Strona 1 z 1

3 Nowe pomysły na budowę automatycznej transmisji

: 2017-02-12, 17:15
autor: Psor
Mój ostatni moc https://www.youtube.com/watch?v=S5CpTEJCLU8&t=1s nie był co prawda może zbyt innowatorski, ale w związku z tym jakiś czas temu napisałem w tej sprawie do pewnego konstruktora - Mishy van Beeka. Odpowiedział po paru dniach dosyć przychylnie, a do tego w następnej odpowiedzi na mail przysłał link do napisanej w gołym htmlu strony innego zapaleńca, od którego wziął koncepcję. Gość nazywa się Jeff Jahr i nosi pseudo "Malakai", choć nigdy wcześniej onim nie słyszałem. Na swoich stronach umieszcza stare (bo już przeszło 10-letnie) ale ciekawe od strony znej pomysły na budowę automatycznych skrzyń biegów. Poniżej macie zdjęcia i linki:

2 biegi, shifting z użyciem ślimacznicy:
http://www.last-outpost.com/~malakai/le ... index.html
Obrazek


Automatyczna, 3 biegi:
http://www.last-outpost.com/~malakai/lego/
Obrazek


Ręczna, 9 biegów:
http://www.last-outpost.com/~malakai/le ... index.html
Obrazek

: 2017-02-12, 17:56
autor: BONBINI
Powiało oldschool'em. Nie wiem czy to jest do końca legalne. Tak się dziś nie buduje wg niektórych ;-)
M_longer pisze:Wiesz z którego roku jest ten zestaw, prawda?
Czasy się zmieniły

: 2017-02-12, 18:34
autor: M_longer
BONBINI pisze:Tak się dziś nie buduje wg niektórych ;-)
Bo gdyby to było zbudowane na liftarmach byłoby zdecydowanie mniejsze.

: 2017-02-12, 18:43
autor: Jetboy
Ale czy w ogóle automatyczna skrzynia biegów przy silnikach elektrycznych mających niemalże liniową charakterystyka me jakikolwiek sens?

: 2017-02-12, 19:40
autor: Psor
M_longer pisze:
BONBINI pisze:Tak się dziś nie buduje wg niektórych ;-)
Bo gdyby to było zbudowane na liftarmach byłoby zdecydowanie mniejsze.
To nie zawsze kwestia liftarmów. Gdyby wówczas istniały zębatki dwustożkowe z12 i z20 to wtedy dopiero skrzynie byłyby mniejsze.
Jetboy pisze:Ale czy w ogóle automatyczna skrzynia biegów przy silnikach elektrycznych mających niemalże liniową charakterystyka me jakikolwiek sens?
Nie bardzo rozumiem, o co chodzi z liniową charakterystyką, bo właściwie to możemy kontrolować szybkość silnika z pomocą niektórych PFów, ale jaki urok miałby wtedy taki owy supercar bez skrzyni? Z tego co wiem obecnie w autach elektrycznych mechanizm skrzyni biegów jest pominięty, bo rzeczywiście jest niepotrzebny.

: 2017-02-12, 22:48
autor: Tranzystor
Jetboy pisze:Ale czy w ogóle automatyczna skrzynia biegów przy silnikach elektrycznych mających niemalże liniową charakterystyka me jakikolwiek sens?
Co jest liniowe? Moc od obciążenia jest nieliniowa i osiąga maksimum przy prędkośći 50% maksymalnej, więc skrzynia jak najbardziej tak.

: 2017-02-13, 07:06
autor: Jellyeater
W samochodach to się stosuje silniki synchroniczne z magnesami trwałymi sterowane wektorem momentu. Wtedy mamy maksymalny moment obrotowy od właściwie zerowej prędkości.

Tu jak mamy silnik prądu stałego, o stosunkowo niedużym momencie i stosunkowo dużej prędkości obrotowej to możemy to sobie mechanicznie zredukować i samochód nam ruszy.