[MOC] Kombajn ścianowy w kopalni węgla
: 2018-07-01, 06:20
Witam wszystkich. Dziś chciałbym zaprezentować kolejny MOC z branży górniczej i kontynuację poprzedniego. Kombajn ścianowy z przenośnikiem jest częścią kompleksu ścianowego (przykładowy film ). Kombajn wykonany jest w skali 1:10. Przenośnik, który u mnie jest tylko małym wycinkiem jest w rzeczywistości około kilkanaście razy dłuższy. Całość współpracuje z sekcjami, których w rzeczywistości jest ponad 100, a u mnie tylko 3.
Kombajn
Kombajn zasila łącznie 8 silników M i porusza się wzdłuż przenośnika na listwie zębatej (drabinkach), oraz podpiera się na ślizgach od strony węgla. Kombajn ma dwa podchwyty, które łącząc się z drabinką przenośnika dają mu możliwość pracy pod różnym kontem wzdłuż i w poprzek przenośnika.
Organ
Kombajn ma dwa organy o średnicy 14 cm oraz zabiór 7 cm i po 44 (noże z kłotami) na każdym z nich. Tak jak w prawdziwym kombajnie organy załącza się pojedynczo, indywidualnie na (jednostce centralnej), a wszystkie pozostałe funkcje sterowane są radiowo przez dwóch operatorów.
Ramię
Ramiona służą do manewrowania organem góra/dół, oraz przekazują napęd z silnika do organu poprzez przekładnie proste tak jak w rzeczywistości. Podnoszenie odbywa się za pomocą dużego siłownika usytuowanego w tym samym miejscu co w prawdziwym kombajnie. Zakres pracy/urabiania wynosi od -1 cm(podcięcie poniżej progu przenośnika, czyli ostrogi) do 30 cm.
Ładowarka
Ładowarki służą do lepszego załadunku urobku na przenośnik. Ciągnąc się za kombajnem czyszczą ścieżkę w którą sekcje popchną przenośnik. Gdy przenośnik zostanie popchnięty (przełożony) następuje przemieszczenie sekcji do frontu ściany. Jest to wykonanie pełnego cyklu - przecięcie, przekładka, przebudowa sekcji.
Osłona
Osłona zabezpiecza kombajn i przejście dla ludzi przed zasypaniem na wysokości kombajnu. W MOCu podnoszą ją dwa małe siłowniki pod kątem zbliżonym do prawdziwych.
Przenośnik
Prawdziwy przenośnik zgrzebłowy ma średnio 200 m długości i składa się z kawałków (rynien) po 1,5 m. Łączenia pomiędzy rynnami mają konstrukcyjne luzy po to by trasa przenośnika mogła się w pewnym zakresie wyginać (konieczne do robienia przekładki przenośnika). U mnie takie luzy są bezcelowe, bo przenośnik ma symboliczną długość. Tak jak w prawdziwym są również dwie prędkości oraz zabudowa silnika i przekładni. Do napędu użyłem silnika XL.
MOC odwzorowuje działanie wszystkich elementów kombajnu łącznie ze współpracą z sekcjami. Zależało mi również na odwzorowaniu wszystkich prędkości działania poszczególnych funkcji i to w mojej opinii udało się osiągnąć.
[/img]
Zapraszam na film i wyrażenia swojej opinii :)
Kombajn
Kombajn zasila łącznie 8 silników M i porusza się wzdłuż przenośnika na listwie zębatej (drabinkach), oraz podpiera się na ślizgach od strony węgla. Kombajn ma dwa podchwyty, które łącząc się z drabinką przenośnika dają mu możliwość pracy pod różnym kontem wzdłuż i w poprzek przenośnika.
Organ
Kombajn ma dwa organy o średnicy 14 cm oraz zabiór 7 cm i po 44 (noże z kłotami) na każdym z nich. Tak jak w prawdziwym kombajnie organy załącza się pojedynczo, indywidualnie na (jednostce centralnej), a wszystkie pozostałe funkcje sterowane są radiowo przez dwóch operatorów.
Ramię
Ramiona służą do manewrowania organem góra/dół, oraz przekazują napęd z silnika do organu poprzez przekładnie proste tak jak w rzeczywistości. Podnoszenie odbywa się za pomocą dużego siłownika usytuowanego w tym samym miejscu co w prawdziwym kombajnie. Zakres pracy/urabiania wynosi od -1 cm(podcięcie poniżej progu przenośnika, czyli ostrogi) do 30 cm.
Ładowarka
Ładowarki służą do lepszego załadunku urobku na przenośnik. Ciągnąc się za kombajnem czyszczą ścieżkę w którą sekcje popchną przenośnik. Gdy przenośnik zostanie popchnięty (przełożony) następuje przemieszczenie sekcji do frontu ściany. Jest to wykonanie pełnego cyklu - przecięcie, przekładka, przebudowa sekcji.
Osłona
Osłona zabezpiecza kombajn i przejście dla ludzi przed zasypaniem na wysokości kombajnu. W MOCu podnoszą ją dwa małe siłowniki pod kątem zbliżonym do prawdziwych.
Przenośnik
Prawdziwy przenośnik zgrzebłowy ma średnio 200 m długości i składa się z kawałków (rynien) po 1,5 m. Łączenia pomiędzy rynnami mają konstrukcyjne luzy po to by trasa przenośnika mogła się w pewnym zakresie wyginać (konieczne do robienia przekładki przenośnika). U mnie takie luzy są bezcelowe, bo przenośnik ma symboliczną długość. Tak jak w prawdziwym są również dwie prędkości oraz zabudowa silnika i przekładni. Do napędu użyłem silnika XL.
MOC odwzorowuje działanie wszystkich elementów kombajnu łącznie ze współpracą z sekcjami. Zależało mi również na odwzorowaniu wszystkich prędkości działania poszczególnych funkcji i to w mojej opinii udało się osiągnąć.
[/img]
Zapraszam na film i wyrażenia swojej opinii :)