Forum LUGPOL Strona Główna Forum LUGPOL
www.lugpol.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
[MOC] Trialówka Ural 43206 Power Functions z instrukcją
Autor Wiadomość
Atros 
VIP
Kuba


Wiek: 32
Dołączył: 08 Kwi 2009
Wpisy: 700
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2019-03-18, 09:58   [MOC] Trialówka Ural 43206 Power Functions z instrukcją

Ural 43206 Power Functions '2019



Głównym założeniem tego modelu jest prosta konstrukcja z łatwo zastępowalnych klocków oraz dostępna instrukcja budowy. Model składa się z 1127 klocków z czego mosty i podwozie to niewiele ponad połowa.


Trialówka ta bazuje na Uralu 4320 z 2018 roku (mosty przedni i tylny) oraz Uralu 4320 z 2016 roku (kabina). Podwozie jest nowe a największą zmianą jest sterowanie Power Functions zamiast EV3. Ural jest dzielny w terenie, ma dużą moc, wysoki prześwit i jest niezawodny. Mam nadzieję, że ktoś skusi się na jej budowę oraz uczestnictwo w zawodach trialowych.
Ural już został zgłoszony do zawodów LTTC więc jak ktoś chciałby takim startować to wystarczy skopiować moje zgłoszenie w temacie zgłoszeniowym.

Instrukcja skalowania napisał/a:
Przy okazji wykorzystam Urala jako modelową trialówkę aby pokazać na co zwrócić uwagę przy skalowaniu tak abyśmy byli w zgodzie z regulaminem zawodów LTTC.
Zawsze budujemy w oparciu o schemat (blueprint) z wymiarami pierwowzoru (lub zdjęcia oryginału z przynajmniej jednym znanym wymiarem tak abyśmy mogli z proporcji wyliczyć resztę wymiarów):


Pomiary wykonuje się w taki sposób:

Na powyższym obrazku nie ma wskazanej szerokości kabiny którą również należy zmierzyć.

Wybrałem skalę 1:13,3. Zrobiłem sobie tabelkę aby sprawdzić czy poprawnie zeskalowałem model:
Kod:
                 | pierwowzor [mm]| model [mm] | wymiar w skali | roznica [mm]
długość          | 6016           | 455        | 452            |  3
rozstaw osi      | 4405           | 325        | 331            | -6
dlugosc kabiny   | 2703           | 209        | 203            |  6
szerokosc kabiny | 2342           | 184        | 176            |  8
wysokosc kabiny  | 1485           | 106        | 112            | -6

W kolumnie "wymiar w skali" jest wymiar modelu jaki wynika z przyjętej skali. W klockach trudno wszystko zbudować idealnie co do milimetra więc wyszły pewne niedokładności w wymiarach. Żaden z wymiarów jednak nie przekracza dozwolonych 10 mm różnicy tak więc ciężarówka spełnia wymogi wymiarów.




Dane techniczne
    wymiary pojazdu dł/szer/wys (mm): 470/205/197
    rozstaw osi/kół (mm): 325, 165
    waga pojazdu (g): 1600
    silniki napędowe: 2 XL
    skręt: 1 PF L
    przełożenie: 1:3
    zawieszenie: sztywne mosty na resorach piórowych

Media
Rebrickable: http://rebrickable.com/mocs/MOC-23068
Bricksafe: http://bricksafe.com/pages/Atros/ural-43206-2019
Instrukcja: http://www.youtube.com/watch?v=wMHCnTikjrk
Jazda terenowa: http://www.youtube.com/watch?v=0l1LDPezLaM


Ostatnio zmieniony przez Atros 2019-04-26, 21:39, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
 
JAREMA. 
VIP


Wiek: 33
Dołączył: 12 Sie 2014
Wpisy: 419
Skąd: Katowice
Wysłany: 2019-03-18, 10:45   

