[MOC] 42081 Model "C" - Ładowarka leśna
: 2018-11-24, 19:59
Dobry wieczór!
Jedziemy do lasu?
Trzecie podejście do budowania modeli alternatywnych, tym razem moją ofiarą padło Volvo ZEUX:
Model, który standardowo jest ostatecznie czymś innym, niż był w założeniach początkowych.
Użyłem 910 elementów z 1167 dostępnych w 42081. I jak się okazuje w tym zestawie nie ma kilku baaardzo potrzebnych elementów i trzeba było kombinować.
Na przykład nie ma tu kół zębatych. Serio. 2 sztuki połówek z20, 4 sztuki połówek z12, do tego JEDNA czarna z20 i 11 sztuk z12. Prawie tyle co nic, co przy próbach zrobienia czegoś z ponad 1000 elementów było kłopotliwe.
Co do innych elementów powszechnych w zestawach liftarmowych, ZEUX nie ma na przykład ani jednego connectora tego typu:
Dlatego podczas budowy trzeba było się czasem nagłowić jak zbudować coś z niczego ;)
Pierwszym pomysłem na model C dla tego zestawu był skidder, niestety już na początku budowy okazało sie że ze względu na śladowe ilości kół zębatych musiałem zrezygnować z tego pomysłu (lub zbudować go tak jak jest zbudowany Zeux - czyli wszystkie pokrętła bezpośrednio przy siłownikach, co mi osobiście się nie podoba(ło).
Po przeszukaniu na szybko folderu z pomysłami znalazłem wynalazek o nazwie Skogger:
Który od razu wpasował się w ograniczenia nakładane przez pulę elementów z 42081.
Tak więc:
Model posiada trzy funkcje obsługiwane ręcznie, dodatkowo tylna oś jest zawieszona wahliwie. Starałem się rozmieścić funkcje w miarę sensownie, przez co obsługa jest przyjemniejsza niż w przypadku Zeuxa, ale cierpi na tym dosyć wolne podnoszenie ramienia. No ale coś za coś, nie mogłem dołożyć brakującej zębatki, bo to model alternatywny.
Wygląda tak:
Ramię opuszcza się prawie do ziemi i podnosi powyżej kabiny. Aby móc puścić wał napędowy od siłownika na wysokości przegubu ramy, musiałem użyć układu dźwigni, który podnosi ramię. Podnosi się i opuszcza poprzez kręcenie z12 wystającą pod kątem z tyłu nadwozia. Sprawdza się nieźle:
Jest zakończone chwytakiem, który jest obsługiwany przez z12 wystająca z boku ramienia:
Skręt jest realizowany poprzez cięgno podpięte pod z20 i połączone z drugą częścią ramy przed przegubem:
'
Właśnie w tym mechanizmie użyłem jedynej z20, aby móc mieć redukcję przy pokrętle od skrętu.
Ostatnią funkcją jest tylne zawieszenie:
A działa to wszystko tak:
Dla wszystkich chcących sobie ten wynalazek zbudować stworzyłem instrukcję, którą można standardowo nabyć na Rebrickable i Sellfy:
https://rebrickable.com/users/M_longer/mocs/
https://sellfy.com/m1longer
Instrukcja podzielona jest na szereg modułów, takich jak podwozie, kuper, ramię, chwytak itp.
Przykładowe strony:
Lista części:
I próbka instrukcji:
https://bricksafe.com/files/M_longer/42 ... sample.pdf
Galeria ze zdjęciami, próbką instrukcji itd:
https://bricksafe.com/pages/M_longer/42081-log-loader
I kilka zdjęć nazwijmy to, towarzyszących:
Modele alternatywne 42054 i 42081 (oba w teorii do ładownia drewna):
Wszystkie moje dotychczasowe modele alternatywne, czyli dodatkowo 42043:
Jak każdy z moich modeli, ten też miał modele testowe. Jeden zbudowany przeze mnie;
a drugi przez Bricksleya:
Przy okazji udało się zrobić zdjęcia z 42080, za co jestem szczególnie wdzięczny :)
I na koniec blueprint :)
Jedziemy do lasu?
