4,5V czy 12V a może 9V?

Trains, Monorail

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
macio
Posty: 21
Rejestracja: 2007-01-05, 18:26
Lokalizacja: Wrocław

4,5V czy 12V a może 9V?

#1 Post autor: macio »

Cześć,

Jestem nowym użytkownikiem tego forum. Trafiłem do tego adresu przypadkowo kilka tygodni temu. Mam na imię Maciek, lat 35, pracuję jako informatyk. Moja przygoda z LEGO rozpoczęła się gdy miałem około 4 lat. Podczas wyjazdów zagranicznych, później w Peweksie, rodzice kupowali mi klocki, zwykle te tańsze, zdarzały się też większe zestawy. Z głębokiego dzieciństwa pamiętam zestawy takie jak 356 domek czy 394 motor harley. Póżniej były zestawy z serii LEGOLAND, pamiętam mieszany zestaw typu DESIGNER SET oraz jeden TECHNIC (kultowy obecnie, jak na tym forum się dowiedziałem, spychacz). Po klockach z dzieciństwa nie ma śladu.

Mam 2,5 letniego synka i zacząłem kupować zestawy z serii DUPLO. Po zakupieniu kilku
sensownych zestawów (kolejka, samolot, helikopter) okazało się że nie ma już nic więcej
godnego uwagi w tej serii. Wtedy zainteresowałem się normalnymi klockami. Okazało się
że moje dziecko jest za małe aby bawić się zwykłym LEGO. Nie powstrzymało mnie to od
zastanawiania się nad moim własnym powrotem do świata LEGO.

Pierwotnie planowałem kupowanie obecnie produkowanych zestawów z serii LEGO CITY oraz TECHNIC. Po namyśle jednak stwierdzam że tym co potencjalnie najbardziej mnie kręci są zestawy których nie mogłem mieć jako dziecko. Fascynuje mnie LEGOLAND ze szczególnym uwzględnieniem transportu intermodalnego (fabryka, transport kolejowy, przeładunek na statek). Mam na myśli komplety z pierwszej połowy lat osiemdziesiątych, takie jak:

6541 port z dźwigiem, ciężarowką i niebieskim statkiem
6542 port z dźwigiem, ciężarowką, czerwonym statkiem i holownikiem

7824 stacja kolejowa
7835 przejazd kolejowy
7838 kolejowy terminal przeładunkowy

Szybko okazało się że elementem wokół którego możnaby zbudować miasto LEGOLAND może być kolejka. Konkretnie bardzo podoba mi się zestaw 7838.

Póżniej dałoby się to łatwo okrasić płytkami konstrukcyjnymi a wraz z nimi 'lajtowymi' zestawami typu poczta, domek letniskowy, kiosk z hamburgerami, sklep z motorami, itp.

Dylematem jest wybór typu kolejki: 4.5 czy 12 volt?
Podobno zestaw 7838 jest częścią kolejki 4.5 volt?

Nie wiem czym różnią się kolejki 4.5 i 12 volt poza napięciem zasilania.
Czy tory są takie same?

Jaki zestaw startowy 4.5 volta wybrać?
O ile orientuję się więcej zestawów jest na 12 volt, są też tańsze i łatwiej
dostępne (mam na myśli Brick Link). Czy na przykład wagon i tory z zestawu 7838 można
wykorzystać do kolejki 12 volt?

Wreszcie gdzie kupować te zestawy? Jest Brick Link, ceny są tam dość wysokie (100-500 USD). Czy istnieje tańsza alternatywa? Czy jest nią Shop@Home? Domyślam się że wiele klocków jest już nieprodukowanych (elementy właśnie kolejek elektrycznych, prymitywne minifigi bez rąk, nóg i buźki z lat '70, itp.) i nie są one dostępne na rynku pierwotnym (S@H)?

Przepraszam za nawał pytań, jakoś mocno mnie to wciągnęło i wydaje mi się że prędzej
czy później coś z tego da się zrealizować, tym bardziej że w konsekwencji można bawić
się też z dzieckiem.

Dziękuję za wszelkie ewentualne odpowiedzi.

Proszę też administratorów tego forum o nieusuwanie użytkownika, nie wiem ile postów
będę generował, ale na pewno będę stałym użytkownikiem tego forum.