Model fajny, przejrzałem instrukcję i nie powinienem mieć problemu z częściami. Jeżeli nic nadzwyczajnego nie wypadnie mi na weekend podejmę się budowy, zbyt długo nie dotykałem technic'a żeby podjąć się własnej trialówki ale chętnie skorzystam z Twojego doświadczenia, pozdrawiam
 
 
 
Zozoleon 

Wiek: 21
Dołączył: 20 Sie 2013
Wpisy: 118
Skąd: Tarnowskie Góry
Wysłany: 2019-03-18, 20:15   

Super model! Siedzę, przeglądam instrukcję i z każdym krokiem podoba mi się coraz bardziej. Wszystko jest bardzo prosto zbudowane, nie używając ani tony klocków, ani rzadkich części, a jednocześnie świetnie przemyślane i w niczym nie wydaje się ustępować innym trialowym konstrukcjom. Przedni most to majstersztyk. Korci mnie, żeby sobie taką zbudować, choćby żeby mieć trialówkę w zapasie gdyby moja się nie sprawowała ;)
Szanuję Cię za czas poświęcony na połączenie dwóch projektów, stworzenie instrukcji i filmu. Oby ta praca zaowocowała nowymi twarzami w trialowym środowisku!
_________________
PARK MASZYN
 
 
 
Atros 
VIP
Kuba


Wiek: 32
Dołączył: 08 Kwi 2009
Wpisy: 700
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2019-03-22, 11:54   

Zapraszam zatem do budowy i startów w zawodach - najbliższe odbędą się:

LTTC#1 - 20.04.2019
    Miejsce: Śląsk - dokładne miejsce będzie podane później
    Godzina: 11:00
a kolejne w Warszawie więcej w Terminarzu http://www.lugpol.pl/forum/viewtopic.php?p=479790
Zapewne będziemy się umawiać na forum na wspólne przejazdy.

Ciekawie byłoby zobaczyć kilka takich samych trialówek w rękach różnych kierowców.


Debiutanci mogą dodatkowo walczyć o nagrodę:
Najlepszy debiutant (uczestnik który nigdy wcześniej nie startował w zawodach Lego Truck Trial i będzie najwyżej w klasyfikacji generalnej spośród debiutantów):
Caterham Seven 620R (21307)

więcej o Nagrodach http://www.lugpol.pl/forum/viewtopic.php?p=479816
 
 
 
smyk 
VIP


Wiek: 34
Dołączył: 14 Mar 2006
Wpisy: 2037
Skąd: Warszawa-Ochota
Wysłany: 2019-03-24, 11:02   

Swietna robota z tą instrukcją.
_________________
GPM '07 #2 | '08 #2 | '09 #5 | '10 #3 | '11 #4
LTTC '11 #6 | '12 #2 | '13 #3 | '14 #3 | '15 #3 | '16 #2 | '17 #4
 
 
 
eric trax 
VIP
LEGO Farmer :D


Wiek: 30
Dołączył: 28 Lut 2011
Wpisy: 1225
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2019-03-25, 22:37   

Może uda mi się zbudować sprawnie działającą trialówkę w końcu :D

Pomysł na resory przedni :D
_________________
Na warsztacie:
- Krampe Big Body 550 - 100%
- Claas Scorpion 756 - 25%
 
 
 
 
Zozoleon 

Wiek: 21
Dołączył: 20 Sie 2013
Wpisy: 118
Skąd: Tarnowskie Góry
Wysłany: 2019-03-26, 20:00   

