[MOC] Trialówka Ural 43206 Power Functions z instrukcją

Technic, Scale Modeling, Great Ball Contraption

Moderator: Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
Atros
VIP
Posty: 799
Rejestracja: 2009-04-08, 19:03
Lokalizacja: Warszawa
HELF: Atrx
Kontakt:

 

[MOC] Trialówka Ural 43206 Power Functions z instrukcją

#1 Post autor: Atros »

Ural 43206 Power Functions '2019

Obrazek

Głównym założeniem tego modelu jest prosta konstrukcja z łatwo zastępowalnych klocków oraz dostępna instrukcja budowy. Model składa się z 1127 klocków z czego mosty i podwozie to niewiele ponad połowa.
Obrazek Obrazek

Trialówka ta bazuje na Uralu 4320 z 2018 roku (mosty przedni i tylny) oraz Uralu 4320 z 2016 roku (kabina). Podwozie jest nowe a największą zmianą jest sterowanie Power Functions zamiast EV3. Ural jest dzielny w terenie, ma dużą moc, wysoki prześwit i jest niezawodny. Mam nadzieję, że ktoś skusi się na jej budowę oraz uczestnictwo w zawodach trialowych.
Ural już został zgłoszony do zawodów LTTC więc jak ktoś chciałby takim startować to wystarczy skopiować moje zgłoszenie w temacie zgłoszeniowym.
Instrukcja skalowania pisze:Przy okazji wykorzystam Urala jako modelową trialówkę aby pokazać na co zwrócić uwagę przy skalowaniu tak abyśmy byli w zgodzie z regulaminem zawodów LTTC.
Zawsze budujemy w oparciu o schemat (blueprint) z wymiarami pierwowzoru (lub zdjęcia oryginału z przynajmniej jednym znanym wymiarem tak abyśmy mogli z proporcji wyliczyć resztę wymiarów):
Obrazek

Pomiary wykonuje się w taki sposób:
Obrazek
Na powyższym obrazku nie ma wskazanej szerokości kabiny którą również należy zmierzyć.

Wybrałem skalę 1:13,3. Zrobiłem sobie tabelkę aby sprawdzić czy poprawnie zeskalowałem model:

Kod: Zaznacz cały

                 | pierwowzor [mm]| model [mm] | wymiar w skali | roznica [mm]
długość          | 6016           | 455        | 452            |  3
rozstaw osi      | 4405           | 325        | 331            | -6
dlugosc kabiny   | 2703	       | 209        | 203            |  6
szerokosc kabiny | 2342	       | 184        | 176            |  8
wysokosc kabiny  | 1485	       | 106        | 112            | -6
W kolumnie "wymiar w skali" jest wymiar modelu jaki wynika z przyjętej skali. W klockach trudno wszystko zbudować idealnie co do milimetra więc wyszły pewne niedokładności w wymiarach. Żaden z wymiarów jednak nie przekracza dozwolonych 10 mm różnicy tak więc ciężarówka spełnia wymogi wymiarów.
Obrazek Obrazek Obrazek


Dane techniczne
  • wymiary pojazdu dł/szer/wys (mm): 470/205/197
    rozstaw osi/kół (mm): 325, 165
    waga pojazdu (g): 1600
    silniki napędowe: 2 XL
    skręt: 1 PF L
    przełożenie: 1:3
    zawieszenie: sztywne mosty na resorach piórowych
Media
Rebrickable: http://rebrickable.com/mocs/MOC-23068
Bricksafe: http://bricksafe.com/pages/Atros/ural-43206-2019
Instrukcja: http://www.youtube.com/watch?v=wMHCnTikjrk
Jazda terenowa: http://www.youtube.com/watch?v=0l1LDPezLaM

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=wMHCnTikjrk[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=0l1LDPezLaM[/youtube]
Ostatnio zmieniony 2019-04-26, 20:39 przez Atros, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
JAREMA.
VIP
Posty: 698
Rejestracja: 2014-08-12, 21:03
Lokalizacja: Katowice
: 129163908@N07