Trzecie podejście do budowania modeli alternatywnych, tym razem moją ofiarą padło Volvo ZEUX:
Model, który standardowo jest ostatecznie czymś innym, niż był w założeniach początkowych.
Użyłem 910 elementów z 1167 dostępnych w 42081. I jak się okazuje w tym zestawie nie ma kilku baaardzo potrzebnych elementów i trzeba było kombinować.
Na przykład nie ma tu kół zębatych. Serio. 2 sztuki połówek z20, 4 sztuki połówek z12, do tego JEDNA czarna z20 i 11 sztuk z12. Prawie tyle co nic, co przy próbach zrobienia czegoś z ponad 1000 elementów było kłopotliwe.
Co do innych elementów powszechnych w zestawach liftarmowych, ZEUX nie ma na przykład ani jednego connectora tego typu:
Dlatego podczas budowy trzeba było się czasem nagłowić jak zbudować coś z niczego ;)
Pierwszym pomysłem na model C dla tego zestawu był skidder, niestety już na początku budowy okazało sie że ze względu na śladowe ilości kół zębatych musiałem zrezygnować z tego pomysłu (lub zbudować go tak jak jest zbudowany Zeux - czyli wszystkie pokrętła bezpośrednio przy siłownikach, co mi osobiście się nie podoba(ło).
Po przeszukaniu na szybko folderu z pomysłami znalazłem wynalazek o nazwie Skogger:
Który od razu wpasował się w ograniczenia nakładane przez pulę elementów z 42081.
Tak więc:
Model posiada trzy funkcje obsługiwane ręcznie, dodatkowo tylna oś jest zawieszona wahliwie. Starałem się rozmieścić funkcje w miarę sensownie, przez co obsługa jest przyjemniejsza niż w przypadku Zeuxa, ale cierpi na tym dosyć wolne podnoszenie ramienia. No ale coś za coś, nie mogłem dołożyć brakującej zębatki, bo to model alternatywny.
Wygląda tak:
Ramię opuszcza się prawie do ziemi i podnosi powyżej kabiny. Aby móc puścić wał napędowy od siłownika na wysokości przegubu ramy, musiałem użyć układu dźwigni, który podnosi ramię. Podnosi się i opuszcza poprzez kręcenie z12 wystającą pod kątem z tyłu nadwozia. Sprawdza się nieźle:
Jest zakończone chwytakiem, który jest obsługiwany przez z12 wystająca z boku ramienia:
Skręt jest realizowany poprzez cięgno podpięte pod z20 i połączone z drugą częścią ramy przed przegubem:
'
Właśnie w tym mechanizmie użyłem jedynej z20, aby móc mieć redukcję przy pokrętle od skrętu.
Ostatnią funkcją jest tylne zawieszenie:
A działa to wszystko tak:
Dla wszystkich chcących sobie ten wynalazek zbudować stworzyłem instrukcję, którą można standardowo nabyć na Rebrickable i Sellfy:
https://rebrickable.com/users/M_longer/mocs/
https://sellfy.com/m1longer
Instrukcja podzielona jest na szereg modułów, takich jak podwozie, kuper, ramię, chwytak itp.
Przykładowe strony:
Lista części:
I próbka instrukcji:
https://bricksafe.com/files/M_longer/42 ... sample.pdf
Galeria ze zdjęciami, próbką instrukcji itd:
https://bricksafe.com/pages/M_longer/42081-log-loader
I kilka zdjęć nazwijmy to, towarzyszących:
Modele alternatywne 42054 i 42081 (oba w teorii do ładownia drewna):
Wszystkie moje dotychczasowe modele alternatywne, czyli dodatkowo 42043:
Jak każdy z moich modeli, ten też miał modele testowe. Jeden zbudowany przeze mnie;
a drugi przez Bricksleya:
Przy okazji udało się zrobić zdjęcia z 42080, za co jestem szczególnie wdzięczny :)
I na koniec blueprint :)