Forum LUGPOL Strona Główna Forum LUGPOL
www.lugpol.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
8466 4x4 Off Roader
Autor Wiadomość
Alex 

Wiek: 38
Dołączył: 31 Gru 2017
Wpisy: 8
Skąd: Katowice
Wysłany: 2018-01-03, 23:50   8466 4x4 Off Roader



Recenzja 8466 4x4 Off Roader

Dane techniczne
Seria: Technic
Rok premiery: 2001
Waga zestawu (brutto): 2,8 kg
Liczba klocków: 1102
Liczba figurek: 0
Spis cześci: PEERON
Cena: MSRP: $120, Allegro: ok. 700PLN, OLX: ok. 650PLN

Wstęp
To moja pierwsza recenzja, ale nie pierwszy zestaw LEGO. Powróciłem do LEGO po wielu latach przerwy – interesowałem i fascynowałem się LEGO, a zwłaszcza Technic, w latach ’80 i ’90. Miałem wtedy kilka zestawów Technic jak m.in.: 8865, 8854, 8856 czy 8094. W 2015r. postanowiłem powrócić do zapomnianej młodzieńczej pasji i zakupić jakiś ciekawy zestaw Technic. Wybór padł na 8466, który kupiłem używany w grudniu 2015r. Model ten zapożycza kilka rozwiązań z 8448, ale po kolei.

Opakowanie i instrukcja
Opakowanie o wymiarach 59 x 43 x 7 cm z twardej tektury, z otwieranym górnym wiekiem – ukazującym całą zawartość. Na wieku zdjęcie modelu A wraz z małym zdjęciem ukazującym model z otwartymi drzwiami. Z tyłu więcej funkcji modelu A oraz zdjęcia modelu B także z opisem funkcji. Opakowanie bardzo praktyczne, dzięki otwieranemu wieku łatwy dostęp do klocków, może być przydatne podczas składania. Już takich nie robią – a szkoda.



Instrukcja – jedna książka 243str, klejona z kredowego papieru, dosyć solidna (moja jest w bardzo dobrym stanie jak na ponad 15 lat). Bardzo czytelna, posiada kolorowane naroża, wskazujące etapy składania (podwozie modelu A, nadwozie modelu A, rozbudowa modelu A o zestaw 5218, model B). W instrukcji występują axle i flexy w skali 1:1. Składanie bardzo przyjemne, raczej nie nastręczające kłopotów, dające radość.



Opakowanie + instrukcja: 10/10

Klocki
No cóż, z tym fragmentem recenzji mam największy problem, z racji mojego przeskoku „kulturowego” z ery klasycznego Technica bez liftów i zaawansowanych skrzynek biegów, do ery gdzie prawie wszystko jest możliwe do odwzorowania.

Klocki po sorcie:


Podwozie jest głównie w czarnym kolorze. Mamy zatem axle (2) oraz axle (3) w kolorze czarnym, czarne Pin Longi,

1 szt. Connector Block 3 x 5
,

4szt. Brick 5 x 5 Right Angle
.

Jest coś dla fanów Star Wars (po 4szt. z każdego koloru):


No i oczywiście elementy skrzynki biegów:
3x
1x
6x

plus 3x dyfer starszego typu


Jest 2x Shock Absorber 10L


oraz 4x Shock Absorber 9.5L


Chyba rzadkie trybko (1szt) Technic Gear 20 Tooth Bevel


Jest także cała masa brzydkich zielonych paneli, flexów i rurek, oraz wielkie opony

które występują tylko w tym modelu.

Wisienka na torcie to klasyczna duża czarna kierownica, rodem z 8865


W moim egzemplarzu kilka klocków typu było połamanych, więc radzę zwrócić na to uwagę podczas zakupu. Miałem także brak klocka a akurat ten kolor nie jest łatwo dostępny (przynajmniej w PL).

Nie jestem specjalistą, ale wydaje mi się, że ilość, rodzaj i kolorystyka klocków dosyć odbiega od tego co możemy dostać we współczesnych zestawach LEGO. Czy to plus czy minus to już indywidualna sprawa.

Ocena klocków: 8.5/10

Modele
Opiszę jedynie model A. Modelu B nie budowałem, ponieważ wydał mi się jeszcze brzydszy od modelu A, natomiast funkcjonalności nie mógł mieć więcej, a o nią najbardziej mi chodziło.

Opis modelu A podzielę na dwie części: podwozie oraz nadwozie.

Podwozie
Konstrukcja podwozia tego modelu (A) była czynnikiem decydującym o tym, że właśnie to jego zakupiłem jako pierwszy model po mojej wieloletniej rozłące z LEGO. Jest tutaj prawie wszystko, czego młody konstruktor albo starszy inżynier może zapragnąć.
Napęd wyprowadzony na wszystkie koła, z międzyosiowym mechanizmem różnicowym (nie jest on blokowany), połączenie przez 6-biegową skrzynię (5 biegów do przodu i wsteczny) z atrapą silnika V8. Niezależne zawieszenie wszystkich kół o dużym i miękkim skoku, skrętna przednia oś z wyprowadzeniem na kierownicę i na dach modelu (HOG).
Także można powiedzieć, że występuje tutaj dosyć duży realizm, choć oczywiście bez przesady. W rzeczywistych terenówkach niezależne zawieszenie nie występuje, a już na pewno nie na tylnej osi. W modelu LEGO nie ma oczywiście amortyzatorów i hamulców (czego jednak LEGO nie stosuje), ale nie ma też skrętnej tylnej osi (jak choćby w 8880). Jest to jednak IMO i tak jedno z bardziej zaawansowanych podwozi jakie można dostać w oryginalnym zestawie LEGO.

Ocena podwozia modelu A: 9.5/10

Nadwozie
Tutaj już tak kolorowo nie jest. Jedynym plusem nadwozia są otwierane drzwi z Shock Absorberami. Rozwiązanie fajne zwłaszcza, że otwiera się górna jak i dolna część drzwi. Ciekawym i ładnym rozwiązaniem są też światła które zrobiono z mieczy świetlnych. Jednak szczątkowe zielone panele oraz, co gorsza, cała masa szarych flexów i rurek jest IMO brzydka. Nie ma także otwieranej maski ani bagażnika. Tył wydaje się niedokończony i niekompletny (choć jest opcja rozbudowy o zestaw 5218).

Ocena nadwozia modelu A: 6.5/10

Ogólnie model dość duży (44cm długości, koła o średnicy 10cm), fajny, ciekawy. Budowa lekka, łatwa i przyjemna. Ma wartość edukacyjną. O bawialności się nie wypowiadam, bo stał u mnie głównie na półce. Gdyby nadwozie było lepiej wykończone, pewnie byłby popularniejszy, a tak wydaje się jakby przeszedł bez echa.

Raport zdjęciowy z budowy modelu A

Przedni most i zawiecho:


Skrzynka biegów:


Już kierownica? A gdzie ślimacznica? A co tam, jedynka i jazda:


Nie zważając na przykurzone klocki...


Tylny most i zawiecho:


Voila - wstępne pomiary:


Już na kołach....

Mechanizm drzwi:


As(s):


Vi-eight:


Wyposażenie wnętrza:


Panele, flexy i ruchome drzwi:


Finito:



Ocena całościowa modelu A: 8/10
Ocena całościowa modelu B: brak

Podsumowanie
Dziś, czytając inne recenzje i oglądając zdjęcia, mam przypuszczenie graniczące z pewnością, że 8466 zapożycza pewne rozwiązania z innych modeli Technic. Głównym dawcą pomysłów wydaje się być 8448 Super Street Sensation (z 1999r.), z którego zapożyczył skrzynkę biegów, mechanizm podnoszenia drzwi, czy fotele. Być może rozwiązania te okazały się na tyle wartościowe, że krok ten był uzasadniony. 8466 ma także swoje unikatowe cechy, jak olbrzymie opony, ciekawie rozwiązane atrapy świateł i świetne, zaawansowane podwozie, dające dużo radości ze składania oraz pokazujące prawie-rzeczywiste rozwiązania techniczne (duża wartość edukacyjna). Także zabawa tym modelem będzie łatwa z racji umieszczonego na dachu sterowania osią skrętną (HOG). Niestety nadwozie pozostawia niedosyt, wydaje się niezbyt dopracowane i dziurawe.
Chcę w tym miejscu zaznaczyć, że dzięki zestawowi 8865 w wieku 10 lat wiedziałem jak działa mechanizm różnicowy, czego moi koledzy uczyli się dopiero w technikach albo na studiach. W tym modelu jest znacznie więcej do ogarnięcia dla ciekawskiego 10-latka.