Post ten jest postem powitalnym i jednocześnie przedstawia wątpliwości do rozwiązania,
znam zasady forum i nie oczekuję odpowiedzi w dziale WITAMY. Ten sam post zamieściłem
w dziale WITAMY oraz STALOWE SZLAKI ze względu na to że po pierwsze nie było wg
mnie sensu generowanie dwóch różnych tekstów oraz liczę na to że przeglądający dział
WITAMY a nie czytajacy STALOWYCH SZLAKÓW trafią na ten post i będą chętni dodać
jakieś wskazówki.

Pozdrawiam,
Maciek.

PS. Biorę pod uwagę również rozwiązanie 9V. Mam w związku z tym jeszcze jedną wątpliwość: jak jest z kompatybilnością zestawów obecnie produkowanych z tymi z początku lat dziewięćdziesiątych oraz jedną generacją wstecz (4512)?
Ostatnio zmieniony 2007-09-17, 01:02 przez macio, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Scaner
Posty: 292
Rejestracja: 2005-03-23, 19:19
Lokalizacja: Rybnik
brickshelf: Tomtores

 

#2 Post autor: Scaner »

Witam. Z dziedziny kolejek nie jestem może ekspertem ale tak:
- Kolejki 4,5 volt mają wagon z baterią i tory składane z części.
- Kolejki 12 volt mają belki kontaktowe dołożone do tych samych torów, zwrotnice i bardziej zaawansowane części są w całości.
- Kolejki 9 volt mają tory podobne do kolejki Piko czyli plastik z metalowymi szynami.
- Kolejki RC mają plastikowe tory jak te na 9V ale bez szyn i wożą 6 paluszków ze sobą.

Kolejki 4,5 i 12v mogą jeździć po tych samych torach. 9V i RC też.
Proponuję pooglądać trochę peeron.com, serię trains.
Mam nadzieję że nieco rozjaśniłem sytuację, oddaję głos ekspertom.
Koparka tu, koparka tam, i ja też koparkę mam :-).
Pierwszy projekt - 8043 + pneumatyka.

macio
Posty: 21
Rejestracja: 2007-01-05, 18:26
Lokalizacja: Wrocław

#3 Post autor: macio »

Dzięki, dzięki, dzięki.

Jak rozumiem istnieje wsteczna kompatybilność pomiędzy kolejkami
12V i 4,5V oraz RC i 9V. To znaczy że 4,5V będzie jeździć po torach
12V (ale nie odwrotnie) oraz RC może bujać się po torach 9V (ale
9V po torach RC już nie pojedzie).

W takim razie jeszcze uściślenie: przedostatnia generacja kolejek
(zestaw 4512) nie jest jeszcze RC i powinna być kompatybilna w
obie strony z zestawami 9V z lat '90 (4563, 4564, 4565), to znaczy
składy 456x będą jeździć po torach z 4512, jak również 4512 będzie
mógł korzystać z infrastruktury 456x?

Jeszcze tylko zapytam Scaner, z czego cytat znajduje się w Twojej
stopce?

Pozdrawiam bardzo serdecznie,
Maciek.
Ostatnio zmieniony 2007-01-08, 00:49 przez macio, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
Scaner
Posty: 292
Rejestracja: 2005-03-23, 19:19
Lokalizacja: Rybnik
brickshelf: Tomtores

 

#4 Post autor: Scaner »

12V pojedzie po torach 4,5V po dokupieniu specjalnych belek ze stykami które montuje się między szynami. (7854-1 i 7855-1)
Reszta tak jak myślisz.

Cytat pochodzi z "Tomtores - Story of Time Cruiser", autor... Scaner ;-)
(jak dobrze pójdzie to kiedyś doczekasz się publikacji w necie)
Ostatnio zmieniony 2007-01-07, 21:13 przez Scaner, łącznie zmieniany 1 raz.
Koparka tu, koparka tam, i ja też koparkę mam :-).
Pierwszy projekt - 8043 + pneumatyka.

macio
Posty: 21
Rejestracja: 2007-01-05, 18:26
Lokalizacja: Wrocław

#5 Post autor: macio »

Bardzo dziękuję za rozjaśnienie wątpliwości.
Nie jesteś ekspertem... wolne żarty :mruga:
Nie zapomnij dać znać jak książka będzie gotowa...