 

#2 Post autor: JAREMA. »

Model fajny, przejrzałem instrukcję i nie powinienem mieć problemu z częściami. Jeżeli nic nadzwyczajnego nie wypadnie mi na weekend podejmę się budowy, zbyt długo nie dotykałem technic'a żeby podjąć się własnej trialówki ale chętnie skorzystam z Twojego doświadczenia, pozdrawiam

Awatar użytkownika
Aleksander Spyra
VIP
Posty: 199
Rejestracja: 2013-08-20, 18:41
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
: aka Zozoleon

#3 Post autor: Aleksander Spyra »

Super model! Siedzę, przeglądam instrukcję i z każdym krokiem podoba mi się coraz bardziej. Wszystko jest bardzo prosto zbudowane, nie używając ani tony klocków, ani rzadkich części, a jednocześnie świetnie przemyślane i w niczym nie wydaje się ustępować innym trialowym konstrukcjom. Przedni most to majstersztyk. Korci mnie, żeby sobie taką zbudować, choćby żeby mieć trialówkę w zapasie gdyby moja się nie sprawowała ;)
Szanuję Cię za czas poświęcony na połączenie dwóch projektów, stworzenie instrukcji i filmu. Oby ta praca zaowocowała nowymi twarzami w trialowym środowisku!

Awatar użytkownika
Atros
VIP
Posty: 799
Rejestracja: 2009-04-08, 19:03
Lokalizacja: Warszawa
HELF: Atrx
Kontakt:

 

#4 Post autor: Atros »

Zapraszam zatem do budowy i startów w zawodach - najbliższe odbędą się:

LTTC#1 - 20.04.2019
  • Miejsce: Śląsk - dokładne miejsce będzie podane później
    Godzina: 11:00
a kolejne w Warszawie więcej w Terminarzu viewtopic.php?p=479790
Zapewne będziemy się umawiać na forum na wspólne przejazdy.

Ciekawie byłoby zobaczyć kilka takich samych trialówek w rękach różnych kierowców.


Debiutanci mogą dodatkowo walczyć o nagrodę:
Najlepszy debiutant (uczestnik który nigdy wcześniej nie startował w zawodach Lego Truck Trial i będzie najwyżej w klasyfikacji generalnej spośród debiutantów):
Caterham Seven 620R (21307)
Obrazek

więcej o Nagrodach viewtopic.php?p=479816

Awatar użytkownika
smyk
VIP
Posty: 2122
Rejestracja: 2006-03-14, 23:13
Lokalizacja: Warszawa-Ochota
HELF: smyk

 

#5 Post autor: smyk »

Swietna robota z tą instrukcją.
GPM '07#2 | '08#2 | '09#5 | '10#3 | '11#4
LTTC '11#6 | '12#2 | '13#3 | '14#3 | '15#3 | '16#2 | '17#4 | '18#4 | '19#11 | '20#7 | '21#9

Awatar użytkownika
eric trax
Administrator
Posty: 2212
Rejestracja: 2011-02-28, 20:30
Lokalizacja: Wrocław
HELF: erictrax
: erictrax

 

#6 Post autor: eric trax »

Może uda mi się zbudować sprawnie działającą trialówkę w końcu :D

Pomysł na resory przedni :D
Na warsztacie:
- JCB Fastrac 3185 - 50%
- Grimme Varitron 270 - 10%
.

Awatar użytkownika
Aleksander Spyra
VIP
Posty: 199
Rejestracja: 2013-08-20, 18:41
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
: aka Zozoleon

#7 Post autor: Aleksander Spyra »

