KRONIKA TRIALU

Wszystko co związane z / everything about LEGO Truck Trial, Cross Country, Truck Racing, Outdoor Car Racing

Moderatorzy: BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team, BJ, Aleksander Spyra, Blaha, Atros, ManiekManiak, omen, Mod Team

Autor
Wiadomość
Awatar użytkownika
Atros
VIP
Posty: 801
Rejestracja: 2009-04-08, 19:03
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Atrx
Kontakt:

 

KRONIKA TRIALU

#1 Post autor: Atros »

Wstęp:
Temat ten będzie zawierał kompletną kronikę zawodów Lego Truck Trial zapoczątkowanych przez zawody GPM a później kontynuowane pod nazwą LTTC. Kronika nie będzie zawierała zawodów śląskich STT i innych, ponieważ nie mam o nich wystarczającej wiedzy. Z uwagi na niepewność działania linków do starych galerii (w szczególności Brickshelf) najciekawsze zdjęcia z każdego rajdu będę kopiował także do swojej galerii Bricksafe. Zdjęcia przy klasyfikacji końcowej przedstawiają trialówki, którymi zawodnicy najczęściej startowali w danym sezonie.
Jeśli macie jakieś uwagi, sugestie co można poprawić czy uzupełnić zapraszam do komentowania - będę uzupełniał Kronikę. Podziękowania dla smyka za dostarczenie wyników starych zawodów.


GPM 2007

W roku 2007 odbyły się pierwsze oficjalne zawody forumowiczów LUGPOL pod szyldem GPM (Grand Prix Mazovia). Zawody były zorganizowane i sędziowane przez smyka. W całym sezonie odbyły się 4 rajdy w których udział wzięło 8 zawodników. Formuła rajdów dopiero się tworzyła i można było startować nawet samymi podwoziami bez kabin jednak ideałem trialówki była dostojnie sunąca ciężarówka w stylu Model Team. Skala modeli została ustalona na ok. 1:13, ponieważ największe koła Lego są właśnie w takiej skali.
Na początku 2007 roku jeszcze nie było elektroniki Power Functions więc dozwolone było sterowanie poprzez kabel. Modele najczęściej napędzane były silnikami RC poprzez moduły zdalnego sterowania i piloty RC. Były jednak wyjątki które używały kostek 9V i sterowanie poprzez kabel z battery boxów 9V oraz nowość w tamtych czasach - NXT. Redukcje w układach napędowych sięgały niebotycznych wartości (nawet 1:108), ciężarówki wlokły się niemiłosiernie ale to właśnie one testowały pierwsze, nawet najbardziej szalone pomysły konstruktorów i przecierały szlaki dla kolejnych trialówek.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

W tych zamierzchłych czasach nie brakowało pomysłów na sztuczne przeszkody - oprócz desek, skrzynek, kokosów przybijanych gwoździami do ziemi były nawet huśtawki:
Rajdy GPM 2007 - klasyfikacja generalna
Ostatnio zmieniony 2020-02-25, 11:31 przez Atros, łącznie zmieniany 7 razy.

Awatar użytkownika
smyk
VIP
Posty: 2137
Rejestracja: 2006-03-14, 23:13
Lokalizacja: Warszawa-Ochota
brickshelf: smyk

 

#2 Post autor: smyk »

To były czasy. Ideałem było sunące MT. Byliśmy jeszcze daleko przed stworzeniem kanonów trialu. Nie mówiąc o współczesnej epoce optymalizacji.