Pozdrawiam,
Maciek.

Awatar użytkownika
szww
Posty: 302
Rejestracja: 2006-09-09, 23:45
Lokalizacja: Warszawa

#6 Post autor: szww »

a wlasnie, tutaj pojawia sie ciekawa kwestia, ktora mnie juz od jakiegos czasu nurtowala,
czy te belki do 12V da rade podpiac do torow 9V ??

a tak pozatem, to z tego co wiem rozstaw osi w kolejce lego od zawsze jest taki sam,
wiec ewentualne problemy w napieciem mozna rozwiazac lekka przebudowa lokomotywy (zmiana silnika)...

Awatar użytkownika
Scaner
Posty: 292
Rejestracja: 2005-03-23, 19:19
Lokalizacja: Rybnik
brickshelf: Tomtores

 

#7 Post autor: Scaner »

Teoretycznie powinno działać, i nie trzeba nic przerabiać bo kolejka 9V bierze prąd z szyn a 12V z tych belek między szynami (lokomotywy mają inne styki, te na 9V metalowe koła, te na 12V specjalne klocki kontaktowe)

Jest jakiś ekspert na sali? Tzn ktoś kto ma choć jeden zestaw trains? Nie chcę wprowadzić nikogo w błąd a nie mam na czym sprawdzić czy się tak da to podłączyć.
Koparka tu, koparka tam, i ja też koparkę mam :-).
Pierwszy projekt - 8043 + pneumatyka.

mkur
Posty: 36
Rejestracja: 2004-08-06, 15:23
Lokalizacja: Warszawa

#8 Post autor: mkur »

szww pisze:a wlasnie, tutaj pojawia sie ciekawa kwestia, ktora mnie juz od jakiegos czasu nurtowala,
czy te belki do 12V da rade podpiac do torow 9V ??
Da radę jeśli ograniczysz się do prostych i łuków (jak zauważyłeś, geometria torów jest taka sama w obu systemach). Niestety, zwrotnic 9v nie da się już wyposażyć w belki zasilające....

mkur
Posty: 36
Rejestracja: 2004-08-06, 15:23
Lokalizacja: Warszawa

Re: 4,5V czy 12V a może 9V?

#9 Post autor: mkur »

macio pisze: Dylematem jest wybór typu kolejki: 4.5 czy 12 volt?
Jeśli odpowiada Ci stylistyka początku lat 80-tych to zdecydowanie polecam 12v. Moim zdaniem jest to najbardziej zaawansowany system kolejek jaki kiedykolwiek wyprodukowało LEGO. Jako jedyny oferuje w standardzie zdalnie sterowane zwrotnice, sygnały i szlabany, oświetlenie peronów i budynków a nawet automatyczne rozprzęgacze. Tak więc jeśli lubisz czasami pojeździć kolejką to wybór jest prosty... Również modele 12v takie jako 7740 czy 7760 należą do najładniejszych zestawów w historii firmy. Oczywiście 12v nie jest bez wad - duże makiety mogą być dość skomplikowane pod względem elektryki, co oczywiście rzutuje na ich niezawodność. Pod tym względem znacznie prostszy system 9v sprawia o wiele mniej kłopotów. Dodatkowo, torowisko 9v pozbawione już wspomnianych belek zasilających ma zdecydowanie bardziej realistyczny wygląd.

