Forum LUGPOL Strona Główna Forum LUGPOL
www.lugpol.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
[MOC] TATRA 813 Kolos 8x8 MkIII
Autor Wiadomość
noniusz 
VIP
Grzegorz


Wiek: 39
Dołączył: 23 Lis 2011
Wpisy: 1033
Skąd: Poznań
Wysłany: 2016-05-15, 12:46   [MOC] TATRA 813 Kolos 8x8 MkIII

Witam,

Chciałbym zaprezentować swój najnowszy model trialówki, po raz kolejny jest to TATRA i po raz trzeci model 813 KOLOS 8x8:



Dla przypomnienia:

2013: MK I

2015: MK II


Niestety z punktu widzenia zaradności w zawodach Truck Trial każdy z tych modeli miał sporo niedociągnięć, w wersji MK III sporo rzeczy udało się dopracować do poziomu zadowalającego, na tyle, aby w końcu z autem odwiedzić zawody Truck Trial w terenie, ale o tym za chwilę, na razie garść informacji:

DANE TECHNICZNE:

- Skala: 1:13
- Rozstaw osi: 16 + 22 + 14 study
- Wymiary (L x W x H): 61 x 20 x 22 [cm]
- Masa: 2900 g
- Napęd: 2 x PF XL-motor
- Skręt: PF L-motor
- Zmiana biegów: PF M-motor + 2 x mini LA
- Liczba biegów: 2
- Przełożenie
bieg 1. 1:8.33
bieg 2. 1:3
- zasilanie: 2 x PF Battery Box 8881

KILKA SŁÓW O...

Moją ostatnią trialówką była TATRA 815 Armax, wówczas zdecydowałem się na model 815 aby mieć więcej miejsca do zagospodarowania na mechanizmy między środkowymi osiami (rozstaw 25 studów). Tym razem stwierdziłem, że jednak powrócę do modelu 813 KOLOS aby zmniejszyć dystans między środkowymi osiami (22 study) i tym samym uczynić auto bardziej zwrotnym i mniej podatnym na zawieszenie na poprzecznych przeszkodach.

Dodatkowo po raz kolejny pozwoliłem sobie "zaczerpnąć dłonią" z modelu Tatra T815-6 Armax 8x8 autorstwa Blahy - jeden z BatBox'ów zasilających model umieściłem w podbrzuszu auta, między środkowymi osiami:



Dzięki temu auto ma obniżony środek ciężkości i jest lepiej wyważone.

W tym miejscu również kieruję podziękowania dla Blahy za konsultacje on-line w trakcie budowy auta i przepraszam za stręczycielstwo :)

UKŁAD NAPĘDOWY

Budowa układu napędowego jak i przełożenia są bliźniaczo podobne do moich poprzednich trialówek.

Za napęd odpowiadają 2 silniki XL, każdy podpięty do osobnej wieży PF IR V2, każda wieża podpięta do osobnego BatBox'a.

W aucie znajdują się 2 niezależne skrzynie biegów, każda napędzana swoim silnikiem XL. Skrzynia napędzająca 2 pierwsze osie znajduje się zaraz za drugą osią, skrzynia napędzająca 2 ostatnie osie umieszczona jest między trzecią i czwartą osią,

Przełożenia:

Bieg I: 1:8.33 (z12 -> z20 / z12 -> z20 / z8 -> z24)


Bieg II: 1:3 (z20 -> z12 / z12 -> z20 / z8 -> z24)


Za zmianę biegów odpowiada silnik PF M oraz 2 małe siłowniki śrubowe, wyjście z silnika na siłowniki jest 3-krotnie przyspieszone (z24 -> z8), dzięki czemu zmiana biegów odbywa się błyskawicznie.
Podczas zmiany biegów tak jak ostatnio przesuwa się cały zespół silników wraz z zębatkami.


Co się zaś tyczy zwolnic postanowiłem za radą Wujka Jacka (z recenzji mojej wcześniejszej trialówki) zawiesić je na ramkach przy pomocy tych klocków, całość wygląda tak:

Wydaje mi się, że dzięki temu udało się wyeliminować odrobinę luzu w układzie skrętu, dodatkowo, te klocki wydają się być bardziej pancerne od wcześniej stosowanych pinów 3/4.

UKŁAD SKRĘTU

W modelu 2 pierwsze osie są skrętne, obie mają inny promień skrętu. Za skręt odpowiada silnik PF L. Silnik z takim samym przełożeniem przesuwa listwy zębate, różny promień skrętu obu osi osiągnięty został przez zastosowanie różnej długości dźwigni obracających ramki ze zwolnicami. Dodatkowo tym razem dźwignie te są dłuższe niż w poprzednim modelu, dzięki czemu i tu udało się wyeliminować luzy w układzie skrętu.



