[MOC] Volvo FH
Moderatorzy: Mod Team, Mod Team
- Aleksander Spyra
- VIP
- Posty: 237
- Rejestracja: 2013-08-20, 18:41
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry
-
[MOC] Volvo FH
Cześć!
Jakiś czas temu w internetach pojawiło się takie video; nic specjalnego, ale bardzo spodobał mi się pomysł wykorzystania zwykle pustej przestrzeni w naczepie na skrycie elektroniki. Szukając inspiracji na 8-studowy ciągnik, znalazłem debiutancką pracę naszego forumowicza, Jakeofa, którą możecie sobie przypomnieć tutaj. Wypadkową tych dwóch faktów było powstanie poniższego modelu.
Ze strony wizualnej: Buda ciągnika to w 80-90% kalka modelu Jakeofa. Niestety przez skrętną przednią oś musiałem zmienić konstrukcję przedniego zderzaka i nadkoli, co chyba najbardziej bije po oczach. Koła i tak mają ciasno. Zmieniłem też wygląd przedniego grilla i uprościłem niektóre detale; chciałem ograniczyć użycie naklejek - łącznie są ich cztery, wszystkie jednokolorowe. Nie chciałem też, żeby podczas jazdy cały czas odpadały delikatne detale.
Jakeof wzorował swój model na Volvo FH16, ale ja skalowałem rozstaw osi, długość kabiny i inspirowałem się zderzakiem i gratami po bokach FH40. Jeśli mam być szczery, nie za bardzo ogarniam oznaczenia ciągników Volvo, więc nie wiem ile te dwa modele mają wspólnego :)
Ze strony technicznej: Nie ma tutaj fajerwerków, przy budowaniu walczyłem głównie z brakiem miejsca. Do napędu służy M motor, pionowo schowany nad siodłem i spowolniony już w podwoziu ciągnika 2,78 razy. Model nie ma dyferencjału, co nie pomaga przy manewrowaniu, ale prowadzi się o niebo lepiej od pierwszego prototypowego 4x6 - ten nie skręcał wcale. Za skręt odpowiada stary silnik 47154 spowolniony trzykrotnie i zabezpieczony sprzęgłem. Wybór padł na ten silnik, bo to jedyny motor długości czterech studów, jaki posiadam. Nie jest też bardzo szybki, co jest ważne, bo i przy jego prędkości skręt jest nadpobudliwy. Zdjęcia mechanizmów znajdziecie tutaj, a krótki film pokazujący jazdę można obejrzeć TU.
Specjalnie nie podłożyłem muzyki pod film, żeby było słychać pracę silników. Model ma jeszcze jednego asa w rękawie - sterowanie proporcjonalne. Mimo że w modelu zastosowana jest normalna wieża IR, to za pomocą mikrokontrolera "podszywam się" pod pilota kolejkowego i jestem w stanie proporcjonalnie ustawiać prędkość obu silników. Nie będę się na razie rozpisywał, chciałbym wykonać jeszcze jeden układ zanim pokażę te rozwiązanie na forum.
Reszta zdjęć:
Jakiś czas temu w internetach pojawiło się takie video; nic specjalnego, ale bardzo spodobał mi się pomysł wykorzystania zwykle pustej przestrzeni w naczepie na skrycie elektroniki. Szukając inspiracji na 8-studowy ciągnik, znalazłem debiutancką pracę naszego forumowicza, Jakeofa, którą możecie sobie przypomnieć tutaj. Wypadkową tych dwóch faktów było powstanie poniższego modelu.
Ze strony wizualnej: Buda ciągnika to w 80-90% kalka modelu Jakeofa. Niestety przez skrętną przednią oś musiałem zmienić konstrukcję przedniego zderzaka i nadkoli, co chyba najbardziej bije po oczach. Koła i tak mają ciasno. Zmieniłem też wygląd przedniego grilla i uprościłem niektóre detale; chciałem ograniczyć użycie naklejek - łącznie są ich cztery, wszystkie jednokolorowe. Nie chciałem też, żeby podczas jazdy cały czas odpadały delikatne detale.
Jakeof wzorował swój model na Volvo FH16, ale ja skalowałem rozstaw osi, długość kabiny i inspirowałem się zderzakiem i gratami po bokach FH40. Jeśli mam być szczery, nie za bardzo ogarniam oznaczenia ciągników Volvo, więc nie wiem ile te dwa modele mają wspólnego :)
Ze strony technicznej: Nie ma tutaj fajerwerków, przy budowaniu walczyłem głównie z brakiem miejsca. Do napędu służy M motor, pionowo schowany nad siodłem i spowolniony już w podwoziu ciągnika 2,78 razy. Model nie ma dyferencjału, co nie pomaga przy manewrowaniu, ale prowadzi się o niebo lepiej od pierwszego prototypowego 4x6 - ten nie skręcał wcale. Za skręt odpowiada stary silnik 47154 spowolniony trzykrotnie i zabezpieczony sprzęgłem. Wybór padł na ten silnik, bo to jedyny motor długości czterech studów, jaki posiadam. Nie jest też bardzo szybki, co jest ważne, bo i przy jego prędkości skręt jest nadpobudliwy. Zdjęcia mechanizmów znajdziecie tutaj, a krótki film pokazujący jazdę można obejrzeć TU.