Jeśli chodzi o 4.5v to kolejki te nie są konkurencją ani dla 12v ani 9v - zasilanie bateryjne sprawia, że możliwości sterowania pociągiem są dość ograniczone (regulator prędkości/kierunku znajduje się w specjalnym wagoniku z bateriami). Polecam jedynie jako dodatek do systemu 12v lub 9v.
macio pisze: Podobno zestaw 7838 jest częścią kolejki 4.5 volt?
Nominalnie tak, ale nic nie przeszkadza aby ten zestaw (podobnie jak pozostałe budynki 4.5v) wykorzystać w instalacji 12v lub 9v.
macio pisze: Nie wiem czym różnią się kolejki 4.5 i 12 volt poza napięciem zasilania. Czy tory są takie same?
Tory (modulo zwrotnice) są takie same. Dokładając do torów 4.5 belki zasilające dostajemy tory 12v.
macio pisze: Jaki zestaw startowy 4.5 volta wybrać?
Jak już wspomniałem, nie polecam 4.5v jako podstawowego systemu. Jako sensowny i nie za drogi zestaw startowy 12v mogę polecić 7735 (60-80 Euro za zestaw w dobrym stanie) . Do zabawy będzie jeszcze potrzebny transformator 7864 (jakies 10-15 Euro).
macio pisze: Wreszcie gdzie kupować te zestawy?
Moim zdaniem najlepszym miejscem na zakupy używanego LEGO jest niemieckim ebay - bardzo duży wybór i dobre ceny, choć za niektóre chodliwe zestawy w bardzo dobrym stanie trzeba trochę zapłacić...

macio
Posty: 21
Rejestracja: 2007-01-05, 18:26
Lokalizacja: Wrocław

#10 Post autor: macio »

Bardzo dziękuję za odpowiedź, mkurze.

Wynika z tego że kolejkę 4,5V odstawiamy na razie na boczny tor.

Tutaj czas na małą dygresję - ponowne zainteresowanie LEGO jest u mnie podyktowane
nostalgią, jednak również względami praktycznymi. Te względy praktyczne to cena i
elastyczność. Dlaczego? Od zawsze interesuje mnie tematyka kolei a co za tym idzie
modelarstwa kolejowego. Z tym modelarstwem jest jednak tak, że narzuca wiele
ograniczeń. Po pierwsze natury finansowej: zabudowanie gęstą siecią torów kilku
metrów kwadratowych + kilka składów + infrastruktura (rozjazdy, sygnalizatory)
kosztuje od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy PLN. Miałem taki pomysł -
- odwzorowanie sieci torów w okolicach stacji Wrocław Główny. Kolejnym ograniczeniem
jest skończoność formy - dobra makieta wymaga wielu lat pracy zanim będzie można
powiedzieć że jest skończona, błędy na etapie realizacji są często nieodwracalne.
Przy tym wszystkim makieta kolejowa jest tylko makietą, nie stanie się nigdy modelem
rakiety czy samolotu odrzutowego. Tych ograniczeń nie narzuca LEGO. Jest to hobby
w miarę tanie, klocki można w każdej chwili wrzucić do pudełka a gotowy model rozłożyć,
przy tym klocki nie stracą nic ze swej funkcjonalności, następnego dnia można zacząć
od początku. Po tym wszystkim można je oddać do zabawy dziecku czy młodszemu rodzeństwu.
Na tym polega fenomen LEGO. Czym się za to płaci? Brakiem realizmu przede wszystkim.
Jest to do przełknięcia przy odpowiedniej cenie.

Wracając do tematu: w dalszym ciągu nie wiem czy skoncentrować się na 12V czy na 9V.
Z tego co pisze mkur do zbudowania maksymalnie realistycznej makiety odpowiedniejsze
będzie 12V. Wątpliwości budzi jednak stan lokomotyw a zwłaszcza skomplikowanej
infrastruktury (tory z "trzecią" szyną, zdalnie sterowane rozjazdy i sygnały, itp.).
Pomijając zestawy w stanie MISB, czyli gwarantującym 100 proc. sprawność techniczną
(7740 - 6 tyś. USD, 7760 - 1,5 tyś., 7735 - 500 USD) stan techniczny jest dla mnie
pewną zagadką. Kupowanie zestawów w stanie MISB mija się dla mnie z celem, za te
pieniądze można mieć "prawdziwą" makietę, inaczej mówiąc argument ekonomiczny na
korzyść LEGO odpada. Zwyczajnie nie wiem gdzie przebiega linia stanowiąca dobry
kompromis pomiędzy stanem technicznym a ceną.

Jeżeli chodzi o niemieckiego ebaya jest to jakiś trop. Może wie ktoś czy można
zarejestrować się na niemieckim e-bayu nie mając stałego zameldowania w Niemczech?
Powinno się dać, biorąc pod uwagę że wielu sprzedawców deklaruje wysyłkę w każde
miejsce na świecie? Poza tym na co należy zwrócić szczególną uwagę kupując na
odległość zelektryfikowane LEGO (nie mając możliwości osobistej obdukcji)?

