[MOC] Aliens M577 APC

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderatorzy: Mod Team, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

[MOC] Aliens M577 APC

#1 Post autor: Sariel »

Obrazek

Dane techniczne:
Wymiary: dł. 64s (z wieżą na dachu) / szer. 26s / wys. 21s
Waga: 2.760 kg
Zawieszenie: kolebki
Napęd: 2 x PF L na wszystkie koła z redukcją 4.2:1
Silniki: 2 x PF L, 4 x PF M, 2 x Micromotor, 1 x 71427

Zacznę od przypomnienia kultowej sceny zrzutu bojowego która po 31 latach nadal pozostaje klasykiem trudnym do pobicia dzięki połączeniu rewelacyjnych efektów z modelami, autentycznego Marine w roli sierżanta i nieodżałowanego Billa Paxtona. Ba, jej wpływ na popkulturę był taki że nawet dropship w StarCrafcie czerpie z niej mocne inspiracje :)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Yn45pl8yXzk[/youtube]

Wracając do rzeczy, kultowy transporter, który do filmu przebudowano z holownika lotniskowego (i ważył tyle, że musiano wzmacniać pod nim plan) próbowałem już raz przenieść na klocki 9 lat temu (jak ten czas leci): viewtopic.php?t=7933 . Od tamtej pory dręczył mnie jednak błędny kolor, kompletnie nietrafiony wybór kół, no i tylna wieża która nie przesuwała się na tył kadłuba. Wszystkie te niedociągnięcia udało mi się, mam nadzieję, poprawić tym razem.

Od strony estetycznej model wydaje mi się całkiem dokładny, tym razem budując miałem dostęp do szczegółowych schematów stworzonych - ciekawostka - na bazie dokumentacji technicznej z samego filmu. Jedyna istotna różnica to przednia wieża która jest nieco za wysoka i cofnięta o 1 studa do tyłu, wymuszając wcięcie w kadłubie, a wszystko to żeby pomieścić w niej funkcje. Funkcji natomiast jest cała masa, wszystkie zdalnie sterowane:
- napęd i skręt na wszystkie koła (odpowiednio: 2 silniki PF L i jeden PF M)
- obrót przedniej wieży i podnoszenie/opuszczanie jej działka (odpowiednio: Micromotor i PF M)
- przesuwane drzwi boczne (silnik 71427, bo PF M byłby za długi)
- otwierane wyrzutnie rakiet (PF M)
- obrót tylnej wieży i jej przesuwanie tył/przód (odpowiednio: Micromotor i PF M)

Dość istotnym problemem podczas budowy było pomieszczenie mechanizmów o bardzo różnych kształtach w obszarze pomiędzy osiami. Udało mi się upchnąć silniki obsługujące przednią wieżę oraz silnik kontrolujący skręt przed przednią osią, co oznacza że pomiędzy osiami mieści się 6 silników, a także 2 SBricki, bateria 8878 i masa kabli. Żeby to wszystko się mieściło, jedne mechanizmy przechodzą przez środek innych, np. mechanizm otwierania drzwi jest zbudowany wokół mechanizmu otwierania wyrzutni rakiet, który z kolei przechodzi w poprzek przez mechanizm przesuwania tylnej wieży - swoją drogą wyjątkowo wymagający mechanizm, bo sięgający od tyłu kadłuba aż do przedniej osi i wymagający dodatkowego miejsca żeby kabel od Micromotora pod wieżą mógł się zwijać i rozwijać. Oprócz tego sporo miejsca pożerają osie w formie kolebek które łączą się z podwoziem przez obejmy z liftarmów i są stabilizowane dwoma amortyzatorami każda (przednia ma mniejszy skok i amortyzatory ustawione pod takim kątem żeby były twardsze od tylnych).

Najbardziej cieszę się z tej przesuwanej tylnej wieży, bo dojście do sprawnie działającej wersji trochę trwało. Moim początkowym pomysłem był odcinek gąsienicy, tej szerokiej na 5 studów, przesuwanej od dołu i z silnikiej doczepionym od góry. Okazało się jednak, że gąsienica co i rusz czymś zaczepia o bricki dookoła. Potrzebowałem czegoś gładkiego, co mogłoby być proste a w trakcie przesuwania wieży do tyłu mogło się zgiąć pod kątem prostym. Stanęło na rozwiązaniu w postaci technicowej belki z rackiem która łączy się z giętką sekcją zbudowaną z przeplatanych liftarmów 2L, na tej samej zasadzie co np. gąsienice w moim Mausie. Ta giętka sekcja dopasowuje się kształtem do otoczenia, a więc można ją wsunąć w prowadnice z łuczków i w ten sposób ładnie, stopniowo zgiąć, a jednocześnie da się do jej wierzchu doczepić Micromotor. Sama wieża jest dość spora, ale ponieważ Micromotor siedzi mniej więcej pod jej środkiem ciężkości, jest w stanie bez problemu obracać nią, i na dachu, i z tyłu kadłuba.

