[MOC] Lokomotywa parowa Erie Triplex
: 2017-01-30, 10:38
Mam przyjemność zaprezentować kolejną lokomotywę - model Erie Triplex. Z miejsca przepraszam tych którzy oczekiwali Okz-32 lub EU-07 - te lokomotywy czekają na lepsze czasy :)
Trochę historii... Erie Triplex to jedna z najpotężniejszych i najmocniejszych maszyn tego typu jakie jeździły po Ziemi na początku XX wieku. Posiadała trzy pary cylindrów, 2 zestawy kół (8+8) montowane na ramie lokomotywy Mallet, plus dodatkowe 8 kół pod węglarką co finalnie dawało układ 2-8-8-8-2 i teoretycznie kolosalną moc pociągu. W latach 1913-1916 wyprodukowano w Stanach 3 sztuki, ich przeznaczeniem były pochyłe, niedługie trakty kolejowe, gdzie niezbędna była duża siła a prędkość nie grała roli. Rozwiązanie z 3 parami cylindrów okazała się być bardzo wymagające - kotły nie dawały rady wyprodukować odpowiednio dużo pary by wykorzystać możliwości maszyny, a z drugiej strony cięgna wagonów nie wytrzymywały ogromnej siły lokomotyw. To spowodowało, że użycie ich było ograniczone i nie pojawiły się nowe egzemplarze oprócz wspomnianych trzech (2-8-8-8-2, nr 5014-5016) i czwartego w układzie 2-8-8-8-4. Jak widać, kolejny przykład gdzie większy niekoniecznie znaczy lepszy. "Although the boiler was large (in line with contemporary two-cylinder and four-cylinder practice), six large cylinders demanded more steam than even such a boiler could supply".
Tak czy owak, to ciekawa lokomotywa, wymagała trochę zachodu przy budowie z klocków Lego. Namierzyłem 2 podobne modele Lego ( by Shuppiluliumas, by Lego Train 12 Volt) z których starałem się nie czerpać inspiracji, jednak rodzaj i układ użytych kół (tradycyjne large train LEGO) wymusza odpowiednie proporcje, co naturalnie zbliża model wyglądem do przytoczonych przykładów :) Pojazd jest modularny. Można odczepić przedni wózek, kolumnę 8 przednich kół, kolumnę środkowych kół oraz węglarkę. Węglarka służy tylko do przewożenia paliwa (czyli baterii), dwa silniki napędzają pierwszy zestaw kół, trzeci napędza środkowy zestaw. Przełożenie napędu z silników na koła z redukcją 12/20.
Początkowo lokomotywa wydawała się ogromna, finalnie wyszła umiarkowanie duża, dodatkowy 1-2 plate wyżej nie zaszkodziłoby, ale wówczas koła zaczynają tracić proporcję do reszty. Ogólnie oryginał jest bardziej masywny i zwarty, większy bojler w modelu byłby wskazany, a schody od frontu nieco skromniejsze. Największą trudność miałem jednak z przednim 2-kołowym wózkiem (w poprzednich lokomotywach również). Ten element, w modelu totalnie zbędny i przeszkadzający, ale konieczny dla zachowania wyglądu, sprawia mi zawsze najwięcej kłopotów. Musi gładko się toczyć, wchodzić bez nadmiernego tarcia w zakręty, nie blokować się itd. Makabra. Wersji wózka było kilkanaście, ten wydaje się optymalny, ale ... zawsze jest miejsce na poprawę.
Planowałem zrobić kocioł w medium blue, jednak curved slopes nie występują w tym kolorze, dlatego użyłem sand green + flat silver. W trakcie budowy popuściłem wodze fantazji i dzięki "biżuterii" od Auriego, dodałem lokomotywie nieco sznytu glamour. Mam jeszcze bardziej próżny pomysł by cały bojler przerobić na srebrzysto-złoty, ale to w przyszłości.
Cylindry, korbowód, wiązary... W prawdziwym Tripleksie użyte jest rozwiązanie napędowe typu Baker, w swoim modelu zasymulowałem uproszczony mechanizm Walschaerts. Dla zainteresowanych link do opisówki http://www.steamlocomotive.com/appliances/valvegear.php
Parametry:
Długość: 82 studs
Szerokość: 10 studs (przez cylindry i wiązary)
Wysokość: 11 bricks
Napęd: 3x PF Large silnik + Sbrick + bateria 88000
Waga: 1,6kg
W modelu nie obyło się bez nie-legowych technik:
1. Wiązary. Dla zwiększenia realizmu użyłem elementy zastępcze produkowane przez B. Coifmanna (TrainedBricks http://www.bricklink.com/store/home.page?p=zephyr )
2. Sbrick. Tego kontrolera nie trzeba przedstawiać (SBrick, http://sbrick.com )
3. Chrom od Auriego, wielkie dzięki!!! ( http://www.bricklink.com/store/home.page?p=Aurimax )
4. Przycięte technic axle (BL #6587) łączace korbowody z wiązarami i kołami. Wiem, że można to obejść kosztem przebudowy ramy z kołami. Do rozważenia i ew. poprawy w przyszłości.
5. "Bullfrog Snot". 2 pary kół są posmarowane płynną gumą w celu poprawy przyczepności ( http://www.bullfrogsnot.com/faq.asp ), finalnie jednak zdecydowałem się założyć białe gumy na koła z kołnierzem
6. Naklejki
Dama w black&white:
Oraz film
Bibliografia
http://www.douglas-self.com/MUSEUM/LOCO ... riplex.htm
http://www.steamlocomotive.com/triplex/?page=err
http://en.wikipedia.org/wiki/Triplex_(locomotive)
Zapraszam do oglądania i komentowania.