Poza tym jeszcze dwie kwestie. Po pierwsze: na czym polega i jaki ma cel elektryczne
rozsprzęganie składów w 12V? Po drugie: czy jedyną serią oferującą namiastkę cyfrowego
sterowania jest seria RC i czy to prawda że można niezależnie sterować ruchem
maksymalnie trzech składów? Moim zdaniem dałoby to w sumie maks. 4 składy - tory od 9V
i jadący po nich skład 9V sterowany klasycznie plus 3 składy RC. Wtedy być może sensowne
byłoby zakupienie składu 9V wraz z zasilaniem i przede wszystkim odpowiedniej ilości torów
i rozjazdów a następnie rozejrzenie się za trzema składami RC (bez zbędnych torów).

Acha coś jeszcze: czy jest jakiś software za pomocą którego można sprawdzić układ
torów i zwrotnic przed zakupem (zamiast dobierania odpowiedniej ich ilości na oko,
co może być kosztowne i czasochłonne).

W dalszym ciągu będę wdzięczny za wszelkie uwagi. Dziękuję też za cierpliwość.

Pozdrawiam serdecznie,
Maciek.
Ostatnio zmieniony 2007-01-10, 01:57 przez macio, łącznie zmieniany 1 raz.

rekrutacja

#11 Post autor: rekrutacja »

macio pisze:Jeżeli chodzi o niemieckiego ebaya jest to jakiś trop. Może wie ktoś czy można zarejestrować się na niemieckim e-bayu nie mając stałego zameldowania w Niemczech? Powinno się dać, biorąc pod uwagę że wielu sprzedawców deklaruje wysyłkę w każde miejsce na świecie?
Rejestrujesz sie na dowolnym ebayu, chocby i ebay.pl. Od niedawna skonczyly sie klopoty z platnosciami, bo uruchomiono w Polsce takze Paypal. Uwazaj na koszt przesylki z Niemiec! Sa zaskakujaco wysokie, zawsze lepiej uzgodnic to ze sprzedawca przed zakupem.

Awatar użytkownika
szimonek
Posty: 118
Rejestracja: 2006-06-06, 13:24
Lokalizacja: Legionowo
Kontakt:

#12 Post autor: szimonek »

Witam!

Jeśli chodzi o kwestię ekonomiczną, to 12V kolejki możesz sobie odpuścić. Dostępność tak starego rozwiązania, jest zawsze rzeczą problematyczną, a jak się cos pojawia to albo jest tanie i szybko znika, albo jak widzisz po ebay ceny ma raczej abstrakcyjne.

Pozostaje 9V. Tu jest stanowczo lepiej z dostępnością, ciągle się coś pojawia na Allegro. Kolejne pytanie to: czy nowo wprowadzone w 2006 kolejki RC czy klasyczne już 15-letnie i umierające 9V? Można by wytoczyć tu działa różnego kalibru, bo obu stronach barykady, ja nie mam zamiaru rozpoczynać kolejnego "flame war".

Argumenty za RC: nowość, pewnie pobędzie pare lat na rynku, niższa cena torów
Argumenty przeciw RC: tory są plastikowe, nie mają "klimatu", raptem dwa zestawy na rynku, wielkie lokomotywy

Argumenty za 9V: tory metalowe, lokomotywy mniejsze bo nie muszą wozić baterii i układu RC, dużo zestawów wyprodukowano przez 15 lat trwania serii
Argumenty przeciw 9V: wycofane z produkcji, zakup tylko z Allegro lub trzeba się spieszyć i ściągać z USA, tory droższe od tych do RC

Kwestia wyboru. Ja bym wolał klasyki czyli 9V i metalowe szyny. Zresztą nawet mam taki jeden zestaw i trochę torów.