Za
  • Napęd 4x4 z trzema mechanizmami różnicowymi
  • Sześciobiegowa skrzynia biegów
  • Niezależne zawieszenie wszystkich kół
  • Otwierane drzwi
  • Sterowanie osią skrętną za pomocą kierownicy oraz HOG
  • Osiem mieczy świetlnych w zestawie (cztery Rebelianckie i cztery Sithowskie)
  • Możliwość rozbudowy o pneumatyczny zestaw 5218
  • Można pokusić się o zabudowanie bardziej estetycznego i mniej dziurawego nadwozia
  • Oldschool’owe pudło i dobra instrukcja

Przeciw
  • Zapożyczenia z poprzednich modeli Technic (8448)
  • Brzydka namiastka „karoserii” zarówno pod względem formy (dużo rurek i flexów) jak i kolorów
  • Brak otwierania maski i klapy bagażnika
  • Niezagospodarowany bagażnik (jednak przygotowany pod rozbudowę pneumatycznym zestawem 5218)

Ocena ogólna zestawu 8466: 8.5 / 10

Na koniec kilka modów 8466:
Siegfried (Czerwony Mod)
Fernando Correia (Czarny Mod)
Kumbbl (Pneumatyka w bagażniku)
Boxerlego (Mix z 9398)

Porównanie 8466 z 9398:
GeekPhysique

I przykład jak można fajnie wykorzystać brzydkie zielone panele:
Blackbird 2010
Ninja Convertible

To wszystko. Dzięki i pozdrawiam.
Ostatnio zmieniony przez Alex 2018-01-03, 23:53, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
M_longer 
VIP


Wiek: 29
Dołączył: 29 Wrz 2007
Wpisy: 4953
Skąd: Lubin
Wysłany: 2018-01-04, 00:06   

Alex napisał/a:
No i oczywiście elementy skrzynki biegów:

A płytki do wodzika, czarne tylko w tym zestawie?


https://www.bricklink.com...6631&idColor=11'
Alex napisał/a:
które występują tylko w tym modelu.


I tak i nie, te same opony, ale z nadrukiem były w Power Pullerze (nawiasem mówiąc określa się je właśnie jako powerpullerowe, a nie czterynaczteryoffroaderowe ;) )


Alex napisał/a:
W moim egzemplarzu kilka klocków typu

Norma. Te klocki w większości starszych (nawet tych z okolic 2012) zestawów są popękane :)
_________________
Mój blog | YOUTube
 
 
 
Alex 

Wiek: 38
Dołączył: 31 Gru 2017
Wpisy: 8
Skąd: Katowice
Wysłany: 2018-01-04, 00:20   

Co do płytek się zgodzę (choć jakoś nie uznałem ich za znaczący element ;)
Ale opony w tym Pullerze chyba miały inny nr części bo PEERON milczy na ten temat...
 
 
 
M_longer 
VIP


Wiek: 29
Dołączył: 29 Wrz 2007
Wpisy: 4953
Skąd: Lubin
Wysłany: 2018-01-04, 00:25   

Alex napisał/a:
Ale opony w tym Pullerze chyba miały inny nr części bo PEERON milczy na ten temat...

Ło Panie. Ja rozumiem że niedawno wróciłeś do klocków, ale posiłkowanie się Peeronem jest zdecydowanie, hmm, niewygodne. Bricklink, tylko i wyłącznie Bricklink :)
_________________
Mój blog | YOUTube
 
 
 
Alex 

Wiek: 38
Dołączył: 31 Gru 2017
Wpisy: 8
Skąd: Katowice
Wysłany: 2018-01-04, 00:34   

M_longer napisał/a:
Ło Panie. Ja rozumiem że niedawno wróciłeś do klocków, ale posiłkowanie się Peeronem jest zdecydowanie, hmm, niewygodne. Bricklink, tylko i wyłącznie Bricklink :)

Dobrze Panie postaram się polubić Bricklink, choć nie przemawia on do mnie.
I co też BRICKLINK mówi o tych oponach?
Item Appears In 1 set? Czy jednak nie potrafię się nim posługiwać?
 
 
 
SERVATOR 
VIP


Wiek: 45
Dołączył: 08 Lis 2013
Wpisy: 3146
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2018-01-04, 06:52   

Świetna recenzja. Miło było się z nią zapoznać, zwłaszcza że w czasach YT sporadycznie wpadają tu pisane recenzje zestawów Technic.

A jeżeli chodzi o Power Puller, to BL mówi TAK. ;)
Zaglądaj też na Brick Owl. Już kilka razy spotkałem się z tym, że to właśnie tu szybciej ładowane są zdjęcia nowych elementów.
_________________
Mój "blożek"
Liga Gorących Szesnastek
 
 
 
Alex 

Wiek: 38
Dołączył: 31 Gru 2017
Wpisy: 8
Skąd: Katowice
Wysłany: 2018-01-04, 13:33   

SERVATOR napisał/a:
Świetna recenzja. Miło było się z nią zapoznać, zwłaszcza że w czasach YT sporadycznie wpadają tu pisane recenzje zestawów Technic.

