[MOC] Autosan H9-21
: 2017-10-29, 17:45
Witam wszystkich zgromadzonych. Od kiedy zobaczyłem Autosana zbudowanego przez Karwika zapragnąłem mieć swój :) Czas więc zaprezentować model który powstawał od Grudnia 2014 roku. Na tak długi czas budowy składało się wiele rzeczy. Co prawda przywiozłem go na wystawę w tym roku ale można powiedzieć był w stanie surowym.
Nie wiem czy jest Polak który nie kojarzy tego pojazdu. Autosan H9-21 to międzymiastowa wersja zmodernizowanej H9tki, której rozstaw osi urósł do 4700mm i rozmiarów jakie każdy pamięta. Pierwsze egzemplarze zjechały z taśmy produkcyjnej w 1980 i były produkowane do 2004 roku. Ciekawostką jest że w 2006 roku produkcja została wznowiona i wyprodukowano jeszcze 30 egzemplarzy na zamówienie polskiej firmy Veolia.
Jak wspominałem rama powstała w grudniu 2014 roku. Model zaplanowany był w skali 1:17 niestety po burzy jaka przetoczyła się na forum LUGPolu za sprawą pewnego jegomościa, którego model autosana a w zasadzie jego wirtualny projekt można znaleźć w internecie postanowiłem zmienić skalę na 1:14. Pociągnęło to za sobą dużo większe koszty niż się spodziewałem. Tutaj z pomocą przyszedł Maciek Drwięga ratując mnie dwoma (czterema?) kołami od Black Cata za co mu serdecznie dziękuję i w końcu będę mógł się rozliczyć :) Inna sprawa, że potrzeba było znacznie więcej klocków co generowało niekończące się zamówienia na BL. Jednak Efekt końcowy jest zadowalający.
Mechanika
Jeśli chodzi o plany motoryzowania autobusu były proste. XL do napędu, medium do sterowania przednią osią, medium do sterowania dwubiegową skrzynią rodem z trialówki (przełożenia 1:4,2 i 1:2,33). Jeździłem nim jeszcze w wersji cabrio bez środka. Więc tym większe było moje zdziwienie kiedy przed nakręceniem filmu nie chciał ruszyć z miejsca. Okazało się że całość waży 10,2kg. Na szczęście dołożenie drugiego XLa wystarczyło i autobus sprawnie jeździ nawet na szybszym biegu. Niestety mimo iż konstrukcja posiada kable do oświetlenia pojazdu nie zdecydowałem się go użyć.
Wygląd
Mimo iż kosztowna i czasochłonna skala 1:13 pozwala na wiele. Można pozwolić sobie na oddanie większej niż tylko te najbardziej charakterystyczne kształtów. Oczywiście i ona ma swoje ograniczenia. Montaż świateł sprawiłby, że przód a tym bardziej klapy silnika nie były by tak dobrze oddane. Za to bardzo naturalnie wyglądają węże pneumatyczne jako uszczelki okien i daszki czy maski city jako siedzenia. Część z was pewnie znajdzie niedociągnięcia. Ja postarałem się zrobić wszystko o czym myślałem przez prawie 3 lata budowy. Niestety argument "trzeba było odstawić go na półkę" będzie nie trafiony :D
Na koniec zdjęcia i skromny film. No i oczywiście podziękowania dla Maćka za te koła :)
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=mEO1GQQVwSs&t=5s[/youtube]
Nie wiem czy jest Polak który nie kojarzy tego pojazdu. Autosan H9-21 to międzymiastowa wersja zmodernizowanej H9tki, której rozstaw osi urósł do 4700mm i rozmiarów jakie każdy pamięta. Pierwsze egzemplarze zjechały z taśmy produkcyjnej w 1980 i były produkowane do 2004 roku. Ciekawostką jest że w 2006 roku produkcja została wznowiona i wyprodukowano jeszcze 30 egzemplarzy na zamówienie polskiej firmy Veolia.
Jak wspominałem rama powstała w grudniu 2014 roku. Model zaplanowany był w skali 1:17 niestety po burzy jaka przetoczyła się na forum LUGPolu za sprawą pewnego jegomościa, którego model autosana a w zasadzie jego wirtualny projekt można znaleźć w internecie postanowiłem zmienić skalę na 1:14. Pociągnęło to za sobą dużo większe koszty niż się spodziewałem. Tutaj z pomocą przyszedł Maciek Drwięga ratując mnie dwoma (czterema?) kołami od Black Cata za co mu serdecznie dziękuję i w końcu będę mógł się rozliczyć :) Inna sprawa, że potrzeba było znacznie więcej klocków co generowało niekończące się zamówienia na BL. Jednak Efekt końcowy jest zadowalający.
Mechanika
Jeśli chodzi o plany motoryzowania autobusu były proste. XL do napędu, medium do sterowania przednią osią, medium do sterowania dwubiegową skrzynią rodem z trialówki (przełożenia 1:4,2 i 1:2,33). Jeździłem nim jeszcze w wersji cabrio bez środka. Więc tym większe było moje zdziwienie kiedy przed nakręceniem filmu nie chciał ruszyć z miejsca. Okazało się że całość waży 10,2kg. Na szczęście dołożenie drugiego XLa wystarczyło i autobus sprawnie jeździ nawet na szybszym biegu. Niestety mimo iż konstrukcja posiada kable do oświetlenia pojazdu nie zdecydowałem się go użyć.
Wygląd
Mimo iż kosztowna i czasochłonna skala 1:13 pozwala na wiele. Można pozwolić sobie na oddanie większej niż tylko te najbardziej charakterystyczne kształtów. Oczywiście i ona ma swoje ograniczenia. Montaż świateł sprawiłby, że przód a tym bardziej klapy silnika nie były by tak dobrze oddane. Za to bardzo naturalnie wyglądają węże pneumatyczne jako uszczelki okien i daszki czy maski city jako siedzenia. Część z was pewnie znajdzie niedociągnięcia. Ja postarałem się zrobić wszystko o czym myślałem przez prawie 3 lata budowy. Niestety argument "trzeba było odstawić go na półkę" będzie nie trafiony :D
Na koniec zdjęcia i skromny film. No i oczywiście podziękowania dla Maćka za te koła :)
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=mEO1GQQVwSs&t=5s[/youtube]