Forum LUGPOL Strona Główna Forum LUGPOL
www.lugpol.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
[MOC] ST44 ("Gagarin", M62)
Autor Wiadomość
Bart86 


Wiek: 33
Dołączył: 20 Paź 2015
Wpisy: 93
Skąd: Rybnik
Wysłany: 2019-09-23, 21:37   [MOC] ST44 ("Gagarin", M62)



Oryginał:



Koleżanki i koledzy, mam przyjemność przedstawić Wam model, który wiele razy spędzał mi sen z powiek przez ostatnie półtorej roku. Jednocześnie, to mój debiut kolejowy. Przed Wami radziecka myśl techniczna w postaci ciężkiej lokomotywy spalinowej M62 w wersji LEGO, w malowaniu PKP Cargo i z typowym dla polskich kolei oświetleniem (w Polsce lokomotywa znana jako ST44 lub „Gagarin”).

Wymiary modelu: długość (od zderzaka do zderzaka) 49-50 stud; szerokość (pudła) 8 stud; wysokość (plate pionowo) 13-14 stud od główki szyny.

Wymiary oryginału: długość (od zderzaka do zderzaka) 17550 mm; szerokość max. 2950 mm; wysokość 4615 mm od główki szyny. [Dane w różnią się nieznacznie w zależności od źródła].



Główne założenia, które mi towarzyszyły na etapie projektowania i budowy były następujące:
• lokomotywa w jak największym stopniu odpowiadająca oryginałowi (w szczególności skosy na styku dachu nad szybami kabin maszynisty - obecnie rozwiązanie kompromisowe);
• napęd i zasilanie poprzez Power Functions;
• pełne mieszczenie się lokomotywy w łukach i zwrotnicach torów;
• odwzorowanie obu kabin maszynisty;
• odwzorowanie / makieta wysokoprężnego silnika spalinowego 14D40;
• odwzorowanie malowania PKP Cargo (granat z limonkowym paskiem na całym obodzie, wraz z limonkowymi skosami pod szybami kabin maszynisty);
• wykorzystanie wyłącznie oryginalnych części LEGO.



Lokomotywa powstawała powoli. Raz z powodu braków budulca w odpowiednich kolorach, dwa z powodu ogromnych ograniczeń czasowych spowodowanych pracą w delegacji. Czy udało się zrealizować założenia? – wydaję mi się, że tak. Lokomotywa żwawo porusza się po łukach LEGO, zwrotnicach oraz łukach elastycznych, z zastrzeżeniem, że przy częstych skrętach w różne strony i wysokiej prędkości, ulega wykolejeniu.



ST44 prezentowali już wcześniej koledzy na forum, co tylko motywowało mnie do prac nad własnym modelem, którego założenia i wygląd były jasno sprecyzowane. Z całokształtu jestem bardzo zadowolony, choć jestem świadom tego, że z powodu przyjętych założeń parę rozwiązań jest kompromisem między wyglądem a oczekiwanymi funkcjami.



Z technicznych elementów, zadowolony jestem z wózków jezdnych, które nie są standardowym rozwiązaniem Co'Co'; wózki są „łamane” pomiędzy drugą i trzecią osią w każdym wózku (licząc od czoła). Nie jest to niczym odkrywczym, jednak umożliwia lokomotywie wpisywanie się w zakręty łuków Lego. Czop skrętu wózków znajduje się pomiędzy pierwszą i drugą osią (licząc od czoła), co było też podyktowane wykorzystaniem wózka napędowego Power Functions.





Dbając o to by model był "bawialny", zadaszenia nad obiema kabinami maszynisty są łatwo demontowalne, by móc zobaczyć kabiny, posadowić maszynistę, czy chociażby włączyć / wyłączyć zasilanie z battery boxa. Całość posadowiona jest na zaledwie paru studach, co powoduje ich łatwy demontaż. Wbrew pozorom, zadaszenia trzymają się mocno i nie wykazują tendencji do odpadania. Jednak trzeba to mieć na uwadze przy podnoszeniu lokomotywy, podobnie jak nie zaleca się podnoszenia jej poprzez chwytanie za środkową część pudła - środek "obudowy" podobnie, montowany jest na zaledwie czterech studach, by umożliwić łatwy dostęp i podgląd do bardziej atrakcyjnej części ST44 - makiety wysokoprężnego silnika 14D40 o mocy 2000 studów mechanicznych ;-).





Podgląd na demontowalne elementy:



Rzuty z góry:





Minusem lokomotywy, z racji jej długości i rozlokowania czopów skrętu jest to, że podczas pokonywania łuków Lego, kabiny znacznie wykraczają obrys (skrajnie) torów, przez co nie jest możliwe zastosowanie tradycyjnych elementów łączenia wagonów Lego za pomocą magnesów. Rozważałem rozwiązanie, w którym rama nie jest połączona ze zgarniaczami - zgarniacze oraz sprzęgi połączone bezpośrednio do wózków jezdnych - jednak taki wariant nie odpowiadał mi wizualnie (przy zakrętach lokomotywa wyglądała absurdalnie).

Tyle tytułem prezentacji, więcej zdjęć w galerii: https://flic.kr/s/aHsmHd5Soi. Zapraszam do oglądania i komentowania.

W chwilach wolnego postaram się zamieścić film z jazdy przez łuki oraz zwrotnice. Proszę o cierpliwość :-).

Dzięki za uwagę :-)!
_________________
Bart
 
 
 
M_longer 
VIP


Wiek: 30
Dołączył: 29 Wrz 2007
Wpisy: 5133
Skąd: Lubin
Wysłany: 2019-09-23, 23:06   

Strasznie mu się rozjechały proporcje detali... wszędzie.
_________________
m1longer.com
 
 
 
Jellyeater 
VIP

Wiek: 34
Dołączył: 16 Mar 2014
Wpisy: 2066
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2019-09-24, 05:48   

Światło z jednego serka byłby bliższe orygniałowi. Aczkolwiek w oryginale to jest tam raczej coś jak trans clear tile.
_________________
Ile by nie było to i tak jest za mało.
Szacunek do klocków, nienawiść do COBI, tak zostałem wychowany.
foto
 
 
 
CamelXP 
VIP
Troll, nie dokarmiać


Wiek: 38
Dołączył: 05 Lis 2011
Wpisy: 308
Skąd: Lubin / Norymberga
Wysłany: 2019-09-24, 06:02   

Jak się patrzy z boku, to nawet, nawet podobna do Gagara, choć czoło lokomotywy zchodzi za nisko. Jednak z przodu podobieństwo jest już mniejsze, za małe okna, za duże reflektory. Spróbuj może z tym:
Dużym plusem jest dla mnie to, że upchnąłeś i napęd, i atrapę silnika, no i jest bawialna.
_________________
Hey! you're banjaxed!
Hey! you're screwed!
And death is coming for you!
Ostatnio zmieniony przez CamelXP 2019-09-24, 06:03, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Gemiini 

Wiek: 36
Dołączył: 17 Lip 2017
Wpisy: 13
Skąd: Poznań
Wysłany: 2019-11-06, 12:30   

Brawo :) Klamki w drzwiach i wycieraczki świetny pomysł :)
 
 
 
Wyświetl wpisy z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wpisów
Nie możesz usuwać swoich wpisów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,048 sekundy. Zapytań do SQL: 11