Chyba pierwszym takim rozwiązaniem, które weszło potem do kanonu, było zastosowanie zwolnic z kardanami w osi skrętnej przez Aro_kala. Ktoś ma inne typy? Potem co roku coś nowego dochodziło. W 2008 Duke jako pierwszy użył PFów i zrezygnował z przełożenia kątowego opartego o ślimacznicę na rzecz knoobów. Co ciekawe - wszyscy wtedy bardziej jarali się kiełbasami.
GPM '07#2 | '08#2 | '09#5 | '10#3 | '11#4
LTTC '11#6 | '12#2 | '13#3 | '14#3 | '15#3 | '16#2 | '17#4 | '18#4 | '19#11 | '20#7 | '21#9

Awatar użytkownika
Atros
VIP
Posty: 801
Rejestracja: 2009-04-08, 19:03
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Atrx
Kontakt:

 

#3 Post autor: Atros »

GPM 2008

W 2008 roku, za sprawą premiery zestawu 8275 Motorized Bulldozer, do powszechnego użycia weszły elementy PF (Power Functions) - pierwszy raz w trialówce użyte przez Duke'a. Dzięki nowej elektryce trialówki zaczęły nieco szybciej jeździć. W dalszym ciągu jednak dozwolone było sterowanie modelem poprzez kabel. Za przykładem również Duke'a, w układach napędowych do przełożenia kątowego z wału głównego na osie zamiast przekładni ślimakowych zaczęto stosować knoby. Aro-kal jako pierwszy zastosował zwrotnice ze zwolnicami w oparciu o kardany. Nie ufano wówczas ich wytrzymałości przez co były jednak rzadko stosowane. Dużą popularnością cieszyły się tak zwane "kiełbasy" działające podobnie do wału kardana (zbudowane z Wedge Belt Wheels połączonych pinami). Stosowano je jako przeniesienie napędu do mostów a nawet do samych zwrotnic. Inną alternatywą dla kardanu był wymyślony przez Emilusa "mega kardan" czyli przegub z krzyżakiem zbudowany na podstawie klocka Axle Connector Hub with 4 Bars.
Regulamin zawodów wymagał, aby pojazdy miały napędzane wszystkie osie oraz wygląd rzeczywistego pojazdu. Nie można było już startować samym podwoziem. Zawodnicy jednak nadal mieli więc dużą dowolność w wyborze modeli co owocowało pojazdami ze skrętnymi wieloma osiami czy przegubem (tzw. wozidło).


Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Film z piątego rajdu:



Rajdy GPM 2008 - klasyfikacja generalna
Ostatnio zmieniony 2018-06-01, 22:04 przez Atros, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
smyk
VIP
Posty: 2137
Rejestracja: 2006-03-14, 23:13
Lokalizacja: Warszawa-Ochota
brickshelf: smyk

 

#4 Post autor: smyk »

Warto odnotować, że w tym sezonie weszły do regularnego użycia opony 94,8 mm z zestawu 8284. Pamiętacie, jak był wtedy ten zestaw pożądany?
W ogóle ten sezon to była prawdziwa rewolucja, jeśli chodzi o możliwe do wykorzystania klocki. To z kolei zapoczątkował niesamowity postęp w budowaniu efektywnych i niezawodnych ciężarówek, czego rezultatem był z kolei kanoniczny w moim odczuciu sezon 2009.

Muszę nieskromnie przyznać, że ciągle patrzę z dumą na swoje trialówki z sezonu 2008. Super wyglądały i jeździły w czubie.

Jako anegdotkę powiem, że jakiś czas przed pierwszym rajdem 2008 ustawiłem się z Dukem na trening. Doradziłem wtedy Dukowi zmianę przełożenia, w efekcie czego Duke zdominował 3 pierwsze rajdy i wygrał cały sezon.

Ponownie umówiłem się z kimś na trening dopiero przed sezonem 2017. Dokładniej z Omenem, który potem wygrał sezon. Przypadek?
Ostatnio zmieniony 2018-05-27, 07:19 przez smyk, łącznie zmieniany 3 razy.
GPM '07#2 | '08#2 | '09#5 | '10#3 | '11#4
LTTC '11#6 | '12#2 | '13#3 | '14#3 | '15#3 | '16#2 | '17#4 | '18#4 | '19#11 | '20#7 | '21#9

Awatar użytkownika
Uncle Jaca
Posty: 1122
Rejestracja: 2012-04-21, 14:00
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
brickshelf: jacaelnegro

 

#5 Post autor: Uncle Jaca »

Smyk, może ktoś umówi się z Tobą tym razem?

