Strona 1 z 2

Pociągi, które jeżdżą pod górkę...

: 2017-05-19, 20:18
autor: meler
Cześć,

Wrzucam kilka obserwacji z testowania pociągów na podjazdach, które miałem okazję zrobić w czasie sprawdzania mostu kolejowego. Wspomnę od razu, że temat nie jest nowy, pewnie wałkowany na forum LugPOL, a na necie można znaleźć bardzo przyzwoite studium podjazdów by Miguel. Kolega umieścił tam nawet formułę w Excelu do liczenia płytek i klocków w zależności od kąta nachylenia. Ogólnie wiadomo, że pociągi pocą się bardzo w czasie jazdy pod górkę. Również pociągi LEGO. Bawiąc się mostem (zimą, wciąż stare podpory :)) zbudowałem podjazdy, na których przetestowałem 4 lokomotywy w różnych konfiguracjach. Nim przejdę do filmów, trochę lania wody.

1. Podjazdy o nachyleniu > 4°
Sprawiają duże problemy, wzniesienie powoduje, że koła lokomotywy buksują gdy przód lokomotywy zaczyna wspinaczkę. Nachylenie 4° (a dokładniej 4,3°), odpowiada wspinaczce o jeden pełny klocek (9,6mm) na długości 1 prostego toru (128mm). Z funkcji arctan (9,6/128) ~= 4.3°, (zakładam kąt prosty przy torze a nie podłodze, ponieważ klocek jest wciśnięty dokładnie w tor, co powoduje minimalną szparę nad podłogą). Taki kąt właściwie nie nadaje się na sensowną jazdę, już 1-2 wagony potrafią skutecznie przyblokować lokomotywę. Jak łatwo policzyć, by wznieść się na wysokość 12 klocków, potrzeba 12 torów prostych czyli ok. 1,5 metra miejsca.

2. Podjazd o nachyleniu ~ 3°
Odpowiada proporcji 2 płytek (6,4mm) na jeden tor prosty (128mm). W tym przypadku jest lepiej niż w pierwszym, ale wskazane mimo wszystko jest zacząć od bardziej płaskiego najazdu czyli 1 płytki / 1 tor prosty by po 3 torach przejść na 2 płytki / 1 tor prosty. Lokomotywy z dwoma lub więcej silnikami dawały radę, jednosilnikowe (train motor lub L-motor) wymagały wspomagania w postaci płynnej gumy (bullfrogsnot.com) aplikowanej na koła i/lub dociążenia lokomotywy w okolicy kół.

3. Podjazd o nachyleniu 1,4°
Czyli 1 płytka / 1 tor prosty, jest bardzo komfortowy, chociaż wciąż można zauważyć, że pojazd zmaga się z grawitacją i oporami. Niestety układ jest dość wymagający jeśli chodzi o miejsce. Aby wjechać na wys. 12 klocków, potrzebnych jest 36 torów prostych czyli ok. 4,5 metra.

4. Podjazd o nachyleniu 0,7°
1 płytka / 2 tory proste, tego nie testowałem, ale zalecane przez kolegów z EB. Jak łatwo policzyć, najazd będzie mieć 9 metrów i 72 tory proste :) Czyli komfort dużym kosztem $$ i jeszcze większym miejsca. A trzeba jeszcze gdzieś zrobić zjazd :)

4,3° -> 1 klocek / 1 tor prosty -> praktycznie nieużyteczne, głównie dla lokomotyw solo
3,0° -> 2 płytki / 1 tor prosty -> lokomotywy potrzebują wsparcia w postaci 2 silnika, docisku kół lub ekstra trakcji
1,4° -> 1 płytka / 1 tor prosty -> lokomotywy dają radę, taka proporcja wskazana jest też przy większych kątach wzniesienia na początku i końcu podjazdu by uniknąć buksowania kół
0,7° -> 1 płytka / 2 tory proste -> wiadomo, komfortowo i na bogato.


