Długo nic nie prezentowałem, czasem tylko skrobnąłem jakiś komentarz. Nie znaczy to jednak, że nic nie budowałem...
Ale do rzeczy.
Stara Pu13 została rozebrana kilka miesięcy temu, chciałem czegoś zgrabniejszego, bardziej uniwersalnego. Wybór padł na lokomotywy w układzie 1D, wzorowałem się głównie na bardzo uniwersalnym i o dobrych osiągach Tr202, choć z wyglądu bardziej chyba przypomina Tr12 czy Tr21. Oczywiście, prezentowana konstrukcja nie jest odwzorowaniem oryginału, ot, taka sobie luźna interpretacja/zapożyczenie. Stąd też nazwa - w oryginale taka seria nigdy na PKP nie istniała:)
Budowana w układzie 8 studów, choć faktyczna skrajnia dla niej to 10 kropek (te silniki wyszły takie szerokie, ale wszystkie inne rozwiązania mi nie pasowały).
Parowóz czeka jeszcze na tabliczki z godłami, nazwą i numerami seryjnymi, ale to za kilka tygodni/miesięcy... "Wungla" do zdjęć nie sypałem, sesja była dziś robiona "na szybko", jak ogarnę wszystko, to zrobię kilka lepszych fotek.
Aha, lokomotywa posiada też komplet wiatrownic systemu Wagnera, ale ich dzisiaj nie instalowałem:)
Zdjęcia przy naturalnym świetle "z okna", bez obróbki i lampy, więc czerwony wyszedł mocno "prześwietlony" - ale jak pisałem, "porządniejsze" będą przy końcowej sesji.
meler
Wiek: 47 Dołączył: 26 Sie 2015 Wpisy: 402 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-08-14, 08:37
Fajna lokomotywa, taka filigranowa, nawet lekką się zdaje :-) Bo Tr21, Tr21 są nieco bardziej masywne, na przykład w kotle. B. podoba mi się stanowisko pracy Stefana :-) Z opisu rozumiem, że jeździ, ale nie ma napędu? Jakieś plany na dodanie silników?
Już poprawione. Dopiero wczoraj założyłem tam konto, jeszcze nie wszystko ogarnąłem. Dzięki za following!
Jellyeater napisał/a:
Tylko po co te study pod kołami? :)
Są klocki, są study! :D Rozumiem, że chodzi Ci o pomosty 2x16 nad kołami? Nie ma takich dużych tile, aby można było je tam zastosować, a poza tym, nie byłoby jak zamocować wyposażenia. Poza tym, ja właśnie lubię study, dla mnie te gładkie konstrukcje są jakieś takie... "nie-takie" :D
legosamigos napisał/a:
troszkę pusto pod kabiną maszynisty, jakby brakowało koła z tyłu
To jest właśnie urok parowozów towarowych - chyba żaden nie ma osi tocznej z tyłu, z wyjątkiem kilku lokomotyw uniwersalnych (Pu29, Ot1). Mnie też czegoś tam brakowało, chciałem przesunąć do tyłu osie napędowe, ale wtedy przód lokomotywy za bardzo zachodziłby na zakrętach i byłby problem z przednim wózkiem. Stanęło ostatecznie na takim wariancie, z dużą ilością zbiorników pod spodem:)
meler napisał/a:
filigranowa, nawet lekką się zdaje :-) Bo Tr21, Tr21 są nieco bardziej masywne, na przykład w kotle. B. podoba mi się stanowisko pracy Stefana :-) Z opisu rozumiem, że jeździ, ale nie ma napędu? Jakieś plany na dodanie silników?