I tu dygresja: miałem w młodości makietę PIKO H0. Niedużą, ot tory w kształcie cyfry 8.
Pomyślałem więc niedawno tak jak Ty, że odświeże sobie sentyment z młodości ale w LEGO bo ... (tu te same argumenty odnoścnie skalowalności i możliwości składania i rozkładania).
Kupiłem, okazyjnie jeden zestaw 9V. Poskładałem, pojeździłem... i wkrótce go sprzedam :-( Wspomnienie z młodości jest piękne, a LEGO TRAINS jednak mu nie dorównuje, psuje mi obraz, zniechęca... nie chcę sobie do końca popsuć pięknych wspomnień :-) Poza tym torowisko LEGO TRAINS jest z 300-400% większe od takiego H0, co w przypadku średniej wielkości torowiska oznacza spory pokój, utrzymanie tego w ruchu i czystości to trochę ponad moje siły. I dlatego raczej zrezygnuję... i zostanę tylko przy TECHNIC.

mkur
Posty: 36
Rejestracja: 2004-08-06, 15:23
Lokalizacja: Warszawa

#13 Post autor: mkur »

macio pisze: Wracając do tematu: w dalszym ciągu nie wiem czy skoncentrować się na 12V czy na 9V.
Z tego co pisze mkur do zbudowania maksymalnie realistycznej makiety odpowiedniejsze
będzie 12V.
Well, bardziej realistycznie wyglądała będzie makieta 9v. Ale moim zdaniem 12v daje o wiele więcej radości z zabawy. Zresztą spójrzcie na ten pulpit sterowniczy :-)

http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?i=1146290
macio pisze: Wątpliwości budzi jednak stan lokomotyw a zwłaszcza skomplikowanej
infrastruktury (tory z "trzecią" szyną, zdalnie sterowane rozjazdy i sygnały, itp.).
Pomijając zestawy w stanie MISB, czyli gwarantującym 100 proc. sprawność techniczną (7740 - 6 tyś. USD, 7760 - 1,5 tyś., 7735 - 500 USD) stan techniczny jest dla mnie pewną zagadką. Kupowanie zestawów w stanie MISB mija się dla mnie z celem, za te pieniądze można mieć "prawdziwą" makietę, inaczej mówiąc argument ekonomiczny na korzyść LEGO odpada. Zwyczajnie nie wiem gdzie przebiega linia stanowiąca dobry kompromis pomiędzy stanem technicznym a ceną.
Jeśli chodzi o 12v (nie tylko MISB) Bricklink ma chore ceny - ma to pewnie związek z tym, że BL jest jednak nakierowane głównie na rynek amerykański, gdzie 12v nigdy nie było w sprzedaży. Orientacyjne ceny (uwaga - dawno nie aktualizowane) z Ebay.de dla zestawów w dobrym stanie z załączoną intrukcją znajdziesz tutaj

http://www.minifig.de/index.htm?/msammler.htm
macio pisze: Jeżeli chodzi o niemieckiego ebaya jest to jakiś trop. Może wie ktoś czy można
zarejestrować się na niemieckim e-bayu nie mając stałego zameldowania w Niemczech?
Powinno się dać, biorąc pod uwagę że wielu sprzedawców deklaruje wysyłkę w każde
miejsce na świecie? Poza tym na co należy zwrócić szczególną uwagę kupując na
odległość zelektryfikowane LEGO (nie mając możliwości osobistej obdukcji)?
Jak już wspomniano zarejestrować możesz się nawet na ebay.pl. Nawet jeśli sprzedawca nie deklaruje chęci wysyłki poza Niemcy, to na bezpośrednie pytanie o wysyłkę do Polski najczęściej odpowiedź jest pozytywna. Niestety wysyłka jest dosyć droga - koszt przesyłki nieubezpieczonej to około 8 Euro, ubezpieczonej około 18-tu. Jak kupować ? Przede wszystkim starannie czytać opisy i oglądać zdjęcia - niektórzy sprzedawcy podają, że część elektryczna została przetestowana i jest sprawna. Ja zawsze zwracam też uwagę na stan instrukcji czy pudełka (jeśli są) - jeszcze mi się nie zdarzyło, aby z dobrze zachowaną instrukcją otrzymać zestaw w złym stanie.
macio pisze: Poza tym jeszcze dwie kwestie. Po pierwsze: na czym polega i jaki ma cel elektryczne
rozsprzęganie składów w 12V?
Sprzęgi 12v mają specjalne zaczepy o które zahacza mechanizm rozprzęgacza (zestaw 7862 http://guide.lugnet.com/set/7862 ) . Jest to więc bardziej rozrywacz składów niż rozprzęgacz...
macio pisze: Po drugie: czy jedyną serią oferującą namiastkę cyfrowego
sterowania jest seria RC i czy to prawda że można niezależnie sterować ruchem
maksymalnie trzech składów?
Jeśli pominiemy przeróbki DCC modeli 9v, to jedynie seria RC dają możliwość niezależnego sterowania pociągami. Ogranicznie do trzech składów wynika z tego, że kontroler RC ma jedynie 3 kanały...
macio pisze: Acha coś jeszcze: czy jest jakiś software za pomocą którego można sprawdzić układ
torów i zwrotnic przed zakupem.
Układ torów możesz zaprojektować przy pomocy Track Designer-a - nie ma zbyt wielu bajerów, ale na podstawowe potrzeby wystarczy
http://www.ngltc.org/train_depot/td.htm