Zbudowałem sobie podwozie i mam trochę przemyśleń ;)
Po pierwsze - przednia oś dalej robi wrażenie. Pomysł na przekoszenie całego napędu wydaje sie kosmiczny, ale myślę że cel jest łatwy do wskazania - chodziło o to, żeby wystający silnik nie zabierał cennego prześwitu, prawda? Jeżeli tak - to czy myślałeś o zamocowaniu silnika pionowo nad osią? Coś się odwiodło od takiego rozwiązania?
Tylna oś - prosta do bólu, ale nie znajdzie się tam jednego niepotrzebnego klocka. Jak budowałem podobne to próbowałem pakować ile wlezie, ale jak widać, nie trzeba.
Co do ramy, to prześwit jest kosmiczny. Jak będę coś budował podobnego, to na pewno go zmniejszę o 1-2 study, bo boję się o rolki. Nie miałeś z tym problemu? Natrafiłeś kiedyś na przeszkodę, na której wykorzystałeś cały prześwit?
I ogólnie to widać że korzystasz pełną parą z nowych klocków, przy kilku bałem się, że nie mam ich tyle ;) Głównie 11478 i 15100.

Awatar użytkownika
krowkens
Posty: 218
Rejestracja: 2013-01-18, 14:07
Lokalizacja: Tychy
HELF: krowkens

 

#8 Post autor: krowkens »

Mój Mercedes miał silnik i skrzynię nad osią, ale przez to był wysoki i wywrotny, choć pewnie dałoby sie to dopracować.

A Ural pierwsza klasa, choć jak dla mnie te resory są nieco egzotyczne, wolałbym amortyzatory. Ale jak sie sprawdzają to OK
Ostatnio zmieniony 2019-03-28, 19:19 przez krowkens, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Atros
VIP
Posty: 799
Rejestracja: 2009-04-08, 19:03
Lokalizacja: Warszawa
HELF: Atrx
Kontakt:

 

#9 Post autor: Atros »

Geneza tego mostu sięga Urala z 2016 roku który miał takie mosty tylko zamocowane do ramy za pomocą Steering Ball Joint Obrazek.
Obrazek

Aby auto miało odpowiedni prześwit mosty musiały być pod kątem i żeby uniknąć znacznego negatywnego kąta sworznia zwrotnicy wymyśliłem takie właśnie przekoszenie (bez tego była bardzo wywrotna przy skręcaniu). Niejako przy okazji takie ustawienie silników pozwoliło też na obniżenie środka ciężkości.
W przypadku mocowania mostów do ramy na ośkach Obrazek kąt zwrotnicy już nie jest problemem ale przekoszenie nadal pozwala na upakowanie silników możliwie nisko bez uszczerbku dla prześwitu.
Tak jak napisał krowkens - pionowe zamontowanie silników podniosłoby środek ciężkości oraz trudno było to zmieścić pod kabiną.
Zozoleon pisze:Natrafiłeś kiedyś na przeszkodę, na której wykorzystałeś cały prześwit?
Prześwit przydał się wielokrotnie, były przeszkody które go weryfikowały. Dla 4x4 który z natury ma duży rozstaw osi duży prześwit jest szczególnie ważny.
Zozoleon pisze:I ogólnie to widać że korzystasz pełną parą z nowych klocków, przy kilku bałem się, że nie mam ich tyle ;) Głównie 11478 i 15100.
Bez przesady, te części już mają kilka lat - czas się zaopatrzyć :) Ja mam ich sporo dzięki BOPom.

omen
Posty: 187
Rejestracja: 2016-02-02, 18:07
Lokalizacja: Warszawa
HELF: Proszę uzupełnić

 

#10 Post autor: omen »

Ach.. ten Ural (w poprzednim wcieleniu) był ciężki do dogonienia na rajdach. Modyfikacji było sporo, ale jestem przekonany, że ta wersja jest równie dzielna w terenie co jej pierwowzory. Nagoniłem się tego żółtego szkraba na trasach LTTC..
A pomyśleć że 3 sezony temu podpatrywaliśmy zastosowane rozwiązania starając się rozgryźć jak to Kuba połączył (głównie chodziło o most przedni). Najlepsze jest to że modyfikacja była z rajdu na rajd - pierwotna wersja ze względu na pochylony most mocno się przechylała przy skręceniu kół. Następny rajd i (jak to Atros) wszystkie bolączki wyeliminowane i to w taki sposób, że ja osobiście patrząc na układ klocków zastanawiałem się JAK TO MOŻLIWE ?!?. A tu proszę, rok 2019 i pełna publikacja z instrukcją i zestawem potrzebnych klocków. SUPER.

