[MOC] Csepel D588 8x8

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderator: Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
Atros
VIP
Posty: 799
Rejestracja: 2009-04-08, 19:03
Lokalizacja: Warszawa
HELF: Atrx
Kontakt:

 

[MOC] Csepel D588 8x8

#1 Post autor: Atros »

Csepel D588 8x8

Obrazek

Moje drugie podejście do niezależnego zawieszenia do trialówki. Pierwszy raz takie zawieszenie zastosowałem w [URL=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewtopic.php?t=11559]Volvo[/URL] 5 lat temu. Teraz wpadłem na pomysł jak lepiej obudować połączenie knobów i tak zrodził się pomysł na całą ciężarówkę. Teraz widzę, że w Volvo obudowa do połączenia knobów była słaba - duża, masywna i pozwalała na luzy przez co zdarzały się pęknięcia knobów. Ramka ładnie spina newralgiczne miejsce takiego niezależnego zawieszenia - luzy na knobach są dużo mniejsze i nic nie pęka:
Obrazek

Kolejnymi usprawnieniami jest mniejsza ilość zębatek w przeniesieniu napędu oraz niżej umieszczone silniki napędowe:
Obrazek

Lewa ośka napędowa wyprzedza prawą ośkę o 45 stopni dzięki czemu knoby przenoszą napęd na koła bardziej równomiernie - ten pomysł był zastosowany już w Volvo:
Obrazek

Przy jeździe na wprost przednie koła lubiły się rozjeżdżać do zewnętrznych stron na skutek luzów w klockach. Skorygowałem więc nieco kąt przednich kół na zbieżny stosując Obrazek i Obrazek. Pin connectory oraz kardany są wzmocnione dociętymi Obrazek:
Obrazek

Pierwszy raz też zrobiłem użytek z EV3. Tradycyjnie na kostkę wgrałem oprogramowanie LeJOS i dostosowałem stary program sterujący z NXT do EV3. Główna zaleta EV3 to dla mnie 4 porty silników co pozwoliło podłączyć każdy z dwóch silników napędowych do oddzielnych portów co zwiększyło ich wydajność. Dodatkowy bajer w EV3 to pomiar aktualnego prądu pobieranego z baterii więc dodałem funkcję pokazującą na komórce prąd pobierany przez model w czasie rzeczywistym. I tak, w czasie spoczynku mój modelik pobiera 0,2A a w czasie maksymalnego poboru (zatrzymania kół i silników) jest to 2A.
Obrazek

Dane techniczne
  • wymiary pojazdu dł/szer/wys (mm): 540/200/220
    rozstaw osi/kół (mm): 125, 145, 110/165
    waga pojazdu (g): 2750
    silniki napędowe: 2 XL
    skręt: 1 NXT
    przełożenia: 1:6 oraz 1:2,4
    zawieszenie: niezależne wielowahaczowe
    co osiągnął: LTTC 1/2016 - miejsce 4/9
Galeria Brickshelf

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=BbonRWsVQj4]https://www.youtube.com/watch?v=BbonRWsVQj4[/youtube]
Film: https://www.youtube.com/watch?v=BbonRWsVQj4

Awatar użytkownika
Kubrick
VIP
Posty: 2164
Rejestracja: 2006-05-19, 21:51
Lokalizacja: KrakóVW
HELF: Kubrick
: 185480128@N05
Kontakt:

   

#2 Post autor: Kubrick »

Atros pisze:zawieszenie: niezależne wielowahaczowe
co osiągnął: LTTC 1/2016 - miejsce 4/9
A jak to wygląda w oryginale? To, że nie mogłem amierzyć nic w internetach to jedyny powód, dla którego nie ruszyłem z tym modelem, bo strasznie mnie korcił od jakiegoś czasu i podoba mi się jego kabina - tak brzydka, że aż ładna ;]
Cieślu pisze:kup volvo nie bądź janusz
Cieślu pisze:Ty to byś Kubrick wszystko zwieśniaczył :>

Awatar użytkownika
Atros
VIP
Posty: 799
Rejestracja: 2009-04-08, 19:03
Lokalizacja: Warszawa
HELF: Atrx
Kontakt:

 

#3 Post autor: Atros »

A mi się udało znaleźć. W realu wygląda to tak: http://nepitelet.hu/assets/uploads/3/2/2/32254.jpg
U mnie jest tak samo + dodatkowy wahacz środkowy wzmacniający ośkę z knobem i kardanem.

Awatar użytkownika
noniusz
VIP
Posty: 1054
Rejestracja: 2011-11-23, 21:02
Lokalizacja: Poznań
HELF: gkurkowski
Kontakt:

 

#4 Post autor: noniusz »

Model bardzo ładny, technicznie ciekawy.

Jak oceniasz auto z punktu widzenia radzenia sobie w terenie?

Pytam, bo tak na szybko widzę:
1) przynajmniej podwojoną ilość knobów w układzie napędowym w porównaniu z powszechnoe stosowanymi układami w trialówkach
2) listwa do skrętu przedniej osi jest dość nisko, jest dość kanciasta i długa, może przeszkadzać przy pokonywaniu pporzecznych przeszkód?
3) skręt zbudowany jest na bazie cięgien i pinów z kulkami, nie ma tendencji do rozpinania się? Nie ma za dużych luzów?

Awatar użytkownika
Atros
VIP
Posty: 799
Rejestracja: 2009-04-08, 19:03
Lokalizacja: Warszawa
HELF: Atrx
Kontakt:

 

#5 Post autor: Atros »

1) Ilość knobów niestety wpływa na większe straty w układzie napędowym przez co Csepel pod podjazdy wjeżdża wolniej niż prostsze - wydajniejsze modele. Coś za coś.
2) Listwa napędowa w niczym nie przeszkadza, jest pomiędzy 1 i 2 osią które są blisko siebie.
3) Kąty pod jakimi są cięgna nie są duże. Skręt nie rozpina się nawet w ciężkich trialowych warunkach gdy np ciężarówka wyląduje na skręcone przednie koło.

ODPOWIEDZ