Zbudowałem sobie podwozie i mam trochę przemyśleń ;)
Po pierwsze - przednia oś dalej robi wrażenie. Pomysł na przekoszenie całego napędu wydaje sie kosmiczny, ale myślę że cel jest łatwy do wskazania - chodziło o to, żeby wystający silnik nie zabierał cennego prześwitu, prawda? Jeżeli tak - to czy myślałeś o zamocowaniu silnika pionowo nad osią? Coś się odwiodło od takiego rozwiązania?
Tylna oś - prosta do bólu, ale nie znajdzie się tam jednego niepotrzebnego klocka. Jak budowałem podobne to próbowałem pakować ile wlezie, ale jak widać, nie trzeba.
Co do ramy, to prześwit jest kosmiczny. Jak będę coś budował podobnego, to na pewno go zmniejszę o 1-2 study, bo boję się o rolki. Nie miałeś z tym problemu? Natrafiłeś kiedyś na przeszkodę, na której wykorzystałeś cały prześwit?
I ogólnie to widać że korzystasz pełną parą z nowych klocków, przy kilku bałem się, że nie mam ich tyle ;) Głównie 11478 i 15100.
_________________
PARK MASZYN
 
 
 
krowkens 


Wiek: 47
Dołączył: 18 Sty 2013
Wpisy: 209
Skąd: Tychy
Wysłany: 2019-03-28, 10:04   

Mój Mercedes miał silnik i skrzynię nad osią, ale przez to był wysoki i wywrotny, choć pewnie dałoby sie to dopracować.

A Ural pierwsza klasa, choć jak dla mnie te resory są nieco egzotyczne, wolałbym amortyzatory. Ale jak sie sprawdzają to OK
_________________
STT
Ostatnio zmieniony przez krowkens 2019-03-28, 19:19, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Atros 
VIP
Kuba


Wiek: 32
Dołączył: 08 Kwi 2009
Wpisy: 700
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2019-03-28, 22:12   

Geneza tego mostu sięga Urala z 2016 roku który miał takie mosty tylko zamocowane do ramy za pomocą Steering Ball Joint .


Aby auto miało odpowiedni prześwit mosty musiały być pod kątem i żeby uniknąć znacznego negatywnego kąta sworznia zwrotnicy wymyśliłem takie właśnie przekoszenie (bez tego była bardzo wywrotna przy skręcaniu). Niejako przy okazji takie ustawienie silników pozwoliło też na obniżenie środka ciężkości.
W przypadku mocowania mostów do ramy na ośkach kąt zwrotnicy już nie jest problemem ale przekoszenie nadal pozwala na upakowanie silników możliwie nisko bez uszczerbku dla prześwitu.
Tak jak napisał krowkens - pionowe zamontowanie silników podniosłoby środek ciężkości oraz trudno było to zmieścić pod kabiną.

Zozoleon napisał/a:
Natrafiłeś kiedyś na przeszkodę, na której wykorzystałeś cały prześwit?

Prześwit przydał się wielokrotnie, były przeszkody które go weryfikowały. Dla 4x4 który z natury ma duży rozstaw osi duży prześwit jest szczególnie ważny.

Zozoleon napisał/a:
I ogólnie to widać że korzystasz pełną parą z nowych klocków, przy kilku bałem się, że nie mam ich tyle ;) Głównie 11478 i 15100.

Bez przesady, te części już mają kilka lat - czas się zaopatrzyć :) Ja mam ich sporo dzięki BOPom.
 
 
 
omen 

Wiek: 37
Dołączył: 02 Lut 2016
Wpisy: 184
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2019-03-29, 14:58   

Ach.. ten Ural (w poprzednim wcieleniu) był ciężki do dogonienia na rajdach. Modyfikacji było sporo, ale jestem przekonany, że ta wersja jest równie dzielna w terenie co jej pierwowzory. Nagoniłem się tego żółtego szkraba na trasach LTTC..
A pomyśleć że 3 sezony temu podpatrywaliśmy zastosowane rozwiązania starając się rozgryźć jak to Kuba połączył (głównie chodziło o most przedni). Najlepsze jest to że modyfikacja była z rajdu na rajd - pierwotna wersja ze względu na pochylony most mocno się przechylała przy skręceniu kół. Następny rajd i (jak to Atros) wszystkie bolączki wyeliminowane i to w taki sposób, że ja osobiście patrząc na układ klocków zastanawiałem się JAK TO MOŻLIWE ?!?. A tu proszę, rok 2019 i pełna publikacja z instrukcją i zestawem potrzebnych klocków. SUPER.

