Forum LUGPOL Strona Główna Forum LUGPOL
www.lugpol.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
[MOC] 4-biegowa skrzynia biegów ze sterowaniem krokowym RC
Autor Wiadomość
Sariel 
VIP
p.o. majstra


Wiek: 36
Dołączył: 28 Mar 2007
Wpisy: 5055
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-08-20, 18:55   [MOC] 4-biegowa skrzynia biegów ze sterowaniem krokowym RC

Dziś próbuję pobić rekord najdłuższej nazwy MOCa na forum. A więc:



Plusy:
- daje się przełączać podczas jazdy
- nie zacina się
- idealna precyzja, jedno kliknięcie to zawsze zmiana biegu o jeden
- 4 prędkości z dużym zakresem przełożeń (5:1 do 1:1)
- daje się napędzać i przełączać dowolnymi silnikami

Minus: wymaga gładkich łączników 3L z zestawu 42056
Instrukcja: http://sariel.pl/downloads/

Tu jak kogoś interesuje jest sam mechanizm krokowy (z instrukcją jw.):

_________________
Kalkulator przełożeń | Generator miniaturek z BSa/Majhosta
Ostatnio zmieniony przez Sariel 2016-08-20, 20:17, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Iasafaer 


Wiek: 26
Dołączył: 14 Maj 2015
Wpisy: 278
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2016-08-20, 19:39   

Sariel - jesteś wielki. Teraz jeszcze tylko wymyśl funkcjonalne sprzęgło przenoszące jakiś sensowny moment obrotowy i droga do szybkich modeli stoi otworem :D
 
 
 
 
Sariel 
VIP
p.o. majstra


Wiek: 36
Dołączył: 28 Mar 2007
Wpisy: 5055
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-08-20, 20:18   

Tylko po co sprzęgło kiedy skrzynia zmienia biegi bez wysprzęglania?
_________________
Kalkulator przełożeń | Generator miniaturek z BSa/Majhosta
 
 
 
Iasafaer 


Wiek: 26
Dołączył: 14 Maj 2015
Wpisy: 278
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2016-08-20, 20:44   

Sariel napisał/a:
Tylko po co sprzęgło kiedy skrzynia zmienia biegi bez wysprzęglania?


Znaczy się no kwestia tego jak to się zachowa pod większym obciążeniem i przy większej prędkości oraz bezwładności samego pojazdu. Rozpędzasz pojazd do jakiejś prędkości, ale ten pojazd ma jakąś masę, a zarazem pęd. Sam moment zmiany biegu mimo, że jak widać na filmie następuje bardzo szybko to przy odpowiednio wysokiej prędkości i stopniu obciążenia układu może się różnie zachowywać. Tak mi się przynajmniej wydaje.

Sprzęgło to może nie to co miałem na myśli. Jakiś czas temu trafiłem na YT na konstrukcję tzw Free Wheel, nie wiem dokładnie jak to będzie na nasze. Chodzi mi o element, który będzie "amortyzował" całość w tej krótkiej chwili zmiany biegu.
Żeby uniknąć efektu "skakania pojazdu", a tym samym nadwyrężania całego układu.
 
 
 
 
Sariel 
VIP
p.o. majstra


Wiek: 36
Dołączył: 28 Mar 2007
Wpisy: 5055
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-08-20, 20:54   

Iasafaer napisał/a:
konstrukcję tzw Free Wheel


Koło zamachowe?
_________________
Kalkulator przełożeń | Generator miniaturek z BSa/Majhosta
 
 
 
Iasafaer 


Wiek: 26
Dołączył: 14 Maj 2015
Wpisy: 278
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2016-08-20, 21:08   

Sariel napisał/a:
Iasafaer napisał/a:
konstrukcję tzw Free Wheel


Koło zamachowe?


Możliwe, tylko koło zamachowe magazynuje chwilowo energię kinetyczną, ale de facto może właśnie pełnić taką rolę.

To do czego dążę to fakt, że mimo, iż zmiana biegów w Twojej skrzyni następuje szybko, sprawnie i bezawaryjnie to jednak bez obciążenia. Ale mimo wszystko podczas zmiany biegu na ułamek sekundy skrzynia dostaje po tyłku, w momencie jak ringi się zazębiają. Ułamek sekundy, który bez obciążenia nie stanowi problemu. Ale jak rozpędzimy pojazd ważący 2-3 kilogramy do 2-3 biegu ten moment może być wyczuwalny i objawiać się skokowym poruszaniem pojazdu, a nawet uszkodzeniem samej skrzyni, bo przez ten ułamek sekundy działają na nią mocne naprężenia wynikające z zazębiania się ringów, które nie są zsynchronizowane tak jak w prawdziwej skrzyni.

Wiem, że tak może łopatologicznie tłumaczę, ale mam nadzieję, że wiesz co mam na myśli.

Koniec końców chodzi mi, żeby na ułamek sekundy wysprzęglić napęd, zapiąć bieg, a następnie dopiero ŁAGODNIE zasprzęglając przenieść napęd na koła. Tak by skrzynia nie dostawała po garach w momencie samej zmiany biegów.

EDIT:

Widząc konstrukcję koła zamachowego wyobraziłem sobie taką oto konstrukcję.

Silnik + Skrzynia jako całość > Koło zamachowe > Koła pojazdu
Koło zamachowe które widziałem obraca się tylko w jedną stronę, tzn w drugą nie przenosi napędu, gdy zatrzymamy napęd koła obracają się siłą bezwładności. W jedną stronę mam na myśli po prostu, że auto może jechać jedynie do przodu, albo do tyłu. Dostrzegłem tu pewną możliwość.

A więc. Chcąc zmienić bieg na wyższy na chwilę zatrzymujesz silnik napędowy, ale pojazd dalej się toczy z nadaną mu prędkością, bo tzw "free wheel" mu to umożliwia. W tym czasie na stojącej skrzyni zapinasz kolejny bieg i następnie uruchamiasz z powrotem napęd i "free wheel" łagodnie go przenosi (łagodnie, bo jest oparte na gumowych elementach lego). Są jednak dwa problemy, które też widzę w tej konstrukcji.
Pierwszym problemem to to, że przenosi napęd w jednym kierunku, czyli auto jeździłoby tylko do przodu, albo tylko do tyłu. Choć być może to przypadłość tylko tego jednego koła zamachowego, które ja akurat znalazłem na YouTube.
Drugim problemem jest sama wytrzymałość koła zamachowego na przenoszenie momentu obrotowego.
Ostatnio zmieniony przez Iasafaer 2016-08-20, 21:20, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
 
 
BJ 
VIP

Wiek: 22
Dołączył: 16 Sty 2012
Wpisy: 904
Skąd: Majdan/Warszawa

Wysłany: 2016-08-20, 23:14   

Free wheel kojarzy mi się z wolnym kołem, elementem stosowanym w układzie przeniesienia napędu w samochodach z silnikiem dwusuwowym. Coś w stylu sprzęgła jednokierunkowego, chodziło o to, żeby nie napędzać silnika przez koła, np. podczas zjazdu z górki, inaczej silnik mógłby się zatrzeć.

Można łatwo amortyzować przeniesienie napędu, wystarczy wziąć dwie sztuki tego, na wystające 3 axle zakładamy gumowe lifty, a te dwa elementy zakładamy na niepołączone osie. Jeden taki zestaw, jeśli dobrze pamiętam może się skręcić o jakieś 60 stopni.
_________________
(19:28:58) Toltomeja: teraz powiem absolutnie serio, nawet jeśli zaraz będę żałował: trialowki wygrywają ten pojedynek
 
 
 
 
Iasafaer 


Wiek: 26
Dołączył: 14 Maj 2015
Wpisy: 278
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2016-08-20, 23:28   

BJ napisał/a:
Free wheel kojarzy mi się z wolnym kołem, elementem stosowanym w układzie przeniesienia napędu w samochodach z silnikiem dwusuwowym. Coś w stylu sprzęgła jednokierunkowego, chodziło o to, żeby nie napędzać silnika przez koła, np. podczas zjazdu z górki, inaczej silnik mógłby się zatrzeć.

Można łatwo amortyzować przeniesienie napędu, wystarczy wziąć dwie sztuki tego, na wystające 3 axle zakładamy gumowe lifty, a te dwa elementy zakładamy na niepołączone osie. Jeden taki zestaw, jeśli dobrze pamiętam może się skręcić o jakieś 60 stopni.


No to wolne koło tak działa. Ono przenosi napęd tylko gdy jednostka napędowa się obraca. Gdy stanie w miejscu mechanizm obraca się już bezwładnie nadaną mu wcześniej prędkością, aż do samoistnego zatrzymania.
Stąd też moja ciekawość, czy można by było wykorzystać taką koncepcję do budowy szybkich i ciężkich pojazdów.
Skrzynia Sariela podoba mi się pod tym względem, że można szybko zmienić przełożenie jednym ruchem drążka.

