Strona 1 z 1

Pytanie o zasilanie POWER FUNCTIONS...

: 2017-05-26, 20:55
autor: StLe
...czyli pomoc w przepiciu kilku dych a brzmi ono: czy typowy sześcienny "power pack" z citi trejnów można zastąpić stosem baterii/baterią o odpowiednim napięciu, czy też w tej wspaniałej drogocennej kostce jest jakiś rozdzielacz napięcia? Owa nie wejdzie mi do modelu bo musi oczywiście być x4 i do tego nijako dwuszara (barwo, brawo LEGO tm...). W klasycznym RC odbiorniki mają zazwyczaj napięcia niższe niż ogniwo i stosowane powszechnie są stabilizatory. Przy 9V da się zrobić odbiornik ale też typowy przewód PF ma 4 żyły co (wraz z maniakalnym ostatnio zapałem firmy L do zapewniania "niepowtarzalności") budzi moje podejrzenia o stabilizator w którymś zasadzkowym miejscu. Czyli, bo nadużywam słów: mogę 9V bezpośrednio na odbiornik 2 żyłami czy też muszę 9V + Xv z wykorzystaniem wszystkich 4 styków?

: 2017-05-26, 21:15
autor: Bricksley
Może coś ułatwi: http://www.philohome.com/batteries/bat.htm - jakaś elektronika w bboxie jest.

: 2017-05-27, 06:33
autor: Zwariowany
Stare silniki podpinaja 2 żyłami (jak robią przejściówki do PF), co do doprowadzenia prądu widziałem filmy (podpinali 9V). Żadne batboxy LEGO nie mają 9V, wynika to 6x1.2V bateria. Silniki tak zasilane były szybsze, nie wiem jak z żywotnością ich. Ja osobiście stare silniki podłączyłem pod 2 x batbox i aż "furkotały? " Może coś pomógłem, po niedzieli mog3 poszukać schematów jakieś ściągałem odnośnie takich klimatów, na razie poza domem. Ogólnie pełno tego w google i YouTube.

: 2017-05-27, 07:01
autor: BJ
Jak podłączysz zasilenie pod dwie żyły, to silniki od będą pracować. Nieco kłopotliwe jest natomiast podłączenie odbiorników IR. Po podłączeniu zasilania do dwóch żył odbiorniki nie będą działać. Z tego co pamiętam żeby zadziałały zasilane ze starego boxa trzeba było zmostkować każdą żyłę z prądem z tą dodatkową żyłą. Przy zasilaniu nie LEGO zasada będzie taka sama. Nie zaszkodziłby również jakieś zabezpieczenie prądowe. W Boxach są termistory 750mA. 9V nic nie zrobi elektronice, przecież była projektowana do 6x1.5V.

: 2017-05-29, 17:34
autor: Bricksley
Zwariowany pisze:Żadne batboxy LEGO nie mają 9V, wynika to 6x1.2V bateria.
Ależ mają, na baterii masz 1.5V, 1.2 osiągniesz jak wsadzisz akumulatorek :)

: 2017-05-30, 05:32
autor: Zwariowany
Nawet baterie rzadko mają 1.5V

: 2017-05-30, 08:57
autor: 3dom
Nawet baterie co?

: 2017-05-30, 09:32
autor: Taausz
Zwariowany, Baterie mają po 1,5 V i to jest najbardziej popularny typ baterii: Potocznie "paluszki".

: 2017-05-30, 11:35
autor: Muszel
Akumulatory często po naładowaniu mają ~1,35V :)

: 2017-05-30, 13:57
autor: BJ
W trialówce jak mam 1.35V to aku idą do ładowania ;)

: 2017-05-30, 16:02
autor: Zwariowany
Wiem, że powinny mieć 1.5V ale nie zawsze mają. Kiedyś wykonałem ze 2 pomiary na wyjściu nie miałem 9V tylko około 8V. Ale możliwy wadliwy batbox.

: 2017-05-30, 20:25
autor: Tranzystor
Zwariowany pisze:Wiem, że powinny mieć 1.5V ale nie zawsze mają.
Mają 1,5 w pudełku. Ze spadkiem naładowania spada napięcie.

: 2017-05-31, 17:43
autor: StLe
Dziękuję wszystkim za wpisy a w szczególności Bricksley'owi, którego foty ujawniają istnienie układu scalonego w "baterii" (czyli ma jakąś "inteligencję" skubana).
Coś czasem mi zaiskrzy więc po prostu pomierzyłem napięcia:
:arrow: obie pary styków "baterii" - obecnie po 7,7... V czyli 6x napięcie baterii (obecnie ~1,3 sztuka)
:arrow: para 1 odbiornika 7,7... V czyli napięcie "baterii" niezależnie od ustawienia nadajnika
:arrow: para 2 odbiornika 0-7,7... V skokowo zależnie od ustawienia nadajnika
Mak ktoś zatem jakiś "schemat" jak podłącza się światła? Mamy zestaw ICE podstawowy bez świateł - podejrzewam, że na wtyk silnika zapina się światła ew. inne utensylia i stąd 1 para ma napięcie max ale to by wyjaśnił schemat z instrukcji.

Wyjaśnijmy jeszcze jedną kwestię:
"bateria" to pack, koszyk na ogniwa LEGO
bateria to ogniwo jednorazowe czyli to co kupimy przy każdej kasie
akumulatorek to ogniwo wielokrotnego ładowania.
I tego się na użytek postu trzymajmy (pojęcia te są tak mieszane jak dźwig i żuraw i żaden "wojowniczy znawca internetowej polszczyzny" nie poda jednoznacznych znaczeń).

Napięcie "baterii" przy nowych bateriach powinno mieć 9+V ale obecnie już spadło wraz ze zużyciem i stąd 7,7...V. Bateria przy rozpakowaniu ma 1,5V+ najczęściej 1,52V (bez obciążenia!) to samo powinno dotyczyć akumulatorków przy czym setne są zazwyczaj wyższe dla akumulatorków Li...

Próbowałem podłączyć baterię 9V ale bez lutowania mogłem to zrobić tylko do 1 pary styków naraz a zepsucie ukochanego "pendolimo" skazało by mnie na męki piekielne przez wrzask. Także czekam na zdobycie kabla łączącego i zadziałamy dalej.

: 2017-05-31, 22:15
autor: meler
Możesz śmiało użyć 9V baterie. Stosowałem je w dwóch swoich modelach. Poniżej linki i rysunki z netu (m.in. do philohome.com, o którym wcześniej wspomniał Bricksley)

http://www.moc-pages.com/moc.php/168223
http://www.philohome.com/pf/pf.htm


Obrazek

Obrazek

Obrazek

: 2017-05-31, 22:22
autor: Bricksley
StLe pisze:Wyjaśnijmy jeszcze jedną kwestię:
"bateria" to pack, koszyk na ogniwa LEGO
bateria to ogniwo jednorazowe czyli to co kupimy przy każdej kasie
akumulatorek to ogniwo wielokrotnego ładowania.
Odnośnie nomenklatury to na forum na pojemnik na baterie po prostu mówimy baterry box, a częściej bbox, akku to wiadomo akumulator ;)
StLe pisze:I tego się na użytek postu trzymajmy (pojęcia te są tak mieszane jak dźwig i żuraw i żaden "wojowniczy znawca internetowej polszczyzny" nie poda jednoznacznych znaczeń).
Trochę się post już zestarzał, ale wyjaśnia czym jest żuraw a czym dźwig :) viewtopic.php?t=10558