Heh, dzięki, jest chyba nawet cięższa od poprzedniej... :) Inaczej trochę mocowałem kocioł i przez to konstrukcja jest sztywniejsza i mocniejsza niż w Pu13, choć owszem, w porównaniu do Tr21 to kocioł jest "cienki", bardziej przypomina Tr12, ale bez tej kapy odiskrownika na kominie. Przez pewien czas zastanawiałem się nad zrobieniem kotła o średnicy 6 kropek, w sposób taki, jak np. w Emerald Night, ale zostałem przy swoim rozwiązaniu. Napędu "tradycyjnie" nie ma, ale można go zamontować - miejsce w tendrze jest, jeden wózek można podmienić, chociaż teraz byłoby trochę gimnastyki, jak zderzaki poszły na ostoje i wózki są bardziej rozbudowane, niż w poprzedniczce. Ewentualnie może zamontować silnik w tendrze i wyprowadzić napęd osią i zębatkami do kół? Temat do rozważenia...
Dziękuję wszystkim.
Następny w planach jakiś tendrzak, może jakaś OKl-ka... (tylko bez rozbierania obecnej, więc muszę zdobyć koła)
bzzz-bzzz
JK
Dołączył: 12 Sie 2014 Wpisy: 459 Skąd: Warszawa
Bardzo ładnie wygląda. Fajne detale! W pierwszym momencie przypomniała mi model z dawnych lat takiej kolejki elektrycznej, którą się bawiłem będąc jeszcze dzieckiem :-)
_________________ Nie jest sztuką trafić w muchę przednią szybą...
Sztuką jest, zrobić to boczną!
Na te boczne poręcze do chodzenia polecam trzy opcje.
- tile 2 x 4
- tile 1 x 8 (lub inne 1 x n)
- grille 1 x 2
I możesz to mocować na clipach, ale wtedy będą naprężenia na nich.
_________________ "Kim jesteśmy? Z czego budujemy? Dokąd to wszystko zmierza?" ~własne
"Człowiek człowiekowi wilkiem, a LEGO LEGO LEGO" ~własne
Hej, dziękuję wszystki! Fajnie, że się podoba:) Komplementy ze strony zawodowców mają swoją dodatkową wagę:)
Jaco3011, chodzi właśnie o to, żeby nie było żadnych niepotrzebnych naprężeń, a cała konstrukcja była maksymalnie wytrzymała i efektywna - ze względu na to, że jest to dodatkowy element wzmacniający, usztywniający całość (w tym wypadku mocowanie płytek na clipach nie zda egzaminu). Po za tym, musi być możliwość zamontowania w różnych miejscach elementów wyposażenia, więc tile odpadają (tak, wiem, że niektóre mają study, ale to nie jest to). Ja jestem trochę staromodny i dla mnie wzorcem są zestawy z przełomu lat 80-tych i 90-tych - przyznam, że nie przemawia do mnie maniera budowania "na gładko", która ma wielu zwolenników wśród AFOLi. Dla mnie po prostu study "muszą być" w niektórych miejscach :)
Dodam, że w oryginalnych lokomotywach te pomosty nieraz miały fakturę przeciwpoślizgową - zazwyczaj ryflowaną lub ze wzorem "w diament" - i w pewnym sensie study są tutaj takim "ryflowaniem", "antypoślizgiem".
DawKub1922 napisał/a:
Najbardziej podoba mnie się, wnętrze budki maszynisty. Szacun.
Dzięki, starałem się. :) Najwięcej problemu sprawiły mi drzwiczki paleniska, aby były podobne do tego, co można spotkać w prawdziwych lokomotywach i jednocześnie były funkcjonalne.
JK napisał/a:
I ta butelka...;)
Zgodnie z przepisami, w warunkach uciążliwych pracodawca zobowiązany jest zapewnić pracownikowi odpowiednią ilość niezbędnych napojów :D
Ze swojej strony dodam, że zastosowałem go po sugestiach kolegów przy wcześniejszej lokomotywie - i przyznam, że jest to dużo lepszy patent. Jedynie nie owijałem "wkładów" lamp naklejkami, a przykleiłem przezroczysty "groszek" taśmą dwustronną w środku rondla, a potem normalnie wcisnąłem na groszek okrągłego tila 1x1 w takim samym kolorze - biała taśma dodatkowo "wzmocniła" kolor lampy i nadała jej swoistej "głębi".
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich wpisów Nie możesz usuwać swoich wpisów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum