[MOC] Ratrak

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderator: Mod Team

Autor
Wiadomość
kubic
Posty: 7
Rejestracja: 2016-07-06, 10:19
Lokalizacja: Cieszyn
HELF: Proszę uzupełnić

 

[MOC] Ratrak

#1 Post autor: kubic »

Nigdy nie interesowały mnie tego typu maszyny, dopóki rok temu nie wybrałem się na stok z rodziną (bo na nartach nie jeżdżę, ale mieszkam w górzystej okolicy). Projekt zacząłem w zeszłym roku i porzuciłem na rzecz powrotu tej zimy. W drugiej połowie listopada zabrałem się za niego, przyjmując zupełnie inne założenia niż przy pierwszym podejściu. Niestety nie wszystkie trafne.

Waga modelu - 2,26 kg

Obrazek

Jak na pierwszy rzut oka widać, model używa gąsienic Sariela (w filmie zapomniałem wspomnieć, to wrzuciłem do opisu). To okazało się głównym błędem modelu. O ile one same w sobie pracują znakomicie i poleciłbym je każdemu, to na śnieg się nie nadają. Jakoś po Mausie miałem wrażenie, że wystarczy przyłożyć trochę wagi i będzie. Na pewno pomogłyby dodatkowe connectory na nich, ale, o ile trudno w to uwierzyć, sytuacja na BL w momencie kupowania była tragiczna. Chyba ktoś też robił gąsienice :) Nawet nie było dość jasnoszarych do środka, a nie stać mnie na 10 wysyłek. Dodatkowo wylicytowałem akumulator 8878 na allegro i teraz dzielnie służy w tym modelu.
Na świeżym śniegu radzi sobie nawet nieźle, ale na stoku już tylko w dół. Wiem, czego można oczekiwać po gotowych gąsienicach z nakładkami - zbudowałem kiedyś pojazd, który jechał 45° w górę po ubitym. Poza tym jednego się nie spodziewałem - koła napędowe są tuż nad ziemią, więc śnieg szybko się tam dostaje, topi i po przyczepności już po max. 5 minutach. No cóż, to wszystko moje błędy. Na dywanie śmiga aż miło ;)
Poza tym jestem chyba pierwszy w internecie (oczywiście poza Sarielem) z tymi gąsienicami.

Obrazek

Model bazuje na ratrakach PistenBully, ale nie jest dokładnym odwzorowaniem. Środek jest za szeroki względem gąsienic, ale coś za coś - chciałem zmieścić dwie XL-ki. Szerokość starałem się zamaskować głębią. Wyszło nawet nieźle. Jak ktoś chce, to mogę wrzucić LDD, ale mam jeszcze nad tym trochę pracy, choć sporo jest gotowe.

Płytę dociskową podnosi jedna M-ka 1:1 z małym siłownikiem. Trochę eksperymentów z kątem i ma akurat dość mocy żeby podnieść ciężkie wyposażenie albo je docisnąć do ziemi (jest zawieszenie na dwóch amortyzatorach). Samej płyty mam dwa warianty - jeden prosty i lekii, drugi bardziej szczegółowy i wyposażony w ręcznie opuszczane boki. Odpowiada za to system dźwigni i ślimacznice. Podoba mi się, że wszystko jest kontrolowane jedną zębatką. Wirnik jest tylko w prostszej płycie, ale jest on opcjonalny także w prawdziwych ratrakach. Obie płyty można bardzo szybko wymienić.

Obrazek

Obrazek

Lemiesz miał jasny cel - być wytrzymały i dobrze działać. Realizuje go bardzo dobrze. Jest mocny na technicowych belkach, realistycznie przerzuca śnieg przez nachylenie góry. Podnoszony L-ką i dwoma siłownikami, ma dość mocy by podnieść całą maszynę. Obracany jest ręcznie jak w Leitwolfie Designera Hana, wzmocniłem to dwoma amortyzatorami i całkiem skutecznie pozbyłem przez to luzu. Klapy są nieruchome, miały być mocne i nie uginać się przy śniegu. Dodałem za to atrapy siłowników i zdjąłem lampy z samego lemiesza, czego nauczyłem się oglądając tutaj pług Damjana :) Kółka po bokach bardzo ułatwiają jazdę po dywanie. Tutaj zainspirował mnie wózek inwalidzki.