Pozdrawiam,

--mk

macio
Posty: 21
Rejestracja: 2007-01-05, 18:26
Lokalizacja: Wrocław

#14 Post autor: macio »

Ogromnie dziękuję mkurze za linki o nieocenionej wartości.

Track Designer jest kapitalny.

Powoli oswajam się z myślą że trzeba będzie zrezygnować z marzeń
o 12V. Dostępność elementów elektrycznych jest bardzo kiepska,
zupełnie abstrachując od ceny. Znalezienie chociaż jednego rozjazdu
z całkowicie sprawnym mechanizmem można uznać za sukces.

Jeżeli chodzi o "metalowe" 9V to oczywiście najdroższym elementem,
podobnie jak w "normalnych" kolejkach są rozjazdy. Na S@H ciągle
można kupić metalowe rozjazdy. Tyle że S@H nie wysyła do Polski.

Nowości 2007 /CITY/TRAINS:

Ponieważ widzę piękny i nowy rozjazd krzyżowy sztuk 2 (7996)
zaczynam zastanawiać się czy dałoby się go przerobić na metalowe 9V?
Tak tylko żeby skład "przeskoczył" jakoś ten rozjazd i pojechał dalej
(był tu już podobny temat, ale bez odpowiedzi).

Dworzec 7997 jest niezły, lepszy niż koszmarki 9V ale nie dorównuje
moim zdaniem na przykład prostemu i ładnemu 7824 (ale to tylko moja
opinia). Ogólnie dworce LEGO są średnio ładne, taką samą przypadłość
mają zresztą te w "normalnych" kolejkach.

Przyglądnąłem się bliżej niemieckiemu e-bayowi i widzę że to jest
prawdopodobnie najlepsze źródło "starych" klocków. Ceny są umiarkowane
delikatnie mówiąc (nawet do 10 razy niższe niż na Brick Linku).
Ciekawe że skomplikowane i drogie kolejki można nabyć w dobrym
stanie za nieduże pieniądze a jakieś banalne domki, kiedyś pewnie
do nabycia za 10 USD w Peweksie, teraz kosztują krocie a i tak nie
mają naklejek a klocki są w kiepskim stanie.

To na razie tyle,

Pozdrowionka,
Maciek.

macio
Posty: 21
Rejestracja: 2007-01-05, 18:26
Lokalizacja: Wrocław

#15 Post autor: macio »

Jeszcze jedna sprawa: czym różnią się niebieskie i szare tory 4,5V? Czy są ze sobą kompatybilne?
Czy to prawda że w kolejce 12V oprócz szarych torów są też niebieskie?
Jak jest w tym przypadku z kompatybilnością?

I jeszcze:
Czy i w jaki sposób można "zmotoryzować" pięknego żółtego loka nr 162?
Czy belki zasilające 7854-1/7855-1 można "zaaplikować" do rozjazdów 4,5V,
czy jedynie do torów prostych i łukowych?

Pozdrawiam,
Maciek.
Ostatnio zmieniony 2007-01-18, 16:28 przez macio, łącznie zmieniany 1 raz.

ODPOWIEDZ