Forum LUGPOL Strona Główna Forum LUGPOL
www.lugpol.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
[WIP] MAN F2000 8x8 Trial Truck
Autor Wiadomość
ELEMENT 
VIP


Wiek: 35
Dołączył: 30 Gru 2013
Wpisy: 542
Skąd: Poznań/Yorkshire
Wysłany: 2014-12-16, 00:36   [WIP] MAN F2000 8x8 Trial Truck

OK Panowie, przyznam, że nakręciłem się tak jakoś na te wasze jeździdła i zachciało mi się własnego...

Baza LEGO Technic jest, niemniej jednak doświadczenia w zakresie trialówek brak, więc zdaję sobie, że mogę wejść w dużo 'ślepych uliczek'. Układam sobie w głowie koncepcję - podstawowe założenia są mi niezbędne do rozpoczęcia przygody z budowaniem tego monstrum.

Jak można się domyśleć, nurtuje mnie na chwile obecną parę pytań, na które każdy z was musiał sobie kiedyś odpowiedzieć. Na pierwszy ogień:

1. LEGO Mindstorms - potrzebne czy nie? Nie posiadam żadnego egzemplarza, a mając ichnie serwo mniej trzeba się natrudzić nad chociażby skrzynią biegów. Jeśli uważacie, że potrzebne, to lepiej NXT, czy EV3?

2. Napęd - choć charakterystyki silników nie są mi obce, to ich użyteczność w terenie już tak. Generalnie wybór można ograniczyć do trzech: PF XL, servo NXT, servo EV 3. Który jest waszym zdaniem najlepszym wyborem? Czy serva nie rozwalą mechaniki?

[EDIT 16.12.2014]

Udało mi sie wyszukać fotki oryginału:



A z tego odczytałem kilka wymiarów:



Musze jednak przyznać, że myślałem, że łatwiej będzie to wszystko wyszukać :P
Ostatnio zmieniony przez ELEMENT 2016-11-19, 16:44, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
 
M_longer 
VIP


Wiek: 32
Dołączył: 29 Wrz 2007
Wpisy: 5371
Skąd: Lubin
Wysłany: 2014-12-16, 00:50   

A zacznij może od 4x4? :)
_________________
m1longer.com
 
 
 
Bricksley 


Wiek: 29
Dołączył: 30 Mar 2005
Wpisy: 194
Skąd: Stalowa Wola
Wysłany: 2014-12-16, 00:57   

Trialówki co prawda nigdy nie zbudowałem, ale może dobrym pomysłem byłoby spróbować zbudować na początek coś luźniejszego? Chodzi mi o to by nie opierać się stricte na regulaminie tylko wyczuć temat. A pomysł z 4x4 wydaje się być ok :)
_________________
Pozdrawiam :)
 
 
 
ELEMENT 
VIP


Wiek: 35
Dołączył: 30 Gru 2013
Wpisy: 542
Skąd: Poznań/Yorkshire
Wysłany: 2014-12-16, 01:03   

M_longer napisał/a:
A zacznij może od 4x4? :)
Zrobiłem kiedyś crawlera - nuda :P

Myślę, że pewnym problemem będzie dla mnie przestawienie się na prefabrykowane części - dotąd takie rzeczy jak np. wahacze budowałem po prostu z cienkich liftarmów, a stosowanie gotowców uznawałem za pójście na łatwiznę. Nie za bardzo nadaje się coś takiego na TrTr ze względu na wytrzymałość, a właściwie jej brak :)

Z nawykami postaram poradzić sobie sam, generalnie przydadzą mi się natomiast odpowiedzi na zadawane pytania :)
 
 
 
BJ 
VIP

Wiek: 24
Dołączył: 16 Sty 2012
Wpisy: 955
Skąd: Majdan/Warszawa
Wysłany: 2014-12-16, 06:37   

1. Nie jest potrzebne, nawet na pfach można bezproblemowo sterować skrzynią.
2. Zdecydowanie XLe, próby włożenia serwa nxt\ev3 to duża katorga a osiągami nie są lepsze.

