[MOC] Iveco Powestar

Wszystko co związane z / everything about LEGO Truck Trial, Cross Country, Truck Racing, Outdoor Car Racing

Moderatorzy: BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team, BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team

Autor
Wiadomość
Cieślu
VIP
Posty: 1262
Rejestracja: 2009-04-13, 22:21
Lokalizacja: Karczew/Warszawa
brickshelf: cieslu12

 

[MOC] Iveco Powestar

#1 Post autor: Cieślu »

Witajcie!
Z uwagi na to, że dawno nic nie publikowałem, postanowiłem pokazać czym jeżdżę w obecnym sezonie LTTC. Jest to model dakarowej ciężarówki Iveco Powerstar używanej przez team De Rooy.
Obrazek

Od dawna chciałem mieć ciężarówkę 4x4, gdyż innymi układami (zwłaszcza 6x6) już się najeżdziłem. Chciałem także jeździć poręczną maszyną, która wybaczy więcej błędów swojego nędznego kierowcy :> Pierwsza wersja ciężarówki zdołała wystartować jeszcze w tamtym sezonie, ale chciałbym o niej zapomnieć. Napęd na dwóch silnikach PF L był nieporozumieniem, dawały także o sobie znać pewne choroby wieku dziecięcego. Niemniej jednak postanowiłem dać tej maszynie szansę i nie żałuję tej decyzji.

Założeniem była do bólu uproszczona konstrukcja z możliwie niskimi oporami, niska masa, nisko położony środek ciężkości i duża moc, nawet kosztem przelicznika.

Moja próba odwzorowania tej ciężarówki prezentuje się następująco:
Obrazek

Dane techniczne:
Długość: 440 mm,
Szerokość: 200 mm
Wysokość 217 mm
Masa: 2030g
Zawieszenie: osie pływające oparte na małych obrotnicach i szarych amortyzatorach (po 2 na most)
Napęd: 2xPF XL przez dwubiegową, linearną skrzynię biegów z wodzikiem. W skrzyni występują pary z16>z16 oraz z20>z12. W celu ochrony kardanów przenoszących napęd do mostów większość redukcji znajduje się za nimi (z12>z20 + zwolnice z Crawlera) Dostępne przełożenia na osi koła to 5:1 i 3:1. Zmiana biegów odbywa się dzięki silnikowi PF Medium i mały siłownik śrubowy z przełożeniem 1:3.
Skręt: PF L z przełożeniem 3:1, działa całkiem sprawnie i daje bardzo duży kąt skrętu kół
Ogumienie: chińskie opony do RC trialu dozwolone regulaminowo, nie zamieniłbym już na inne.
Zasilanie: napęd z dużego boxa PF, inne funkcje z małego boxa PF


Ogólnie jestem z tej konstrukcji zadowolony. Moim zdaniem dzielność w terenie jest jak najbardziej na plus, podobnie jak bezawaryjność. Najlepszym świadectwem niech będzie to, że Iveco zniosło dwa dni katowania przez dzieci na torze trialowym w Chojnicach bez większych awarii. Podoba mi się praca zawieszenia i stopień upakowania konstrukcji. Udało się także zachować duży kąt wychylenia zwrotnic dzięki czemu zwrotność jest na dobrym poziomie.

Jeśli chodzi o wady to zaliczyłbym do nich stabilność. Walka o prześwit "pod brzuchem" poskutkowała dość sporą podatnością na wywrotki. Udało mi się jednak poczynić ostatnio pewne modyfikacje, wśród których jest opuszczenie kabiny i paki o studa. Poskutkowały one znaczną poprawą stabilności. Największą wadą jest jednak sterowanie przez podczerwień, więc
planuję przesiadkę na Sbricka. Myślę, że wtedy konstrukcja będzie bardziej konkurencyjna i łatwiejsza w opanowaniu. Nie chce mi się już liczyć ile straciłem przez dupne sterowanie.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Zdjęcia są autorstwa Smyka i Darka Mroza. Mam nadzieję, że nie macie nic przeciwko ich użyciu. Postaram się wrzucić jeszcze swoje, które będą zawierały szczegóły techniczne.

GALERIA BRICKSAFE

Film Sariela z zeszłorocznych zawodów, na którym nie widać jaką kaszaną była stara wersja auta, ale dobrze widać jak fajnie pracuje zawieszenie :)
Jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie.
WIP:
Oshkosh MMRS
MAN F2000
Iveco Powerstar

bart_ilo
VIP
Posty: 1493
Rejestracja: 2015-05-14, 20:04
Lokalizacja: Iłowa

#2 Post autor: bart_ilo »

Widząc ciężarówkę na wystawie w Chojnicach, od razu skojarzyła mi się z ciężarówką Team De Ropy, startująca w rajdzie Dakar z polskim mechanikiem "na pokładzie" :)
Od strony technicznej się nie wypowiem. Fajnie jeździła na wystawie.
Panie kierowco! Na głównym zdjęciu nie ma jednego światełka z prawej strony :)

Awatar użytkownika
legosamigos
VIP
Posty: 3941
Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
Lokalizacja: Gdańsk
brickshelf: legosamigos
Kontakt:

 

#3 Post autor: legosamigos »

Kabina w twoim MOCu daleko odbiega od oryginału, biorąc pod uwagę przednią szybę i drzwi do szoferki. Przednią wykrzywioną szybę pewnie ciężko byłoby oddać z klocków, ale drzwi myślę, że można byłoby upodobnić do oryginału :)
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję

Awatar użytkownika
smyk
VIP
Posty: 2137
Rejestracja: 2006-03-14, 23:13
Lokalizacja: Warszawa-Ochota
brickshelf: smyk

 

#4 Post autor: smyk »

Fajna fura, jedynie brzuszek trochę za nisko. Ilość systemowych bricków w kabinie robi wrażenie w dzisiejszych czasach.
GPM '07#2 | '08#2 | '09#5 | '10#3 | '11#4
LTTC '11#6 | '12#2 | '13#3 | '14#3 | '15#3 | '16#2 | '17#4 | '18#4 | '19#11 | '20#7 | '21#9

Awatar użytkownika
martinb
Posty: 680
Rejestracja: 2015-01-11, 20:12
Lokalizacja: Schwiebus

#5 Post autor: martinb »

Matko! To jest śliczne! Na myśl przywołuje stare, dobre lata '90... To pewnie przez ten kolor i study. Ech, nostalgia.

ODPOWIEDZ