Dzięki za miłe słowo. Recenzja kosztowała mnie wiele godzin pracy, także fajnie jest przeczytać każdą pochwałę.

SERVATOR napisał/a:
A jeżeli chodzi o Power Puller, to BL mówi TAK. ;)
Zaglądaj też na Brick Owl. Już kilka razy spotkałem się z tym, że to właśnie tu szybciej ładowane są zdjęcia nowych elementów.

Ja rozumiem szanownego kolegę, że na hasło Power puller jest odpowiedź z BL. Ale uważam, że nie znając tego zestawu nie miałem szansy na dopasowanie tych opon do żadnego innego zestawu poza 8466, ponieważ ani PEERON ani BRICKLINK nie wiążą tych opon (32298) z niczym poza 8466.
I wygląda na to, że słusznie, bowiem opony z Power Puller (Technic 8457) mają inny nr części.
Myślę, że nie ma sensu spierać się o taką rzecz.
 
 
 
dmac 
Adminus Emeritus


Wiek: 46
Dołączył: 17 Cze 2004
Wpisy: 1893
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2018-01-04, 14:16   

Alex napisał/a:

Myślę, że nie ma sensu spierać się o taką rzecz.


Pewnie, że nie. Ale Koledzy wcale nie chcieli się spierać, tylko pomóc "odrdzewić" Twój pakiet serwisów internetowych przydatnych miłośnikom LEGO :) . Odpuść archaiczny Peeron; można tam znaleźć sporo archiwalnych informacji, ale niewiele z ostatnich lat. Z Bricklinkiem jest o wiele lepiej; na pewno się przyzwyczaisz.

A za wyczerpującą recenzję - wielkie dzięki!
Miałem ten zestaw i bardzo mi się podobał. Potem odkryłem, że te opony to przesada, bo ciężko coś zmotoryzować na tak wielkich balonówkach. A jeszcze potem zmaltretowałem dwie sztuki i od lat (pomału, z doskoku) robię z nich coś ciekawego :) . Przyjemna strona tego modelu była jeszcze taka, że w pewnym momencie w moich stronach bardzo staniał - nie zliczę, ile innych klocków kupiłem "za darmo", sprzedając w świat zestawy 8466 :) .
_________________
Pozdrawiam,
dmac
 
 
 
noniusz 
VIP
Grzegorz


Wiek: 36
Dołączył: 23 Lis 2011
Wpisy: 935
Skąd: Poznań
Wysłany: 2018-01-04, 18:33   

Patrz, równo 1,5 roku temu skompletowałem klocki



Przygotowałem wszystkie zdjęcia z etapów budowy i miałem zabrać się za recenzję ale jakoś mi nie wyszło :)

dmac napisał/a:
Potem odkryłem, że te opony to przesada, bo ciężko coś zmotoryzować na tak wielkich balonówkach. Przyjemna strona tego modelu była jeszcze taka, że w pewnym momencie w moich stronach bardzo staniał - nie zliczę, ile innych klocków kupiłem "za darmo", sprzedając w świat zestawy 8466 :) .

Nie wiem czy pisząc "w moich stronach" masz na myśli ten kraj za Odrą? :)
Ja w każdym razie w 2010 r. kupiłem 2 zestawy na eBay'u w Austrii, w przeliczeniu na "nasze" za ok. 700 PLN. Tyle, że ja te swoje zostawiłem bo tak jak Ty liczyłem na to, że na tych kołach da się zbudować coś fajnego :) Jednak życie zweryfikowało moje plany:
TATRA 1
TATRA 2
BIG FOOT

Dodatkowo pamiętam, że liczyłem na elementy zawieszenia, te z zestawu niestety są mało uniwersalne, bo wahacze mają długość 6,5 studa, tak samo amortyzatory, których średnica jest większa niż 1 stud...

Za to zestaw można chyba postrzegać jako dobrego dawcę czarnych klocków wszelkiej maści:



Alex, zahaczyłeś w recenzji temat Super Car'ów więc warto też dodać, że to ostatni z Super Car'ów z tamtej epoki, co prawda pojawił się jeszcze w 2011 model 8070, ale jakoś ciężko mi go nazwać super carem, tą nazwę można chyba dopiero przykleić do Porsche 42056.