Na początek proponuje odpuścić sobie 8x8, lepszym wyborem dla początkującego będzie 4x4 lub 6x6.
_________________
(19:28:58) Toltomeja: teraz powiem absolutnie serio, nawet jeśli zaraz będę żałował: trialowki wygrywają ten pojedynek
 
 
 
 
ELEMENT 
VIP


Wiek: 35
Dołączył: 30 Gru 2013
Wpisy: 542
Skąd: Poznań/Yorkshire
Wysłany: 2014-12-16, 20:40   

Karol napisał/a:
Chodzi mi o to by nie opierać się stricte na regulaminie tylko wyczuć temat
Tak. Po części tak właśnie zamierzam zrobić. Na pewno chcę zrobić coś co będzie odpowiadało pierwowzorowi (wymiary, układ, stylistyka), jeśli natomiast chodzi o wszystkie obostrzenia techniczne, to zgadzam się, że ciężko byłoby je spełnić od samego początku :)
 
 
 
3dom 
Adminus Emeritus


Wiek: 34
Dołączył: 18 Kwi 2011
Wpisy: 5646
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-12-16, 22:00   

AD2. L-ki też są dość popularne. Mediumy bardzo rzadko są używane do napędu, odkąd wyszły L-ki praktycznie wcale. Serva przy wymogu skrzyni straciły zaletę jaką był brak konieczności zrobienia przełożenia kątowego, zdecydowanie lepiej (i łatwiej) użyć XLi.
_________________
...na mieście już ćwierkają wróble... 🐦🐦🐦
nisiia napisał/a:
SMAŻ SIĘ W PIEKLE ZA TE POSPINANE PLEJTY!!!!!!!!
 
 
 
ELEMENT 
VIP


Wiek: 35
Dołączył: 30 Gru 2013
Wpisy: 542
Skąd: Poznań/Yorkshire
Wysłany: 2014-12-16, 22:42   

Na razie to powiem wam, że znalezienie schematów tego wozu to jakaś mordęga. Zastanawiam się czy nie napisać do producenta żeby podesłał wymiary cywilnego pierwowzoru...

Jeden blueprint, który znalazłem ma niestety taką rozdzielczość, że ciężko cokolwiek odczytać. Z ramki dowiedziałem się tylko o rozstawie kół i silniku. Zrobiłem update pierwszego posta.
Ostatnio zmieniony przez ELEMENT 2014-12-16, 22:42, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
3dom 
Adminus Emeritus


Wiek: 34
Dołączył: 18 Kwi 2011
Wpisy: 5646
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-12-16, 23:01   

Szczerze mówiąc nie jest źle. Dla wielu aut jest dużo trudniej znaleźć takiej jakości rysunek. To nie MT gdzie wszystko musi być co do studa, choć oczywiście ładnie wymodelowane auta pięknie prezentują się na trasie ;)
_________________
...na mieście już ćwierkają wróble... 🐦🐦🐦
nisiia napisał/a:
SMAŻ SIĘ W PIEKLE ZA TE POSPINANE PLEJTY!!!!!!!!
 
 
 
BJ 
VIP

Wiek: 24
Dołączył: 16 Sty 2012
Wpisy: 955
Skąd: Majdan/Warszawa
Wysłany: 2014-12-16, 23:56   

Proszę;)

Wkleiłem link zanim spojrzałem do pierwszego posta. Toż to super jakość, wystarczy znać jeden rozmiar, wrzucić do scalera Sariela i po sprawie.
_________________
(19:28:58) Toltomeja: teraz powiem absolutnie serio, nawet jeśli zaraz będę żałował: trialowki wygrywają ten pojedynek
Ostatnio zmieniony przez BJ 2014-12-16, 23:59, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
 