Fajne te maszynki, czuć oddech historii
Pies utonął, łańcuch pływa

Awatar użytkownika
Atros
VIP
Posty: 801
Rejestracja: 2009-04-08, 19:03
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Atrx
Kontakt:

 

#6 Post autor: Atros »

GPM 2009

W sezonie 2009 rywalizacja i pogoń za efektywnością nabrała większego tempa. Zawodnicy zaczęli przykładać większą wagę do dzielności terenowej niż do wyglądu. Starali się określić optymalne parametry pojazdu (moc, masa, długość) już na etapie planowania - tzw. budowanie "pod przelicznik".

Okres ten przyniósł wyjątkowo dużo nowinek technicznych do świata Lego trialu. Wiele trialówek miało pneumatykę stosowaną do różnych celów począwszy od regulacji zawieszenia poprzez blokady dyferencjałów aż do podnoszenia kabiny. Zbędne wyposażenie na pokładzie ciężarówki nie bolało tak bardzo ponieważ każdy gram przekładał się na wyższy przelicznik. Powszechnie stosowane były wyciągarki. Kary za ich używanie nie były duże dzięki czemu często można było je oglądać w akcji. Wyciągarki mogły być zasilane z oddzielnego silnika lub z głównego silnika napędowego (po zdalnym bądź manualnym zasprzęgleniu).

Przelicznik premiujący ciężkie i długie pojazdy skłaniał zawodników do budowania wielkich, wieloosiowych pojazdów. Bez wątpienia w trendzie tym przodował Emilus który w sezonie wystawił aż 4 różne ciężarówki 8x8: Zil 135, Maz 537 (7,7 kg!), Ural 5323 i Ginaf F480. Oprócz bicia rekordów masy, Emilus wymyślił też kilka użytecznych rozwiązań. Najciekawsze z nich to tzw. "łożyska" Obrazek zapobiegające ocieraniu felgi o zwrotnice, zawieszenie pracujące dzięki sprężystości klocków oraz zdalnie regulowana wysokość zawieszenia Obrazek.
Za sprawą Lomero i jego Tatry 805 w GPM debiut miało tatrowe zawieszenie Obrazek. Z ciekawostek, Lomero eksperymentował także z przeniesieniem napędu poprzez giętkie ośki jednak bez zadowalających efektów.
Sariel jako pierwszy użył w trialówce akumulatora 8878 jednak przez słabe wyniki jego Alvisa to nowe źródło zasilania nie zainteresowało w tamtym czasie innych konstruktorów.
Atros zadebiutował z innowacyjnym i stabilnym sterowaniem z telefonu komórkowego kostką NXT przez Bluetooth. W Mazie 5434 zastosował także niezawodną skrzynię biegów na driving ringu Obrazek. Do tamtej pory skrzynie biegów uważano za zawodny gadżet. Po skrzyni Atrosa skrzynie biegów weszły do standardowego wyposażenia trialówek. Atros zbudował też pierwszy pojazd niebędący ciężarówką - Jeepa Willysa. Regulamin nie zabraniał startu pojazdom terenowym ani nie określał masy minimalnej tak więc Jeep mógł startować w regularnych zawodach.
TT w swoim Unimogu 416 zastosował "aktywne" kolebkowe zawieszenie. W zawieszeniu tym obrotnice od kolebek połączone są układem zębatek tak, że gdy jeden most przechylała się w jedną stronę drugi przechylała się w przeciwną stronę Obrazek. Dodatkowo możliwe było zdalne regulowanie przechyłu obu mostów w lewo bądź w prawo. Innym ciekawym rozwiązaniem w Unimogu TT było użycie w układzie kierowniczym elementów Flex Cable co pozwoliło na zbudowanie zwartego i trwałego mostu Obrazek.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Film z ostatniego, piątego rajdu w sezonie zawierający przejazdy 9 zawodników:



Rajdy GPM 2009 - klasyfikacja generalna
Ostatnio zmieniony 2018-06-04, 12:59 przez Atros, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Atros
VIP
Posty: 801
Rejestracja: 2009-04-08, 19:03
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Atrx
Kontakt:

 

#7 Post autor: Atros »

GPM 2010

Sezon 2010 rozpoczął się od dominacji dużych ciężarówek 8x8. Przewaga ta jednak stopniowo malała w trakcie trwania sezonu gdy zaczęły pojawiać się bardziej zwinne modele które dzięki mniejszej masie miały znacznie zredukowane straty w układzie napędowym. Downsizing mocy napędowej był widoczny jednak także w dużych pojazdach - TT do swojego ośmiokołowego ZISa e134 Obrazek wbudował jedynie dwa silniki PF Medium. Aby nieco zaradzić wolnym przejazdom wywołanym przez modę na downsizing oraz promować dzielność terenową, kara za używanie wciągarki została znacznie zwiększona. Zmiana ta przyniosła zamierzony rezultat - kierowcy używali zaczepianych linek jedynie w absolutnej ostateczności.
Z uwagi na brak kary za większą ilość osi skrętnych wiele ciężarówek miało więcej niż jedną oś ze skręcającymi kołami. Były układy takie jak 4x4x4 w Zile 4327T Obrazek Atrosa, 6x6x4 w Zile 4972 Obrazek Emilusa, Tatrze T815 Obrazek Sariela, QinetiQu HED Obrazek oraz 8x8x8 w Ginafie F480 serii G Obrazek Emilusa i Ginafie G440 Obrazek również Emilusa.

Konstruktorzy pracowali nad nowymi skrzyniami biegów, które miałyby mniejsze opory oraz mogłyby przenosić większy moment obrotowy. I tak, Emilus zaprezentował w Ginafie F480 serii G dwubiegową skrzynię liniową Obrazek w której przesuwany jest był cały moduł z ośką, zębatkami i silnikiem napędowym. W Ginafie tym dwie takie skrzynie były połączone szeregowo dzięki czemu w sumie było aż 4 biegi. Skrzynia ta okazała się bardzo wydajna i zaczęła być często stosowana przez innych zawodników. Atros zbudował trzybiegową "przekoszoną" wersję skrzyni liniowej która dzięki zastosowaniu zębatek typu Double Bevel miała mniejsze luzy i łatwiej zazębiała koła zębate.
W Unimogu 416 Obrazek Lomero zastosował zwolnice planetarne bazujące na elementach obrotnicach oraz zębatkach z8 co pozwoliło na zbudowanie bardzo kompaktowych mostów napędowych.

Nowe rozwiązania pojawiły się także w sterowaniu modelami. TT do modelu ZIS e134 zbudował i zaprogramował pilot NXT Obrazek dzięki czemu jedną kostką-pilotem sterował drugą kostką umieszczoną w ciężarówce. Atros w Volvo FL12 Obrazek podłączył do kostki NXT sensor HiTechnic IR Link dzięki czemu mógł kontrolować wieżę IR za pomocą komórki. Pozwalało to na podłączenie dodatkowych silników, w dodatku z oddzielnego źródła zasilania (np. z Battery boxa). W Volvo tym było również ciekawe trój-wahaczowe niezależne zawieszenie Obrazek, które wymuszało jednak skomplikowany, dwu-wałowy układ napędowy Obrazek.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Ładnie zrealizowany przez lyyara film przedstawiający przejazd jednej z najbardziej zaawansowanych trialówek - Ginafa F480 seria G autorstwa Emilusa:



Rajdy
  • Rajd #1: 1. Emilus, 2. Sami, 3. Atros, 4. Chrupek, 5. smyk 6. aro_kal 7. Cieslu, 8. Lomero, 9. Deredi, 10. ManiekManiak, 11. Duke, 12. Sariel | Zdjęcia: Atros, glaz_pimpur | Filmy: Atros, Sariel 1, 2 | Data: 10.04.2010 | Miejsce: Park Szczęśliwicki | Forum: Temat
    Rajd #2: 1. TT, 2. Emilus, 3. Atros, 4. Chrupek, 5. smyk, 6. aro_kal, 7. Sariel, 8. Deredi, 9. Cieslu, 10. Lomero, 11. Janek, 12. DonArkada2, 12. Ej | Zdjęcia: Atros | Filmy: Sariel 1, 2, lyyar 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 | Data: 24.04.2010 | Miejsce: Park Szczęśliwicki
    Rajd #3: 1. Atros, 2. Deredi, 3. Chrupek, 4. Cieslu, 5. Emilus, 6. smyk, 7. Lomero, 8. Ej, 9. ManiekManiak, 10. DonArkada2, 11. Sariel | Zdjęcia: Atros | Filmy: Sariel 1, 2 | Data: 22.05.2010 | Miejsce: Park Szczęśliwicki
    Rajd #4: 1. Atros, 2. Emilus, 3. Cieslu, 4. ManiakManiak, 5. Sami, 6. smyk/Lomero, 8. Ej, 9. Sariel, 10. Krzosu | Zdjęcia: Atros, ManiekManiak | Filmy: Sariel | Data: 07.08.2010 | Miejsce: Park Szczęśliwicki
    Rajd #5: 1. Emilus, 2. Atros, 3. Ej, 4. smyk, 5. TT, 6. Cieslu, 7. ManiekManiak, 8. Lomero, 9. Chrupek, 10. Sariel | Zdjęcia: Atros, ManiekManiak | Filmy: lyyar, Sariel 1, 2 | Data: 04.09.2010 | Miejsce: Most Siekierkowski | Forum: Temat
    Rajd #6: 1. Atros, 2. Emilus, 3. Chrupek, 4. Dominik, 5. Lomero, 6. Cieslu, 7. smyk, 8. ManiekManiak, 9. Ej, 10. lyyar, 11. Sariel, 12. Krzosu | Zdjęcia: Atros, Liwnik | Filmy: ManiekManiak, lyyar, Sariel 1, 2 | Data: 02.10.2010 | Miejsce: Most Siekierkowski
GPM 2010 - klasyfikacja generalna
Ostatnio zmieniony 2018-07-27, 08:05 przez Atros, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Atros
VIP
Posty: 801
Rejestracja: 2009-04-08, 19:03
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Atrx
Kontakt:

 

#8 Post autor: Atros »

GPM 2011

Na podstawie obserwacji z zeszłego sezonu wprowadzonych zostało kilka ważnych zmian do regulaminu. W celu wyeliminowania małych terenówek takich jak np. Hummer H1 czy Jeep Willys wprowadzona została waga minimalna dla wszystkich pozazdów wynosząca 2 kg. Pojazdy niespełniające regulaminu mogły jednak nadal startować w niepunktowanej klasie Open dzięki czemu Sariel pojawił się z Hummerem na zawodach.

Przelicznik zaczął uwzględniać takie parametry jak ilość osi, ilość osi skrętnych czy przegób. Dzięki promowaniu pojazdów wieloosiowych konstruktorzy wystawili wiele dużych trialówek: Cieślu - Oshkosh LVSR 10x10 (!) Obrazek, Krzosu - Astra HD7 8x8 Obrazek, Komando - Tatra T815-7 8x8 Obrazek, 3dom – Mercedes Actros 8x8 Obrazek, Emilus – Tatra 813 8x8 Obrazek, TT – ZIS e134 8x8 Obrazek. Jednak kara za wiele osi skrętnych spowodowała znacznie zmniejszenie ilości pojazdów ponadprzeciętnie zwrotnych.

Autor regulaminu Smyk przykładał niezwykle dużą wagę do wyglądu modeli i wprowadził zapisy nakazujące zasłonięcie wszystkich silników oraz kabli i zamontowanie silnika napędowego lub atrapy silnika w miejscu zgodnym z pierwowzorem. Na tym jednak nie koniec. Dodatkowo punktowane do przelicznika były takie detale jak m.in. zderzak tylny, wciągarka (choć nie można już jej było używać podczas przejazdów), boczne zbiorniki paliwa Obrazek, działające światła Obrazek a nawet kierownica skręcająca zgodnie z ruchem skrętu kół Obrazek czy ruchomy kiper Obrazek.

