podoba, zresztą jak wszystkie Twoje modele, modele Erica Traxa i pozostałych kolegów z forum.
Chwilę przyglądałem się jak montowałeś elementy na wystawie i jestem pełen podziwu zdolności i cierpliwości przy takim budowaniu. Zazdroszczę takich konstrukcji :)

Jeśli chodzi o zdjęcia, nie obrażam się :) Wysłałem Ci na email kilka zdjęć koparko-ładowarki, które zrobiłem na wystawie.

Awatar użytkownika
martinb
Posty: 680
Rejestracja: 2015-01-11, 20:12
Lokalizacja: Schwiebus

#4 Post autor: martinb »

Pierwsze skojarzenie: przecież to 8862, ale w wypasionej, nowoczesnej wersji. :-)

Obrazek

Bardzo podoba mi się ten model. Już na zdjęciach z imprezy zamieszczonych kilka dni temu zwrócił moją uwagę. :-)

Awatar użytkownika
dmac
Adminus Emeritus
Posty: 2431
Rejestracja: 2004-06-17, 19:16
Lokalizacja: Szczecin
brickshelf: dmac

 

Re: CAT 434E

#5 Post autor: dmac »

Żbik pisze:konieczne będą kompromisy estetyczne żeby dołożyć drugą parę siłowników
Oj, ciężko będzie to pomieścić, jeśli mnie pamięć nie myli. A skoro już kompromis - może łatwiej byłoby poprawić kąt siłowników? W sensie: oddalić ich podstawę od ramienia? Albo przesunąć ich górny punkt zaczepienia "głębiej" w ramię?

A model już wygląda świetnie - niczego nie ujmując fotografowi, na żywo znacznie lepiej :) .
Bekowata kabina to wyższa szkoła jazdy, ale słupki świetnie zdefiniowałyby jej kształt. Warto spróbować.

Powodzenia!
Pozdrawiam,
dmac

_________________
The absence of limitations is the enemy of art - Orson Welles

Awatar użytkownika
Żbik
Administrator
Posty: 2960
Rejestracja: 2006-06-06, 15:34
Lokalizacja: Gdynia
brickshelf: Zbiczasty

 

#6 Post autor: Żbik »

No oczywiście do 8862 wzdychałem w dzieciństwie, teraz wygląda dość zabawnie ;) Na wystawie mieliśmy w tle stare plakaty i ten model tam był. Przeszło mi przez myśl jak rewolucyjne zmiany przeszło LEGO od tego czasu!

Ładne te zdjęcia Bart_Ilo, takie "tłuste" :)

Obrazek

Dla ciekawych tego co kryje się pod szybami - tak model wyglądał jeszcze w piątek późnym wieczorem:

Obrazek
    =====
    dmac pisze:Oj, ciężko będzie to pomieścić, jeśli mnie pamięć nie myli. A skoro już kompromis - może łatwiej byłoby poprawić kąt siłowników? W sensie: oddalić ich podstawę od ramienia? Albo przesunąć ich górny punkt zaczepienia "głębiej" w ramię?
    Będzie ciężko, nie ma co kryć. Trzeba będzie przerobić połowę pierwszej sekcji ramienia ale nie jest to niemożliwe. Mam już pewien chytry plan ;) Opcje mocowania w innym miejscu już przerabiałem ale tylko na górze, może spróbuję też i na dole. Problemem jest też wydajność kompresora - na ręcznej pompce z trudem ale siłowniki dociągają ramię. Po zdjęciu drugiej sekcji ramienia dedykowany kompresor (PF L i 2 pompki) też dociąga elegancko. Trochę żal, że trzeba ładną estetykę pruć, no ale tak to nie może zostać :(
    Ostatnio zmieniony 2017-07-15, 21:49 przez Żbik, łącznie zmieniany 1 raz.

    Awatar użytkownika
    Taausz
    Posty: 363
    Rejestracja: 2016-06-27, 14:04
    Lokalizacja: Milówka
    brickshelf: Proszę uzupełnić

     

    #7 Post autor: Taausz »

    Szkoda, że nie ma więcej zdjęć na czystym tle.Więc czekamy.
    Ostatnio rozmawialiśmy o tym projekcie i z tego co pamiętam kabina miała być w kolorze trans-black i bardzo mnie ciekawiło jak to chcesz zrobić bo przecież nie ma tylu rodzaju slopów czy tilów w tym kolorze, widzę jednak, że stara szkoła jazdy którą użyłeś w "Stalowej Woli" poszła górą.Nie miałem okazji widzieć modelu na żywo jednak miałem okazję widzieć kilka fotek w trakcie budowy co już w tedy zapierało dech w piersiach przez ilość elementów oraz ich funkcji.Widząc dopiero teraz ostatnie fotki wnętrza, oczy otwierają mi się jakie to jest złożone serce układu pneumatycznego oraz elektrycznego.
    Naprawdę czapki z głów.
    Buduję najczęściej oczami...

    zen535i
    Posty: 152
    Rejestracja: 2013-08-11, 16:19
    Lokalizacja: Radomsko, Wieluń
    brickshelf: Proszę uzupełnić

     

    #8 Post autor: zen535i »