ELEMENT 
VIP


Wiek: 35
Dołączył: 30 Gru 2013
Wpisy: 542
Skąd: Poznań/Yorkshire
Wysłany: 2014-12-17, 01:52   

BJ napisał/a:
Wkleiłem link zanim spojrzałem do pierwszego posta. Toż to super jakość, wystarczy znać jeden rozmiar, wrzucić do scalera Sariela i po sprawie.
Mimo wszystko dzięki - widzę, że źródło to samo :)

Wymiar się znalazł - na tabelce w prawym dolnym rogu jest rozstaw osi: 1520 / 3155 / 1400, akurat taką czcionką, że da się odczytać :D

Wiadomo też, że to rzędowa 6-ka. Powiedzcie mi też Panowie fachowcy - jaki to jest typ zawieszenia w trialowym żargonie? Dobrze je widać na 3 i 4 zdjęciu (odpowiednio tył i przód).
Ostatnio zmieniony przez ELEMENT 2014-12-17, 01:53, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Uncle Jaca 
VIP
4x4 6x6 8x8 i 6x9


Wiek: 39
Dołączył: 21 Kwi 2012
Wpisy: 1122
Skąd: Tarnowskie Góry
Wysłany: 2014-12-18, 21:04   

Fajny model sobie wybrałeś, wyzwanie jak ta lala na początek, będę kibicować, spotkamy się na jakimś rajdzie to chętnie obadam efekt końcowy. Buduj ;)
_________________
Pies utonął, łańcuch pływa
Ostatnio zmieniony przez 2014-12-18, 21:13, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
ELEMENT 
VIP


Wiek: 35
Dołączył: 30 Gru 2013
Wpisy: 542
Skąd: Poznań/Yorkshire
Wysłany: 2014-12-30, 00:37   

Mijają dwa tygodnie odkąd się na to zdecydowałem i powiem wam: Masakra!

Spodziewałem się permanentnego skręcania osiek, trzaskających kardanów, odkształcania kół zębatych... Ale, że PF-owy moment obrotowy jest w stanie wygiąć liftarmową ramkę w trapez... No cóż - to mnie zaskoczyło :) W ciągu tych kilkunastu dni nabrałem sporo respektu.

Po kilku różnych eksperymentach doszedłem do takiego rozwiązania dla przeniesienia napędu na półosie (wydaje mi się, że to dość newralgiczny segment pojazdu):



To jak na razie najlepsze co udało mi się wykombinować (choć przyznam się bez bicia, że jakoś mnóstwo czasu na to nie poświęciłem) - chodzi gładko, zęby nie przeskakują i daje możliwość zrobienia niezależnego zawieszenia bez użycia U-jointów. Nie podobają mi się za to luzy, no i wiadomo - więcej przekładni, to mniejsza sprawność...

Jako, że jestem pod ogromnym wrażeniem waszych konstrukcji - mile widziane jakieś uwagi odnośnie tego co urodziłem :P
Ostatnio zmieniony przez ELEMENT 2015-01-01, 22:05, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
 
William 

Wiek: 22
Dołączył: 30 Lis 2014
Wpisy: 25
Skąd: Zagościniec
Wysłany: 2014-12-30, 01:19   

Jakoś nie wydaje mi się by ten most był jakoś mega wytrzymały.
Radziłbym zacząć budowę od nowa. Poprzeglądaj galerie trialowców żeby podpatrzeć najistotniejsze rzeczy.
Nadal jesteś pewien tego, że chcesz budować 8x8?
 
 
 
ELEMENT 
VIP


Wiek: 35
Dołączył: 30 Gru 2013
Wpisy: 542
Skąd: Poznań/Yorkshire
Wysłany: 2014-12-30, 14:20   

A jakie testy na wytrzymałość stosujecie?

Ja zrobiłem coś takiego: LINK - You Tube i jakoś poszło.
 
 
 
Wyświetl wpisy z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wpisów
Nie możesz usuwać swoich wpisów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,13 sekundy. Zapytań do SQL: 16