ZAWIESZENIE

Jak na Tatrę przystało, auto ma pełne niezależne zawieszenie tatrowe.

Każda ze zwolnic amortyzowana jest przez 2 żółte amortyzatory 6.5L. Dodatkowo w zwolnicach 1-wszej osi przez wzgląd na wagę kabiny do amortyzatorów dołożyłem half-busha oraz usztywniłem zawieszenie dodając gumki-recepturki:


POZOSTAŁE

Podczas prezentacji poprzednich Tatr praktycznie za każdym razem przewijało się stwierdzenie, że estetycznie najładniej wyszła kabina mojej Tatry Kolos MK I, dlatego też tym razem postanowiłem kabinę zbudować w kolorze czerwonym odrobinę wzorując się na tamtej Tatrze. Ogólnie auto budowałem z myślą o starcie w zawodach TrTr, miało być "byle jako", a niechcący wyszło całkiem ładnie. Ponadto już po starcie w pierwszym rajdzie STT do auta "pod publikę" dobudowałem kratkę ochronną kabiny, całość prezentuje się tak:



Z pozostałych rzeczy, a wymaganych regulaminem zawodów TrTr w aucie znajduje się:
- Kierownica
- Dźwignia zmiany biegów
- Wycieraczki
- Lusterka boczne
- Atrapa silnika V12 (nie wymagana od 2016 r.)
- Otwierane drzwi kabiny
- "Pełna" podłoga w szoferce
- 2 siedzenia



Dodatkowo auto zyskała custom'ową plandekę:



STT #1 / 2016

Tak jak już napisałem na wstępie jest to kolejna odsłona auta budowanego w myśl TrTr mojego autorstwa. Z auta byłem na tyle zadowolony, że pozwoliłem sobie odwiedzić kolegów z południa i wziąć udział w pierwszym rajdzie South Truck Trial 2016.
Co prawda w rajdzie zająłem ostatnie miejce, ale w żadnej z rozegranych 4 sekcji nie byłem ostatni, co więcej w sekcji 3 udało mi się zająć 3-cie miejsce, więc mimo wszystko - jak na debiut, jestem zadowolony. Ponadto dzięki udziałowi w zawodach dostrzegłem kilka rzeczy, na które bezwzględnie trzeba zwrócić uwagę przy budowie auta.

Przede wszystkim sprawdza się stare porzekadło: "kto nie smaruje, ten nie jedzie". Ja niestety w obawie przed totalnym zabrudzeniem klocków nie użyłem nawet kropli smaru, jak się okazuje posmarowanie knobów to bezwzględne minimum.
Ponadto, przy budowie kabiny należy iść na naprawdę duże ustępstwa, u mnie nawis kabiny był dość mocno wysunięty i dość nisko, ponadto był dość kwadratowy, co znacznie utrudniało mi pokonywanie niektórych przeszkód.
Ostatnia rzecz, która zdecydowanie nadaje się do poprawy do wystające axle poza obrys kół, na które dodatkowo założyłem do niczego niepotrzebne "grzybki". Przez taki dziwny zabieg ledwie mieściłem się w bramkach, które na STT podobno i tak są ustawiane szerzej niż na LTTC.

Poza wymienionymi rzeczami oraz brakiem doświadczenia uważam, że auto radziło sobie bardzo dobrze w terenie, miało odpowiednie przełożenia, było odpowiednio wyważone, prześwit auta i rozstaw osi również był odpowiedni i na pewno nie przeszkadzał.

Kilka zdjęć z rajdu autorstwa lomeltor poniżej:



DLA MEDIÓW

GALERIA

GALERIA WIP

FILM

_________________

 
 
 
Corrado 

Wiek: 22
Dołączył: 29 Mar 2016
Wpisy: 104
Skąd: Poznań
Wysłany: 2016-05-15, 13:53   

Świetny model! Widać że nieźle radzi sobie w terenie :)
_________________
Zapraszam na mój kanał: https://m.youtube.com/channel/UCbtrLK1tn55UNlbh10SQkLA
 
  https://www.flickr.com/photos/142980798@N05/a">
 
blizzard 


Wiek: 31
Dołączył: 04 Paź 2011
Wpisy: 820
Skąd: Poznań
Wysłany: 2016-05-15, 14:47   

Noniek, co to bedzie jak zrobisz MkX? ;O
to to latać będzie
 
 
 
Wyświetl wpisy z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wpisów
Nie możesz usuwać swoich wpisów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,048 sekundy. Zapytań do SQL: 9