Podczas budowy sporo eksperymentowałem: była wersja drzwi bocznych które wsuwały się w obręb kadłuba, jak drzwi w dostawczakach (ale miały luzy i w ogóle nie wyglądały jak w filmie), były wyrzutnie rakiet które wysuwały się po otwarciu (ale brakło miejsca i lubiły się zacinać), był także dodatkowy Micromotor który obracał reflektorem na dachu w prawo i lewo zależnie od tego w którą stronę były skręcone koła, ale wyglądało to fatalnie i w praktyce było trudne do kontrolowania. Koniec końców, starałem się wybrać rozwiązania które jak najbardziej przybliżały wygląd modelu do oryginału.

Galeria: http://bricksafe.com/pages/sariel/aliens-m577-apc

Kilka fotek:
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Fotki WIP:
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

I film:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=cySq7id1wg4[/youtube]

alchemist
Posty: 33
Rejestracja: 2016-12-29, 16:33
Lokalizacja: Wrocław
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#2 Post autor: alchemist »

WoW! Świetne! Bardzo mi się podoba. I jak na tak duży pojazd porusza się nawet całkiem żwawo. Porównując ze starszym modelem są fajne zmiany, szczególnie ta tylnia wieżyczka, która przechodzi do pozycji pionowej, ciekawe rozwiązanie. Chyba tylko zabrakło miejsca na drzwi kierowcy ;)

PS. Śmieszna sprawa, jak dziś wszedłem na joemonster to na pierwszej stronie sugerowanych filmików był akurat Twój stary transporter, sądziłem, że to może Twój nowy, ale nie zobaczyłem chomika, więc pomyślałem, że jednak nie. Dopiero jak wbiłem na youtube, to sie przekonałem :)
Na warsztacie:
Władimirec T-25A "Model Team"
Kopaczka do ziemniaków Agromet
Prasa Sipma Z-224
Krowa/Byk

Awatar użytkownika
Mcq_90
Posty: 49
Rejestracja: 2016-07-22, 12:30
Lokalizacja: Poznań
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#3 Post autor: Mcq_90 »

GE-NIA-LNE! Szacun wielki za ogrom pracy i efekt finalny. Mój faworyt na MOC miesiąca, jak nic.

wirusek
Posty: 1
Rejestracja: 2017-03-16, 09:31
Lokalizacja: Jaworzno
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#4 Post autor: wirusek »

Załączniki
images.png
images.png (4.29 KiB) Przejrzano 7724 razy
Ostatnio zmieniony 2017-03-28, 12:58 przez wirusek, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
legosamigos
VIP
Posty: 3941
Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
Lokalizacja: Gdańsk
brickshelf: legosamigos
Kontakt:

 

#5 Post autor: legosamigos »

Choć nie znam filmu, bo go nie oglądałem i raczej nie mam zamiaru go oglądać, bo to nie moje klimaty, to patrząc na Twój MOC, to całkiem fajnie go odwzorowałeś. Oczywiście mnóstwo funkcji, z których najbardziej podoba mi się przesuw tego tylnego działka, jak i przesuwane drzwi. Dodatkową atrakcją byłyby strzelające działka na tym wozie, ale nie można mieć wszystkiego :) Trochę klimat psują samochody w tym podziemnym garażu, choć przypuszczam, że starałeś stworzyć nastrój z tego filmu. Teraz przydałby się samolot transportowy do przewozu tego transportera, jak na filmie :) Tak czy inaczej gratuluję kolejnego udanego MOCa
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję

TopGun
Posty: 35
Rejestracja: 2011-09-15, 21:10
Lokalizacja: Łódź

#6 Post autor: TopGun »

Wcieram w suty zaj$%^&* tego MOCa. Dzisiaj wieczorem koniecznie Aliens!