Kto nie ma trialówki - niech buduje.
Kto nigdy nie jeździł trialówką - niech buduje.

P.S. Jak kieeeedyś zbudowałem Crawlera 9398 byłem zaskoczony jakie to dzielne w poduszkowo-pokojowym "terenie". TEN Ural bije 9398 pod każdym względem jeśli chodzi o dzielność terenową - można się zdziwić co potrafią dobrze połączone klocki LEGO.
 
 
 
glaz_pimpur 
VIP
OLD SKULL


Wiek: 44
Dołączył: 13 Maj 2008
Wpisy: 1289
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2019-04-15, 20:15   

Zbudowane i sprawdzone w terenie domowym i podwórkowym. Dla paru klocków musiałem szukać zamienników. Największym brakiem okazały się cienkie liftarmy 5x z krzyżykami na końcach. Sprytne zawieszenie z axli. W terenie miał parę zawieszek i rozpiął się w kilku miejscach (tylny most i kabina). Ale i tak bardzo pozytywne wrażenie.
_________________
acmilaneo napisał/a:
jak widzę zawiść niektórych osób wobec osób niebudujących i niepublikujących to aż mi się odechciewa brać udział w tych zakupach
 
 
 
Atros 
VIP
Kuba


Wiek: 32
Dołączył: 08 Kwi 2009
Wpisy: 700
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2019-04-15, 22:17   

Glaz, dzięki za uwagi. Jak masz fotkę chętnie zobaczę jak wyszedł spod Twojej ręki. Te rozpięcia to mam nadzieję, zdarzały się tylko przy glebach. Podczas jazdy nic się nie powinno rozpinać.

No i popatrzcie, Zozoleon dziwił się, że prześwit kosmiczny a i tak nietrudno o zawieszkę :)
 
 
 
glaz_pimpur 
VIP
OLD SKULL


Wiek: 44
Dołączył: 13 Maj 2008
Wpisy: 1289
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2019-04-16, 13:55   

Atros napisał/a:

No i popatrzcie, Zozoleon dziwił się, że prześwit kosmiczny a i tak nietrudno o zawieszkę :)


Rośnie u mnie na podwórku parę taki drzewek z korzeniami na wierzchu. Głównie na nich się bujał.
Zdjęć nie robiłem, bo to czysta jajecznica, ale może przyjdę na jakieś warszawskie wyścigi. Młodszy już pytał, kiedy będą, bo chciał iść w ślady brata.
_________________
acmilaneo napisał/a:
jak widzę zawiść niektórych osób wobec osób niebudujących i niepublikujących to aż mi się odechciewa brać udział w tych zakupach
 
 
 
Atros 
VIP
Kuba


Wiek: 32
Dołączył: 08 Kwi 2009
Wpisy: 700
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2019-04-26, 21:29   

Ural pojeździł w Kanionie Tarnogórskim, sprawdził się nieźle:

Dzięki Zozoleon za sterowanie :)

Kilka fotek na tle pomarańczewej ziemi w byłej kopalni dolomitu:
 
 
 
M_longer 
VIP


Wiek: 29
Dołączył: 29 Wrz 2007
Wpisy: 5051
Skąd: Lubin

Wysłany: 2019-06-05, 14:36   

Jeden gość ma pytania:
Cytat:

1 i can`t identify the white part used at 2:26 in the clip in the parts list ...
2 also at min 16 .34 , there seem to be a 9 hole light grey beam used ... i`m not sure it is in the inventory


Chyba masz braki w spisie części :)
_________________
Mój blog | YOUTube
 
 
 
Wyświetl wpisy z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wpisów
Nie możesz usuwać swoich wpisów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,057 sekundy. Zapytań do SQL: 11