Strona 1 z 1

[MOC] Nastawnia kolejowa (model alternatywny 60050)

: 2016-08-22, 11:39
autor: adamski
Jakiś czas temu wpadł mi w oko zestaw 60050 z serii City - Stacja kolejowa.
Zainteresował mnie głównie ze względu na dwie duże szyby, które można by wykorzystać przy czymś nawiązującym do serii ModelTeam. Ale ogólnie zestaw to kopalnia użytecznych klocków, a także dobry starter dla kogoś, kto chciałby zacząć budować kolej z Lego.

Po zbudowaniu modelu głównego, który jest raczej rozbudowanym przystankiem osobowym (trochę kojarzy mi się z przystankami trójmiejskiej SKM) niż stacją, postanowiłem sprawdzić, co jeszcze można by z tego zbudować.
Przecież w starych, systemowych zestawach normą były zdjęcia alternatywnych modeli na spodzie pudełka, nawet jeśli nie były one ujęte w instrukcji!

I tak oto powstała poniższa nastawnia - mój pierwszy MOC, który właśnie chciałbym zaprezentować. Jako że miał to być model alternatywny, to niestety przy nastawni tor jest pojedynczy,
ale przecież rozjazdy można doczepić zaraz obok (niestety, nie mam więcej torów - jeszcze...) ;) Niedaleko nastawni umieściłem mały przystanek techniczny, służący wyłącznie załodze nastawni.

Sama nastawnia składa się z dwóch pięter - na górze siedzi kierownik stacji oraz pani która odpowiada za informację pasażerską. Na dole umieściłem część socjalną, gdzie pracownicy mogą przyrządzić sobie posiłki.
Obok znalazło się jeszcze miejsce na pomieszczenie techniczne z szafami sterowniczymi.

Przy budowie starałem się raczej dobrze bawić i użyć możliwie jak najwięcej klocków z zestawu, a także nawiązać do obecnej serii City, niż odwzorowywać kolejową rzeczywistość.
Mimo to, zostało jeszcze dość sporo klocków, z których dałoby się jeszcze coś dobudować - niestety, moja kreatywność w tym momencie się wyczerpała... ;)

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek

: 2016-08-22, 13:57
autor: Mestari
Bardzo przyjemne :) Spokojnie mogłoby widniec z tyłu pudełka

: 2016-08-22, 20:02
autor: noniusz
adamski pisze:Przy budowie starałem się raczej dobrze bawić niż odwzorowywać kolejową rzeczywistość.
Właśnie miałem napisać - nie spotkałem się jeszcze z nastawnią, która miała by pochyłe okna :)
Pomijając ten fakt - model bardzo udany i przy odrobinie znajomości tematyki kolejowej od razu wiadomo, z czym ma się do czynienia.

Gratuluję pomysłu!

: 2016-08-23, 10:42
autor: adamski
noniusz pisze: nie spotkałem się jeszcze z nastawnią, która miała by pochyłe okna :)
Właśnie ja też nie :D Jednak kiedy spojrzałem na te szyby, od razu pomyślałem o wykorzystaniu ich w legowej nastawni, lub może nowocześniej - Lokalnym (albo Legowym) Centrum Sterowania.

Dziękuję wam obu za miłe słowa :)

: 2016-08-23, 13:37
autor: dmac
Pochyłe okna - fajna rzecz, ale sposób ich osadzenia psuje efekt i u dołu (czerwony pasek), i u góry (ciemnoszare cięgła po bokach budynku). Są lepsze sposoby na mocowanie elementów studami do dołu!

: 2016-08-23, 13:49
autor: noniusz
dmac pisze:Pochyłe okna - fajna rzecz, ale sposób ich osadzenia psuje efekt i u dołu (czerwony pasek), i u góry (ciemnoszare cięgła po bokach budynku). Są lepsze sposoby na mocowanie elementów studami do dołu!
Nie za bardzo widzę jak szybki są zamontowane, ale trudno nie zgodzić się z dmacem. Czy całe okno trzyma się wyłącznie na tych elementach?
adamski pisze:miał to być model alternatywny
Z drugiej strony należy spojrzeć na tą kwestię w ten sposób - pomimo tego, że są lepsze metody autor budował tylko z tego, co zawiera zestaw 60050?

: 2016-08-23, 18:32
autor: Biedrus
Udany i fajny debiut. Zgadzam się z tym co napisał Mestari, odnośnie zdjęcia na odwrocie pudełka. Gratuluje ciekawej pierwszej pracy :)

: 2016-08-24, 09:55
autor: adamski
noniusz pisze:Z drugiej strony należy spojrzeć na tą kwestię w ten sposób - pomimo tego, że są lepsze metody autor budował tylko z tego, co zawiera zestaw 60050?
Dokładnie tak jak mówisz.

Początkowo szyby miały być osadzone klasycznie, jednak model wydawał się zwyczajnie nudny, no i szyba pochylona jak w samochodzie wydawała mi się całkiem bez sensu. Tutaj na szybko odwróciłem tę szybę, w pierwotnym modelu nie wystawała poza obrys.
Obrazek

Kombinowanie z jej odwrotnym zamocowaniem zacząłem właśnie od szarych cięgieł:
Obrazek
Dodatkowo od dołu zabezpieczyłem ją tymi elementami, by mocowanie było pewniejsze:
Obrazek
Obrazek
stąd też czerwony pasek pod szybą. Użycie cięgieł wydawało mi się dobrą opcją i nie przeszkadzały mi zbytnio. Postanowiłem jednak sprawdzić, czy da się bez tych cięgieł. No i da się :D
Obrazek Obrazek
Czyli wystarczyło zrobić lustrzane odbicie dolnego sposobu mocowania. Dzięki za uwagi, zawsze to człowiek ciut mądrzejszy :)

: 2016-08-24, 11:56
autor: Mestari
Czepiacie się, jest klimat, jest dobrze :)

: 2016-08-25, 14:24
autor: meler
Fajny pomysł. Mała stacyjka, niewielka nastawnia, 40lat rowerem tam i z powrotem... Praca-marzenie ;)

: 2016-08-27, 09:11
autor: Robert Reimus
A mi się najbardziej podoba przystanek. Fajny pomysł na wykorzystanie supportów.

: 2016-08-29, 17:20
autor: Krzysiek
Mało mam styczności z prawdziwą koleją ale byłem kilka razy u znajomego na nastawni i było tam dużo taki drążków do ustawiania i tego mi właśnie tu brakuje, chyba że te nowe nastawnie sa już zautomatyzowane na tyle że operuje sie tylko komputerem.
Ale podsumowując i tak mi sie podoba, w ogole to czekam na jakąś okazję by ten zestaw kupić ale na razie nie pojawiła się :)

: 2016-08-31, 18:28
autor: adamski
Ja ostatnio też odwiedziłem nastawnię na trasie Malbork - Warszawa, teraz to nazywa się Lokalne Centrum Sterowania. Obiekt ten niedawno przeszedł modernizację jeśli chodzi o sam budynek i jego wyposażenie. Tam, gdzie pierwotnie były wspomniane przez Ciebie dźwignie do zmiany położenia zwrotnic i semaforów, zamienione poźniej na tzw pulpit kostkowy, znajduje się teraz jedno biurko z trzema monitorami, klawiaturą i myszką. Gdyby nie schemat odcinka linii kolejowej na jednym z ekranów, to można było pomysleć że to zwyczajne biuro, ewentualnie jakaś jednostka monitoringu. Także niestety, nawet na polskiej kolei wszystko idzie do przodu, choć z drugiej strony są jeszcze czynne stacje z semaforami kształtowymi.