Specjalnie nie podłożyłem muzyki pod film, żeby było słychać pracę silników. Model ma jeszcze jednego asa w rękawie - sterowanie proporcjonalne. Mimo że w modelu zastosowana jest normalna wieża IR, to za pomocą mikrokontrolera "podszywam się" pod pilota kolejkowego i jestem w stanie proporcjonalnie ustawiać prędkość obu silników. Nie będę się na razie rozpisywał, chciałbym wykonać jeszcze jeden układ zanim pokażę te rozwiązanie na forum.
Reszta zdjęć:
Ostatnio zmieniony 2018-03-07, 00:06 przez Aleksander Spyra, łącznie zmieniany 2 razy.
- Zwariowany
- Posty: 178
- Rejestracja: 2016-12-29, 16:47
- Lokalizacja: Warszawa
- brickshelf: Proszę uzupełnić
-
-
- Posty: 53
- Rejestracja: 2016-04-14, 19:36
- Lokalizacja: Poznań
-
-
- VIP
- Posty: 2363
- Rejestracja: 2014-03-16, 16:34
- Lokalizacja: Warszawa
- brickshelf: Proszę uzupełnić
- Kontakt:
-
8 studów czyli w sumie skala minifig? Nieźle. Aczkolwiek naczepa jest chyba za krótka w stosunku do ciągnika. Ale pewnie są różne długości naczep.
Ile by nie było to i tak jest za mało.
Szacunek do klocków, nienawiść do COBI, tak zostałem wychowany.
foto
Szacunek do klocków, nienawiść do COBI, tak zostałem wychowany.
foto
- legosamigos
- VIP
- Posty: 3941
- Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
- Lokalizacja: Gdańsk
- brickshelf: legosamigos
- Kontakt:
-
Duży plus właśnie za upchanie PF w tak małym wozie. Bardzo podoba mi się Twój "resorak" ;)
To prawda, są różne długości naczep, również takie krótkie, ale dałbym 3 osie z tył w naczepie, więc i naczepa byłaby dłuższa i lepiej wyglądałaby optycznie. Tak mi się wydaje. Tak czy inaczej duży pozytyw za ta pracęJellyeater pisze:8 studów czyli w sumie skala minifig? Nieźle. Aczkolwiek naczepa jest chyba za krótka w stosunku do ciągnika. Ale pewnie są różne długości naczep.
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję
- Aleksander Spyra
- VIP
- Posty: 237
- Rejestracja: 2013-08-20, 18:41
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry
-
Dzięki wszystkim za komentarze c:
Wezmę ją na Wolsztyn, chociaż może nie być miejsca :p A gdyby znalazła się stosowna makieta, to można się bawić :)SERVATOR pisze:Byłaby to świetna zabawka na wystawy.
Zależy jak kto definiuje skalę minifig - czy skalujesz do wysokości czy szerokości ludzików... Myślę, że na makiecie w skali minifig zestaw nie wyglądałby na za duży :)Jellyeater pisze:8 studów czyli w sumie skala minifig? Nieźle. Aczkolwiek naczepa jest chyba za krótka w stosunku do ciągnika. Ale pewnie są różne długości naczep.
Co do naczepy, to jej długość jest podyktowana tylko moim nieróbstwem - panele 8x16 aż proszą się o użycie na górze. Mogłem dać dwa albo trzy, z dwóch jest za krótka, ale przyjemnie się jeździ; z trzech byłaby bardziej realistyczna, ale jazda już chyba taka przyjemna by nie była.Legosamigos pisze:To prawda, są różne długości naczep, również takie krótkie, ale dałbym 3 osie z tył w naczepie, więc i naczepa byłaby dłuższa i lepiej wyglądałaby optycznie.
W samej naczepie jest dość dużo miejsca, myślę że wszystko dałoby się upchać pod jednym panelem 8x16. Wstawiam zdjęcia środka naczepy, za dużo tu nie ma - wstawiony pionowo medium, bateria z dźwignią umożliwiającą włączenie bez rozbierania paneli i wieża. W luce przed wieżą można zamocować konwerter RC->IR.M_longer pisze:Akurat tutaj jest od groma miejsca. Jest szansa na zdjęcia środka?
Ostatnio zmieniony 2018-03-08, 12:29 przez Aleksander Spyra, łącznie zmieniany 1 raz.
- legosamigos
- VIP
- Posty: 3941
- Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
- Lokalizacja: Gdańsk
- brickshelf: legosamigos
- Kontakt:
-
- Aleksander Spyra
- VIP
- Posty: 237
- Rejestracja: 2013-08-20, 18:41
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry
-
Jest tylko jedna wieża, w naczepie - to co widać z tyłu ciągnika to spód silnika 47154 :)
- legosamigos
- VIP
- Posty: 3941
- Rejestracja: 2012-04-11, 07:01
- Lokalizacja: Gdańsk
- brickshelf: legosamigos
- Kontakt:
-