Ogólnie moje wrażenia
(1) szkoda czasu na podjazdy :)
(2) a jak już to zacząć od 1pł/1tor, potem przejść na 2pł/1tor i zakończyć 1pł/1tor.


Wszystkie filmy poniżej robione dla wersji 3°.

Lokomotywa BR81 z custom wheels http://www.bigbenbricks.com. W środku jeden L-motor.
Na początku widać jak lokomotywa nie daje rady na gołych kołach. Później jest fragment pokazujący gdy wciąga ten sam skład po posmarowaniu dwóch par kół płynną gumą. Dała radę? Dała :)



Tutaj można zobaczyć przeróbkę PF pojazdu zrobionego przez Antony Sava (było na forum wcześniej).
Lokomotywa poci się niemiłosiernie by pod sam koniec dać za wygraną. Po dołożeniu ekstra balastu tuż nad silnikiem, śmiga całkiem sprawnie. Można? Można :)



Na kolejnym filmie można podziwiać grację z jaką wspina się pod górkę SD40-2. 2 silniki Lego train w środku.



A na ostatnim nieco dłuższym filmie - Erie Triplex w roli głównej. 3 silniki L-motor praktycznie nie odczuły różnicy między 1, 2 czy 3 wagonami.
W sumie 24 koła w lokomotywie, z czego połowa z białymi gumkami (legowe).



-
MM

: 2017-05-19, 22:01
autor: Zwariowany
U ciebie podjazd jest za zakrętem, ja robiłem testy na prostej i podjazd. Rozpędzona lokomotywa i bez gumek wjeżdżała bo miała rozpęd.

: 2017-05-19, 22:19
autor: Biedrus
meler pisze:Z funkcji arctan (9,6/128) ~= 4.3°
Arcustangensy to już wyższa matma :)
Zaciekawił mnie szczerze ten twój wpis. Fajna rozprawka.

: 2017-05-19, 23:11
autor: meler
Zwariowany pisze:U ciebie podjazd jest za zakrętem, ja robiłem testy na prostej i podjazd. Rozpędzona lokomotywa i bez gumek wjeżdżała bo miała rozpęd.
Łuk (dzięki Halerz za poprawkę :-)) jest z torów R72, a warunki wolałem mieć bliższe rzeczywistym :-) Napisz proszę coś więcej, jaki kąt, jaka lokomotywa i co ciągnęła.

: 2017-05-20, 00:14
autor: Sariel
Jestem pewien że u mnie w wywrotce bębnowej (tak się chyba to po polsku nazywa) podjazd miał conajmniej 10 stopni i pociąg wjeżdżał. Te obliczenia są dla jakichś starych lokomotyw, czy tych aktualnych PFowych z gumkami na kołach?


: 2017-05-20, 06:46
autor: meler
Sariel pisze:Jestem pewien że u mnie w wywrotce bębnowej (tak się chyba to po polsku nazywa) podjazd miał conajmniej 10 stopni i pociąg wjeżdżał. Te obliczenia są dla jakichś starych lokomotyw, czy tych aktualnych PFowych z gumkami na kołach?
Dla tych z filmów czyli moc, nie-lego. Sprzęt PF sprawny, chociaż nie najnowszy. I to raczej obserwacje z doświadczeń, niż obliczenia. Pierwszy pociąg na początku nie ma gumek, potem z gumą daje radę. Drugi z PF train motor ewidentnie się ślizga, dlatego zmieniam tam środek ciężkości. Wjazd bez rozpędu i przy prędkości 1/2 - 3/4 maksymalnej - lokomotywa nie zawsze musi mieć full speed :-) Ostatnia lokomotywa waży 1,7kg, ale wtacza się bez problemów. W jej przypadku znaczenie ma początek najazdu, bo długość sprawia że koła napędowe tracą czasem kontakt z torem gdy kąt jest zbyt duży.