Model jest ogólnie fajny, ale patrząc na niego z perspektywy czasu i widząc te "dziwne" kolory mam przed oczami głęboki kryzys jaki wówczas dotknął LEGO...
_________________

 
 
 
Alex 

Wiek: 38
Dołączył: 31 Gru 2017
Wpisy: 8
Skąd: Katowice
Wysłany: 2018-01-04, 19:26   

noniusz napisał/a:
Patrz, równo 1,5 roku temu skompletowałem klocki
Przygotowałem wszystkie zdjęcia z etapów budowy i miałem zabrać się za recenzję ale jakoś mi nie wyszło :)

Ja się zbierałem do tej recenzji dłużej, bo 2 lata ;) Ale nawet dobrze, że poczekałem. Nabrałem dzięki temu dystansu do tego modelu i poznałem inne nowe konstrukcje LEGO Technic.

noniusz napisał/a:
Alex, zahaczyłeś w recenzji temat Super Car'ów więc warto też dodać, że to ostatni z Super Car'ów z tamtej epoki

Mnie wydaje się, że ostatni Super Car tamtej epoki to był 8448. Z resztą 8448 i 8466 mają trochę wspólnego, o czym wspominam w recenzji.

noniusz napisał/a:
mam przed oczami głęboki kryzys jaki wówczas dotknął LEGO...

Ja bym tego nie nazwał kryzysem, a poszukiwaniem nowej drogi w Techniku. Wydaje mi się, że te lata to był okres przejściowy dla Technica. Po tym okresie nastała era liftarmów, do których dołączyły panele.

P.S. Świetna ta TATRA1 - opony 32298 pasują do niej idealnie:)
Ostatnio zmieniony przez Alex 2018-01-04, 19:28, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
dmac 
Adminus Emeritus


Wiek: 46
Dołączył: 17 Cze 2004
Wpisy: 1893
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2018-01-04, 22:04   

noniusz napisał/a:
pisząc "w moich stronach" masz na myśli ten kraj za Odrą? :)


A, tu Cię zaskoczę: w moich stronach, czyli w szczecińskiej galerii handlowej Galaxy :) .
Na początku wieku powstał tam sklep LEGO, kilkanaście lat przed warszawskim! Oczywiście nie był to oficjalny LEGO Store, ale zaopatrzenie miał fantastyczne i takież promocje. I może dlatego się nie utrzymał ;) .

Co się zaś tyczy zawieszenia z 8466 - kiedyś próbowałem na nim zbudować sześciokołowy transporter opancerzony, ale się zniechęciłem. Luzy były strasznie uciążliwe, nawet przy mniejszych kołach. I w sumie już z 10 lat leży w szufladce, nieużywane.
_________________
Pozdrawiam,
dmac
 
 
 
noniusz 
VIP
Grzegorz


Wiek: 36
Dołączył: 23 Lis 2011
Wpisy: 935
Skąd: Poznań
Wysłany: 2018-01-04, 22:09   

dmac napisał/a:
już z 10 lat leży w szufladce, nieużywane.

Znam to...
Najważniejsze elementy zestawu są mało praktyczny, ale szkoda sprzedać bo to "klasyk" :)
_________________

 
 
 
dmac 
Adminus Emeritus


Wiek: 46
Dołączył: 17 Cze 2004
Wpisy: 1893
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2018-01-04, 22:16   

noniusz napisał/a:

Najważniejsze elementy zestawu są mało praktyczny, ale szkoda sprzedać bo to "klasyk" :)


Akurat te od zawieszenia teoretycznie mogą się przydać, może do przekazywania napędu do jakiegoś ruchomego ramienia, więc się ich nie pozbędę. Ale resztę części z tego "klasyka" - sprzedałbym bez sentymentu; już mi chyba przeszedł ten etap lojalności wobec konkretnych modeli.
To co, są chętni na raz używane, zielonkawe panele ;) ?
_________________
Pozdrawiam,
dmac
Ostatnio zmieniony przez dmac 2018-01-05, 00:18, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
noniusz 
VIP
Grzegorz


Wiek: 36
Dołączył: 23 Lis 2011
Wpisy: 935
Skąd: Poznań
Wysłany: 2018-01-04, 22:24   

dmac napisał/a:
Akurat te od zawieszenia teoretycznie mogą się przydać, może do przekazywania napędu do jakiegoś ruchomego ramienia

W sumie to masz rację, a ja się trochę zapędziłem, właśnie rzuciłem okiem na model, przy którym akurat dłubię:



:)
_________________

Ostatnio zmieniony przez noniusz 2018-01-04, 22:25, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Muszel 

Dołączył: 05 Cze 2016
Wpisy: 168
Skąd: Łódź
Wysłany: 2018-01-06, 17:04   

dmac, uśmiejesz się, ale tak, jestem chętny na panele. Priv :)
_________________
Pozdrawiam,
Piotrek
 
 
 
Wyświetl wpisy z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wpisów
Nie możesz usuwać swoich wpisów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,082 sekundy. Zapytań do SQL: 13