M
Trochę historii... Erie Triplex to jedna z najpotężniejszych i najmocniejszych maszyn tego typu jakie jeździły po Ziemi na początku XX wieku. Posiadała trzy pary cylindrów, 2 zestawy kół (8+8) montowane na ramie lokomotywy Mallet, plus dodatkowe 8 kół pod węglarką co finalnie dawało układ 2-8-8-8-2 i teoretycznie kolosalną moc pociągu. W latach 1913-1916 wyprodukowano w Stanach 3 sztuki, ich przeznaczeniem były pochyłe, niedługie trakty kolejowe, gdzie niezbędna była duża siła a prędkość nie grała roli. Rozwiązanie z 3 parami cylindrów okazała się być bardzo wymagające - kotły nie dawały rady wyprodukować odpowiednio dużo pary by wykorzystać możliwości maszyny, a z drugiej strony cięgna wagonów nie wytrzymywały ogromnej siły lokomotyw. To spowodowało, że użycie ich było ograniczone i nie pojawiły się nowe egzemplarze oprócz wspomnianych trzech (2-8-8-8-2, nr 5014-5016) i czwartego w układzie 2-8-8-8-4. Jak widać, kolejny przykład gdzie większy niekoniecznie znaczy lepszy. "Although the boiler was large (in line with contemporary two-cylinder and four-cylinder practice), six large cylinders demanded more steam than even such a boiler could supply".
Tak czy owak, to ciekawa lokomotywa, wymagała trochę zachodu przy budowie z klocków Lego. Namierzyłem 2 podobne modele Lego ( by Shuppiluliumas, by Lego Train 12 Volt) z których starałem się nie czerpać inspiracji, jednak rodzaj i układ użytych kół (tradycyjne large train LEGO) wymusza odpowiednie proporcje, co naturalnie zbliża model wyglądem do przytoczonych przykładów :) Pojazd jest modularny. Można odczepić przedni wózek, kolumnę 8 przednich kół, kolumnę środkowych kół oraz węglarkę. Węglarka służy tylko do przewożenia paliwa (czyli baterii), dwa silniki napędzają pierwszy zestaw kół, trzeci napędza środkowy zestaw. Przełożenie napędu z silników na koła z redukcją 12/20.
Początkowo lokomotywa wydawała się ogromna, finalnie wyszła umiarkowanie duża, dodatkowy 1-2 plate wyżej nie zaszkodziłoby, ale wówczas koła zaczynają tracić proporcję do reszty. Ogólnie oryginał jest bardziej masywny i zwarty, większy bojler w modelu byłby wskazany, a schody od frontu nieco skromniejsze. Największą trudność miałem jednak z przednim 2-kołowym wózkiem (w poprzednich lokomotywach również). Ten element, w modelu totalnie zbędny i przeszkadzający, ale konieczny dla zachowania wyglądu, sprawia mi zawsze najwięcej kłopotów. Musi gładko się toczyć, wchodzić bez nadmiernego tarcia w zakręty, nie blokować się itd. Makabra. Wersji wózka było kilkanaście, ten wydaje się optymalny, ale ... zawsze jest miejsce na poprawę.
Planowałem zrobić kocioł w medium blue, jednak curved slopes nie występują w tym kolorze, dlatego użyłem sand green + flat silver. W trakcie budowy popuściłem wodze fantazji i dzięki "biżuterii" od Auriego, dodałem lokomotywie nieco sznytu glamour. Mam jeszcze bardziej próżny pomysł by cały bojler przerobić na srebrzysto-złoty, ale to w przyszłości.
Cylindry, korbowód, wiązary... W prawdziwym Tripleksie użyte jest rozwiązanie napędowe typu Baker, w swoim modelu zasymulowałem uproszczony mechanizm Walschaerts. Dla zainteresowanych link do opisówki http://www.steamlocomotive.com/appliances/valvegear.php
Parametry:
Długość: 82 studs
Szerokość: 10 studs (przez cylindry i wiązary)
Wysokość: 11 bricks
Napęd: 3x PF Large silnik + Sbrick + bateria 88000
Waga: 1,6kg
W modelu nie obyło się bez nie-legowych technik:
1. Wiązary. Dla zwiększenia realizmu użyłem elementy zastępcze produkowane przez B. Coifmanna (TrainedBricks http://www.bricklink.com/store/home.page?p=zephyr )
2. Sbrick. Tego kontrolera nie trzeba przedstawiać (SBrick, http://sbrick.com )
3. Chrom od Auriego, wielkie dzięki!!! ( http://www.bricklink.com/store/home.page?p=Aurimax )
4. Przycięte technic axle (BL #6587) łączace korbowody z wiązarami i kołami. Wiem, że można to obejść kosztem przebudowy ramy z kołami. Do rozważenia i ew. poprawy w przyszłości.
5. "Bullfrog Snot". 2 pary kół są posmarowane płynną gumą w celu poprawy przyczepności ( http://www.bullfrogsnot.com/faq.asp ), finalnie jednak zdecydowałem się założyć białe gumy na koła z kołnierzem
6. Naklejki
Dama w black&white:
Oraz film
Bibliografia
http://www.douglas-self.com/MUSEUM/LOCO ... riplex.htm
http://www.steamlocomotive.com/triplex/?page=err
http://en.wikipedia.org/wiki/Triplex_(locomotive)
Zapraszam do oglądania i komentowania.
M