Obrazek

Kabina jest opuszczana i ma otwierane drzwi. Standard, ale mocno wystaje do przodu i trzeba to było zgrać z podnoszonym lemieszem. A opuszczana być musi, bo pod nią są baterie do oświetlenia LifeLites. To już chyba mój szósty model z tym kompletem, bardzo je lubię. Dają przyjemny efekt i są małe. Najlepsze są wbudowane programy. Dzięki nim światła ostrzegawcze na dachu migają. Wystrój wnętrza jest skromny, ale realistyczny.
Dwa środkowe koła jezdne mają zawieszenie kolebkowe. Utrudnieniem w budowie modelu była zmienna szerokość - raz jest parzysta, raz nie. Po prostu 13 studów wyglądało zdecydowanie za szeroko, a nie zbudowałbym tak mocnej ramy bocznej z jednej kolumny connectorów. Musiałem zdecydować się na belki i płytki. Najbardziej utrudniło to kabinę, ale z efektu jestem zadowolony. To chyba tyle.

Obrazek

Całe mnóstwo zdjęć mam na bricksafe
Oto i film:


Jestem z niego naprawdę zadowolony, mimo że w śniegu radzi sobie tak sobie. Od początku zakładałem, że ma funkcje mają być w 100% skuteczne i mocne, to wszystko się udało. W domu jest niepowstrzymany.
Model pójdzie na EB a potem rozkładam. Potrzeba elektroniki. Zachciało mi się dużego modelu i mam teraz ferie, to powoli robię koparkę wielonaczyniową na bazie tej . Mam świadomość, że może nic z tego nie wyjść, ale przyjemnie się robi.
Ze zdjęciami muszę jeszcze poeksperymentować - tło i oświetlenie dostałem na święta i powoli odkrywam, jak najlepiej je wykorzystywać.
Ostatnio zmieniony 2017-01-16, 23:51 przez kubic, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5337
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
HELF: Sariel
: Sariel
Kontakt:

 

#2 Post autor: Sariel »

Myślę że problem jazdy po śniegu mógłbyś rozwiązać zastępując jeden rządek łączników w każdej gąsienicy np. tym wypustkami na zewnątrz: http://www.bricklink.com/v2/catalog/cat ... =32291#T=C
Ostatnio zmieniony 2017-01-16, 15:36 przez Sariel, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
noniusz
VIP
Posty: 1031
Rejestracja: 2011-11-23, 21:02
Lokalizacja: Poznań
HELF: gkurkowski
Kontakt:

 

#3 Post autor: noniusz »

Model ładny i widać, że przemyślany.

Gąsienice - zgodnie z przeznaczeniem - nietrafiony pomysł... ale o tym zdaje się zdążyłeś się przekonać. Może gdybyś zamiast connectorów posłużył się pomysłem Żbika, pojazd byłby bardziej dzielny na śniegu?
Obrazek Obrazek

Zawsze zachodzę w głowę jak mały siłownik śrubowy może podnosić takie "ciężary", ale widać da się.

Gratuluję.

Model działa fajnie, część funkcji jest zdalnie sterowana, a te manualne - nie przeszkadzają w pozytywnym odbiorze pracy.