Jeśli chodzi zaś o samą konstrukcję "free wheel" to chodzi mi o tą:


Jedynie brak odporności na duże momenty stanowi tutaj problem.
Ostatnio zmieniony przez Iasafaer 2016-08-20, 23:31, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
 
 
legosamigos 
VIP


Wiek: 44
Dołączył: 11 Kwi 2012
Wpisy: 2943
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2016-08-21, 12:21   

Czyżbyś zamierzał "ożywić" Porsche? ;)
_________________
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję
 
 
 
 
Sariel 
VIP
p.o. majstra


Wiek: 36
Dołączył: 28 Mar 2007
Wpisy: 5055
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-08-21, 12:41   

Nie.
_________________
Kalkulator przełożeń | Generator miniaturek z BSa/Majhosta
 
 
 
stanley 

Wiek: 25
Dołączył: 12 Sie 2014
Wpisy: 18
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2016-08-22, 11:55   

Sam kiedyś próbowałem stworzyć mechanizm krokowy do współpracy właśnie z twoją skrzynią, lecz zawsze efekt końcowy był zbyt skomplikowany ;). Zamiast gładkich łączników z 42056 można by zastosować "krótszy"(starszy) system, gdzie nie ma problemu z dostępnością elementów ;). W ten sposób pierwszy raz zbudowałem tą skrzynię, gdy nie miałem jeszcze nowych elementów. Sama konstrukcja wymagała niewielkiej modyfikacji. Mechanizm wolnego koła w praktyce mógłby znacząco poprawić płynność zmiany biegów, ponieważ obciążona skrzynia bardzo odczuwałaby każdą zmianę biegu ;).
 
 
 
Iasafaer 


Wiek: 26
Dołączył: 14 Maj 2015
Wpisy: 278
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2016-08-22, 16:46   

stanley napisał/a:
Sam kiedyś próbowałem stworzyć mechanizm krokowy do współpracy właśnie z twoją skrzynią, lecz zawsze efekt końcowy był zbyt skomplikowany ;). Zamiast gładkich łączników z 42056 można by zastosować "krótszy"(starszy) system, gdzie nie ma problemu z dostępnością elementów ;). W ten sposób pierwszy raz zbudowałem tą skrzynię, gdy nie miałem jeszcze nowych elementów. Sama konstrukcja wymagała niewielkiej modyfikacji. Mechanizm wolnego koła w praktyce mógłby znacząco poprawić płynność zmiany biegów, ponieważ obciążona skrzynia bardzo odczuwałaby każdą zmianę biegu ;).


Jaki konkretnie numer katalogowy ma wspomniana cześć "gładki łącznik" ?

stanley napisał/a:
Mechanizm wolnego koła w praktyce mógłby znacząco poprawić płynność zmiany biegów, ponieważ obciążona skrzynia bardzo odczuwałaby każdą zmianę biegu ;).


Gdy tylko zobaczyłem pomysł wolnego koła od razu pomyślałem o nim jak o pewnego rodzaju sprzęgle właśnie. A gdy zobaczyłem Sarielową skrzynię krokową to pomyślałem sobie, że można to ze sobą połączyć :)
 
 
 
 
maren 


Wiek: 38
Dołączył: 01 Maj 2016
Wpisy: 67
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2016-08-22, 17:00   

Iasafaer napisał/a:
Jaki konkretnie numer katalogowy ma wspomniana cześć "gładki łącznik" ?


26287
_________________
Niech MOC będzie z Wami.
_____________________________________
 
 
 
Iasafaer 


Wiek: 26
Dołączył: 14 Maj 2015
Wpisy: 278
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2016-08-22, 19:02   

maren napisał/a:
Iasafaer napisał/a:
Jaki konkretnie numer katalogowy ma wspomniana cześć "gładki łącznik" ?


26287


Dziękuję :)
 
 
 
 
RacingFan 


Wiek: 30
Dołączył: 11 Sty 2010
Wpisy: 112
Skąd: Poznań
Wysłany: 2016-08-22, 21:24   

Potrzeba posiadania lub nie tego łącznika zależy chyba tylko od konstrukcji samej skrzyni. Mechanizm Sariela to tylko patent, który pozwala na kontrolę obrotu silnika o równe 90 stopni. Mechanizm jest oczywiście fenomenalny, bo jest malutki, a skuteczny. Sam również kombinowałem jak takie rozwiązanie stworzyć i udało się, ale było na tyle duże, że zabrałoby całą kabinę modelu wielkości np 8653 Enzo Ferrari. Domyślam się, że rozwiązanie Sariela będzie kompatybilne również z tą skrzynią: Link do youtube
_________________

 
 
 
Wyświetl wpisy z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wpisów
Nie możesz usuwać swoich wpisów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,055 sekundy. Zapytań do SQL: 13