Po 3 rajdach sezonu 2011 smyk zrezygnował z kierowania zawodami Grand Prix Mazovia i w ten sposób piękna historia pierwszego cyklu zawodów trialowych modeli z Lego dobiegła końca.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Film autorstwa Sariela z ostatniego w historii rajdu GPM:



Rajdy GPM 2011 - klasyfikacja generalna
Ostatnio zmieniony 2019-04-03, 10:18 przez Atros, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
Atros
VIP
Posty: 801
Rejestracja: 2009-04-08, 19:03
Lokalizacja: Warszawa
brickshelf: Atrx
Kontakt:

 

#9 Post autor: Atros »

LTTC 2011

Po zakończeniu cyklu zawodów GPM opiekę nad wyścigami trialowych ciężarówek z Lego objęło trzech sędziów. Miało to na celu rozłożenie nakładu prac organizacyjnych na więcej osób i w praktyce sprawdziło się wyśmienicie. Na sędziów LTTC mianowani zostali Emilus, TT oraz Lomero. Po forumowej burzy mózgów konkurs na nazwę nowych zawodów wygrał Atros który zaproponował nazwę LUGPOL Truck Trial Championship, w skrócie LTTC. Logo Obrazek zaprojektował Sariel.

Wraz z nowymi zawodami znacznie zmienił się regulamin. Elementy dekoracyjne ciężarówek przestały być premiowane a samą ilość wymaganych elementów dekoracyjnych ograniczono. W zamian wprowadzone zostały wagi minimalne dla układów: 4x4 - 2000g, 6x6 - 2250g, 8x8 - 2500g, 10x10 - 2750g. Wagi minimalne miały wyeliminować auta z jak ażurowymi, jak najlżejszymi kabinami.
Po długich dyskusjach nad przelicznikiem przyjęliśmy przelicznik Emilusa który oprócz mocy, masy i długości zależny był także od ilości osi napędowych i skrętnych. Dzięki temu wyrównywał szanse pomiędzy układami 4x4, 6x6 i 8x8. Skrzynia biegów nie była wymagana jednak powoli zyskiwała na popularności.

W trakcie trwania sezonu na rynku pojawiły się zwolnice z Unimoga. Pomimo początkowego sceptyzmu, po pierwszych testach w terenie klocek ten zyskał przychylność konstruktorów i zaczął być masowo stosowany w ciężarówkach, np. TT zamontował je do swojego starego Unimoga 416 Obrazek. Smyk zbudował model AEC Matador z bardzo ciekawym i bardzo prostym układem napędowym z silnikami NXT wbudowanymi w mosty pomiędzy koła Obrazek. Dzięki temu cały układ był skrajnie uposzczony i mógł obejść się bez zębatek kątowych (knobów). Silniki były jednak zamocowane pionowo do góry przez co środek ciężkości był umieszczony wysoko i AEC był niestabilny na przechyłach.
Podczas pierwszego sezonu LTTC eric trax był wyjątkowo kreatywny i na każde zawody budował nowy, ciekawy pojazd. Na pierwszym rajdzie wystartował modelem transportera opancerzonego Patria AMV (Rosomak) Obrazek na niezależnym zawieszeniu z Volvo Atrosa. Na drugi przyjechał z rzadko widywanym w terenie wozidłem Hydrema 922D Obrazek. Na trzeci zbudował wielkiego Kraza 632 Obrazek o wadze prawie 5kg na oponach z Power Pullera które jednak po raz kolejny nie sprawdziły się w terenie.

Na poszczególnych rajdach punktowane było tylko 8 pierwszych miejsc tak więc wielu zawodników nie zdołało zdobyć żadnych punktów przez cały sezon i w klasyfikacji generalnej uplasowało się ex aequo na ostatnim - 11 miejscu.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Film autorstwa Sariela z kompilacją wypadków modeli z całego sezonu:



Rajdy LTTC 2011 - klasyfikacja generalna
Ostatnio zmieniony 2019-05-19, 19:23 przez Atros, łącznie zmieniany 2 razy.

ODPOWIEDZ