Estetycznie nie podoba mi się jedna rzecz - zaraz za kabiną zabudowałeś takie pionowe ścianki plejtami i wedge plejtami, te study na wierzchu nie wyglądają ładnie.

kubic
Posty: 7
Rejestracja: 2016-07-06, 10:19
Lokalizacja: Cieszyn
HELF: Proszę uzupełnić

 

#4 Post autor: kubic »

Sariel pisze:Myślę że problem jazdy po śniegu mógłbyś rozwiązać zastępując jeden rządek łączników w każdej gąsienicy np. tym wypustkami na zewnątrz: http://www.bricklink.com/v2/catalog/cat ... =32291#T=C
Tak, to powinno pomóc. Teraz już tego nie zmienię, bo musiałbym dodatkowo zamówić ich całkiem sporo. Traktuję więc to jako rozdział zamknięty i naukę na przyszłość. Rozważałem zamówienie ich podczas kupowania elementów do gąsienic, ale było ich wtedy zaskakująco mało na Bricklinku i musiałbym robić co najmniej trzy dodatkowe zamówienia. Oczywiście widziałem na Facebooku śniegowy wariant. Mam nadzieję, że pojawi się jakiś model z nim :) Przy pojazdach na śnieg zostanę przy tradycyjnych gąsienicach, ale na inną jazdę te są dobre i wytrzymałe.
noniusz pisze:Model ładny i widać, że przemyślany.
Zawsze zachodzę w głowę jak mały siłownik śrubowy może podnosić takie "ciężary", ale widać da się.

Gratuluję.

Model działa fajnie, część funkcji jest zdalnie sterowana, a te manualne - nie przeszkadzają w pozytywnym odbiorze pracy.

Estetycznie nie podoba mi się jedna rzecz - zaraz za kabiną zabudowałeś takie pionowe ścianki plejtami i wedge plejtami, te study na wierzchu nie wyglądają ładnie.
Dziękuję. Siłownik - trochę eksperymentowania, na początku nie chciał ruszyć, ale zmieniłem punkty zaczepienia i jest dobrze. Z tymi studami zawsze jest problem, a ogólnie bardziej nie podobają mi się wedge pokryte gładkimi płytkami. Trochę to traci efekt kształtu. Trzeba będzie wymyślić jakieś nowe rozwiązanie.
Ostatnio zmieniony 2017-01-16, 16:06 przez kubic, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
eric trax
Administrator
Posty: 2019
Rejestracja: 2011-02-28, 20:30
Lokalizacja: Wrocław
HELF: erictrax
: erictrax

 

#5 Post autor: eric trax »

Model bardzo mi się podoba. Nie sposób powiedzieć że nie jest to ratrak lub przyczepić się do wyglądu. Gąsienice faktycznie odstają wyglądem ale jeśli chodzi o funkcjonalność to raczej model do zabawy w domu. Na śnieg wymagają sporej przebudowy.
Na warsztacie:
- JCB Fastrac 3185 - 50%
- Grimme Varitron 270 - 10%
.

Awatar użytkownika
noniusz
VIP
Posty: 1031
Rejestracja: 2011-11-23, 21:02
Lokalizacja: Poznań
HELF: gkurkowski
Kontakt:

 

#6 Post autor: noniusz »

kubic pisze:Z tymi studami zawsze jest problem, a ogólnie bardziej nie podobają mi się wedge pokryte gładkimi płytkami. Trochę to traci efekt kształtu. Trzeba będzie wymyślić jakieś nowe rozwiązanie.
Podobno Cobi ma wedge całe gładkie... :)
A tak na poważnie ja w przypadku takich skosów stosuję ostatnio TO lub TO zamocowane SNOT-em.

Awatar użytkownika
legosamigos
VIP
Posty: 3568
Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
Lokalizacja: Gdańsk
HELF: legosamigos
: legosamigos
: IRC_legosamigos
Kontakt:

   

#7 Post autor: legosamigos »

Znowu na BL zabraknie liftarmów 1x2 :D Co do gąsienic, czy nie lepiej było dać obok siebie dwóch rzędów tych gąsienic i połączyć je np. liftarmami? A tak poza tym to całkiem sympatyczny pojazd :)
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję

kubic
Posty: 7
Rejestracja: 2016-07-06, 10:19
Lokalizacja: Cieszyn
HELF: Proszę uzupełnić

 