: 2017-05-20, 06:51
autor: halerz
Zwariowany pisze:podjazd jest za zakrętem
W kolejnictwie nie ma zakrętów tylko łuki :)

: 2017-05-20, 09:23
autor: Zwariowany
Zakręt czy łuk? Nie zdawałem sobie sprawy :-D U mnie podjazd na wiadukt był na odcinku prostym około 30-35°
Napęd seryjny z zestawów. Skład (5 wagonów) zwalniał dopiero na samej górze.

: 2017-05-20, 18:46
autor: meler
Zwariowany pisze:Zakręt czy łuk? Nie zdawałem sobie sprawy :-D U mnie podjazd na wiadukt był na odcinku prostym około 30-35°
Napęd seryjny z zestawów. Skład (5 wagonów) zwalniał dopiero na samej górze.
Hm... Imponujący podjazd, wynika z tego że podkladales ok. 7 klocków na 1 tor prosty? Sporo. Lokomotywa nie haczyła zaczepami gdy dojeżdżała do wzniesienia?

: 2017-05-20, 23:10
autor: 3dom
Strasznie słabe te pociągi. Lokomotywy Duplo wciągają je nosem na podjazdach :)

: 2017-05-20, 23:47
autor: meler
3dom pisze:Strasznie słabe te pociągi. Lokomotywy Duplo wciągają je nosem na podjazdach :)
To akurat nic nowego, lokomotywy Duplo idą jak czołgi bez śladu zmęczenia :-)

: 2017-05-21, 10:57
autor: Zwariowany
Meler na końcu podjazdu zaczepiało, ale z tego co pamiętam coś tam jeszcze przerabiałem. Generalnie rozpędzona zwalniała tylko na moment na samej górze więc troszke za stromo jeszcze było. A na dwóch wózkach napędowych już bez problemów, za to trzeba było uważać na zjeździe i zwolnić bo potrafiła wyskoczyć z toru lub wagon wyskakiwał. Kończe parowóz Ok23 o napędzie 2XM więc zrobię test jak sobie radzi na nie LEGOwym napędzie (będzie cięższa niż seryjniaki) więc liczę, że będzie dobrze dociążona.

: 2017-05-21, 15:01
autor: Jaco3011
meler pisze:
3dom pisze:Strasznie słabe te pociągi. Lokomotywy Duplo wciągają je nosem na podjazdach :)
To akurat nic nowego, lokomotywy Duplo idą jak czołgi bez śladu zmęczenia :-)
Lokomotywy Duplo mają na kółkach ząbki, na podjazdach zębnice i mogą sobie ciągnąć pod dużymi kątami.

: 2017-05-21, 19:07
autor: meler
Wiem, że kąt 3 stopni nie brzmi kozacko :) ale mimo wszystko to spory najazd.

[EDIT] Część postu pozwalam sobie usunąć i przepraszam kolegów za uszczypliwe zdjęcia [/EDIT]

Zakładałem w swoich testach, że robię w miarę realistyczny podjazd (dla pociągów o szerokości 8w), które głównie ciągną skład a rzadziej pchają i pokonują wzniesienie z różną prędkością, czasem bez rozbiegu. Na trzecim filmie widać na początku jak UP SD40-2 wjeżdża przy 1/2 prędkości bez problemów. Oczywiście, da się. Ale ta lokomotywa ma 2 wózki napędowe :) Pomysł Sariela by tory usztywnić długimi klockami od spodu jest b. dobry, dzięki temu nierówności i ugięcia nie wpływają na płynność jazdy.

Na koniec jeszcze porównanie 6w 60052 z lokomotywą o szerokości 8 kropek.

Obrazek

Miłego wieczoru.
-
M

: 2017-05-21, 19:53
autor: Jetboy
Niesamowite jak ludzie sa nastawieni na myślenie binarne. Wszystko widza w kategoriach albo - albo. Albo Lego jest ekologiczne, albo nie jest. Albo kąt 0 stopni, albo 30. Albo jesteś z nami albo przeciw nam.

A przecież jest cała masa stanów pośrednich!

Pierwszy tor podnosisz o bricka, drugi o dwa bricki, trzeci... w ten sposób da się zrobić podjazd do bardziej stromego wzniesienia.