    Żbiku, jak zobaczyłem zdjęcie co ukrywa się pod tą czarną kabiną, zaniemówiłem. Jesteś niesamowitym budowniczym, tam nie ma pustego miejsca, nie mogę tego ogarnąć ile elementów tam jest upchane. A tematem wcześniej przeczytanym była recenzja najnowszego flagowca, bez komentarza. Ty zrobiłeś wszystkie funkcje na pneumatyce, jazda, plus blokada dyfra, niesposob zapamiętać wszystkiego. Czekam na poprawki i pełna prezentacje modelu.
    Piwo moje paliwo;)

    Awatar użytkownika
    Żbik
    Administrator
    Posty: 2960
    Rejestracja: 2006-06-06, 15:34
    Lokalizacja: Gdynia
    brickshelf: Zbiczasty

     

    #9 Post autor: Żbik »

    Taausz pisze:Szkoda, że nie ma więcej zdjęć na czystym tle.
    Zdjęć jest cała masa ale takich z warsztatu, więc raczej mało eleganckich :)
    Taausz pisze:Ostatnio rozmawialiśmy o tym projekcie i z tego co pamiętam kabina miała być w kolorze trans-black i bardzo mnie ciekawiło jak to chcesz zrobić bo przecież nie ma tylu rodzaju slopów czy tilów w tym kolorze, widzę jednak, że stara szkoła jazdy którą użyłeś w "Stalowej Woli" poszła górą.
    Tak, nie udałoby się wymodelować kształtu bez wstawek innych niż trans-black, więc odpuściłem. Poza tym widok plątaniny węży i kabli nie jest miły dla oka. Są więc czarne szyby.
    zen535i pisze:tam nie ma pustego miejsca, nie mogę tego ogarnąć ile elementów tam jest upchane.
    No jest ciasno. Sporo brzydkich wyrazów poszło w eter podczas budowy tego co mamy w kabinie. Ale chyba jeszcze więcej trudności było z wózkiem, bo i ciasno i w ruchu, a dodatkowo bardzo obciążony mechanicznie i klocki już powoli wymiękają:

    Obrazek

    Awatar użytkownika
    legosamigos
    VIP
    Posty: 3941
    Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
    Lokalizacja: Gdańsk
    brickshelf: legosamigos
    Kontakt:

     

    Re: CAT 434E

    #10 Post autor: legosamigos »

    Widziałem model na żywo i faktycznie robi wrażenie, jak tam to wszystko jest upchane, także kolejny MOC miesiąca, może roku :D , zbliża się wielkimi krokami ;) Zwykle było to w grudniu :D
    Żbik pisze:...Muszę też popracować nad estetyką kabiny, obecne "czarne szyby" zlewają się w jedną bryłę i słusznie koledzy zauważyli, że trzeba by dać jakieś płytki w charakterze poprzeczek, żeby ją ożywić...
    Myślę, że jak dasz jakieś żółte płytki jako słupki pionowe i poziome, to powinno zdecydowanie poprawić estetykę całej maszyny :)
    Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję

    Awatar użytkownika
    M_longer
    VIP
    Posty: 5429
    Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
    Lokalizacja: Lubin
    brickshelf: M-longer
    Kontakt:

     

    #11 Post autor: M_longer »

    Żbik pisze:4 x PF receiver,
    Jakbyś tam dał dwa Sbricki, to miałbyś więcej miejsca, łatwiejsze sterowanie oraz prostszy pilot do niego.

    Awatar użytkownika
    Sariel
    VIP
    Posty: 5418
    Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
    Lokalizacja: Warszawa
    brickshelf: Sariel
    Kontakt:

     

    #12 Post autor: Sariel »

    M_longer pisze:
    Żbik pisze:4 x PF receiver,
    Jakbyś tam dał dwa Sbricki, to miałbyś więcej miejsca, łatwiejsze sterowanie oraz prostszy pilot do niego.
    I może jeszcze chciałbyś nalepki barbarzyńco?

    Awatar użytkownika
    dmac
    Adminus Emeritus
    Posty: 2431
    Rejestracja: 2004-06-17, 19:16
    Lokalizacja: Szczecin
    brickshelf: dmac

     

    #13 Post autor: dmac »

    Panowie, proszę się nie nabijać z kolegi Żbika! LEGO-puryzm jest co najwyżej niemodny, ale jeszcze nie karalny ;) . Lepiej byście pochwalili za wytrwałość, a nie ten tego.... ;)
    Pozdrawiam,
    dmac

    _________________
    The absence of limitations is the enemy of art - Orson Welles

    Awatar użytkownika
    M_longer
    VIP
    Posty: 5429
    Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
    Lokalizacja: Lubin
    brickshelf: M-longer
    Kontakt:

     

    #14 Post autor: M_longer »

    dmac pisze:Lepiej byście pochwalili za wytrwałość, a nie ten tego.... ;)
    Nie no, jest to fajne (aczkolwiek robienie czarnych szyb mi się nadal nie podoba), ale Sbrick jest dużo bardziej wygodny od legowego sterowania.

    Awatar użytkownika
    Kruk
    Posty: 471
    Rejestracja: 2013-01-16, 12:18
    Lokalizacja: Okolice Namysłowa
    brickshelf: Na razie brak ;/...

     

    #15 Post autor: Kruk »

    Co prawda to prawda, sam ostatnio 3 modele do tyłu tylko na Sbrickach robię bo więcej miejsca dają.
    Taka mała reklama, dla AFOL'i zniżka 20%: http://cutedragonsandmore.deviantart.com/

    ODPOWIEDZ