Awatar użytkownika
Bart86
Posty: 93
Rejestracja: 2015-10-20, 10:27
Lokalizacja: Rybnik
brickshelf: bart86

 

#7 Post autor: Bart86 »

Mogę dopiero teraz coś napisać, bo dopiero przestałem się ślinić i zebrałem szczękę z podłogi... ŚWIETNE, cudowne, i aż się chce takiego mieć :-). Super, że główne działko jest ruchome i "zjeżdża" jak w oryginale! Wybrałeś najlepszy pojazd z najlepszej części "Obcego" ;-)!
Bart

Awatar użytkownika
dmac
Adminus Emeritus
Posty: 2431
Rejestracja: 2004-06-17, 19:16
Lokalizacja: Szczecin
brickshelf: dmac

 

#8 Post autor: dmac »

"Facehug this" :D .
Brawo, bardzo pięknie wyszło. Więcej funkcji w oryginale chyba nie było; kolor oczywiście też właściwy (w przeciwieństwie do czarnego ;) ) .
Tylko chomik powinien być czarny, jak na sierżanta przystało ;) .
Aha, gdybyś jeszcze znalazł całkiem pusty parking, bez żadnego samochodu, klimat tych ujęć byłby bezbłędny!

Bardzo, ale to bardzo lubię całą serię, ale w jednym się z Tobą nie zgodzę: otóż moim zdaniem scena desantu zestarzała się STRASZLIWIE, przynajmniej jeśli chodzi o efekt lotu dropshipa. No masakra wręcz, porównując nawet z o kilka lat starszymi Gwiezdnymi Wojnami. Źle oświetlony model statku, trzęsący się na sznurkach na tle chmur? Powinni wziąć (kontrowersyjny) przykład z Lucasa i poprawić takie kwiatki z okazji którejś rocznicy.

P.S. Rozumiem, że Sulaco będzie w tej samej skali, tak, żeby w ładowni mieścił się dropship z tym transporterem? :D
Pozdrawiam,
dmac

_________________
The absence of limitations is the enemy of art - Orson Welles

Awatar użytkownika
Sariel
VIP
Posty: 5418
Rejestracja: 2007-03-28, 08:16
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Sariel
Kontakt:

 

#9 Post autor: Sariel »

dmac pisze:P.S. Rozumiem, że Sulaco będzie w tej samej skali, tak, żeby w ładowni mieścił się dropship z tym transporterem? :D
W skali 1:1 ;) Muszę Cię rozczarować, czarne chomiki owszem, zdarzają się, ale nadal nie wyglądają zbyt groźnie.

Obrazek
Ostatnio zmieniony 2017-03-29, 11:47 przez Sariel, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Kocur
Posty: 884
Rejestracja: 2014-11-30, 19:15
Lokalizacja: Kraków
brickshelf: Kocur

 

#10 Post autor: Kocur »

Sariel pisze:chomiki(...)nadal nie wyglądają zbyt groźnie.
Jakby to ryjówka była to przynajmniej dla owadów była by groźna ;)
Ride the wind, take on your destiny
You gotta get much higher
Fly your flight, get over society
The world is by far much bigger!
- Samael

Awatar użytkownika
Damjan97
Posty: 216
Rejestracja: 2015-07-13, 19:32
Lokalizacja: Mikołów
brickshelf: damianple

 

#11 Post autor: Damjan97 »

Śledzę powstawanie tego modelu od samego początku i muszę powiedzieć, ze robi robotę :D
w sumie jak większość modeli Sariela. Kolejny raz micromotor wykorzystany został w chyba najlepszy sposób. Bardzo podoba mi się sposób w jaki działają te wyrzutnie rakiet oraz mechanizm przesuwania wieżyczki, znowu się człowiek czegoś nowego dowiedział.

Awatar użytkownika
MarcinMK
VIP
Posty: 421
Rejestracja: 2013-11-01, 16:24
Lokalizacja: Kołobrzeg
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#12 Post autor: MarcinMK »

Kapitalny MOC. Dopieszczony i te wszystkie mechanizmy... Dla mnie super!
Nie chcę się powtarzać ale... szkoda, że nie robisz instrukcji do swoich modeli.

Styrany
Posty: 26
Rejestracja: 2016-05-01, 14:46
Lokalizacja: Zamość
brickshelf: Proszę uzupełnić

 

#13 Post autor: Styrany »

Świetna praca, bardzo fajnie pracuje wieżyczka. Całość działa i wygląda na bardzo wysokim poziomie.

ODPOWIEDZ