Kto nie ma trialówki - niech buduje.
Kto nigdy nie jeździł trialówką - niech buduje.

P.S. Jak kieeeedyś zbudowałem Crawlera 9398 byłem zaskoczony jakie to dzielne w poduszkowo-pokojowym "terenie". TEN Ural bije 9398 pod każdym względem jeśli chodzi o dzielność terenową - można się zdziwić co potrafią dobrze połączone klocki LEGO.

Awatar użytkownika
glaz_pimpur
VIP
Posty: 1378
Rejestracja: 2008-05-13, 20:25
Lokalizacja: Warszawa
HELF: glaz-pimpur
: glaz

 

#11 Post autor: glaz_pimpur »

Zbudowane i sprawdzone w terenie domowym i podwórkowym. Dla paru klocków musiałem szukać zamienników. Największym brakiem okazały się cienkie liftarmy 5x z krzyżykami na końcach. Sprytne zawieszenie z axli. W terenie miał parę zawieszek i rozpiął się w kilku miejscach (tylny most i kabina). Ale i tak bardzo pozytywne wrażenie.
acmilaneo pisze:jak widzę zawiść niektórych osób wobec osób niebudujących i niepublikujących to aż mi się odechciewa brać udział w tych zakupach

Awatar użytkownika
Atros
VIP
Posty: 799
Rejestracja: 2009-04-08, 19:03
Lokalizacja: Warszawa
HELF: Atrx
Kontakt:

 

#12 Post autor: Atros »

Glaz, dzięki za uwagi. Jak masz fotkę chętnie zobaczę jak wyszedł spod Twojej ręki. Te rozpięcia to mam nadzieję, zdarzały się tylko przy glebach. Podczas jazdy nic się nie powinno rozpinać.

No i popatrzcie, Zozoleon dziwił się, że prześwit kosmiczny a i tak nietrudno o zawieszkę :)

Awatar użytkownika
glaz_pimpur
VIP
Posty: 1378
Rejestracja: 2008-05-13, 20:25
Lokalizacja: Warszawa
HELF: glaz-pimpur
: glaz

 

#13 Post autor: glaz_pimpur »

Atros pisze: No i popatrzcie, Zozoleon dziwił się, że prześwit kosmiczny a i tak nietrudno o zawieszkę :)
Rośnie u mnie na podwórku parę taki drzewek z korzeniami na wierzchu. Głównie na nich się bujał.
Zdjęć nie robiłem, bo to czysta jajecznica, ale może przyjdę na jakieś warszawskie wyścigi. Młodszy już pytał, kiedy będą, bo chciał iść w ślady brata.
acmilaneo pisze:jak widzę zawiść niektórych osób wobec osób niebudujących i niepublikujących to aż mi się odechciewa brać udział w tych zakupach

Awatar użytkownika
Atros
VIP
Posty: 799
Rejestracja: 2009-04-08, 19:03
Lokalizacja: Warszawa
HELF: Atrx
Kontakt:

 

#14 Post autor: Atros »

Ural pojeździł w Kanionie Tarnogórskim, sprawdził się nieźle:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=0l1LDPezLaM&t[/youtube]
Dzięki Zozoleon za sterowanie :)

Kilka fotek na tle pomarańczewej ziemi w byłej kopalni dolomitu:
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Awatar użytkownika
M_longer
VIP
Posty: 5407
Rejestracja: 2007-09-29, 08:47
Lokalizacja: Lubin
HELF: M-longer
: m_longer
: Longer
Kontakt:

   

#15 Post autor: M_longer »

Jeden gość ma pytania:
1 i can`t identify the white part used at 2:26 in the clip in the parts list ...
2 also at min 16 .34 , there seem to be a 9 hole light grey beam used ... i`m not sure it is in the inventory
Chyba masz braki w spisie części :)

ODPOWIEDZ