[MOC] LEGO Ideas: 4x4 Jeep Wrangler Trailcat
: 2018-11-09, 12:34
Dane techniczne:
Wymiary: dł. 31s / szer. 19s / wys. 18s
Waga: 0.888 kg
Napęd: 4x4 bez dyfrów, z dwoma PF L i redukcją 8:1
Zawieszenie: kolebki
Mój skromny projekt na LEGO Ideas. Tak, jest mały i ordynarnie wręcz prosty, co poniekąd było założeniem. Z Ideas odpadła już masa wielkich i skomplikowanych projektów Technic, dlatego myślałem o zgłoszeniu możliwie jak najmniejszego i najprostszego crawlera 4x4 z zawieszką. W końcu od ukazania się 9398 minęło już 6 lat, a z kolei niedawny zestaw 42065 pokazał chyba, że jest miejsce na rynku dla małych zestawów Technic z pełnym zdalnym sterowaniem.
Modelik jest bardzo skromny i pełen kompromisów które nie każdemu przypadną do gustu. Zaczął się od eksperymentu z możliwie małym podwoziem z kolebkami i napędem 4x4. Szukałem alternatywy dla tak dużego elementu jak dyferenjał, i wydało mi się że dla lekkiego modelu napędzanego czymś na tyle szybkim jak PF L akceptowalne jest zastosowanie ślimaków. Drastycznie zmniejsza to wysokość i szerokość kolebek, zapobiega staczaniu się z podjazdów, i - co dla mnie jest naprawdę dużym plusem - wyklucza efekt momentu obrotowego na wale napędowym, czyli gibanie się nadwozia na prawo i lewo kiedy pojazd rusza lub cofa. A kiedy na kolebki nie działa ten efekt, to możemy je oprzeć na bardzo miękkich amorach i uzyskać naprawdę responsywne zawieszenie.
Model napędzają dwa silniki PF L, podczas gdy jeden Medium odpowiada za skręt. Z pewnością nie jest to idealna kombinacja, ale chyba najmniejsza możliwa. Kolebki łączą się z podwoziem przez małe obrotnice, a skręt przekazywany jest przez pusty dyferencjał na wale napędowym. Do tego tradycyjny wielki battery box, bo chyba tylko taki Lego dopuszcza w Technicu. Całość jest bardzo stabilna i ma mnóstwo momentu, mogłaby spokojnie pomykać na jednym PF L, natomiast z minusów mamy kiepski rozkład masy, głównie na tył, oraz wybitnie kiepską kombinację ślimaka z z8 która przy dużych obciążeniach kończy się źle dla zębatki.
Jeszcze słowo o oryginale: Trailcat to taka koncepcyjna wersja Wranglera do której ktoś szalony postanowił wsadzić 707-konny silnik używany w Dodge's Hellcacie. Wymagało to przedłużenia ramy żeby w ogóle silnik zmieścić, a przy okazji podniesiono mosty, założono większe koła i dodano masę ulepszeń. Jest to, mówiąc krótko, samochód dla kompletnych świrów, przyspieszający do setki w 4.6 sekundy, reklamowany jako "najprymitywniejszy współczesny samochód w Ameryce", a brzmi tak:
Jeśli ktoś uzna że mimo kompromisów warto zagłosować, to zapraszam tutaj: https://ideas.lego.com/projects/ba4cebf3-1f80-497d-9ecb-faee2dbc1df3
Galeria
Kilka fotek:
I film: