Forum LUGPOL Strona Główna Forum LUGPOL
www.lugpol.pl

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: eric trax
2020-01-06, 18:29
[MOC] Krampe Big Body 550
Autor Wiadomość
eric trax 
Administrator
Wieslav the Corn


Wiek: 32
Dołączył: 28 Lut 2011
Wpisy: 1972
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2019-07-15, 11:50   [MOC] Krampe Big Body 550

Dzisiaj będzie skromnie :)

Od długiego już czasu chodziła za mną chęć zbudowania przyczepy rolniczej w skali 1:17. Nie posiadałem takiej w swoich zbiorach więc potrzeba była tym większa. Na początku celowałem w klasyczne dwuosiowe konstrukcje wyposażone w Mkę i małe siłowniki do wywracania skrzyni na boki. Kiedy jednak powstały ciągniki Hen Holland i Fendt trzeba było zrewidować nieco plany.



Miało być to coś czym będzie można operować bezpośrednio z ciągnika. Jako, że w tym przypadku dostępny był tylko WOM najlepszym rozwiązaniem była przyczepa na tandemie z wałkiem napędzającym siłownik kiprujący. Kolejną kwestią było stworzenie do niej instrukcji jako że jest idealnym uzupełnieniem ciągnika z pewnością o taką pojawiła by się masa pytań. Z dostępnych opcji najpopularniejszym jest czerwony stąd właśnie model marki Krampe.



Rama przyczepy
Nie ma tutaj wybitnych rozwiązań. Finalna wersja jest bodaj trzecią. W pierwszym wydaniu przyczepa miała zawieszenie na wzór tych jakie używałem w swoich ciężarówkach do truck trialu. Sprawowało się bardzo dobrze, do momentu kiedy zbudowałem skrzynię. Stosunkowo ciężki kiper sprawił, że trzeba było zrezygnować z zawieszenia i jego kosztem pogrubić ramę z liftarmów. Przy okazji przesunąłem siłownik bliżej zaczepu i zmieniłem punkty mocowania skrzyni do ramy tak aby uzyskać większą siłę przy podnoszeniu. Całość obudowana jest osłonami z klocków systemowych co znacznie podnosi jej walory estetyczne choć sama rama po podniesieniu kipra wydaje się dość masywna.

Skrzynia ładunkowa
Już w założeniach model miał dobrze wyglądać. Wybór nie przypadkowo padł na produkt Krampe. Kształt ścian bocznych idealnie wpisuje się w korzystanie z szeroko dostępnych slope curved. Wszelkie podobieństwa do śmieciarki Żbika są nie przypadkowe, bo to najlepszy sposób oddania wybrzuszonych ścian. Oczywiście pociągnęło to za sobą znaczny ciężar całości, bo ściany do lekkich nie należą. To między innymi sprawiło, że trzeba było pozbyć się zawieszenia a zarazem obniżyło planowaną ładowność, która obecnie wynosi około 1kg w zależności od rozłożenia ładunku. Z drugiej strony gdyby skrzynia była lżejsza to pewnie i tak pozbyłbym się zawieszenia by podnieść jeszcze ładowność. Wiem, że przy użyciu paneli technic waga spadła by do 1/3 obecnej ale przypominam, że to model team :)

Tylna klapa
W oryginale przyczepa w wersji podstawowej ma dwie funkcje. Kiprowanie i hydraulicznie podnoszoną tylną klapę. Dodatkowo można zamówić jeszcze hydraulicznie skręcane i podnoszone wybrane osie. Ja natomiast miałem tylko WOM więc stwierdziłem, że klapa będzie otwierać się automatycznie podczas podnoszenia. Za to odpowiedzialny jest system cięgien, który wypycha klapę ku górze. Niestety nie mogłem oprzeć się na systemach jakie posiadają wywrotki na ciężarówkach gdzie klapa mocowana jest do końców burt i otwiera się pod wpływem grawitacji. Takie mocowanie klapy uwarunkowane jest doposażeniem przyczepy w dodatkowe burty o wysokości 60cm lub 80cm a klapa ma się otworzyć ponad nimi. Takie rozwiązanie daje też możliwość użycia cienkich siłowników pneumatycznych lego i bezproblemowego dołożenia tej funkcji jeśli dysponujemy ciągnikiem z obwodem pneumatycznym.

Taka oto historia prostego modelu w którym nie ograniczały mnie zawarte w środku mechanizmy. Czego by nie mówić to modelka i pozowanie do zdjęć wychodzi idealnie :D




VIDEO:

_________________
Na warsztacie:
- Krone Big X 770 - 100%
 
 
 
 
SNIFFERR 

Wiek: 43
Dołączył: 31 Lip 2018
Wpisy: 29
Skąd: Polska
Wysłany: 2019-07-15, 12:53   

Jak zwykle piękny, przemyślany, dopracowany model....
Ostatnio zmieniony przez SNIFFERR 2019-07-15, 12:54, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
eric trax 
Administrator
Wieslav the Corn


Wiek: 32
Dołączył: 28 Lut 2011
Wpisy: 1972
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2019-07-15, 12:54   

SNIFFERR napisał/a:
Jak zwykle piękny, przemyślany, dopracowany model.... jedna rzecz... brak zaczepu z tyłu względem oryginału.. ale to szczegół..


Zerknij jeszcze raz na zdjęcia :)
_________________
Na warsztacie:
- Krone Big X 770 - 100%
 
 
 
 
SNIFFERR 

Wiek: 43
Dołączył: 31 Lip 2018
Wpisy: 29
Skąd: Polska
Wysłany: 2019-07-15, 12:55   

Właśnie poprawiałem wpis. Źle spojrzałem.:) Kolejna Twoja praca z gatunku must have:)
Ostatnio zmieniony przez SNIFFERR 2019-07-15, 12:57, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
 
M_longer 
VIP


Wiek: 32
Dołączył: 29 Wrz 2007
Wpisy: 5376
Skąd: Lubin
Wysłany: 2019-07-15, 13:05   

eric trax napisał/a:
Z dostępnych opcji najpopularniejszym jest czerwony stąd właśnie model marki Krampe.

Chciałbym tylko zauważyć, że to pożera hurtowe ilość niektórych klocków, jak 106 sztuk kafli 2x2 itp.
_________________
m1longer.com
 
 
 
eric trax 
Administrator
Wieslav the Corn


Wiek: 32
Dołączył: 28 Lut 2011
Wpisy: 1972
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2019-07-15, 13:21   

M_longer napisał/a:
eric trax napisał/a:
Z dostępnych opcji najpopularniejszym jest czerwony stąd właśnie model marki Krampe.

Chciałbym tylko zauważyć, że to pożera hurtowe ilość niektórych klocków, jak 106 sztuk kafli 2x2 itp.


Taka jest cena piękna :D
_________________
Na warsztacie:
- Krone Big X 770 - 100%
 
 
 
 
Fuku 

Wiek: 29
Dołączył: 24 Lis 2015
Wpisy: 592
Skąd: radom/kraków
Wysłany: 2019-07-15, 14:36   

Bardzo ładny i estetyczny model, jak zwykle zresztą, jednak po obejrzeniu oryginału niezbyt podoba mi się właśnie oddanie tego wybrzuszenie ścian. W oryginale są kąty, u Ciebie jest zaokrąglone, ja bym to widział zrobione np. z (byłyby kąta, a nawet masa przyczepy by spadła)
_________________
Moje zgłoszenie na Lego Ideas - Toyota AE86 Trueno: https://ideas.lego.com/projects/63f327b9-a4ec-4f88-9736-d85dfab1e802
 
 
 
 
M_longer 
VIP


Wiek: 32
Dołączył: 29 Wrz 2007
Wpisy: 5376
Skąd: Lubin
Wysłany: 2019-07-15, 16:27   

Fuku napisał/a:
W oryginale są kąty, u Ciebie jest zaokrąglone, ja bym to widział zrobione np. z

I tu na scenę wchodzi robienie modelu pod instrukcję; przeważnie trzymamy się zasady, że całość (lub prawie wszystkie elementy) są w produkcji, lub zostały wyprodukowane najpóźniej dwa lata wstecz.

No i miałaby wystające study:

_________________
m1longer.com
 
 
 
Fuku 

Wiek: 29
Dołączył: 24 Lis 2015
Wpisy: 592
Skąd: radom/kraków
Wysłany: 2019-07-15, 16:56   

Dla mnie niewielka ilość studów jest ok jeśli ładnie uda się oddać kształt. Ale jeśli się da, unikacie studów, to rozumiem. Rozumiem też że muszą być jakieś ograniczenia, jeśli model ma być na sprzedaż, choć ta część akurat jest dość dobrze dostępna na bl i za grosze, nawet u nas (co mnie zdziwiło biorąc pod uwagę, że w starej wersji występowała w 2 setach, a w nowszej w 1). Można by też próbować uzyskać podobne kształty z tilów, ale to by mogło już być przekombinowane
_________________
Moje zgłoszenie na Lego Ideas - Toyota AE86 Trueno: https://ideas.lego.com/projects/63f327b9-a4ec-4f88-9736-d85dfab1e802
 
 
 
 
Mateusz92 


Wiek: 29
Dołączył: 21 Maj 2012
Wpisy: 419
Skąd: Wrocław/Zduny
Wysłany: 2019-07-15, 17:03   

I jest dość duże prawdopodobieństwo, że są bezproblemowo dostępne bo nie ma ich w przyczepie :)
_________________
Na warsztacie: ?
 