#8 Post autor: kubic »

legosamigos pisze:Znowu na BL zabraknie liftarmów 1x2 :D Co do gąsienic, czy nie lepiej było dać obok siebie dwóch rzędów tych gąsienic i połączyć je np. liftarmami? A tak poza tym to całkiem sympatyczny pojazd :)
Lepiej :) Ale to był eksperyment, wierzyłem, że się uda. Nauka na przyszłość. Podczas budowania modelu praktycznie w ogóle nie miałem śniegu, więc nie mogłem przetestować. Skończył padać w drugiej połowie listopada jak świeżo zacząłem projekt i wrócił dosłownie w dniu skończenia. Ech.

Awatar użytkownika
Kruk
Posty: 471
Rejestracja: 2013-01-16, 12:18
Lokalizacja: Okolice Namysłowa
HELF: Na razie brak ;/...

 

#9 Post autor: Kruk »

Noo powiem, że na początku jakoś mnie nie zaciekawił Twój wątek, lecz jednak cieszę się, że się myliłem. Naprawdę fajny model, sprawnie się porusza i ma super oświetlenie. Powodzenia w kolejnym modelu. :)
Ostatnio zmieniony 2017-01-16, 23:53 przez Kruk, łącznie zmieniany 1 raz.
Taka mała reklama, dla AFOL'i zniżka 20%: http://cutedragonsandmore.deviantart.com/

Tranzystor
Posty: 570
Rejestracja: 2016-08-29, 17:27
Lokalizacja: Rybnik okolice
HELF: Tranzystor

 

#10 Post autor: Tranzystor »

No muszę powiedzieć, że wygląda bardzo dobrze.

W środku technic bricki, takie coś się ceni.

Awatar użytkownika
SERVATOR
VIP
Posty: 3506
Rejestracja: 2013-11-08, 11:51
Lokalizacja: Warszawa
: 117220864@N07
Kontakt:

 

#11 Post autor: SERVATOR »

Rewelacja.
Ale bym się takim teraz pobawił...
Mój "blożek"
[url=http://www.00453005_0000002.pl/forum/viewforum.php?f=119]Liga Gorących Szesnastek[/url]

Awatar użytkownika
legosamigos
VIP
Posty: 3568
Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
Lokalizacja: Gdańsk
HELF: legosamigos
: legosamigos
: IRC_legosamigos
Kontakt:

   

#12 Post autor: legosamigos »

Mogłeś zbudować jeszcze w nim HDS, tak jak w oryginale :)
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję

kubic
Posty: 7
Rejestracja: 2016-07-06, 10:19
Lokalizacja: Cieszyn
HELF: Proszę uzupełnić

 

#13 Post autor: kubic »

Dziękuję za wszystkie komentarze.
legosamigos pisze:Mogłeś zbudować jeszcze w nim HDS, tak jak w oryginale :)
Naprawdę się nad tym zastanawiałem, ale mocne punkty zaczepienia zepsułyby wygląd+skończyły mi się małe siłowniki.
Ostatnio zmieniony 2017-01-17, 14:50 przez kubic, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
dmac
Adminus Emeritus
Posty: 2236
Rejestracja: 2004-06-17, 19:16
Lokalizacja: Szczecin
HELF: dmac
: dmaclego
: dmac

   

#14 Post autor: dmac »

Bardzo przyjemny model.
Myślę, że tych parę funkcji obsługiwanych ręcznie dałoby się jakoś zmechanizować, więc pole do popisu jeszcze Ci zostało ;) .
Tak czy owak, gratuluję udanego modelu!

Swoją drogą, ratrak z kilkoma silnikami, utrzymany w czerwonej kolorystyce (lepiej: z czerwoną pneumatyką!) mógłby być w ofercie LEGO godnym następcą buldka.
Ostatnio zmieniony 2017-01-17, 22:34 przez dmac, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam,
dmac

_________________
The absence of limitations is the enemy of art - Orson Welles

ODPOWIEDZ