 
 
eric trax 
Administrator
Wieslav the Corn


Wiek: 32
Dołączył: 28 Lut 2011
Wpisy: 1972
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2019-07-15, 18:20   

Fuku napisał/a:
Rozumiem też że muszą być jakieś ograniczenia, jeśli model ma być na sprzedaż, choć ta część akurat jest dość dobrze dostępna na bl i za grosze, nawet u nas


Dostępność jest bardzo ważna bo obniża koszt zakupu części i zachęca do zabudowania modelu. Starych części nie stosujemy z prozaicznego powodu mimo iż klocki różnią się odcieniami to różnica między starymi a nowymi jest bardzo duża. Dodatkowo szanujemy tych którzy chcą złożyć model z wyłącznie nowych klocków a wierz mi są tacy. Pomijam już to że leciwe klocki często są w opłakanym stanie i odostają stanem od reszty.

Jesli chodzi o study to uległem namowom Marka by stworzyć kilka modeli z instrukcją ale warunek był taki ze nie idziemy na kompromisy względem wyglądu. Póki co się udaje a ludzie są zadowoleni.

Ja się cieszę bo to pewien powiew świeżości w moim budowaniu kiedy z tyłu głowy masz to, że ktoś po Tobie ten model będzie musiał potrafić złożyć. To podnosi poprzeczkę.
_________________
Na warsztacie:
- Krone Big X 770 - 100%
 
 
 
 
legosamigos 
VIP


Wiek: 46
Dołączył: 11 Kwi 2012
Wpisy: 3527
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2019-07-15, 21:47   

Myślę, że spokojnie mogłeś zrobić tą otwieraną klapkę z tył. Byłaby to dodatkowa funkcja :) Skoro to dział MT, to bardziej estetycznie wyglądało by, gdybyś te konektory tak obrócił, by nie było widać tych wcięć, co rzuca się w oczy np. na tym zdjęciu. Chyba, że to tak miało być ;)
_________________
Moje życie jest jak klocki Lego, nigdy nie wiem, co zbuduję
 
 
 
 
Bricksley 


Wiek: 29
Dołączył: 29 Mar 2005
Wpisy: 195
Skąd: Stalowa Wola
Wysłany: 2019-07-15, 21:54   

eric trax napisał/a:
Taka oto historia prostego modelu w którym nie ograniczały mnie zawarte w środku mechanizmy.

Idealny kandydat na łatwego MOCa, no pod warunkiem, że wygląd nie jest kosmiczny do odwzorowania :)

eric trax napisał/a:
Wiem, że przy użyciu paneli technic waga spadła by do 1/3 obecnej ale przypominam, że to model team :)

Hmm... jakby dobrze wkomponować technic panele to i może być model team, nie mówię o tym przypadku ;)

Fajnie, że same ciągniki zmotywowały to zbudowania modelu - ot przyczepa ale przyjemny modelik :)

legosamigos napisał/a:
Skoro to dział MT, to bardziej estetycznie wyglądało by, gdybyś te konektory tak obrócił, by nie było widać tych wcięć, co rzuca się w oczy np. na tym zdjęciu.
Ooo, widzę ma ktoś podobne podejście to tych elementów co ja :P
_________________
Pozdrawiam :)
Ostatnio zmieniony przez Bricksley 2019-07-15, 21:55, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
adamski 


Wiek: 35
Dołączył: 23 Lut 2014
Wpisy: 73
Skąd: Wielka Brytania
Wysłany: 2019-07-15, 22:26   

Domyślam się że dobór kół nie był łatwą sprawą, ale przyznam że bardzo ładnie je wkomponowałeś i ich szerokość nie rzuca się tak mocno w oczy ;)
 
 
 
M_longer 
VIP


Wiek: 32
Dołączył: 29 Wrz 2007
Wpisy: 5376
Skąd: Lubin
Wysłany: 2019-07-16, 09:07   

legosamigos napisał/a:
gdybyś te konektory tak obrócił, by nie było widać tych wcięć, co rzuca się w oczy np. na tym zdjęciu.

To są rysy powstałe przy wyładunku.
Tak.
_________________
m1longer.com
 
 
 
Wyświetl wpisy z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich wpisów
Nie możesz usuwać swoich wpisów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

phpBB by przemo  
Strona wygenerowana w 0,046 sekundy. Zapytań do SQL: 13